סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן תמונות מחיי נישואין - אלבום פתוח
 

 
 
משחקו של טיראן בהצגה הזאת היא הישגו הגדול ביותר עד כה. זה עיצוב שמצליח לאחד צינה ואינטלקטואליות עם נגיעות של רגש, בביטויים של רוך אוהב או זעם ואלימות שטיראן שולף מתוכו למען דמותו של יוהן, ומצמרר בפרצי שנאה כאשדות סואנים. אני מקווה שהוא יגלה לנו ולעצמו עוד ועוד תפקידים שישחררו עבורנו את השדים של כשרונו."
אפרת בן צור, איתי טיראן, ערן עצמון וגלעד קמחי במיטב כשרונותיהם בהפקה של גשר והקאמרי


תחנות ברכבת בימתית

אינגמר ברגמן שלט שליטה מוחלטת באמנויות שבהן עסק - תיאטרון, אופרה, קולנוע וטלוויזיה וגם ברומן שכתב. שליטתו כללה בין השאר את הניצול, לעתים ציני, של מערכות יחסיו האישיים – עם בני משפחתו, שאותה דאג במשך שנים רבות להרחיב באמצעות יחסיו הזוגיים, בדרך כלל עם נשים שגם היו כוכבות תיאטרון או קולנוע. "תמונות מחיי נישואין" הוא פרי אהבתו, נאמנותו, הבגידות, הפרידות והקשר הנמשך עמן לאחר התפרקות הזוגיות, ואחת מהצלחותיו הגדולות כמחזה תיאטרון, כסדרת טלוויזיה בת שישה פרקים בני שעה כל אחד, וכסרט באורך של שלוש שעות.  

בהתבוננות עצמית חדה בעצמו ובבנות זוגו - כולל ליב אולמן שכיכבה בסרטיו וגם בסדרה ובסרט, הוא כתב דיאלוג המתאר את התפוררות של נישואיהם של בני הזוג יוהן ומריאן, בתמונות של אידיליה מדומה המתחלפת בהדרגה לחשיפה מכאיבה, פרידה, גירושין, שיממון, מיניות, ואהבה החוזרת ומשתלטת כדי לשוב ולפגוע ולהיפגע. או כפי שאומרים בעלי דין בכל תחום - חוזים נחתמים בידיעה שיישברו. 
  
המחזה בנוי כדפדוף באלבום תמונות, ובגרסה הנוכחית (קדמו לה גרסה בסטודיו של יורם לוינשטיין ב-1999 והגרסה של הבימה לפני עשר שנים) לפני כל תמונה מבשר קריין מה הן נסיבותיה, זמנה, ומהו כינויה המייצג את מה שמתרחש או את התוצאה. מהלך ברכטיאני קר וציני, שהופך את הנישואין לגיבורת המחזה.

תמונות מחיי נישואין צילום רדי רובינשטיין.jpg
"תמונות מחיי נישואין" (צילום: רדי רובינשטיין)


רצף התמונות, שכל אחת מהן שונה, הוא זה שיוצר את היקפה המלא של אישיות ה״נישואין״ הזאת שברגמן יצר. מה זה נישואין. מאיזו מבט של אישה היא, של איזה גבר. מה מעיר ומעורר ומה מרדים ומתיש. איפה זה קורה, מאיזו נקודת מבט. מה עבר עליה בין התמונות.

נוף פנורמי

״תמונות מחיי נישואין״ כגרסה בימתית היא מבחן בימוי ותפיסת-במה, והבמאי אמור לנווט שני שחקנים שהם כרכבת העוברת בין מנהרות, משנה כיוון, מגבירה מהירות או מאיטה ואפילו עוצרת לתדלוק. את המנהרה הזאת, בהירה וצפונית, עיצב ערן עצמון בתפאורת-שיא של הקריירה שלו.

זו תפאורה שסך כל חלקיה ושינוייה, במעברים בין התמונות, עם המסך הסוגר ונפתח כצמצם מצלמה, ועם התאורה הדוקרת של נדב ברנע, יוצרת תחושה של סרט מרתק שבו השחקנים נטמעים ברקע, וביחד הופכים לנוף הפנורמי של העלילה. התפאורה-המצלמת של גלעד קמחי נראית כחותכת בין צילומי תקריב לצילומים בעדשה רחבה, ובכל תמונה הרצף והזמן יוצרים ייחוד שמעצב את רחש השחקנים שלו.

תמונות מחיי נישואין צילום 1מיכל חלבין.jpg
"תמונות מחיי נישואין" (צילום: מיכל חלבין)


וכשאני אומר השחקנים עליי להקדים את חבורת ה״ניצבים״ - גל אביצור, אוריין אורן, אבי גלוזמן, איתי לאור, עידו מרקוביץ׳ וגיל שינקין - ששת המופלאים שכלל וכלל אינם ניצבים אלא הם המנועים של התפאורה, מפרקים אותה, מרכיבים, משנים, מכניסים אביזרים ומוציאים, ואפילו מלבישים את זוג השחקנים או משנים להם תלבושות, שעיצבה אורנה סמורגונסקי, ומתקינים אותם לתמונה הבאה שלהם. וכל מעבר כזה בהצגה הוא חגיגה של אמנות במה. 

ברקע מהדהד קולו הקר של דורי פרנס המגלה מה קרה, רומז למה שיקרה ומכריז על שם התמונה הבאה. וכראוי לרומנטיקה בהפוך על הפוך ובחזרה נשמעת לה מאי שם המוזיקה שאסף וערך אמיר לקנר (ויש פירוט מלא בתכנייה). 

אוהבים על סרט נע

וכאן אני מגיע לזוג הברגמני הנהדר, יוהן ומריאן, שבשביל עיצובם הבימתי כל המאמץ הזה מתרחש. זוג השחקנים המגלמים אותם צריכים להתחיל כל תמונה מנקודת המשך של מה שנעצר בתמונה הקודמת, או בעצם ממה שנמשך ונעצר מאז מחוץ לתמונות שנחשפות. כאילו הם באולפן הסרטה ולמרות שהתמונות מצולמות בסדר אקראי התוצאה נראית רצופה על סרט נע.

את תפקיד יוהן חי איתי טיראן שגם תרגם את המחזה יחד עם גלעד קמחי לשפה עכשווית, עם ניחוח מקומי. משחקו של טיראן בהצגה הזאת היא הישגו הגדול ביותר עד כה. זה עיצוב שמצליח לאחד צינה ואינטלקטואליות עם נגיעות של רגש, בביטויים של רוך אוהב או זעם ואלימות שטיראן שולף מתוכו למען דמותו של יוהן, ומצמרר בפרצי שנאה כאשדות סואנים. אני מקווה שהוא יגלה לנו ולעצמו עוד ועוד תפקידים שישחררו עבורנו את השדים של כשרונו. 
 
אפרת בן צור היא מריאן מרתקת בכל פני התפקיד הזה, שמתמקד בתודעה שאולי חוזים ניתן לשבור אבל לא את האהבה. כראוי לכך כל תמונה יוצאת מתוכה, לא תמיד חוזרת אליה, ובתמונה שיוהן מבשר לה שהיא אישה בגודה, בלתי רצויה, דוחה ועלובה, היא וגם ילדיהם, או אז תראו את בן צור מצמיתה בשיתוק המוחלט של יציבתה, של מבע פניה, של גופה ואיבריה. ואחר כך, בתמונה אחרת מלהיבה כשהיא סוחפת ומינית, ומפחידה כשהיא אלימה, וגם כשהיא מפויסת. מגוון זיקוקי משחק זוהרים.

תמונות מחיי נישואין צילום רדי רובינשטיין2.jpg
"תמונות מחיי נישואין" (צילום: רדי רובינשטיין)


אינני יודע אם השאלה המטרידה כיום רבים, צעירים וטובים, היא אם כל העסק הזה של נישואין (להבדיל מאירוע החתונה) שווה את הטרחה. אבל הזוגיות, בפועל, היא חוזה מחייב. ואם לסמוך על ברגמן, גם אם יישבר. ואם תרצו, גשר והקאמרי ישמחו להראות לכם איך זה קורה בהצגה הזאת.

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

19/04/2017   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע