סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
כתבה
 
מאת: טל גורדון הרצון להעביר הלאה - מיקי גבריאלוב פינת גורדון
 

 
 


ספק אם בלעדי הלחן היפהפה של "הכניסני תחת כנפך" היינו רובנו זוכרים היום בעל פה את מילותיו המרגשות של חיים נחמן ביאליק. באלבום חדש מיקי גבריאלוב מכנס נכסי צאן ברזל של השירה העברית שבמו לחניו הפך גם לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי.

" לאורך כל הקריירה שלי צצו שירי משוררים"

29 משירי חיים נחמן ביאליק, נתן אלתרמן ולאה גולדברג שהלחין מיקי גבריאלוב, החל מ"הכניסיני תחת כנפך" ו-"היא יושבה לחלון" (ביאליק), דרך "הסתכל בקנקן "(אלתרמן) ועד "ערב מול הגלעד" ו"הזמן הכפרי" (גולדברג) - זוכים לביצועים חדשים באלבומו החדש, כשבחלקם הוא משתף פעולה עם אמנים אורחים, ביניהם מזי כהן, דני ליטני, מוקי, אושיק לוי, מני בגר, חווה אלברשטיין ושירה ג`י -בתו של גבריאלוב.

- נתחיל עם השאלה המתבקשת, למה בעצם להקדיש אלבום שלם לשירי משוררים?

"זה לא דבר שתוכנן אלא דבר שיצא. לאורך כל הקריירה שלי, בכל פעם שעשיתי אלבום, פתאום צץ איזה שיר משוררים פה ושם. כשאני עובד על אלבום, או יושב לפעמים בחדר העבודה, אני קורא דברים. לפעמים אין לי רעיונות לכתיבה אז אני פותח ספר. כמו שאני קורא במילון או באנציקלופדיה, או לפעמים בתנ"ך, כך אני גם נובר לפעמים בספרי שירה. וכמובן, בתקופה שבה עבדתי עם אריק (איינשטיין), גם הוא היה נובר בספרים ומביא שירי משוררים.

"כיוון שמדובר בשירים שהיו מפוזרים בהרבה מאד אלבומים, גם שלי, גם של אריק איינשטיין וגם של זמרים אחרים שנתתי להם שירים, חשבתי לרכז אותם באלבום כפול, גם כי אני חושב שחלק מהשירים נשכחו כבר, וגם כי יותר ויותר צעירים לומדים על המשוררים האלה בבתי ספר, ולא יודעים שיש למילים האלה לחנים שנכתבו בתקופה שהיא יחסית מודרנית, ככה שיש להם צליל מודרני. זה מה שבעצם דחף אותי לעשות את זה.

"יש בזה איזה מן רצון להעביר את זה הלאה לדור שלא מכיר. יש בשירים האלה גם שפה שהדור של היום פחות משתמש בה. לא שזו שפה שצריך להשתמש בה ביום יום, אבל בשירים, שבהם אנשים רוצים להביע משהו שהוא מעבר לדיבור היומיומי, זה נותן את האופציה הזו לאנשים שרוצים לשמוע שירה קצת יותר מליצית ומתוחכמת לעומת הדיבור הרווח".

"משוררים מוציאים ממני תכנים מוזיקליים אחרים"

- למה התמקדת דווקא בביאליק, באלתרמן ובגולברג?

"יצא שרוב הלחנים שהלחנתי היו למשוררים האלה. הלחנתי אמנם גם את חלפי ואת טשרניחובסקי, אבל מביאליק, אלתרמן וגולדברג הצטברו לי שלושים לחנים, שעל אחד מהם ויתרתי באלבום הזה".


- מה היה שיר המשוררים הראשון שהלחנת?

"לדעתי זה היה השיר `שיחות דיפלומטיות` של אלתרמן שהלחנתי לאריק איינשטיין כשעשינו את האלבום `סע לאט`. אחר כך היה את `הזמן הכפרי` של לאה גולדברג, ואחר כך נולד `ערב מול הגלעד`, גם הוא של גולדברג".

- במה התמודדות עם שיר של משורר מפעילה אותך אחרת כמלחין, לעומת הלחנה של פזמונאות?

"זה לא מפעיל אחרת אבל ההתמודדות היא אחרת. לפעמים בתוך השיר עצמו אין חלוקה לבית ופזמון אלא כתיבה של כמה בתים, כשחלק אחד מהבית כתוב בקצב אחד וחלק אחר בקצב קצת שונה, אז אני מתייחס לזה בהתאם. מה ששונה בתוצאה זו העובדה שהמשוררים שכתבו את השירים מוציאים ממני תכנים מוזיקליים אחרים מהדברים שאני כותב, למשל, לעצמי, או למילים של יענקלה רוטבליט, כי יש להם אינטלקט אחר, שמכוון אותי לכיוון מוזיקלי אחר.

"היום עושים איזו הבדלה בין משוררים כמו אלתרמן, ביאליק וגולדברג לבין משוררים כמו יהונתן גפן, אהוד מנור או יענקלה רוטבליט. משום מה משייכים את הצעירים יותר לשירה קלה ופזמונאית ואת הוותיקים לשירה יותר רצינית, ואני לא כל כך חושב ככה. מי שכותב שיר יפה כותב שיר יפה, ואם הוא עושה את זה הרבה פעמים הוא בטח הופך למשורר".

- ומה דעתך על המשוררים של היום, הצעירים יותר מהדור של רוטבליט וגפן?

"תראי, כל אחד טוב למה שהוא עושה בעניין שלו. אני מחפש טקסטים שמדברים אלי, זה לא עניין של גיל. קורה שהתוכן והרעיון של הכתיבה מדבר אלי, ואז לא משנה לי אם זה נכתב על ידי מישהו צעיר או לא.
יש משוררים מהדור הצעיר שאני קורא, ואני יכול להיות מחובר לרעיון של הטקסט, אבל פחות לזרימה ולסוג הכתיבה והאסוציאציות. אני מקבל הרבה ספרי שירה מחבר`ה צעירים וקורא, יש רעיונות יפים בעיניי, אבל משום מה אני מרגיש שזה יותר שיר שכתבו לקריאה בספר מאשר להלחנה".

"סוף סוף תיקנתי את קֵן לקַן ב`הכניסיני`"

- איפה אתה באמת ביחס למילה, כיוצר, בהתחשב בפרויקט הזה שעושה כבוד גדול למילה הכתובה?

"זה לא מקום רגיל לי. אני חושב שהכישרון הבסיסי הטבעי שלי הוא מוזיקלי, אבל יש לפעמים דברים שאני רוצה להגיד, אז אני כותב. אני יותר בעניין של שורות מוזיקליות בחרוזים ופחות בכתיבה שהיא דיבור פרוזאי. מכיוון שזה משקל וחרוזים זה עושה את זה קצת יותר קשה בשבילי כי צריך להכיר את השפה יותר טוב, להיות עם אוצר מילים יותר גדול. והאינטלקט שלי משום מה לא רוצה להיות פשוט לגמרי, אז לפעמים השירים שאני כותב, יש בהם איזו פשטות, אבל התוכן תמיד מבקש ממני להיות יותר מעמיק ולא קליל.

בגלל זה הרבה פעמים אני פונה לכותבים אחרים, כשאני חושב שאני אקח נושא ואכתוב אותו כבד מדי ומחפש כתיבה קלילה יותר. אבל אני חייב להיות תמיד מעורב בתוכן. זה חייב לדבר אלי לאינטלקט ולרגש".

- מה עשה לך המפגש המחודש עם השירים הישנים שלך? היו דברים שרצית, למשל, לתקן?

"קודם כל תיקנתי את המילה `קן` ב`הכניסיני תחת כנפך`. כשאריק שר את זה במקור הוא שר קֶן במקום קַן, והפעם עשיתי עם זה חסד ותיקנתי. מצד שני, גם אני טעיתי בשיר `שלום` בביצוע הראשון שעשיתי כששרתי את המילה `גדוש` במקום המילה `נדוש`, וחברת התקליטים לא נתנה לי להקליט שוב ואמרה שבהזדמנות אחרת אני אתקן, אז הנה הגיעה ההזדמנות ועשיתי גם עם זה חסד. שנית, עדכנתי את כל העיבודים יחד עם אלי נחום, שהראש שלו שונה משלי, יש משהו צעיר יותר בגישה שלו, אז עדכנו למשהו עכשווי יותר".

- הבאת לאלבום גם לא מעט זמרים אורחים

"המפגש עם האורחים תרם לשירים את מה שאני חושב שאני לא הייתי יכול לתרום. אמנם ביצעתי במקור את `לא זכיתי באור מן ההפקר` לבד, אבל חווה אלברשטיין שמבצעת אותו באלבום החדש הביאה גישה שיש בה משהו קצת יותר אוורירי. אני , לדעתי, הכבדתי מאוד בביצוע שלי. חווה נתנה לזה ביצוע יותר רך. היא מעבירה את הטקסט מאוד מרגש וקצת יותר קליל.

"דני ליטני לקח את `תוף בודד` בגישה יותר רוקיסטית ממה שאריק עשה במקור. אריק לא זמר רוק, והשיר מדבר בביטוי רוקיסטי, יש בו מחאה רוקיסטית. גם מעצמי אני לא מחזיק זמר רוק, ודני הגיש את זה נכון. גם שירה (בתו של גבריאלוב – ט.ג.), שעושה את `הקיץ גווע`, מביאה משהו תמים כזה שאני לא יכולתי לעשות".

"אני חושב שכולם צריכים להתעסק עם מוזיקה "

- אתה מבסוט מזה שהבת שלך היא מוזיקאית שהולכת, בעצם, בעקבותיך? לא מפחיד אותך שהיא נכנסת למקצוע כל כך תובעני ומלא מתחים לפעמים?

"אני מבסוט שהיא זמרת ושהיא מתעסקת במוזיקה. אני חושב שכולם צריכים להתעסק במוזיקה. מוזיקה מעשירה את הרוח של האדם. במוזיקה יש גם ליטופים וגם כאב ושמחה וצער, יש בה את כל הריגושים, יותר מבכל מקצוע אחר. זה מקצוע תובעני אמנם, אבל הוא משפר את הבנאדם עם התובענות שלו".

- אתם יושבים בבית ומנגנים ביחד, מתעסקים במוזיקה יחד, או שיש איזה פער דורות בסיסי?

"אנחנו מדברים על מוזיקה, ולפעמים אנחנו מנגנים בבית ביחד, היא משמיעה לי דברים שלה, אני יושב לנגן איתה, לפעמים היא מבקשת שאני אוציא לה אקורדים מאיזה שיר, או שאני שומע שהיא מנגנת משהו באקורדים לא נכונים ומתקן לה.

"אין פער דורות, יש פער בגישה. שירה כותבת דברים אחרים, היא כותבת בהתאם לגיל שלה וליכולות המוזיקליות שלה כרגע. אני בוגר יותר והיא צעירה, אבל מבחינת המוזיקה תכלס אין הרבה פערים. היא שומעת רגאיי ורוק מתקדם כמו שאני הייתי שומע בשנות השישים והשבעים, היא לומדת במגמת מוזיקה בתיכון אלון, המדריכים שם לוקחים דברים לאורך מאה שנות המוזיקה בארץ והיא לומדת שם מוזיקה שבחלקה ניגנתי, את חלקה כתבתי וחלקה אני מכיר, אז פער הדורות לא כזה גדול.

"נכון, הראפ שונה, בזמני זה היה ברייקדאנס, והיא סופגת את המוזיקה הזאת יותר בקלות ממה שאני יכול לספוג כי היא שייכת באמת לדור של ילדים שנולדו לתוך האינטרנט, הטלוויזיה, האס.אם.אסים, הסלולרים. זה עולם אחר, עם אינפורמציה עצומה שהם מקבלים, לעומת מה שאני קיבלתי, והיא גם מכתיבה להם דרך חיים".

- ומה עם אלבום חדש ומקורי?

"האמת שהתחלתי לעבוד על אלבום חדש וקצת זנחתי אותו ושמתי בצד למען האלבום הכפול הזה. אני חושב שאני אתחיל להתעסק עם זה עוד פעם בזמן הקרוב, ומקווה שבשנה הבאה יהיה אלבום מקורי לגמרי".

- מתוכננות הופעות לאלבום החדש?

"לא תכננתי מסע הופעות אבל ביקשו שנופיע בפסטיבל חולון עם האלבום הזה אז תהיה הופעה בפסטיבל ב- 15 באפריל עם חלק מהאורחים, ועוד אחת בקמלוט הרצליה ב- 27 באפריל . בינתיים אנחנו מתארגנים לקראת שתי ההופעות האלה ומה יהיה אחר כך אני עוד לא יודע".


האתר של מיקי גבריאלוב


17/03/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע