סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: ענת זכריה "לאתגר ולהתחבר בו זמנית"
 

 
 
הכל קשור אצלי במחול למוזיקה. היא מכתיבה כמעט הכל ועוזרת לי לשמור על האורגניות של העבודה. אני זוכר שכרקדן כשאהבתי את המוזיקה של היצירות שרקדתי זה הוציא ממני דברים אחרים. המוזיקה עוזרת לי להרגיש בטוח בתוך התנועה. אני ממש יכול לדמיין את הרקדן או הרקדנית בתוך המוזיקה שבחרתי ואז אני יודע אם הוא יתאים ליצירה שלי או לא."
הרקדן והכוריאוגרף יגור מנשיקוב מספר על יצירת הביכורים שלו, Streams, בבלט נס ציונה


מי שראה את הרקדן יגור מנשיקוב על הבמה בתפקיד הנסיך ב"יפהפייה הנרדמת" לא ישכח את קלות רגליו ואת תנועתו המדויקת והנושבת אצילות. מנשיקוב, שהוא הרקדן הראשי של להקת הבלט נס ציונה, קיבל לפני כמה חודשים הצעה חלומית מאלי לזר, היוצר והמנהל האמנותי של הלהקה, להעלות עבודת ביכורים ראשונה משל עצמו. 
  
רק שנה עברה מאז שקמה להקת בלט נס ציונה וכבר היא אוחזת ברפרטואר מרשים הכולל את העבודה "חופש" - מופע מחווה ליצירתו של יהודה פוליקר, "היפהפייה הנמה" ו"מפצח האגוזים" ותוכנית עבודה לשנתיים הקרובות שבכל אחת מהן מתוכננות לעלות שלוש בכורות.   
 
דיאלוג מחול לצלילי גיטרה 

מנשיקוב, שרקד במהלך הקריירה שלו בבלט ציריך, בתיאטרון הלאומי בקרואטיה ובבלט הלאומי בפולין הרגיש סופסוף מוכן ונענה לאתגר, מה שהוליד את היצירה Streams, שעוסקת בזרמים פנימיים וחיצוניים שבאדם ומתארת מצבים שבהם הוא מסונכרן ובהם הוא איננו. הבסיס ליצירה הזו הוא היצר להביע דעה שלא תמיד מוסכמת על הכלל. זהו מחול לשני זוגות אשר מצליחים לאתגר ולהתחבר בו זמנית. הבחירה והראיה האישית של כל רקדן מסמלות את המאבק שבו אנו מסתגלים לעבודה משותפת ויכולת להצטרף לקבוצה. 
  
העבודה היא חלק מהמופע החדש של הלהקה הצעירה מופע שהוא כולו ״דיאלוג מחול לצלילי גיטרה״. ערב אחד עם ארבע יצירות – שתי בכורות עולמיות ושתי בכורות ישראליות. 
  
לפני 12 שנה עזב מנשיקוב את סנט פטרבורג והגיע לישראל. כאן הכיר בבלט הישראלי את אשתו, שאף רוקדת איתו בבלט נס ציונה, תכלת הר ים. הוא מספר שלעבוד בקרבת הלהקה הכי טובה, "בלט קירוב", מבלי להיות חלק ממנה, גרם לו להרגיש שהוא צריך לעזוב ולנסות את מזלו במקום אחר. ״אני משתדל לא להיות ליד מה שקורה אלא בתוך מה שקורה״. 
  
אז למה לא ניסית להתקבל לבלט קירוב? 
  
"ברוסיה בסיום הלימודים בבית הספר למחול מגיעים כל המנהלים האמנותיים של כל התיאטראות בסנט פטרבורג ובסופו של דבר זה מתנהל כמו שוק, כשכבר במהלך השנה נסגרות עסקאות לגבי מי ילך לאן. אני הייתי קצת מחוץ לכל זה. המורה שלי מת באותה שנה וזה השאיר אותי ואת כל הכיתה שלי בלי פרוטקציה." 
 


Streams-2צילום-Ewa-Krasucka.gif
בלט נס ציונה, Streams
(צילום: Ewa Krasucka)




"בישראל קשה להחזיק להקת בלט קלאסי"
 
 מה היה מופע המחול הראשון שראית
 
 "כשלמדתי בבית הספר. זה היה בעיר צ'ליאבינסק הרחוקה ממוסקבה ולא הגיעו לשם להקות מהשורה הראשונה. אני לא זוכר להגיד את שם הלהקה, אבל זה היה הבלט 'דון קישוט' ואני זוכר שהיה שם רקדן, שכשאני חושב עליו היום הוא היה רקדן ממוצע, אבל אז הוא נראה לי כמו עילוי. ואז החלטתי, בגיל 14, שאני צריך ללמוד בלט. גיל מאוד מאוחר ברוסיה שבה בדרך כלל מתחילים ללמוד בגיל עשר." 
  
המשיכה לעולם הבלט שנולדה בערב ההוא הביאה את מנשיקוב בגיל 16 ללימודים בבית הספר המפורסם לבלט על שם וגנובה בסנט פטרבורג, שם גם למד רודולף נורייב. ״לא שאני משווה בינינו״ הוא ממהר לתקן. 
  
אחרי תקופה בה חולל בבלט הישראלי אצל המורה הידועה ברטה ימפולסקי, נסע מנשיקוב לזגרב כדי לרקוד בתיאטרון הלאומי של קרואטיה. ״זה אמנם לא בלט האופרה של פריז אבל הרפרטואר היה מצוין ויכולתי לרקוד את כל התפקידים הנחשקים שיש לגברים בבלט. קשה מאוד להחזיק בישראל להקה של בלט קלאסי, הסטנדרטים אחרים כאן. הרבה פעמים ילדים רוקדים בשביל הכיף, לא כדי להיות בבוא היום רקדנים״. 
  
אחר כך המשיך לפולין, שם רקד שלוש שנים בוורשה על הבמה הכי גדולה באירופה עם הבלט הלאומי של פולין בניהולו של הכוריאוגרף הפולני כריסטוף פסטור, בין מבוקשי הכוריאוגרפים בעולם. ״אולי אחד הכוריאוגרפים הכי מוזיקליים שאני מכיר״. 
  
מאוחר יותר רקד בבלט ציריך את היצירות האפיות של הכוריאוגרף כריסטיאן שפוק: ״שם הבנתי שלא צריך יותר מידי מניירות כדי להבין את הסיפור של הבלט. המניירה שלו היא בגודל הקומפוזיציה אף פעם לא במחוות של הרקדנים על הבמה״.



Streams-1צילום-Ewa-Krasucka.gif
בלט נס ציונה, Streams (צילום: Ewa Krasucka)


יש מקום גם לכיעור או לזיוף
  
אתה הולך לראות מופעי מחול של להקות אחרות כאן בארץ?
  
"כן, בעיקר את להקת בת שבע. זה חדש ומרענן בשבילי ואני מאוד אוהב את זה. הייתי שמח לרקוד בלהקה כזו אבל אני חושש שבגיל 32 להחליף שפה זה אולי אפשרי אבל מאוד קשה.
אני אפילו הולך כשיוצא לי לשיעורי גאגא, יש בזה משהו שתמיד משחרר את התקיעות שיכולה להיווצר אצל מי שרוקד קלאסי." 
 
מה הדבר הכי חשוב שלמדת מהמורים שהיו לך ומהכוריאוגרפים שעבדת איתם?
  
"הומור, את החשיבות שיש בלהביא פרשנות משחקית לבלט, ואת ההבנה שרקדן קלאסי חייב להיות קשור בחיים ובחשק. בכל הלהקות הטובות שפגשתי, איכות התנועה היתה קשורה באיזה שחרור, זה אף פעם לא היה רק טכניקה. עכשיו אני נמצא בלהקה קטנה שאני מאמין בדרך שלה אבל הדרך עוד ארוכה. אלי לזר גרם לי ליצור משהו שאני מאוד קרוב אליו ואני אסיר תודה על זה." 
  
אתה רוקד ביצירה שלך, איך אתה מסתדר עם שני התפקידים: הרקדן והכוריאוגרף?
  
"מצד אחד זה מאוד קשה כי אין לי לגמרי את המבט מבחוץ על היצירה, מצד שני אני מבין בדיוק את מה הכוריאוגרפיה דורשת ממני. היצירה שלי בנויה למידותי, לגוף שלי. ומאחר שלא כל הרקדנים בנויים כמוני, אני בסופו של דבר צריך לראות איך זה יושב על הגוף שלהם ולעשות שינויים בהתאם. הם צריכים להראות טוב. לכיעור או לזיוף יש מקום אך ורק אם הוא חלק מהעבודה ולא כפועל יוצא." 
  

יגור-מנשיקוב-Ewa-Krasuckaצילום.gif
יגור מנשיקוב (צילום: Ewa Krasucka)



"העיקר לא לדרוך במקום"

 
אתה פתוח לשינויים?
  
"ברור. רק עכשיו אני בא מחזרה ששינינו בה כמה דברים. למשל עכשיו, כשהרקדנים מכירים היטב את התנועות ומהירות התנועה שלהם גדלה, צריך לסנכרן את הכל מחדש כדי שזה יעבוד עם המוזיקה באופן אורגני."  
  
מה אתה מחפש ברקדן?
 
"שיהיה מעניין או שתהיה לי את היכולת להפוך אותו למעניין יותר. שבאופן שבו הוא רוקד יהיה איזה מסתורין, משהו שלא מפוענח עד הסוף. וההבעות, אותה פרשנות משחקית, שלא כל רקדן יכול לה. לפעמים רקדנים פשוט מתביישים לשחק." 
  
ההשראה שלך תמיד מתחילה ממוזיקה?
  
"הכל קשור אצלי במחול למוזיקה. היא מכתיבה כמעט הכל ועוזרת לי לשמור על האורגניות של העבודה. אני זוכר שכרקדן כשאהבתי את המוזיקה של היצירות שרקדתי זה הוציא ממני דברים אחרים. המוזיקה עוזרת לי להרגיש בטוח בתוך התנועה. אני ממש יכול לדמיין את הרקדן או הרקדנית בתוך המוזיקה שבחרתי ואז אני יודע אם הוא יתאים ליצירה שלי או לא." 
  
 לאיזה כוריאוגרף אתה מרגיש קרוב?
  
 "קודם כל לכוריאוגרף שאני עובד איתו באותו זמן. אני מרגיש כמו ספוג כשאני רוקד ביצירה של כוריאוגרף מסוים." 
  
 יש סגנון כוריאוגרפי שחביב עליך במיוחד?
  
"אני יכול לספר שרקדתי ביצירה אחת של פול לייטפוט וסול לאון, בעל ואשה שיוצרים זה שנים בתיאטרון המחול ההולנדי (NDT), ולמרות זאת מצאתי שהם הכוריאוגרפים שהכי מתאימים לי כרקדן. היצירות שלהם מאוד אישיות ורגשיות אבל בעיקר מה שעושה לי את זה הוא הדמיון הכל כך יוצא דופן שיש להם." 
  
עד מתי תרקוד?
  
"הגוף שלי כבר מרגיש שהוא לא בן עשרים אבל בינתיים אני רוצה ונהנה לרקוד." 
  
על מה אתה חושב כשאתה רוקד?
  
"על התנועות עצמן. יש רגעים שאני חושב באמצע תנועות על זה שאני נהנה בתוכן, אני מזכיר לעצמי לנשום או להאט. וברגעים הכי משמעותיים אני בתוך מקום שלא זוכר שיש קהל, הוא רק משהו עמום שנמצא במרחק." 
  
איפה תהיה עוד עשר שנים?
 
"מפתה לומר שרק אלוהים יודע. אני מקווה שאמצא את עצמי במקום שמתאים לי מבחינה אמנותית, לא כל כך חשוב לי באיזה טייטל, העיקר שתהיה לי בו את האפשרות להתפתח ולגדול ולא לדרוך במקום. ואני מקווה שנישאר בישראל."

המופע יתקיים ב-14 במרץ 2016, בשעה 20:30 בקריית התרבות נס ציונה. מחיר כרטיס: 150-75 ש"ח. להזמנות ופרטים: 08-9304020-4 
  
  
 


למועדי מופעים >

13/03/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע