סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: רות אשל בלט ירושלים – שתי יצירות מעולות
 

 
 
Rubato היא יצירה מבטיחה, הרמונית, אסתטית ומבוצעת היטב. 'אותלו' מפגינה ליברית, עיצוב וביצוע מצוינים."
הבכורה ל-Rubato מדגמנת חופש, העזה ומשחק וב"אותלו" הגוף לא רק מבצע, הוא גם נושם. הערב המיוחד הכולל שתי עבודות הוא תענוג צרוף


להקת בלט ירושלים מעלה תכנית שכוללת שתי יצירות, כל אחת מהן משקפת התייחסות שונה לכוריאוגרפיה ולשימוש בגוף. היצירה Rubato של יגור מנשיקוב הישראלי שהועלתה בבכורה עולמית, היא ריקוד מופשט עם דגש על קומפוזיציה בשילוב דרגת חופש גבוהה בשימוש בגוף, בהשוואה לסגנון המסורת הרוסית. לעומתה היצירה "אותלו" מתבססת על ליברית של ויליאם שקספיר שבו הסיפור מנווט את היצירה, והשימוש בגוף תחום במידה רבה במסורת הבלט הרוסי. שתיהן מעולות. זה פשוט עניין של טעם אמנותי, העדפת הצופה.
 
התנסות בתוך מסגרת
 
השם Rubato ביצירה של מנשיקוב, הוא מושג הלקוח מעולם המוזיקה ופירושו הארכת זמן תו אחד על חשבון הבא אחריו, מה שגורם לתו הבא להיות קצר יותר כדי להכניס את מלוא המשפט לתיבה המוזיקלית. בבחירה בשם זה מצהיר הכוריאוגרף הצעיר והמוכשר שעניינו העיקרי הוא החופש, ההעזה והמשחק בתוך מסגרת נתונה של מוזיקה. הבחירה במוזיקה של סרגיי פרוקופייב גם היא אינה מקרית, כי פרוקופייב, לפחות בראשית דרכו, נודע כילד הנורא של המוזיקה הרוסית.  



Rubato, צילום: אבי לוסקי


מנשיקוב בחר בארבע רקדניות מצוינות - ענאל זטייקין, שרה למפרט, מירי לפידוס ודנה למפרט, כולן בלבוש זהה - בגד לבן שעיצבו שלומית פניכל ומנשיקוב. הגזרה צמודה לגוף, אבל יחד עם זאת איננה טייטס כמו בבלט המסורתי יותר, ומאפשרת לראות את קווי הגוף באופן צלול ונקי - כמו להקשיב לתו במוזיקה. ארבעתן בגובה זהה וכאשר הן רוקדות באוניסונו את אותן חומרים תנועתיים, דווקא המרכיבים הזהים מחדדים את הניואנסים של איכויות הביצוע השונות שלהן.
 
מנשיקוב מבקש לשלוט בקומפוזיציה, לפענח את האפשרויות הגלומות בה. למרות הוא כבר חתום על מספר ריקודים מעולים, בהם גם כאלה עם ליברית כמו "כנר על הגג", הוא מבין שרק שליטה בקומפוזיציה תעניק לו בעתיד את החופש המלא לשלוט ברזי הכוריאוגרפיה, את השליטה במדיום. לפיכך Rubato היא יצירה מופשטת, חופשיה מתוכן סיפור, משוחררת מקודים של אחיזת הגוף של הבלט הרוסי המסורתי. כך הוא יכול להרחיב את השפה התנועתית כדי למצוא את הקול האמנותי שלו. זו יצירה טובה שנעים לצפות בה - בהרמוניה, באסתטיקה ובביצוע של הרקדניות ובעיקר היא מבטיחה שהכוריאוגרף המוכשר ממשיך לחפש ולהעמיק את דרכו כיוצר. 
 

Rubato, צילום: אבי לוסקי


ליברית בנוי ביד אמן
 
בניגוד למנשיקוב, הכוריאוגרפית מרינה קסלר מאסטוניה היא יוצרת ותיקה. היא הולכת בתלם של יוצרים עכשוויים כיום שמעתיקים יצירה היסטורית וממקמים אותה בזמן הווה. כך גם "אותלו" של שקספיר.

למרות שהיצירה מועלית על ידי להקות בלט בבתי האופרה הגדולים בעולם עם עשרות רקדנים, בבלט ירושלים היא נוצרה עבור הרכב מצומצם של עשרה רקדנים.

הליברית בנוי ביד אמן מנוסה ולא חשתי בחסר של להקה מרובת משתתפים. גם כאן הביצוע מעולה. את "אותלו" של קסלר ראיתי לפני כעשור בחיפה עם צוות רקדנים שונה, ומדהים לראות איך הביצוע השתנה. בשעתו הרקדנים היו כבולים למסורת אחזקת הגוף הרוסית המקפיאה את הטורסו, אבל בביצוע של ההרכב החדש הגוף לא רק מבצע, הוא גם נושם, התנועה יותר אלסטית, מושפעת מהמחול המודרני.



אותלו, צילום: אבי לוסקי



אותלו, צילום: אבי לוסקי


בין אהבה לקנאה
 
אני מודה שאני מחפשת בכוריאוגרפיה פתרונות תנועתיים לא צפויים, גם כשמדובר בבלט. אלה חסרו לי ביצירה, שהתרכזה בעיקר בתיאור השתלשלות הסיפור ותיאור ארכיטיפי של הדמויות המרכזיות: מירי לפיד (דסדמונה) היא האישה הנאמנה הטרגית; מיתר בסון (אותלו) הוא הגבר חמום המזג; יובל כהן (יגו) בתפקיד הגבר הקנאי והנבל; ענאל זטייקין (ביאנקה) מגלמת את זונת הצמרת, ויגור מנשיקוב (קסיו) הוא העוזר הנאמן.

הגברים הם נוקשים, תנועותיהם חדות והחלטיות, ואילו הנשים הן סמל הרכות, היופי, התנועה הזורמת כמו מים ומתאימה עצמה לדרישות הגברים. ההיצמדות לארכיטיפיות יוצרת דמויות חד ממדיות, שטוחות, והרקדנים, שהם בעלי כישורי משחק טובים, התמסרו לארכיטיפיות עד כדי כך שלעיתים התנועה נראתה בעיני מוגזמת מעודף הבעה. גם ביובל כהן שגילם את דמות הנבל חיפשתי שניות של חמלה, או בענאל זטייקין, ששיתפה פעולה עם הנבל, שתפגין הרהור שני לפני מעשה הנבלה.

רק בסצנה של חניקת דסדמונה רואים את מיתר בסון נע בין האהבה לדסדמונה לקנאה, כאשר האחרונה מלווה בשינוי צבע התאורה לאדום בוהק, כמו להבטיח שהקהל יבין את המתרחש. השינוי ברגשות צריך לבוא לידי ביטוי בסיפור הגוף, וכאן התאורה תורמת להגזמה שפוגמת באיכות האמנות. 
  


אותלו, צילום: אבי לוסקי

  
אותלו לבן וחמום מוח

עיצוב התפאורה והתלבושות של אנדראה האמר משוודיה בהחלט מוצלח. במרכז הבמה תלוי אהיל ענק לבן עם עשרות גדילים לבנים. כשהוא מורד, האהיל הופך לחדר שינה המאפשר לראות את המתרחש בתוכו.
 
הטוטו של הרקדניות יפהפה בשלל צבעיו, כמו עלי כותרת של פרחים המבקשים ללכוד את תשומת לב הגברים בחליפות צבאיות נוקשות. המטפחת המפורסמת, הממצא שכביכול מעיד על הבגידה, היא גדולה, צבעה אדום כצבע האהבה והדם.
 
עבורי, הסיפור של "אותלו" מעביר את המסר שאסור להינשא לגבר חמום מוח. בגרסה של שקספיר אותלו הוא מור או כושי, חמומי המוח הם הגברים "האחרים" ולכן המסר הוא גם גזעני, אלא שבגרסה של קסלר אותלו הוא לבן ולכן המסר גורף לכל הגברים.

  

אותלו, צילום: אבי לוסקי


  
בלט חי ובועט
 
תענוג לראות את בלט ירושלים, שמעבר להפקות הטובות עם רמת הריקוד הגבוהה, עושה גם עבודה חינוכית חשובה בהוראה ובגידול הדורות הבאים. הלהקה גם ממלאת נישה חסרה בישראל של אנסמבל קאמרי בסגנון הבלט. היא מעודדת יוצרים מקומיים ותפישת עולמה עכשווית - הבלט הוא אמנות חיה ובועטת.

בלט ירושלים, בניהולה האמנותי של נדיה טימופייבה והמנכ"לית המסורה מרינה נאמן, פועלת בתנאים בלתי אפשריים, והיא ראויה לבית מכובד משלה עצמה ולתקציב מתאים.





אותלו, צילום: אבי לוסקי

בלט ירושלים - Rubato מאת יגור מנשיקוב, "אותלו" מאת מרינה קסלר למוזיקה של ארבו פארט (אסטוניה). רקדני הלהקה: מירי לפידוס, מיתר בסון, יובל כהן, ענאל זטייקין, יגור מנשיקוב, שרה למפרט, דנה לפידוס, אלכסנדר שבצוב, טל ניסים, אריאל שרמן
 
 
 
 
 
 


למועדי מופעים >

12/09/2021   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע