סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן נשי טרויה – בימוי מחשמל
 

 
 
הגרסה הבימתית המצוינת של פלסנר מונחת4 על כתפי להקה מצומצמת. גם אם זו בין השאר תוצאה של תקציב מוגבל – התוצאה מדברת בזכות הדרך הזאת, אפילו במסגרות המבוססות של התיאטרונים הגדולים"
הטרגדיה היוונית האנטי מלחמתית מדברת בעד עצמה בהצגה המרשימה של תמונע ומזכירה למנצחים את תבוסתם


האישה כציר החיים
 
המשפט שנחרט בזיכרון מביקורו של אנואר סאדאת בירושלים היה זה של מנחם בגין שהזכיר כי במלחמות אין מנצחים ואין מנוצחים. את הרעיון הזה טבע עשרים שנה ויותר קודם לכן הפילוסוף הצרפתי ז`אן פול סארטר כשעיבד את מחזהו של אויריפידס לגרסה שנועדה להזכיר-להסביר לצרפתים את מחיר הקולניאליזם שלהם בצפון אפריקה, במזרח הרחוק ואולי גם במזרח התיכון.  הגרסה הזאת, היא המועלית עתה בתיאטרון תמונע והתרגום העברי הבהיר של אלי מלכא, שהוכן לפני עשרים חמש שנים להצגת הבימה, מצליח גם להחזיר לה את הניחוח היווני-קלאסי.
 
למעשה אפשר לומר זאת גם על הבימוי המחשמל של שלמה פלסנר שמצד אחד הניע את המחזה למתחמי משחק ותנועה בני זמננו, ובה בעת עיצב הצגה שסממני פולחן עתיק מעניקים לה את העומק ההיסטורי, ובכך "מחזירים" את המחזה והעיבוד אל הזירה המקורית שלו ביוון.
 
לפני ארבעה חודשים ראיתי את הגרסה של התיאטרון הלאומי המלכותי בלונדון, מבין כל ההשוואות שאני יכול לעשות, כדאי להתרכז דווקא בנושא דמות האישה כפי שהיא באה לידי ביטוי במחזה הזה, ואולי אף כמייצגת את תפיסת הנשים בכל מערכות הדרמה היוונית הקלאסית. את ההצגה בלונדון ביימה קאתי מיטשל, ואחת התוצאת המוזרות של הבימוי שלה הייתה מחיקת הנשיות היוונית הקלאסית מהנשים הרבות שאכלסו את הבמה, בשמלת-ערב שחורות מודרנית - ארבע הדמויות הפועלות ומקהלת הנשים המלוות אותן.
 
בהצגה של שלמה פלסנר, לעומת זאת, ארבע הנשים, שברגעים מסוימים שלוש או שתיים מהן מייצגות גם את המקהלה, שומרות לכל אורך ההצגה על זהותן הנשית, והפאתוס שלהן מדבר בשפה של נשיות שאיננה זקוקה להעדפה מתקנת אלא מתייצבת במישור העליון שבה הציבה אותה הדרמה היוונית. זה המישור שבו האישה היא ציר החיים העיקרי של החברה, ומשקל נגד לציר המוות שלה – המלחמה. אם אריסטופנס הציג את הנשים בקומדיה "אבסורדית לשעתה" – כאמצעי לעצור מלחמה - אויריפידס עושה זאת בטרגדיה "אבסורדית לדורות רבים" כאמצעי להזהיר מפני תוצאותיה.
 
סיפור תבוסתה של טרויה בתום עשר שנות מלחמה מסתכם אולי בדברים שהמלכה הקובה אומרת: כן, טרויה נהרסה עד דק, ולוחמיה נהרגו כולם. אבל הם נקברו באדמתם, שלא כמו חייליהם הפולשים של מלכי יוון שנהרגו בנכר והם קבורים באדמת טרויה בלי זכר. לא כביטוי לניצחון – אלא כביטוי למחיר המלחמות, ואם תרצו – כמו סארטר – מחיר הכיבוש. זאת כמובן נחמת-עניים, גם אם היא אמת לאמיתה. והמחזה הזה גם כשהוא מעלה על נס את עוצמת הנשים מול הגורל הצפוי להן מידי המנצחים, איננו שוכח לרגע שהקינה הגדולה הזאת בוקעת גם מתוך חולשתן, כמייצגות את התבוסה שהיא לעולם כואבת.
 
ארבע שחקניות מצוינות
 
שלמה פלסנר העמיד את ההצגה בתוך תפאורה מרשימה בפשטותה שעיצבה דנה צרפתי לחלל הגדול של בימת המוסך של תמונע – רקע שחור, עמודי שיש קטועים, ורגבי אדמה שחורים מפוזרים על הרצפה, שמעת לעת הצבע האדום מבצבץ בעדם. קרן גרנק העמיקה את המתאר הבימתי הקודר בתאורה אקספריבית מאוד, וסבטלנה ברגר עיצבה בהתאמה מרשימה את התלבושות: כל אחת מהנשים לבשה בגד כפול, שמלה של הדמות שהיא מייצגת ומעליה גלימה כבדה שחורה-אפורה. גלית פלורנץ השלימה את הצד החזותי במוזיקה שצליליה היו הדים לתחושות הנסערות של הנשים, ובמיוחד בקטעי המונולוגים המולחנים של קסנדרה, הקובה והמקהלה.
 
לרשותו של פלסנר עמדו ארבע שחקניות מצוינות ובראשן אסתי זקהיים, בתפקיד הקובה, ואודליה סגל בתפקיד אנדרומכה. הדמיון והשוני בין הדמויות עוצב היטב במשחקן של השתיים. זקהיים זקופה מאוד, מלכותית, אך בה בעת אימהית-נרגשת בעליל נוכח טירופה של בתה קסנדרה, נרגזת, נאבקת נגד תוכחתה של אנדרומכה, כלתה, אלמנתו של הקטור, מלאת תיעוב ובוז אל מול הלנה ומנלאוס, רכה ושבורה כשהיא קוברת את נכדה הרך, ואישה אבודה לגורלה בסיום. זקהיים יוצרת רציפות מלאה בין השלבים, כשבכל אחד מהם היא מצליחה לשמר את החזות הסמכותית שלה.
 
אודליה סגל יוצרת דמת מורכבת מאוד של אנדרומכה שמנסה כנמרה נסערת לגונן על בנה התינוק הנישא בזרועותיה. הוא הנצר האחרון לשושלת המלכות של טרויה – והיא יודעת כי כל מה שתעשה, כל מה שתטיח בנציגיו של אגממנון - הכל לשווא. מתוך התבוסה צומח אצלה הזעם, ומתך הזעם היא יוצרת קינה דוקרת. סגל גם מצליחה ליצור בקולה מרקם עשיר מאוד כסולנית בקבוצת המקהלה.
 
שנטל כהן, שסיימה לא מכבר את לימודיה בבית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים, ובין השאר גילמה את תפקיד אמא קוראז`, שם ובתיאטרון הערבי-עברי, מעצבת דמות מרשימה של קסנדרה, הנביאה המטורפת שיוצאת מתוך החרון הנורא על הדם היקר שנשפך אל השמחה לאידו של אגממנון העתיד להירצח, כמוה, בידי קליטמנסטרה. כהן היטיבה לבטא את המעבר הזה ואת ההיגיון שלה בשמחתה להיות השבויה שתירצח בבתוליה.  מאיה הר ציון עיצבה בקווים יפים את דמותה של הלנה, שמתחננת על נפשה ומציירת את ההיסטוריה בצבעים שנועדו להשיג לה חנינה מידי בעלה.  
 
לצד ארבע הנשים משתתפים בהצגה גם נדב בושם, יעיל ומדויק בתפקיד שליחו של אגממנון המביא את בשורת הגורל שנקבע להן ולוקח את השלל אל אדונו, ואיציק גבאי מרשים כאל פוסידון שמנציח את הסיפור הטרגי בין גליו, ושניהם יחד יוצרים גם את דמות הסוס הטרויאני המפתה. זה היה אחד משני העיצובים החזותיים שפלסנר העניק להצגתו. הראשון בהם היה סלע מוצק שניצב במרכז הבמה בתחילת ההצגה, וחזר בסופה, שנוצר על ידי ארבע נשי טרויה.
 
הגרסה הבימתית המצוינת של פלסנר מונחת כאמור על כתפי להקה מצומצמת. גם אם זו בין השאר תוצאה של תקציב מוגבל האופייני של הצגות פרינג` – התוצאה מדברת בזכות הדרך הזאת, אפילו במסגרות המבוססות של התיאטרונים הגדולים. ואולי זאת גם הדרך הנכונה ביותר כיום להחזיר לרפרטואר יותר ויותר מחזות מהדרמה הקלאסית. 

למועדי מופעים >

15/05/2008   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (5 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
5. תענוג אמיתי. ככה צריך להיראות תיאטרון היום!
יואב , ירושלים (11/11/2008) (לת)
4. נשי טרויה
ע.נ.ל , (19/07/2008)
3. הצגה ניפלאה
חגית מראשון לציון , (16/06/2008)
2. הצגה איומה
מירב , תל אביב (05/06/2008) (לת)
1. הצגה משעממת ונוראית! איזה קשקושים
מור , (16/05/2008) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע