סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן “אנה קרנינה” – בלט לעיניים
 

 
 
הבלט הנוכחי אינו ראוותני כיצירותיו הקודמות של אייפמן ובמיוחד מצטיינים  התאורה והתלבושות


קר וצונן , מפשיר לאט

לא צריך להיות מופתעים. גדולי יוצרי הבלטים לא היו יכולים להכיל בערב אחד את המרקם המיוחד של אהבה ותשוקה, מסורת ורעיונות חדשים, וקבוצת  דמויות שנכנסו לפנתיאון של הספרות. ובוודאי לא צריך להתפלא שמכל אלה בחר בוריס איפמן לטפל במשולש הטרגי של אנה קרנינה, בעלה ומאהבה. ואפילו הבחירה בקטעים מיצירותיו של צ`ייקובסקי נראתה טבעית לעניין הזה.
 
מי שמכיר את הרומן יכול להשלים בדמיונו את החסר, בעיקר בחלק הראשון שהיה יכול להיות קצר ואפקטיבי יותר בעיצוב דמותם של אנה ושל מאהבה ורונסקי. מי שיוצא נשכר מיותר הוא הבעל, קרנין, שזאת המערכה שלו – בשנייה הוא איננו משתתף - ובעיקר בזכות אישיותו המסיבית של הרקדן שגילם אותו. מאחר שבתכנייה מופיעים לצד כל אחד משלושת התפקידים האלה שלושה שמות, ואיש לא טרח ליידע את הקהל מי מהם רוקד, אינני יכול לציין את השמות בוודאות.
 
המערכה הראשונה, כולל קטעי המחול הקבוצתיים של 24 רקדני הלהקה, הייתה בדרך כלל קרה מאוד למרות יופיים של הרקדנים, שהם ככל הנראה הגבוהים והגבוהות ביותר ברקדני הבלט והמחול ברוסיה. הכוריאוגרפיה הייתה פשטנית, גובלת באקרובטיקה, ולא דרשה את הוירטואוזיות המיוחלת.
 
המערכה השנייה לעומת זאת, החל מקטע הקרנבל בוונציה שאליה נמלטו אנה וורונסקי, הייתה מעניינת יותר, עם ביטוי מוצלח בעיקר להדרדרותה של אנה מפסגת האהבה אל פסי הרכבת שעליהם התאבדה. הסולנית שהייתה צוננת למדי בחלק הראשון הופשרה בחלק השני והיה ניתן לחוש את הדרמה הרגשית העוברת על אנה. יחד עם זאת, יש לציין, כי רק מי שמכיר את נבכי העלילה ומה בדיוק עבר על זוג הנאהבים, ידע  על מה ולמה אנה שוקעת בדיכאון הגורלי שהוליך למותה הטרגי. אלה שלא קראו יתקשו להבין, כי אייפמן צמצם מאוד גם את תפקידו של ורונסקי המתרחק אט אט מאנה.
 
ובכל זאת, וגם אם המופע לא היה ראוותני כיצירותיו הקודמות של אייפמן, והתפאורה הייתה בעיקר ברקע, לא היה אפשר שלא להתפעל משני גורמים מהותיים מאוד  לעיצוב אופייה של היצירה ולתיאור פסיכו-דרמה של אנה. הגורם הראשון הוא התאורה המצוינת, שהשתמשה באלומות אור – אחת מהן בנקודה מסוימת שאנה תמיד הגיעה אליה וייצגה מצב רוח מסוים שלה. הגורם האחר הוא עיצוב התלבושות המצוינות – ולא רק בקטע הקרנבל – ובעיקר אלה של אנה, שכל אחת מהשמלות שהחליפה ייצגה תהליך נפשי או פיזי פנימי מאוד.
 
"אנה קרנינה" של בוריס אייפמן איננה בלט גדול, ומה שמתרחש היה יכול להיות כמעט ללא שינוי מיצוי של רומן-אהבה ספרותי אחר, אבל בה בעת יש בה רמה נאותה של אסתטיקה חיצונית שמכסה על החסר, ומאפשרת למי שמכיר היטב את הרומן של טולסטוי להשלים אותו תוך כדי התקדמות הבלט. 


למועדי מופעים >

16/12/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. תודה רבה על הביקורת
ירדן , (08/01/2009)
3. את צוחקת או מה?
ירדן , (08/01/2009)
2. כרטיסים למחול
מיטל , תל אביב (30/12/2008)
1. אנה קרנינה-ביקורת-בלט בוריס אייפמן-האופרה
elybikoret , tel aviv (16/12/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע