סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: לילך גביש על פגיעוּת וסלחנות
 

 
 
ביצירתה "מקלעת השמש" מאיה לוי לא מנסה לטשטש את נקודות החולשה של רקדניה, אלא דווקא להבליט אותן. שיחה עם יוצרת רב תחומית


על היכולת להכיל ולקבל את האחר
 
אור שמש בוהקת ונפנוף לה לשלום, הוא דימוי בימתי חוזר במופע המחול "מקלעת השמש" - רצף של קטעים ואפיזודות של מערכות יחסים בין ארבעה שחקנים המבטאות מצבים המורכבים בין השאר מתמיכה, אהדה, חולשה והפגנת כוחניות. "השם נבחר מתוך כמה אגדות, כמו שאני קוראת להן, שהן אפיזודות שקיימות בתוך העבודה הזו", אומרת הכוריאוגרפית מאיה לוי, "אחת מהן מתרחשת מול השמש או מול מקור אור אחר. בדרך כלל אנחנו מנהלים דו שיח עם אנשים אחרים, כשבעצם זה דו שיח עם עצמנו. כאן עבדנו עם השמש כסוג של מראה עצמית, סוג של רפלקטור שמאפשר לנו לראות דרכו חזרה".
 
לדברי לוי "מקלעת השמש הוא שמה של הצא`קרה השלישית בגוף. שם מצטברים הקשיים והמועקות. גם צירוף המילים `מקלעת השמש` נראה לי כמו סבך או קשר שחונק אותנו. הצומת הזו של מקום סבוך, אלו הנושאים שהעבודה מדברת עליהם. רציתי לאסוף סביבי צוות של רקדנים מקצועיים אך אינדיווידואלים, שכל אחד יביא מתוכו משהו לעבודה. זו היתה עבודה משותפת שלי ושל הרקדנים וניסינו להשתמש באיכויות המיוחדות של כל אחד מהם ולבדוק איזו אינטרקציה זה מייצר בינם לבין עצמם".
 
העבודה, שהיא פרויקט משותף למעבדה ולהרמת מסך, מתארת את מערכת היחסים בין ארבעה מבוגרים שמנצלים את רגעי החולשה וההיחשפות זה של זה. "העבודה מדברת על להביא את עצמך עם השוני והמוזרות שלך ועל היכולת להכיל או לקבל את האחר שעומד מולך", אומרת לוי, "לכל אחד מאיתנו יש בטן רכה או נקודת שבירה ובמחול משתדלים בדרך כלל לטשטש את זה. אני מרגישה שמתחשק לי דווקא להבליט את נקודות החולשה של כל אחד מהרקדנים".
 
במוקד המופע עומד ייחודה הגופני של הרקדנית מיכל גיל, רקדנית קטנת מידות, שיחד עימה מופיעים שלושה רקדנים נוספים, מור נרדימון, מיכל צנקל,  רן בן דרור. "כשליהקתי את מיכלי, הרקדנית הזעירה, בעלת גוף נמוך וקל באופן מיוחד, ידעתי שהבחירה הזו תביא לתוך הסטודיו התמודדות גם ברמה הפיזית והדימויית. לכולנו יש סוג של שוני והרגשתי שעם הנתונים שלה ייווצרו עניין ואפשרויות חדשות. ברמה הקונספטואלית זה הביא את המקום הפגיע והחשוף שרציתי לדבר עליו. רציתי לבדוק מתי אנחנו מצליחים להביא סלחנות כלפי פגיעות של אחרים ומתי זה מוציא מאיתנו רוע. מתי אנחנו משתלטים על היצר הזה ומתי הוא משתלט עלינו. את זה ניסינו לבדוק אחד עם השני".
 
וכך במהלך העבודה נוצרים רגעי תמיכה והזדהות של הרקדנים האחרים עם זיו ובפעמים אחרות הם משתמשים בה ככדור או כחפץ עליו הם כופים מצבים פיזיים. גם פגיעותם של הרקדנים האחרים באה לידי ביטוי במהלך המופע. "אצל האחרים זה יותר מינורי", אומרת לוי, "יש להם רגע שהם חשופים. גם החישוף של הגוף מביא איתו תחושה שהבגד הוא כיסוי. הגוף הוא כסות לנפש, נדמה לי שיש אימרת חז"ל כזו".
באחת הסצנות היפות משתמשים הרקדנים, ובמיוחד רן בן דרור, ברגליהם כדי לחסום תנועתם של האחרים תוך שהם עומדים על ידיהם. "אצל רן החולשה באה דווקא כשהוא מפגין כוחנויות", אומרת לוי, "שם אתה יוצא הכי חלש. כשרן מלהטט בדואט עם מיכל או עם הבנות, זה מחליש אותו".
 
"כמו ספר סיפורים קצרים"
 
הדימויים שנוצרים על הבמה חזקים ומייצרים תמונות בימתיות מרהיבות, עשירות באמצעים בימתיים. לוי, שלמדה מחול בתלמה ילין ורקדה אצל ליאת בן דרור וניר בן גל, למדה בבית הספר לתאטרון חזותי בירושלים, שם היא מלמדת היום. "באתי ממחול", היא אומרת, "וידעתי שאני רוצה ליצור מחול, אבל היה לי חשוב ללמוד עם אנשים שעוסקים בדברים אחרים, להרחיב את הטווח. היום אני מרגישה שהכלים שקיבלתי אפשרו לי לראות את האירוע הבימתי כמשהו יותר גדול מכוריאוגרפיה או מחול. יש משמעות לדימוי, לתאורה, לקומפוזיציה. הבמה כמשהו שצריך לעשות בו שימוש כולי.
 
"המופע בנוי מקטעים וסיטואציות קצרות המביאות לידי ביטוי את זה שיש אינספור אפשרויות וכמעט כל אחת שווה בערכה לאחרת ואין עדיפות ששווה יותר מאחרת", אומרת לוי, "מעבודה לעבודה אני מנסה לפרק את העבודה כמה שיותר,  שתהיה פחות בעלת מהלך אחד. בכל עבודה אני מצליחה קצת יותר ומקווה שבעבודה הבאה אצליח לייצר משהו שהוא בלי חיבורים, ברגים ומחברים. קצת כמו ספר של סיפורים קצרים ולא רומן. שלסך הכול יהיה משמעות, אבל שכל חלק יעמוד בפני עצמו".
 
לדברי לוי אחת הפריוולגיות של העבודה במסגרת המעבדה הייתה לקיים חזרות בחלל ועל הבמה עליה יעלה המופע. לדבריה, לבמה של סוזן דלל במסגרת הרמת מסך עשתה אדפטציה. על התהליך היא מספרת: "אנחנו עובדים על העבודה הזו מאפריל. זה קצת כמו בקולנוע, כשיש המון שעות צילום ולא הכל נכנס. היה לנו הרבה מקום לתהליך של בנייה והרס. כך הגענו לצמצום מדוייק, מה שהכרחי לעבודה ומה שניתן ניפינו. חלק מהתהליך היה בעבודה עם המוזיקאי מיכאל ברקוביץ` שכתב מוזיקה מקורית, גם כאן היינו צריכים לעשות מינונים וויתורים. עשינו הקלטות של סאונדים של העבודה בתוך הסטודיו והכנסנו אותם לתוך העבודה. הייתה פה עבודה של צוות שעבד יחד הרבה זמן, זה משמח אותי".
 
להשאיר יוצרים ירושלמים בבירה
 
מאיה לוי היא אחת משלושה עשר יוצרים, שבמהלך ארבע השנים האחרונות זכו לקבל את תמיכתה של המעבדה, מוסד ירושלמי שמרבה לארח יוצרים, אך מאפשר ליוצרים צעירים, בעיקר ירושלמים, לפתח את יצירותיהם.
 
דנה קורש, מנכ"לית  המעבדה, מספרת כי המקום ממומן על ידי אראל מרגלית, איש עסקים שהקים קרן הון סיכון בירושלים ולאחר שהצליח בעסקים החליט להשקיע בעיר. "המטרה היא למנוע נטישה של האמנים לתל אביב או בכלל", מספרת קורש, "מאיה היא התגשמות החלום הזה. היא למדה פה בבית הספר לתיאטרון החזותי וגילינו אותה בפרויקט הגולם, שהיה פרויקט מולטי-דסיפלנרי בתקופה שאופירה הניג היתה המנהלת האמנותית. המטרה היא ליצור שינוי בעיר ולשדרג אותה כמקום של יצירה. יש בירושלים המון מוסדות חינוכיים כמו בצלאל, סם שפיגל ומוסררה, ואנחנו רוצים שבסיום הלימודים היוצרים יישארו בעיר". בנוסף מקיימת המעבדה פרויקט חינוכי בארבע שכונות מוחלשות בעיר: קריית יובל, גילה, קטמונים ונווה יעקב.
 
"התהליך שמאיה עברה כולל נתינה של כל האמצעים וזה אומר ללוות אותו בתהליך האמנותי והשיווקי. כולנו התגייסנו. זה כבוד והנאה צרופה לקחת חלק בתהליך הזה", אומרת קורש ומסכמת "דצמבר במעבדה הוא חודש שמוקדש למחול, כשפרויקט הדגל יהיה מקלעת השמש ונארח יוצרים נוספים, כמו נעה דר. הכוונה היא לתת מענה לקהלים ירושלמים שונים – דתיים, חילוניים ונשים, ולתת במה ליוצרים בעיר הזו שמשוועת לתרבות ואמנות".

 

"מקלעת השמש" תעלה ביום שני, 26 בנובמבר ב- 21:00 במעבדה בירושלים. מופע נוסף יתקיים ביום חמישי, 6 בדצמבר במרכז סוזן דלל בתל-אביב.


למועדי מופעים >

25/11/2007   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. מופע מדהים ומרגש
לירון , יונה (19/12/2007)
1. "מקלעת השמש" ריגשה אותי
בועז , תל אביב (25/11/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע