סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: ענת זכריה שיחה עם 3 יוצרים: מחול צעיר כפול 3
 

 
 
עידן שרעבי, עוז מולאי וניר אבן שוהם בערב מחול של להקת המחול הקיבוצית. שיחה משולשת


להקת המחול הקיבוצית מעלה היום בסוזן דלל בתל אביב מופע מחול ייחודי בן שלוש יצירות פרי עבודתם של הכוריאוגרף האורח, עידן שרעבי, ושתי יצירות נוספות מאת עוז מולאי וניר אבן שוהם, רקדניה הצעירים של הלהקה.
 
רמי באר, מנהלה האמנותי של להקת המחול הקיבוצית, שרואה חשיבות רבה בנתינת במה ליוצרים צעירים ומבטיחים מתוך הלהקה ומחוצה לה, מבקש להפגיש את הרקדנים ואת הקהל עם יצירה מקורית צעירה ועכשווית, שמחפשת, ושואלת ומעזה לנסות.

באר איגד את שלוש היצירות ליצירה אחת על ידי "שיח" מעניין בין היצירות. 

כפול-3-צילום-אורי-נבו.jpg
"כפול 3", צילום: אורי נבו

לרגל הערב הצגנו לשלושת היוצרים הצעירים סדרה זהה של שאלות והנה מה שבחרו לענות:
 
התשובות של עוז מולאי
 
עוז מולאי נולד בקריית גת ב- 1985. החל את לימודי המחול בבת דור באר שבע. בשירותו הצבאי הוכר כ"רקדן מצטיין". לאורך השנים קיבל מלגות מטעם קרן תרבות אמריקה-ישראל. רקד כשלוש שנים בלהקת "קמע". ב- 2007 הצטרף ללהקת המחול הקיבוצית 2 וכעבור שנה הצטרף ללהקה1.

ספר על היצירה שלך ב"כפול 3"
 
"פור-יה "- Poor- ya - שם היצירה נובע מהמילים: פור- מזל ויה- אלוהים. משמעות השם היא שהמזל אינו בידיים שלנו, הגורל מכריע את הדברים. היצירה מסמלת את המאבק המתמיד הקיים בין היחיד לקבוצה ולהיפך, על ידי ניסיון להוציא את היחיד מתוך הקבוצה דרך מעגל אינסופי של התחלה וסוף. אני מרגיש שבכל אחד מאיתנו יש איזה טירוף קטן שמנסה לצאת ועניין אותי לבדוק איך הטרוף הזה מנהל מערכות יחסים בתוך קבוצה, במחזוריות בלתי פוסקת.

איך היית מגדיר את עצמך ככוריאוגרף?

שאלה קשה. אני לא בטוח שאני יודע.  אני חושב שזה שאני עדיין רוקד נותן לי לא לשכוח את הצד השני, זה שנמצא על הבמה ולא רק זה שמאחורי הקלעים של היצירה. זה שומר על צניעות ופרופורציות נכונות יותר.

מהם מקורות ההשראה שלך כיוצר?

אני בא מבית מסורתי ואלוהים וגורל ומזל הם חלק מהעולם שלי אני לא יכול להתעלם מזה.

מה חשוב לך ברקדן?

 מה שחשוב לי ברקדן הוא שמעבר להבנת החומר התנועתי וליכולת לבצע אותו, שהוא יביא לתוך היצירה גם את הדרך שבה הוא למד את התנועה. את כל אותם נסיונות שהוא צבר כדי לנסות ולהבין את שכבות המשמעות של העבודה. אצל רקדן טוב לא רק הגוף עובד אלא גם השכל עובד כל הזמן, מנסה לחשוב מה עובר מתוך התנועה הלאה.

כמה מקום אתה נותן לרקדנים בתוך התהליך?

תלוי בתהליך. אני בדרך כלל לא מגיע עם קומבינציות או חומרים תנועתיים שלמים. אני בא עם רעיון ויש לי צורך ממשי בדיאלוג עם הרקדן כדי להבין את מה שקורה לי. אני כן נותן הנחיות מסוימות שמכניסות אותו לאיזה עולם אבל בתוך אותו עולם יש לו אינסוף אפשרות בחירה. אין לי תבנית. אני מחפש את התבנית בתוך התהליך, שם יש מקום של הבנה ושינוי. כוריאוגרף צריך לבוא פתוח כמעט כמו ספוג כדי לדעת מה הוא יכול לקבל מהרקדנים שלו. בסופו של יום תמיד לך, ככוריאוגרף, יש את היכולת להטיל וטו.

עבור מי אתה יוצר?

אך ורק עבור עצמי. זה קל מאוד להישאב לתוך הצורך לרצות את הקהל או מישהו אחר. אבל אם אני אנסה ליצור עבור מישהו אחר זה לגמרי יבלבל אותי. אני כן מאמין שאחרי שהעבודה עולה היא כבר לא שייכת לי.

מה החלום הבא שלך?

השלב הבא מבחינתי זה להתפתח בתור יוצר, למצוא את עצמי עובד על כמה פרויקטים בו-זמנית. גם היום עולה עוד עבודה שלי עולה במקביל בפרויקט מסע בגעתון. משהו בי צריך את הבו-זמניות. ככה זה נותן למוח שלי הבטים שונים באותו זמן. אני תמיד מרגיש בתוך יצירה שאני כבר בשלב הבא, שמשהו בי מיד מתפנה לתהליך חדש. 
 


מימין: עוז מולאי וניר אבן שוהם (תמונת יח"צ)


התשובות של ניר אבן שהם

ניר אבן שהם נולד בראשון-לציון ב-1983. הוא החל לרקוד בגיל 18  אצל ורדה שובל. במהלך שירותו הצבאי רקד בתיאטרון השחור מפראג בעת שהותם בישראל. ב-2004 הצטרף לקיבוצית 2 ובינואר 2006 הצטרף ללהקה 1. בשנת 2005 זכה במלגה מטעם קרן התרבות "אמריקה-ישראל".
 
ספר על היצירה שלך ב"כפול 3"

היצירה Day too soon – עוסקת בפרידה. פרידה ממשהו שהיה יקר לך, משהו שנשאת מילדות, או פרידה למשך תקופה מאוד ארוכה כשעכשיו צריך להמשיך הלאה ולשחרר. מבחינתי הפרידה שאני מדבר עליה היא יותר קונקרטית, ומדברת על פרידה מאהוב, אבל ניסיתי ביצירה לחשוב איך לפתוח אותה לאותם קונפליקטים שיש לכולנו עד כמה למשוך רגע שנעים לנו בו ומתי לוותר.

איך היית מגדיר את עצמך ככוריאוגרף?

כוריאוגרף אינטואיטיבי. אבל הייתי מעדיף לא להגדיר כי התהליכים הם שונים מעבודה לעבודה. בעבודה הזו ספציפית הייתי כזה כוריאוגרף.

מהם מקורות ההשראה שלך כיוצר?

אני מביא לבמה רק את מה שאני עובר בחיים שזה יכול להיות חוויות פרטיות עכשוויות או משהו שקשור לעבר שלי.  
מה חשוב לך ברקדן?

הצורה שבה הוא זז, היכולת שלו להביע והכימיה ביני לבינו. בדרך כלל אני מחפש רקדנים שיש לי איתם קשר ויחסים עוד קודם, שיש בינינו דיאלוג. מאוד חשובה לי הקירבה.

כמה מקום אתה נותן לרקדנים בתוך התהליך?

אני לא כל כך נותן מקום מבחינת כוריאוגרפיה אבל אני נעזר ברקדנים כדי לזקק את התנועה.כי כשאני מגיע לסטודיו אני בא עם רעיון אבל היצירה עצמה נולדת במקום עם הרקדנים.

עבור מי אתה יוצר?

את העבודה הזו יצרתי עבור האקס שלי, לאהבה שלי באותה תקופה. אבל יכול להיות בדיעבד כשאני חושב על זה שיצרתי את העבודה עבורי, היא כמו פסיכולוג בשבילי.

מה החלום הבא שלך?

להמשיך ליצור כרקדן וככוריאוגרף. התנועה זה לגמרי הדבר שדרכו אני פותר את כל הבעיות שיש לי בחיים.


עידן-שרעבי-יחצ.jpg
עידן שרעבי (תמונת יח"צ)


התשובות של עידן שרעבי

 
עידן שרעבי הוא בוגר בית הספר התיכון תלמה ילין לאמנויות ובית הספר ג'וליארד לאמנויות בניו יורק. רקד בתיאטרון המחול ההולנדי NDT1, NDT2 . עבד עם הכוריאוגרפים ירי קליאן, וויליאם פורסיית', אוהד נהרין, פול טיילור, לייטפוט ליון, שטיין סליס, שרון אייל, מרקו גקה ועם להקות מחול שונות, ביניהן להקת המחול של מרתה גרהם, חוזה לימון, מרס קאניגהאם, דוג ורונה ואחרים.
 
בבית הספר ג'וליארד נבחר לעבוד ככוריאוגרף בשיתוף פעולה עם מלחין עבור / The Alice Tully Hall Choreo Comp performances , ונבחר להופיע עם יצירתו Uncomfortable Silences בערב לכוריאוגרפים צעירים במונטריאול.
 
לקראת סיום לימודיו זכה בפרס זרספה עבור הכוריאוגרף הטוב ביותר בג'וליארד לשנת 2006 בתקופה שבה רקד בתיאטרון המחול ההולנדי (NDT) נבחר לאחד הכוריאוגרפים המבטיחים לשנת 2010. יצירותיו מוצגות על ידי להקות מחול ורקדנים שונים בעולם, ביניהן רנדום קוליזיון באמסטרדם, אנסמבל המחול העירוני בוושינגטון די.סי., בלינדה מק'גוויר בניו יורק ובטורונטו והארומי טריאמה בנאויה, יפן.

מאז חזרתו לישראל יצר את העבודה Home Solo, Joni רקד בלהקת המחול בת שבע. ב -2011 ליצור ל"פרויקט" של בית האופרה הישראלית, ובאפריל 2012 זכה במקום השני בתחרות הבינלאומית לכוריאוגרפיה בקופנהגן.
 
ספר על היצירה שלך ב"כפול 3"

I Dropped the Ceiling on the Floor Again – היא יצירה העוסקת ביחסי הגומלין בין הפכים, ביצירה היפוכים רבים של זמן: חלקים מהיצירה נראים כמתרחשים כרגע, אחדים מהם זיכרונות ואחרים הם קטעי רוורס של דברים שכבר נראו.

היצירה נוצרה מתוך השראות רבות מתוך ההבנה שהכל בעולם בתהליך נפילה, כל דומם הוא אוביקט נשען ושום דבר אינו סטטי. ההבנה הזו מלווה אותי באופן יומיומי ומזכירה לי איך להתמודד עם פציעת גב כרונית שיש לי מעודדת אותי לתנועה מתמדת. 'הפלתי את התקרה על הרצפה שוב' הוא משפט שבא לידי ביטוי ביצירותיי במהלך שבע השנים האחרונות.

איך היית מגדיר את עצמך ככוריאוגרף?  

ככל שיש לי יותר התנסויות אני מבין שההגדרה איזה כוריאוגרף אני מתרחקת ממני. לפני שנתיים התיימרתי להבין את זה  ונלוו לזה תחושות של הצלחה ושל כשלון ועכשיו אני מבין שזה לא כל כך גורלי אלא יותר משחקי להיות כוריאוגרף.

מהם מקורות ההשראה שלך כיוצר?

מקומות ההשראה שלי הם תמיד רגעים וזכרונות פרטיים אבל אני כן מיד חושב איך להוציא אותם מחזקתי ולהפוך אותם לכאלה שהם לא רק שלי. זה שאני יוצר מזכרון פרטי זה משהו שהבנתי בדיעבד. אני גם לא חושף את זה עד הסוף לקהל אני יותר רומז את זה.

מה חשוב לך אצל רקדן?

הייתי בשנה האחרונה בז'נווה ובגרמניה ובין שתי המדינות האלה הבנתי משהו ביחס שלי לרקדנים. פעם התייחסתי לרקדנים כאל צבע שיש לצייר איתו על קנבס בלי סיפורים אישיים וזה הרחיק אותי מהעשייה שלי.

היום אני זוכר שאני עובד עם בני אדם והספונטניות שיש בבן אדם חי היא הדבר. המיסוך הזה גרם לי לא לקחת אחריות. היום אני יודע שאם אני רוצה שרקדן יהיה עגול ועדין בתנועה שלו אני גם צריך להיות איתו כזה. גישה זה אותם שני רגעים ראשונים שאתה מסתכל לרקדן בעיניים, זה החותם ההדדי.   

כמה מקום אתה נותן לרקדנים בתוך התהליך?

אני חושב שהיום יש ביני לבין הרקדנים יותר יחסי גומלין וזה קשור לעובדה שיש יותר בהירות מצדי. ביצירה הזו לקיבוצית נוצר פער של זמן בין הפרמיירה שהיתה באוגוסט בפסטיבל כרמיאל, לפרמיירה עכשיו בסוזן דלל, ואני יכול לומר שמבחינתי עידן של אז התעניין בתנועה וברקדנים ככלים מושלמים ומסונכרנים והיום מה שחשוב לי זה הרובד האחר, זה שחושף בתנועה שלהם את האישיות שלי, את אותו זכרון טראומטי שלי מגיל 5 שהיה הבסיס ליצירה.

עבור מי אתה יוצר?

אני יוצר בשביל היצירה, היא לגמרי עוד יישות מבחינתי. פעם כשיצרתי בכלל לא ראיתי את הקהל כחלק מהיצירות שלי, היום אני חושב שאני לא יוצר עבור הקהל אבל אני כן יוצר עבור אותו חיבור או דיאלוג שיכול לקרות בין הקהל לביני.

מה החלום הבא שלך?

החלום הבא כבר מתגשם טפו טפו טפו. בספטמבר הקמתי להקה שנקראת 'עידן שרעבי ורקדנים' ואנחנו עומדים להעלות עבודה בתחילת אפריל. יש רקדנים ישראלים שמגיעים לכאן במיוחד מחו"ל לעבודה כל אחד מהם מביא איתו תרבות עבודה שונה לגמרי. זה גם שם אותי בעמדה אחרת הם כל כך שווים ומצוינים בעיני שאין לי מה להכריח אותם להיות אחרים.

 

המופע "כפול 3" יעלה היום, שני,  28 בינואר 2013 בשעה 21:00 במרכז סוזן דלל, תל אביב. להזמנות: 03-5105656 . הנחה מיוחדת לגולשי הבמה: 99 ₪ במקום 149 ₪ טל' לרכישת כרטיסים: 04-9859737.


למועדי מופעים >

28/01/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. ריקודאי - המילה העברית לכוריאוגרף
יאצר , תל אביב (29/01/2013) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע