סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: צבי גורן 626K – מחול של תנועה נמשכת
 

 
 


עמנואל גת יצא להרפתקה יצירתית מסוכנת כאשר בחר ליצירתו החדשה את הרקוויאם של מוצרט, אך הוא לוקח את כל הקופה עם עשר הרקדניות שלו.

אל הבלתי נודע

היצירה הששית של עמנואל גת היא שינוי מובהק בדרכו עד הנה, כי לראשונה מאז החל לפעול ככוריאוגרף הוא עצמו איננו רוקד בה, ומעדיף להשאיר את הבמה כולה לרשות עשר רקדניות מגוונות במרקם תנועתן ויישותן. גם גודל הקבוצה הזאת הוא בחינת חידוש מעניין, ויחד עם בחירתו ביצירתו של מוצרט אפשר בהחלט לומר שבחר בהרפתקה מסוכנת.

הסכנה האורבת היא אם כן בהחלטה איך לחבר את היצירה הכוריאוגרפית ליצירה של מוצרט, שהיא במהותה תפילת אשכבה. האפשרות הטבעית והברורה ביותר היא לנסות לבטא את התוכן המילולי של פרקי המיסה הלטינית. זה מהלך לא קל. האפשרות האחרת היא להתעלם או להתעלות מעל הטקסט ולהיכנס לתוך המוזיקה עצמה, על מכלול מרכיביה. מסוכן לא פחות, ואולי אף יותר ביצירה כל כך מוכרת ומזוהה.

אבל הסכנות העומדות בדרכו של כוריאוגרף הבוחר ביצירה בעלת משמעות ותוכן, אינן חדשות לגת. הוא כבר עשה זאת לאחרונה בשתי יצירותיו, "מסע חורף" לארבעה שירים מתוך מחזור "מסע חורף" של שוברט – שהיה דואט רוחני מאוד עם רועי אסף, שהפעם הוא עוזר-כוריאוגרף – וב"פולחן האביב" של סטרווינסקי, שבו גילה את מקצב הסלסה.

כבר בשתי אלה הראה גת נטייה להשתמש במוזיקה כגורם נקי מתכנים, ועם זאת להגיע בדרכו שלו אל הגרעין התכני. הפעם האתגר גדול עוד יותר, עם מוצרט הוא הולך צעד נוסף קדימה, ומשתמש בייחוד הפוליפוני של המוזיקה ובסגנונה היוצא אל המרחב שבו קולות האדם נמסכים אל מצלולי הכלים, וכמו אלה הוא מעצב בכוריאוגרפיה החדשה את התחושה של מסע אל הבלתי נודע.

קנון תנועתי עשיר

מסע רב פנים, כמספר הרקדניות על הבמה, כפול במסלולי התנועה שבחר בהם, החל מנתיב אלכסוני היוצא מהפינה הימנית (מול הקהל) בעומק הבמה אל הפינה השמאלית בקדמתה. זהו ציר קבוע, שממנו ואליו שואפות הרקדניות לפרוץ או להתכנס. שפת התנועה כוללת מחוות קלאסיות, מודרניות שאפילו נוגעות במאפיינים אתניים, כמו השימוש החוזר בתנועת הכתפיים או בתנועת האגן. כן נשמר עיצוב מוקפד של תנועות הזרועות וכפות הידיים.

הישג מיוחד אפשר לרשום לגת ביכולתו לראות את האינדיבידואלי שבתוך הקבוצה. לכאורה מדובר ביצירה קבוצתית מובהקת. אמנם פה ושם יש הבזקים סולניים יפהפיים, אך אלה תמיד באים מתוך הקבוצה ושבים אליה, והרקדניות תמיד נעות מבלי להיטמע או להיעלם. גת מאפשר לכל רקדנית לבטא את התנועה שעיצב בדרכה שלה, וכבר בכך הוא יוצר קבוצה רבת פנים. אך הוא אינו מסתפק בזה, וקובע פערי זמן קצרצרים לביצוע התנועות "הזהות", כך שנוצר מעין קנון-תנועתי, שתוצאתו עשירה ביותר.

זה אחד הגורמים החיוניים ליצירת תחושת התנועה הבלתי פוסקת, גם כשגת עוצר לרגע את הרקדניות. כי כן מהותה העיקרית של הכוריאוגרפיה היא שטף תנועה, כזרימת מים רכים בנחל, שלעתים הוא נסער – אך איננו גועש – ולעתים נח, לפעמים מוטלת לתוכו אבן קטנה היוצרת מעגלי גלים עדינים, ולעתים האבן גדולה יותר ומושלכת בעוצמה ואז המעגלים מרובים, בולטים, ובזה אחר זה נרגעים ושוקעים.

התחושה שגת הצליח במרקם כוריאוגרפי מורכב לחדור לעומק המוזיקה של מוצרט גוברת לא מעט בזכות אותן דקות בפתיחה ובהמשך שבהן הרקדניות נעות ללא המוזיקה. באלה הוא אומר את האני מאמין של התנועה, ובשובו אל המוזיקה וככל שהוא מתקרב אל סיומה הוא מתחבר אליה במעמקיה.

גת גם עיצב את התלבושות המצוינות. תחילה וכמעט לכל אורך היצירה, לובשות הרקדניות מכנסי 3/4 מקטיפה בצבע יין בורדו עמוק, וחולצות לבנות שונות זו מזו – כאילו להזכיר את תקופת הרוקוקו. אחר כך, ממש לקראת הסיום, הן מחליפות את הבגד הזה בשמלות מבדים קלילים בגזרות ובגוונים שונים. התאורה המצוינת, אף היא בעיצובו של גת, מורכבת מסדרה גדולה של עשרות פנסים, זורקי אור לבן או צהוב, התלויים מעל הבמה, שקירותיה שחורים כמו הרצפה שלה.

המוזיקה של מוצרט מושמעת באחת מהקלטות המופת שלה, עם המקהלה והתזמורת של האקדמיה למוזיקה עתיקה בניצוחו של כריסטופר הודג`ווד, והסולנים הנפלאים אמה קירקבי, קרולין ווטקינסון, אנטוני רולף-ג`ונסון ודייוויד תומס.

626K היא יצירת מחול חשובה ומרתקת, ומבחינתו של עמנואל גת היא הישג רב משמעות שכדאי ומומלץ לצפות בו.


לפרטים נוספים


30/07/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (6 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
6. ווווווואווווווווווווווווווו היה מושלם !!
לין , (08/08/2006) (לת)
5. מאוכזב...
רוני , (07/08/2006)
4. אכזבה
איתי , (06/08/2006)
3. פעם ראשונה ואחרונה!
אלונה , (01/08/2006)
2. וואו!! היה זוועה!!
דניאל , (31/07/2006)
1. צודק אבל
עמיר , (30/07/2006)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע