סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: טל גורדון "המוזיקה שלי באה מהלב"
 

 
 
כל אוהבי המוזיקה הלא שירתית ימצאו במופע הזה את כל הדברים שמחפשים. למשל אלתור. זאת מוזיקה שקורית בשידור חי, מתרחשת בשידור חי על הבמה. המוזיקה שאני כותב היא לא מסובכת. יש בה המון עומק, אבל היא קליטה מאד לאוזן. זה בא מהלב. כי אני כותב את המוזיקה שלי מהלב, וחשוב לי שזה ייגע בלב של המאזין, לא בראש."
נַסים דקואר, איש להקת בוסתן אברהם המיתולוגית, מביא לפסטיבל העוד הבינלאומי בירושלים יצירות מקוריות והרבה אימפרוביזציה


פסטיבל העוד הבינלאומי ירושלים בהפקת בית הקונפדרציה ובניהולו האמנותי של אפי בניה, יביא אל הבמה, זו השנה ה-17, מגוון של הפקות החוגגות את הכלי שחזר אל מעמדו הרם, לא מעט בזכות אותו פסטיבל.

בין שלל מופעי הפסטיבל - שיימשך תשעה ימים תמימים באולמות השונים בירושלים - מוזמן הקהל הרחב למופע  "מאחורי הצלילים", בכורה למגוון מיצירותיו החדשות של נגן הכינור והעוד נַסים דקואר - איש להקת "בוסתן אברהם" בעבר. דקואר הוא אחד הכנרים הנודעים בתחומו, העומד בראש תזמורת תרשיחא למוזיקה ערבית, ונודע בפרשנויות המקוריות שהוא מציג למוזיקה הערבית הקלאסית.

"במקור אני כנר מערבי"
 
"המופע החדש מביא מגוון של יצירות מקוריות, שכל אחת מהן מעולם אחר", מספר דקואר. "אפשר למצוא שם גם קלאסיקה וגם דברים מודרניים, והרבה השפעות מערביות, אם זה מבחינת קצב או מבחינה מלודית. הקומפוזיציה והמלודיות שאני מציג בהופעה זה אני, זה נסים. אני מרגיש שזה חלק ממני, ההשפעות האלה, זה חלק מהכלי שלי.

"אני כנר מערבי, במקור. התחלתי ללמוד כינור מערבי מגיל שבע, בגיל 18 עברתי לאקדמיה בירושלים והתואר הראשון שלי היה בכינור קלאסי. את העולם הערבי והמזרחי הבאתי מהבית, אז זה כל הזמן היה איתי. לא התנתקתי מהמוזיקה הזאת. כל הזמן ניגנתי וקיבלתי המון. כל הטכניקה, כל הרפרטואר המערבי והמתודה המערבית שינו לי את התפיסה, בכלל, של הכלי, וכמרצה לכינור מזרחי באקדמיה בירושלים אני משתמש במתודה המערבית, כי מבחינה טכנית, זה בית הספר לכלי. לא חשוב אם אתה רוצה להיות ג'אזיסט או מה שזה לא יהיה, בית הספר לרכישת טכניקות הוא בית הספר הקלאסי."

איפה טמון ההבדל בין הקלאסית המערבית לערבית מהבחינה הזו?

"הכלי הוא אותו כלי, הכיוון הוא קצת אחר, והטכניקה היא אותה טכניקה. אבל אני מלמד את המתודה המערבית כדי להביא את הסטודנטים לרמה כל כך גבוהה, כי במזרח לא הייתה בכלל מתודה לכלים. לא הייתה. אין, לא קיים. המוזיקה השירתית היא זו שכבשה את העולם הערבי כל הזמן, והכלים היו רק כלי מלווה. כמעט ולא כתבו מוזיקה אינסטרומנטלית לכלים. לא הייתה הרבה חשיבה לכתוב דברים כאלה.

"במוזיקה הקלאסית לכל כלי יש את הקונצרטים שלו ורפרטואר ענקי. ב-20, 30 השנה האחרונות חל שינוי גדול גם אצלנו, במוזיקה הערבית, התורכית, ההודית, הכלל מזרחית. יש התעניינות גדולה במוזיקה אינסטרומנטלית, והרבה כותבים. וגם הקהל, לפני 30 ו-40 שנה לא בא לשמוע. היום יש קהל, גם כאן וגם בעולם."

אז אין, בעצם, מוזיקה אינסטרומנטלית קלאסית ערבית?

"יש, אבל מעט. החומר הוא לא חומר גדול. היום יש, כי אני כותב, אחרים כותבים, כל המוזיקאים של הדור החדש כותבים."



ניסים-דקואר-יחצ.jpg
ניסים דקואר (תמונת יחסי ציבור)





איש של טבע
 
על איזה דברים אתה יכול להצביע כהשראות ליצירה שלך?

"הדברים זה הבית והמקום שאני חי בו. אני קשור מאד לטבע, ביום יום. אני חי בצפון, בתרשיחא, זה אזור מקסים מלא בטבע. אני איש טבע. נולדתי בטבע. יש קטע שאני מתחיל איתו את המופע, 'אוטום בריז'. בריז זה נסים, בערבית, ואוטום זה, כמובן, סתיו, וכתבתי את הקטע הזה בסתיו, לא לפני הרבה זמן.  אני כותב וסביבי הטבע, הסתיו, הבריזה, והנכד שלי, ששמו נסים, מסתובב לידי כל הזמן."

איזו חוויה מצפה לקהל שמוזמן למופע שלך?

"כל אוהבי המוזיקה הלא שירתית ימצאו במופע הזה את כל הדברים שמחפשים. למשל אלתור. זאת מוזיקה שקורית בשידור חי, מתרחשת בשידור חי על הבמה. המוזיקה שאני כותב היא לא מסובכת. יש בה המון עומק, אבל היא קליטה מאד לאוזן. זה בא מהלב. כי אני כותב את המוזיקה שלי מהלב, וחשוב לי שזה ייגע בלב של המאזין, לא בראש. יש הרבה מוזיקה ששומעים ויש בה הרבה חשיבה והרבה מתמטיקה והיא מורכבת, אבל המוזיקה שמצפה לקהל במופע היא מאד נעימה לאוזן, וזה מה שאני מחפש, כל הזמן, גם בנגינה שלי."

מי האמנים שלצדך על הבמה במופע הקרוב?

"לידי במופע הפרקשניסט זהר פרסקו שאני מאד מכבד, עבדנו ביחד ב'בוסתן אברהם' הרבה שנים, חגי בליצקי בקונטרבס, אייל סלע בקלרינט, בחליל צד ובסקסופון, ואני בעוד ובכינור. אפשר לנגן את המוזיקה הזאת גם בהרכבים אחרים, אבל בחרתי כלים שייתנו צבע מסוים שאני שומע, שאני רואה. זאת בחירה שנעשתה אחרי הרבה מחשבה על הצבע שאני רוצה לשמוע דרכו את היצירות שלי.

"במופע הזה יש הרבה ביטוי לכל נגן על הבמה. אני נותן להם את החופש, ויש הרבה אימפרוביזציה, והרבה אלתורים, ובאלתורים יש דיאלוג שנוצר בין ארבעתנו, אז הם לא כלי מלווה. לכל כלי יש את המקום שלו, את הביטוי שלו, לכל נגן יש את המקום שלו במופע. זה כבוד שלי להיות איתם על הבמה, ואני מקווה להמשיך ולהופיע במשך השנה עם ההרכב הזה."



פסטיבל העוד (תמונת יחסי ציבור)




המופע יתקיים היום, 20 בנובמבר 2016 בשעה 19:30 בבית מזי"א, ירושלים. פסטיבל העוּד הבינלאומי ה-17 בירושלים מתקיים עד ה-26 בנובמבר בבית הקונפדרציה, בית מזי"א, תיאטרון ירושלים, צוללת צהובה, בית שמואל. להזמנת כרטיסים: *6226, 02-6237000, 02-6245206. 


למועדי מופעים >

19/11/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע