סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: ענת זכריה "הפרינג' נמצא בקו עלייה מדהים"
 

 
 
לצערי הרב, רוב התקשורת לא מוצאת עניין בפרינג'. אנחנו לא 'מספיק מפורסמים' עבור התקשורת שעסוקה רוב הזמן בצהוב ובהאדרת הסלב, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהיצירה העצמאית. חבל שזה כך אבל זה חלק ממנגנון ענקי של יח"צ ושיווק שהפרינג' חסר. התקשורת לא משקפת באמת את העניין שיש בתחום הזה בציבור. רוב עורכי התרבות הפכו לעורכי בידור והתקשורת נכנעת לתכתיבים האלה, מה שאומר שאנחנו לא שם."
רגע לפני אירועי "לילה פרינג'" וקיפוד הזהב, ארז חסון מדבר על הבעיות התקציביות, התעלמות התקשורת והמחסור בסלבים


ארז חסון, שניהל עד לפני שלוש שנים את אי"ב, ארגון היוצרים העצמאיים בתיאטרון, במקביל לעבודתו השוטפת כמנכ"ל אנסמבל עיתים הוותיק של רנה ירושלמי, אומר שהוא לא עבד יום בחייו בגלל שיש לו את הזכות להתפרנס ממה שהוא אוהב. 

לדבריו, בעשר השנים האחרונות הפרינג' נמצא בקו עלייה מדהים. היצירה העצמאית בישראל מבעבעת ורוחשת, ואחד השיאים יקרה השבוע, כשכמיטב המסורת, תיאטרוני הפרינג' התל אביביים יארחו במשך יומיים תיאטרוני פרינג' מרחבי הארץ עם למעלה מ-20 הצגות, במסגרת אירועי "לילה פרינג'". השיא יהיה בטקס קיפוד הזהב שיתקיים ביום שישי, 18 בנובמבר בתיאטרון תמונע בתל-אביב.
 
"הבעיה העיקרית היא התקציב"
 
אחרי עשור של חלוקת פרסי הפרינג׳ מהן בעינייך הבעיות המרכזיות של הפרינג' הישראלי כיום?

"באופן חד משמעי החשיפה לקהל והתקציב ואופן חלוקתו. היוצרים מתרבים, הרמה האמנותית עולה אבל יחד עם זאת אין כיום אף היכל תרבות בפריפריה שיסכים לקחת הצגה ללא שמות גדולים. אין בפרינג׳ סלבים ומנהלי ההיכלות וועדות הרפרטואר שלהם מפחדים לקחת סיכון אמנותי אמיתי וחוששים שללא שמות גדולים לא יגיע קהל.

"לגבי התקציב, מה שכן כואב לי זה שבוחרים לקרוא לזה במשרד התרבות תמיכה, כאילו שאנחנו נתמכי סעד. אין לי ספק שהסמנטיקה קובעת ומקבעת לא פעם את התפיסה וצריך לתת על זה את הדעת".
 
קראתי איפשהו שאמרת שהתיאטראות הרפרטואריים בדומה לנהוג באירופה, צריכים לתמוך בפרינג' מתוקף חוק, אתה עדיין חושב ככה?

״הקאמרי מאמץ פרינג' את אנסמבל עיתים של רנה ירושלמי, בצורה עקבית כבר למעלה מ- 25 שנה. זהו אימוץ מבורך ששני הצדדים מרוויחים ומפרים אחד את השני. למנויי הקאמרי יש הצגת פרינג' של אחת הקבוצות המובילות והוותיקות בארץ שמובילה אותו כלת פרס ישראל, ולאנסמבל עיתים יש עזרה כלכלית, אביזרים תפאורות ושיווקית. טוב היו עושים אם היו מחוקקים חוק בו כל תיאטרון רפרטוארי יאמץ בצורה רציפה קבוצת תיאטרון ויתן לה בית״.
 
איך קרה שמצאת את עצמך בשוליים?

״הפרינג' הוא אולי פחות ממסדי אבל הוא בהחלט לא שוליים. היום בארץ ובעולם תיאטרוני הפרינג' והיצירה העצמאית הם אלה המובילים את השינויים והחדשנות באומנות ובתיאטרון בפרט. אני הגעתי לאט לאט למקום שעניין אותי, אתגר אותי, מקום שחשבתי שיש לי מה לתרום ולפתח בו, מקום בו אני חלק מתרבות עצומה ומדהימה הנקראת פרינג'״.




המשרתים (צילום: יובל קוגנזון)



"עורכי התרבות הפכו לעורכי בידור"
 
האם אתה מרגיש שעדיין למרות הפריחה העצומה של הפרינג' הוא זוכה להתעלמות של התקשורת? 

״לצערי הרב, רוב התקשורת לא מוצאת עניין בפרינג'. אנחנו לא 'מספיק מפורסמים' עבור התקשורת שעסוקה רוב הזמן בצהוב ובהאדרת הסלב, תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהיצירה העצמאית. חבל שזה כך אבל זה חלק ממנגנון ענקי של יח"צ ושיווק שהפרינג' חסר. התקשורת לא משקפת באמת את העניין שיש בתחום הזה בציבור. רוב עורכי התרבות הפכו לעורכי בידור, אין תכניות תרבות אמיתיות בטלוויזיה, והתקשורת נכנעת לתכתיבים הללו מה שאומר לצערי לגבינו שאנחנו לא שם״.
 
למה לדעתך התיאטרון הישראלי לא מגיע להישגים בינלאומיים כמו למשל הקולנוע? ואל תגיד לי תקציב.

״קודם כל זה לא נכון לומר שאין לתיאטרון הישראלי הישגים בינלאומיים. אנחנו מופיעים במיטב הפסטיבלים בעולם, ומקבלים המון המון תשבוחות על ההצגות שלנו שמגיעות מישראל. כל שנה אנחנו מופיעים ברחבי העולם הן עם הצגות פרינג' והן עם הצגות של התיאטרון הרפרטוארי. כל שנה במסגרת החשיפה הבינלאומית והישראדרמה מגיעים מנהלי מוסדות ומנהלי פסטיבלים מחו"ל הצופים בתוצרת הארץ ובוחרים את מי להזמין אליהם או לחילופין בוחרים במחזות ישראליים שיוצגו אצלם בתיאטראות עם שחקנים מקומיים״.




ארז חסון (צילום: שירלי סרבי)

בוא נדבר על העשייה בפרינג'. יחד עם הפריחה המדהימה, התחושה בשנים האחרונות היא של שוק רווי בהצגות, שאין להן מספיק קהל. ואולי אם נרחיק לכת, אף אחד לא באמת זקוק להן.

״יש לפרינג׳ קהל אבל הוא בא בגלים. יש תקופות טובות ופחות טובות. אין כאן בכלל שאלה של כמות או הזדקקות. כמו באמנות, גלריות נפתחות כי יש אמנים שיוצרים יצירות עם משמעות. אין כזה דבר יותר מידי אמנות. יש צורך ליצור מהבטן ומהלב לא כי קיבלת כסף או כי אתה צריך לתת לקהל מינויים מענה.
 
"המטרה של הפרינג׳ היא להתמקד ולהיות במקום תהליכי ולאפשר התפתחות והעמקה על חשבון הכמות. השאלה היחידה בסוף היא רק אם היצירה ראויה. וכן, מה שצריך מערכת שיווק רצינית שמסוגלת להביא מספיק קהל. צריך לתווך את הפרינג׳ לקהל, את אותן יצירות שנמשכות שעתיים וחצי ומדברות על מה שלא קל להכיל. הפרינג׳ מעולם לא היה ולא יהיה תוצרת קלה לעיכול על מנת למלא אולמות״.


סיפור-שטרם-סופר-זראר-אלון.gif
סיפור שטרם סופר (צילום: ז'ראר אלון)




"מירי רגב יכולה לעשות היסטוריה"
 
חסון דווקא מדבר באופטימיות על מירי רגב למרות שהם מעולם לא נפגשו, גם אחרי בקשות אינספור. ״דווקא השרה הזו יכולה היתה לעשות היסטוריה מתוך הרצון שלה לתמוך בפריפריה. אבל בשביל לקדם את הפריפריה לא צריך להמציא את הגלגל. הוא כבר קיים וצריך רק להניע אותו. תיאטרוני הפרינג' כבר קיימים ופועלים בכל הארץ מדן ועד אילת. ויותר מזה, הפרינג׳ הוא פריפריה חברתית לאו דווקא גיאוגרפית, ואם רגב היתה טורחת לבוא פעם אחת ולראות הצגה, היא היתה מבינה את זה. ואני לא מדבר על נציגים, אלא עליה בכבודה ובעצמה. ועוד לא מאוחר. היא עדיין יכולה לבוא לטקס ביום שישי בתמונע.
 
האם המטרה של הפרינג׳ היא להוות קונטרה לתיאטרון הרפרטוארי?

״ממש לא. לא צריך להרוס את איכילוב כדי להקים בית חולים בדימונה. אבל אין תיאטרון טוב בלי פרינג׳ טוב. הפרינג' הוא מעבדה תרבותית שצריכה לעבוד בצד התיאטראות הרפרטואריים. התיאטרון הישראלי הרפרטוארי חסר את אותו זמן חיפוש, וחקר אמיתי וארוך.

"אם תסתכלי היסטורית, אחורה, זו בדיוק הגישה והאווירה שהביאה להקמת התיאטרון הקאמרי בימים שלפני מלחמת העצמאות. הקאמרי נולד מתוך בעיטה בממסד, בעיטה בהבימה. כשהניסיון לשכנע את וותיקי הבימה לצרף שחקנים חדשים וצעירים לתיאטרון לא צלח, חנה מרון, יוסי ידין, רוזה ליכטנשטיין ועוד כמה החליטו להקים תיאטרון אחר, צעיר, שמדבר עברית חסרת מבטא שכל מלה בה מובנת, תיאטרון שהתרכז ברפרטואר מודרני בינלאומי״. 
 
למה בין הפרינג' לתיאטרון הרפרטוארי כמעט ולא מתקיים דיאלוג? 

״מי אמר שאין דיאלוג? יש דיאלוג אבל הוא לא מספיק. היום כל תיאטרון רפרטוארי מנסה לקיים פסטיבל פרינג', או לנסות לארח אמני פרינג' כדי להגדיל את הרפרטואר שלו ולהביא לקהל שלו משהו שונה. יש כן קהל שרוצה את זה ומחפש את זה, צריך רק לעזור לו לדעת איפה ומה למצוא״.


סעדון-אל-מגנון-2-צילום-נופר-משה.jpg
סעדון אל מג'נון (צילום: נופר משה)



"פרסים על עשייה סיזיפית"
 
תגיד כמה מילים על פרסי ״קיפוד הזהב״. הרי לשם כך התכנסנו

״אלה פרסים מקסימים ומרגשים על עשייה סיזיפית, לא פשוטה וכנגד כל הסיכויים. מתוך מאה יצירות פרינג׳ שעלו השנה השופטים צפו במשך מספר חודשים בכ-50 שנבחרו מתוכן. יבול מבורך שרק מראה איך יצירה היא אף פעם לא תלויה בתקציב אלא רק בצורך ורצון ובאהבה לדבר. כן חשוב להדגיש שהמועמדויות הן של היוצרים ולא של התיאטראות. זהו פרס חשוב מאוד עבור יוצרי הפרינג' ואני מצפה מהתקשורת להגיע כולם לטקס. אולי פעם אחת ישדרו אותו כמו את טקס הפרסים של התיאטרון הרפרטוארי ואולי אולי יבינו שאנחנו שווים לא פחות ואולי אפילו יותר״.
 
איפה יהיה תיאטרון הפרינג׳ עוד עשר שנים?

״משגשג ובועט. תיאטרון שהקהל ישמע עליו וידע אודותיו ויחפש אחריו. אין שום אפשרות לעצור יצירה עצמאית חוץ ממסדית, זה משהו שתמיד יהיה קיים. מי ששינה את פני ההיסטוריה הם מדענים שהלכו נגד הזרם, אמנים שהלכו נגד המוסכמות החברתיות. הפרינג׳ תמיד יהיה קיים במוזיקה, במחול ובתיאטרון, עם רצון הממסד ובלעדיו, עם עזרתו או בלעדיה. ככל שיענונו כן נרבה וכן נפרוץ״.
 
זו אמירה מסוכנת ממי שרוצה שהתקציב יגדל?

״נכון. אין לי ציפיות, אנחנו מסתדרים ככה שנים. עוגת התקציב של התיאטרון בארץ קטנה באופן מביך, עלובה, ומתחת לכל ביקורת של כל מדינה מתוקנת. וזו לא רק בעיה פרטית של הפרינג׳. גם התיאטרון הרפרטוארי בישראל לא משמין מנחת. גם להם יש את הקשיים שלהם. קשיים שקשורים ברובם לריצוי, לרצות קהל מינויים גדול ולהעלות הצגות שהיכלות תרבות ברחבי כל הארץ, ירצו להזמין ולארח אותן אצלם. הכל כדי לעמוד בקריטריונים של משרד התרבות ולספק את הקהל הרחב. בזה הם נמדדים. 

"עדיין לתיאטרון מגיעים הכי הרבה אנשים מכל שלל האמנויות. רק שלצערי היום אנחנו נוטים לשכוח את חשיבות התיאטרון בחיי העם ולא רק בהבאת צורת בידור תרבותית. השיטה הכמותית שבה פועל התיאטרון כיום חייבת להשתנות״.




אקווריום (תמונת יחסי ציבור)



מה לא שאלתי אותך וחשוב לך להגיד?

״חשוב לי לומר שהפרינג' חשוב ובלעדי היצירה העצמאית לא תהיה יצירה בכלל. הגיע הזמן שהמדינה, התקשורת וכל מי שיכול ישנו את יחסם, יפנו משאבים לפרינג' כי זו הצורה היחידה בה אומנות התיאטרון בארץ תתפתח ותגיע להשגים גדולים יותר.

"הנה אני פונה בקריאה אישית – בואו לצפות בפרינג', זה שווה כל דקה. ותנו לנו יותר תקציבים – אנחנו לא נתעשר מזה אבל האמנות והקהל ירוויחו״.



שיקספיר-מצונזר.jpg
שייקספיר מצונזר (צילום: אפרת וייסמן)

אירועי הפרינג' יתקיימו ב-16, 17 ו-18 בנובמבר 2016 במרכזי הפרינג' ברחבי תל אביב. מחירי כרטיסים: 30 ₪, בערב ההצגה בקופה: 35 ₪. 



15/11/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. הזמנת שרת התרבות
איילת יובל , תל אביב (15/11/2016)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע