אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
כתבה
 
מאת: טל גורדון "היהדות היא המקור" - רונן שפירא פינת גורדון
 

 
 


"מה שמדהים בישראל: שזה מקום שעם כל הסבל, עדיין מקדים את העתיד" אומר המוזיקאי רונן שפירא ומתכוון לערבוב הז`אנרים המוזיקליים שמתקיים פה ולדעתו עובד הכי טוב דווקא ברוק המקומי. שיחה לקראת המופע המשותף שלו עם יהלי תורן, "בית שלישי", שמוהל יחד תכנים מוזיקליים ודתיים.

מוחו קודח מצלילים

לפני שבע עשרה שנים בערך, כשעבדתי עם אמיר צורף על שירי האלבום הראשון שלי, הגיע לידינו מכתב מבולבל ונסער, והמסר שניסה להעביר היה משהו כמו: "הצילו, אני פסנתרן קלאסי שמוצא בעצמי חיבור הרבה יותר גדול דווקא לאנרגיות של הרוק, המורים באקדמיה מתייחסים אלי כמו אל משהו מקולקל שצריך לתקן, אבל אני חושב שהם אלה שדפוקים. שמעתי שאתם עובדים עם ברי סחרוף, בבקשה תעזרו לי ליצור איתו קשר, על החתום, רונן שפירא". מיהרנו ליצור איתו קשר, ולו בשל המכתב שגרם לנו להרגיש שיש סיכוי אחד למיליון שנכתב בידי גאון לא מובן. המפגש עם רונן שפירא הבהיר שזה היה, אכן, האחד למיליון שלנו. האיש שפגשנו היה, בדיוק כמו המכתב ששלח, מבולבל ונסער, ומוחו קודח מצלילים שאת רובם רק הוא שומע, ושאת חלקם קיבלנו לאותו אלבום כשהצטרף לצוות הנגנים שלנו.

מאז היה רונן שפירא, היום דוקטור לקומפוזיציה, לשם מוכר בין המוזיקאים הקלאסיים והאלטרנטיביים. את החלום לעבוד עם ברי סחרוף הגשים מזמן, בשנות התשעים הוציא שני אלבומים ("העולם שייך לבינוניים" ו"החיוך") ובהם שירים בלתי ניתנים להגדרה פרי מוחו הבוער והמבריק, את היצירות שלו מבצעות תזמורות בארץ ובעולם, ובשנת 2005 קיבל גם את פרס ראש הממשלה.

בימים אלה הוא מופיע יחד עם הזמרת יהלי תורן בערב משותף, המאחד שירים שלה ושלו, שחלקם ייצאו בקרוב באלבום חדש של תורן שאותו הפיק שפירא. במופע הקרוב שייערך היום במרכז ענב בתל-אביב יארחו השניים את מיכה שטרית ורוני סומק.

"גם פופי, גם רוקי גם קונצרטי"

"בקיץ הפקתי ליהלי תקליט עם חומרים של שנינו", מספר שפירא. "אני לא מכיר משהו שאפילו דומה לזה. עבדתי במסורת שלמדתי מהעבודה עם להקות רוק, רק שחלק מהשירים לא היו בכלל עם הגבלות של אקורדים, יהלי פשוט הביאה מלודיה ואנחנו הגבנו ויצרנו עיבוד על הדבר הזה. הדברים שלי יותר `כתובים`. מצד שני זה גם פופי וגם רוקי וגם קונצרטי במובן חדש, אין לזה הגבלות ז`אנריסטיות. המופע הזה הוא החומרים שלנו, עם להקת `בית שלישי`: נורי יעקובי בוויולה, יונתן ניב בצ`לו, חיים רחמני על כלי הקשה ועוד, אני בפסנתר, שירה וקצת אקורדיון ויהלי בפסנתר ובשירה".

- אתה בא מהעולם הקלאסי אבל "מתערבב" ברוק ופופ. גם יהלי עושה ערבוב דומה?

"יהלי כותבת מעין מיניאטורות, הדבר היחיד שזה מזכיר לי זה את מרדית מונק. היא משתמשת בשפות מוזיקליות לגמרי לא מוגדרות. כשהיא מנגנת זה יכול להיות גרובי, אבל זה בשפה שלה, שהיא לא רוקנרולית ולא פופית ולא קלאסית אלא סוג של ערבוב בין אתניות לפופ ולמוזיקה קלאסית. והיא זמרת, משם היא באה קודם כל. בשלב מסוים לא הספיק לה לבצע את `לה טראוויטה` למרות שהיא יכולה לעשות את זה, כי יש לה משהו להגיד שבוער בה מבפנים.

"מה שיהלי שרה זה משהו שאי אפשר להגדיר אותו. רגע אחד היא נשמעת צרודה ורגע אחד אופראית אבל זה הכל כאילו, כי זו ישראל. אבל מהכאילו הזה נוצר משהו מאוד משמעותי. כשלוקחים את הכאילו הזה ברצינות ומבינים ששום אותנטי לא יכול לעבוד בארץ – אז מתחילים ליצור. הרי זה מה שמדהים בישראל: שזה מקום שעם כל הסבל, עדיין מקדים את העתיד. זה מדהים. יש פה בעיה של סדר ושל חוקים אבל יש פה משהו שמקדים את הכל: מצד אחד רצף של 5,000 שנים, ומצד שני ערבוב של אנשים שהגיעו מכל העולם בחמישים שנה האחרונות ואין להם אלוהים במובן שהם לא מאמינים לאיזה ז`אנר מסוים. הדבר היחיד שמתחבר לי לפה זה רוק, כל הדברים האחרים לא ממש עובדים. משהו מהיכולת לחבר את הדברים הלא אפשריים האלה – זה מה שאני חווה ברוק. אני מתחבר לרוק כי הוא לא עושה חשבון לאולם קונצרטים כזה או אחר, למרות שאלה שבאמת עושים פה רוק הם ספורים, אנשים כמו ברי למשל".

טקסטים מהסידור ומהקוראן

- איך זה שעם האהבה הגדולה לרוק בכל זאת מרכז העשייה שלך קשור לתזמורות קונצרטים?

"בהופעות במועדון הסימטה אני מארח בדרך כלל אמנים מתחום הרוק כי זה מה שאני הכי מתחבר אליו, זה לא השתנה. למדתי לבד מוזיקה ערבית ואום כולת`ום, אני מנגן על עוד גם עם דיסטורשן ועם רבעים, זה לא מתחייב לזה שזה עוד. אני לא יכול לנגן כמו נגן ערבי וגם לא כמו כליזמר או נגן קלאסי. משהו ביצירות שלי דורש הקשבה קלאסית כי אני לא יודע כל כך להרקיד, אבל ביתר המובנים זה לא שונה מרוק. אין לי הצלחה במועדונים, אז פניתי לאולם הקונצרטים ואני עושה משהו שנע בין העולם הקלאסי, עם תזמורות למיניהן, לבין העולמות האחרים".

- חלק מהטקסטים שאתם שרים הם אשוריים. איך מגיעים לטקסטים מהסוג הזה?

"יש ספר של תפילות נשים שפרופסורית מבר אילן אספה והוציאה ויהלי הגיעה אליהם. אצלי זה יותר מוקצן, אני מערבב טקסטים מהסידור עם טקסטים מהקוראן וטקסטים חילוניים, יש שם דברים שהם ממש חומרי נפץ. במופע יש גם טקסטים של יוצרים נוספים, ביניהם יהודה הלוי, אגי משעול".

- ואיך מסתדרים הטקסטים מהקוראן עם ההתקרבות שלך ליהדות בשנים האחרונות?

"אני לומד יהדות, אבל אני אופיע איתך מחר אם בא לי, אני לא בנוי לאיסורים האלה. אני מאמין ביהדות שמחוברת לכל הדתות, כשהיהדות זה המקור. אני יהודי בזה שאני מתפלל לפעמים, בזה שאני נדהם מהעושר הפילוסופי, מהרצף של ה-5,000 שנה. זה סוג של יהדות שמתקשר, ברמות הכי בסיסיות. יש דברים שאני אוהב אצל הקונסרבטיבים, יש דברים שאני אוהב אצל האורתודוכסים, ויש כאלה שאני לא אוהב אצל אף אחד מהם. בואי נגיד שאני לא מסתדר עדיין בשום מסגרת".



המופע "בית שלישי" יעלה ב- 28 בדצמבר ב-21:00 במרכז ענב בתל-אביב וב-11 בינואר בתיאטרון הסימטה בתל-אביב. לפרטים נוספים

"בית שלישי" ב"מיי ספייס"
רונן שפירא ב"מיי ספייס"


28/12/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע