סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון האלכימיה בדרך לאלדוראדו
 

 
 

אלבום חדש משותף ליהלי סובול ורע מוכיח וריאיון משותף בניחוח של דרכים



כמו להסתכל בראי 
 
"כביש מפותל בלילה גשום/ אם נלך לאיבוד לא יקרה כלום/ אני בכלל לא עצוב אבל בטח לא אסיר/ תודה./ בן אדם יד שנייה באוטו חדש/ בלתי נשכח אבל לא מבוקש/ הלב שלו קר כמו עור של נחש/ אפשר לרפד איתו מזוודה/ ולנסוע לאלדוראדו" ("אלדוראדו", מילים ולחן יהלי סובול)

כל אלבום שמתחיל במילים "תל אביב" הוא אלבום שאני בעדו, בטח כזה שהחתומים עליו הם יהלי סובול ורע מוכיח, שניים מהכוחות היצירתיים המעניינים ביותר בארץ. אחרי שנים של פעילות מוזיקלית נפרדת, משלבים השניים כוחות ומוציאים את האלבום המשותף "אלדוראדו", כל המילים והלחנים של יהלי סובול, וההפקה והעיבודים של רע מוכיח. 
  
גם באלבום הזה תמצאו טקסטים נפלאים של סובול, שהאורבניות והתל אביביות שבהם גורמת לי להתחבר אליהם מהרגע הראשון, וגם ניחוח של דרכים, ואהבה שיש בה משהו עצוב, והרגשה כללית של איפוק ממוקד שיודע לבטא את עצמו בלי להתלהם ובעזרת ההפקה המוזיקלית המדויקת והנפלאה של מוכיח (שברזומה שלו תמצאו בין היתר עבודה עם ברי סחרוף, להקת רעש, "הזבובים" וצמד "ראות"), שמשלימה ומרחיבה את התמונה ונותנת תחושה של פסקול לסרט עם גיבור מהורהר ושמביט אחורה לא בנוסטלגיה, ומתסכל קדימה במבט מפוכח.
 
"המפגש עם רע נוצר בחזרה על איזה שיר של אדם הורביץ", מספר סובול, "זאת הייתה פעם ראשונה שיצא לי לנגן איתו ופשוט נדלקתי על האנרגיה שלו. אחרי החזרה שאלתי אם הוא רוצה לשמוע כמה שירים, השמעתי לו עם גיטרה אקוסטית והוא אמר שזה מעניין אותו".
 
ואיך זה הפך לאלבום משותף?
 
"בהתחלה היה מין תכנון לעשות אלבום אקוסטי מאוד מהיר, הקלטנו סקיצות לפני שרע חזר לניו יורק, וכשהוא הגיע חזרה לארץ הבנו שיותר מדליק אותנו להיכנס לתהליך ארוך של צלילה באולפן, ורע בעצם לקח אולפן מקצועי שעבדנו בו ביחד במשך כשנה. בסופו של דבר, מה ששומעים בתקליט זו עבודה מאוד משותפת שלנו, והכותרת מייצגת יותר נאמנה את התהליך, אפילו שהמילים והלחנים הם שלי. זה באמת תקליט שיש בו משקל גדול להפקה ולסאונד. זה דבר שהקדשנו לו המון מחשבה ואנרגיה, וזה צד לא פחות חשוב בעיניי".
 
"פשוט התחלנו לעבוד על תקליט של יהלי", אומר מוכיח, "והסתבר לנו שזה כמו בלהסתכל בראי ולגלות פתאום שמשתקפים בו הפרצופים של שנינו. הרגשנו שזה תקליט משותף שמספר סיפור משותף ולא של בנאדם אחד, אז החלטנו ללכת עם הטבע של הדבר".
 
כשאני חושבת על זה, כמעט כל אלבום שאנחנו עושים כמוזיקאים עם מפיק מוזיקלי/מעבד, הוא סוג של יצירה משותפת
 
סובול: "בגדול זה נכון אבל זה מאוד תלוי באופי העבודה. היה לי גם תקליט שבו המפיק שמע את השירים לראשונה כשנכנסנו לאולפן והוא היה סוג של מנהל הפקה. באנו מוכנים אחרי חזרות, עם עיבודים שעשינו בעצמנו, והוא פשוט ידע מתי הבאנו טייק טוב. באלבום החדש ישבנו והמצאנו את העיבודים ביחד ממש מאפס. רע עשה עבודה יותר משמעותית בעניין הזה. אני תרמתי, אבל בסופו של דבר הוא האחראי על העיבודים וההפקה המוזיקלית כך שהצד הזה, שהוא מאוד דומיננטי, זה צד שלו, ומשם בא השיתוף בעצם".
 
אלו צדדים שלכם שלא באו קודם לידי ביטוי, האיר הערבוב הזה של שניכם?
 
מוכיח: "קודם כל חשוב לציין שאלה שירים שאת כולם יהלי הלחין וכתב לבד. ברוב המוחלט של אלבומים שהייתי מעורב בהם קודם הייתי מעורב גם בכתיבת השירים, גם במילים, אז במקרה הזה מדובר במה שהשירים השרו עליי. כשאני שומע מוזיקה, לרוב אני רואה את זה יותר כמו צייר ומדמיין חלל וכתמים ודברים מהסוג הזה. אני לא כל כך חושב במושגים של מוזיקה אלא במושגים ויזואליים, ואני חושב שהמפגש עם הכתיבה של יהלי גרם לי לראות מקומות שהייתי צריך את השירים האלה בשביל לראות אותם".
 
סובול: "באופן כללי להיות עם רע באולפן זה בית ספר, בכל המובנים. מהיחס לנגינה, לתפקידים, מהחופש היצירתי, ובטח שבשירה. שרתי המון בתקליט הזה. עשיתי עוד ועוד טייקים כי הוא רצה להביא אותי למקום יותר מדויק, יותר זמרי, ואני חושב שהוא די הצליח בזה".
 
היו רגעי חיכוך פחות נעימים בעבודה המשותפת?
 
מוכיח: "האמת שהיה לנו ממש נעים לעבוד ביחד, וכאשר מישהו נורא הרגיש איזה דבר והשני לא לגמרי הסכים איתו, הנטייה הייתה לוותר לבנאדם שהייתה לו יותר תשוקה כלפי הדבר שעליו הוא מגן. היה נורא קל מהבחינה הזאת. לא היו דרמות. שנינו אנשים שנושא האגו מוכר להם מעצמם ומהסביבה, ואני חושב שמכיוון שנפגשנו בגיל יחסית מתקדם ולא בנערות, אז כבר ידענו עם מה אנחנו באים ועם מי אנחנו מתעסקים ולא נתנו לאגו להיכנס. הייתה אקסיומה של כבוד הדדי מאוד גבוה בין שנינו". 
  
יורד מהדרכים
 
יהלי, לאן הגיעה הכתיבה שלך בדרך אל האלבום הזה? מה השתנה או התפתח במהלך השנים ביחס שלך אל הכתיבה, או בתהליך?
 
"אני חושב שמה שקצת השתנה זה הפוקוס שלי סביב מה אני מחפש, מה מרגש אותי בשיר. אם פעם היה איזה משהו בעניין הטקסט שמאוד חיפשתי בו מורכבויות, היום השאיפה שלי היא להגיע למקום יותר גולמי. שהשיר ירגש אותי ברמת השיר לפני שמפרידים בין הטקסט ללחן, או מנתחים אותו. יש פה טקסטים שכתבתי וגם לי הם לא לגמרי מובנים, אבל הם עובדים ממקום של תחושה, כי שיר זה משהו כולל. אני חושב שיש אלכימיה כזאת בין מילים ללחן, וזאת הנקודה המעניינת לדעתי בשירים, האלכימיה. בטח ובטח שבתקליט הזה".
 
רע, אחרי שנים בניו יורק, עכשיו אתה פה או שם?
 
"עכשיו אני פה אבל אני עדיין מחזיק שם את הדירה שלי וקצת עבודה. פעם הייתי יותר שם מאשר פה, ועכשיו אני יותר פה מאשר שם. ההבדל הגדול הוא שהאולפן שלי בארץ. לפני שחזרתי לפה הייתי עסוק בסיבובים בעולם עם `גוגול בורדלו`, כל יום בעיר אחרת במשך כמה שנים, ובאיזשהו שלב התעייפתי מהדרכים והרגשתי שהמקום שהכי הגיוני לרדת אליו מהדרכים זה ישראל, שהיא קטנה ומבודדת, ואם אתה כבר יורד מהדרכים, אז בוא נבדוק את המיקרו, את הגטו, כי זה הכי הפוך שיש ממסעות בעולם. אז אני בודק עדיין אם זה סוג החיים שמתאים לי. אני עדיין לומד את הטריטוריה".
 
נדמה לי שיש באלבום הזה איזה צעד קדימה מצדך לפרונט. מה עם השלב הבא, תקליט סולו שכולו שלך?
 
"זה בתהליך. זה באמת השלב הבא".
 
בספטמבר יתחילו השניים במופע בעקבות האלבום, עם טריו הכולל את רע מוכיח בתופים, יהלי סובול בגיטרה, תום מוכיח בבס, ומחשב שיספק חלק נרחב מהסאונדים שיש באלבום.
 
מוכיח: "האלבום הזה מלא באינפורמציה, הוא מאוד רב שכבתי, ומאחר שבעידן הזה שבו לא מוכרים תקליטים ובקושי מתקיימים ממוזיקה אי אפשר להביא תקציב לכל הכלים שבתקליט, החלטנו שאנחנו לא רוצים לצמצם את העיבודים כי זה חלק מהעניין ואם נצמצם לא יישאר הרבה מהתרומה שלי, אז החלטנו שנופיע בטריו פלוס מחשב שינגן את השכבות, ואז הגרעין החשוב, שזה הריתם סקשן והשירה מבוצעים בלייב, והאינפורמציה הנוספת באה מהמחשב. ככה נישאר גם נאמנים לתקליט וגם אפשרי תקציבית".
 
סובול: "השאיפה בהופעה הזאת שהיא תהיה של התקליט. ננגן את כל השירים פלוס ארבעה חמישה שירים נוספים אבל להיטים מהעבר לא יהיו שם, זה לא הופעת מיטב הלהיטים".


למועדי מופעים >

18/08/2008   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע