סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: הילה אהרון בריק מחול מודרני בסין - תמונת מצב
 

 
 
יש תפיסה שגויה ביחס לכך שלמחול הסיני המודרני יש 'ייחודיות סינית', השונה מן המערב. התפיסה הזו מאפיינת גם את הביקורת המערבית וגם את הממשלה הסינית. אבל המחול הסיני המודרני הוא בסך הכל רקדנים סינים המשתמשים בגוף שלהם כדי להביע רגשות בני זמננו בדרך בת זמננו. כמו כל אמן מודרני מכל ארץ אחרת, הרקדנים הסינים לפעמים שואבים מהמסורות שלהם ולפעמים מתעלמים מהמסורות שלהם ולפעמים מתנתקים במכוון מהמסורות כדי לחדד דעה עצמאית משלהם. העיקרון הבסיסי של התהליך הוא חופש יצירתי"
קהל של סטודנטים וצעירים, חופש אמנותי כמעט מלא ומגוון של מקורות השראה. הכוריאוגרף הסיני וילי צאו שיגיע ארצה עם להקתו בייג'ינדאנס מספר על המחול המודרני במולדתו


כוחות רשע של המחול המודרני
 
באמצע פברואר תגיע לכאן להקת בייג'ינג דאנס, להקת המחול המודרני העצמאית הראשונה בסין, במסגרת "אביב מחול סיני  - שבוע של מופעי מחול ואמנויות לחימה" במרכז סוזן דלל בתל-אביב.
 
הלהקה, בשמה הסיני "ליי דונג טיין סיא": הרעם המתגלגל מן השמיים,  הוקמה ב-2005 בניהולו האמנותי של הכוריאוגרף וילי צאו, מן הדמויות הבולטות במחול המודרני בארצו.  
 
צאו נולד וגדל בהונג קונג. בשנות השבעים למד מחול מודרני בארצות הברית וב-1979 ייסד את להקת המחול המודרני הראשונה של הונג קונג.  במרוצת שנות השמונים והתשעים הוא ניהל להקות מחול שונות בסין וקידם את המחול המודרני וב-1999 הוזמן לנהל אמנותית את להקת המחול המודרנית של בייג'ינג כשב-2005 ייסד את הלהקה מחדש תחת השם בייג'ינג דאנס (LTDX), כחברה פרטית שפועלת שלא תחת חסות הממשלה
 
יצירותיו של צאו הועלו בסין, צפון אמריקה, במזרח הרחוק, באירופה וגם בישראל  הוא זכה בפרסים רבים בארצו ובעולם בין השאר ב"אות הכבוד" של המלכה אליזבת ופרס הכוריאוגרף המצטיין ע" ש לואי קארטייה. הערב שתעלה  LTDXיכלול קטע מתוך אחת מיצירותיו של צאו ויצירות נוספות העוסקות בנושאים מודרניים מגוונים כגון עימות בין מסורת לקדמה, הרס הסביבה תוך התייחסות ליצירות מפתח מהתרבות הסינית והמערבית.
 
לרשימת שאלות הנשלחת לו במייל עונה צאו ענה בזריזות (כבר למחרת היום) ובנדיבות ומרחיב במיוחד כשהוא מתאר את יצירתו שלו שתבוצע במופע, המתכתבת עם האופרה הסינית המסורתית. ברשימת השפעותיו הוא מציין את אוהד נהרין והוא מביע רצון לפגוש מהכוריאוגרפים הישראלים שלעבודתם נחשף.  
 
מה הייתה תמונת המצב של המחול המודרני בסין כשהתחלת ללמד שם לפני 25 שנה, ומה המצב כיום?

"לפני 25 שנה לא היה כמעט מחול מודרני בסין. סין עברה מהפכה תרבותית והייתה אז בעיצומה של המלחמה הקרה עם מדינות המערב. עוד מזמן הפלישה של יפן ושל כוחות אירופיים לסין בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20  נוצר משבר אמון כללי בעולם המערבי ולכן המחול המודרני, שמקושר בעיקר לאמריקה נחשב לחלק מ'כוחות הרשע'.

"לאחר עשורים של התפתחות, התרבות הסינית החלה בהדרגה לצבור בטחון בהשתלבות בעולם המודרני. המחול המודרני לא נתפס יותר כהשפעה מרושעת מן המערב, אלא כהתפתחות טבעית, וכצורך של אמנים סינים צעירים להביע את עצמם בעידן המודרני".

   

מה ייחודי למחול המודרני הסיני?

"יש תפיסה שגויה ביחס לכך שלמחול הסיני המודרני יש 'ייחודיות סינית', השונה מן המערב. התפיסה הזו מאפיינת  גם את הביקורת המערבית וגם את הממשלה הסינית. אבל המחול הסיני המודרני הוא בסך הכל רקדנים סינים המשתמשים בגוף שלהם כדי להביע רגשות בני זמננו  בדרך בת זמננו. כמו כל אמן מודרני מכל ארץ אחרת, הרקדנים הסינים  לפעמים שואבים  מהמסורות שלהם ולפעמים מתעלמים מהמסורות שלהם ולפעמים מתנתקים במכוון מהמסורות כדי לחדד דעה עצמאית משלהם. העיקרון הבסיסי של התהליך הוא חופש יצירתי.

"יש לא מעט רקדנים  וכוריאוגרפים סיניים ולכל אחד מהם סגנון אישי משלו. העבודות שלהם מגוונות – הנושאים המטופלים, הטיפול בתנועה, המקצבים, הרגישויות וכו'. יש הכל מהכל, אין שום מאפיין ייחודי שיכול לאפיין את כל המחול הסיני המודרני".

מי הם הכוריאוגרפים המרכזיים שהשפיעו על עבודתך?

"כוריאוגרפים רבים השפיעו על עבודתי : גרהם, האמפרי, בלנשיין, קאניגהם, טיילור, אייק, באוש, קיליאן, פורסיית, נהרין ועוד.  אבל החשובה ביותר הייתה המורה הראשונה שלי למחול מודרני, קתי מון, שאמרה לי שמחול מודרני עוסק בי לא באף אחד אחר".

תוכן מורכב וצורה פשוטה

בפני איזה קהל מופיעה הלהקה בסין? האם אתם מופיעים  גם באזורים כפריים יותר ומרוחקים יותר מהערים הגדולות? האם הממשלה תומכת בכך?

הקהל של LDTX  בסין גולל בעיקר מסטודנטים בקולג'ים ומעובדי משרד צעירים. הלהקה מופיעה בעיקר בערים הגדולות כמו בייג'ין, שאנגחאי וגונז'או. לפעמים הלהקה מופעיה גם בערים קטנות יותר כמו טיאנז'ין ושאנג-שה כדי להעביר הרצאות מודגמות באוניברסיטאות. מכיוון שהלהקה היא חברה פרטית הממשלה אינה תומכת כלכלית בפעילויות שלה".

המופע יכלול עבודה אחת של צאו (ביחד עם לי האן-ג'ונג ומא בו ) - עיבוד מודרני לאופרה הסינית המסורתית "שולחן אחד, שני כיסאות". ספר על העבודה שלך ועל הקשר שלה לאופרה הסינית  

"אחרי 300 שנה של עידון וליטוש האופרה הסינית המסורתית פיתחה  שפה מדויקת מאוד ועם זאת מופשטת. אמנם איפור הפנים דרמטי מאוד והתלבושות מורכבות אבל התפאורה של האופרה הסינית כוללת  רק 'שולחן אחד ושני כסאות'. לשילוב של תוכן מורכב וצורה פשוטה יש הקבלה במחול המודרני, שמחפש להביע רעיונות מורכבים בצורות פיזיות פשוטות.

"העבודה One Table N Chairs  ממחישה את הרוח של האופרה הסינית המסורתית. הכוריאוגרפיה מנסה לחדש במונחים של צורה ותוכן. כששני אנשים יושבים על שני כסאות המופרדים באמצעות שולחן  הם יכולים לתקשר רק באופן עקיף.  השולחן ושני הכסאות הופכים לנקודות התייחסות  למערכות היחסים השונות בין אנשים, והמחול מתרחש בין הכסאות לשולחן.

"כמו הבלט הקלאסי לקהל המערבי, כך גם האופרה הסינית המסורתית היא חלק מהזיכרון ומהחוויה הקולקטיביים של הקהל הסיני. קטע מעבר מוזיקלי מסוים מגיב לסצינה מסוימת, כשהתלבושות, האביזרים, הדמויות ושיטת המשחק בסצנה הם סימנים תרבותיים שאין להם כמעט תחליף. על ידי שבירת החוקים העבודה קוראת דרור לדמיון של הקהל. הקהל יכול גם להעריך את מגוון אפשרויות המחול השואבות השראה מהצורה המסורתית של האמנות.

"העבודה מחולקת לתשע תמונות ולחמישה מעברים. בהשראת האופרות האופייניות לחלקים שונים בסין, תשעת החלקים מייצגים מצבים ורגשות שונים בחיים. בסין יש כמאה אופרות מקומיות, לכל אחת סגנונות שירה ומשחק ייחודיים משלה. תשעת הסגנונות המובחנים ביותר מאומצים ל"שולחן אחד וכסאות" ויוצרים תמונה קליידוסקופית של רגשות הסינים (או הלא-סינים).

"חמשת המעברים עוסקים בצורות. באופרה הסינית המסורתית יש חמישה אלמנטים של פרפורמנס: העיניים, הידיים, הגוף, השיער (הראש) וכפות הרגליים. לכל אחד מהם יש דפוס צורני מסובך ומדויק  משלו. חמשת המעברים בעבודה יוצרים דה קונסטרוקציה לדפוסי ההופעה המסורתיים בחמישה קטעי מחול עצמאיים".

   
 

חופש אמנותי כמעט מלא

היצירה "כל הנהרות האדומים" היא גרסה ייחודית של הכוריאוגרפים לי האן-ג'ונג, מא בו   ל- "פולחן האביב" של  סטרווינסקי, היצירה שפתחה את עידן המוזיקה המודרנית.

העימות בין מודרניות למסורת מאפיין גם את  "כל הנהרות אדומים" . מה אופיו של העימות הזה בסין – האם אלו שני כוחות מנוגדים שיש ביניהם עימות חזיתי או שהם משלבים יד ביד?

"העימות הנדון בעבודה 'כל הנהרות אדומים' נוגע למחשבה האנושית בכלל ולא למנהגים ספציפיים, ממצאים או פרקטיקות. זה עימות שקיים בכל עידן ובכל תרבות. כאשר צורה חדשה של אמנות  או של חשיבה עולה, עליה להתעמת עם הלחצים של העולם סביבה.  'כל הנהרות אדומים' מושפעת מהמוזיקה של 'פולחן האביב', שעלה לראשונה ב-1913 בפריז ודיבר בדיוק על אותו סוג של עימות".

   

האם הלהקה עובדת בחופש אמנותי מלא ב ב- LTDX , האם יש מקום להעלאת ביקורת נגד השלטון?

"מכיוון ש LTDX היא חברה בבעלות פרטית ואינה לוקחת כסף מהממשלה יש לה חופש אמנותי מלא. אנחנו משמיעים את קולנו בנושאים כמו אי צדק חברתי, זיהום, בירוקרטיה, המצב הלא משביע רצון של החיים בסין בכלל וכד'. אנחנו נמנעים מלעשות דברים שירגיזו את הממשל ואת החברה כמו עירום על הבמה, או לגעת בנושאים כמו העצמאות של טיבט או טאיוואן, או מלעג ישיר למנהיגים הלאומיים".

עבודה אחרת שתעלה בערב היא "שמיים", העוסקת בחקירת שימור והרס הסביבה. האם הנושא הזה עולה למרכז השיח הציבורי בסין  כפי שהוא זוכה להדים במערב?

"הציבור הסיני ובמיוחד הדורות הצעירים, מודע ביותר לשינויי האקלים הנגרמים  על ידי הרס הסביבה. נעשו דברים בעניין על ידי הרבה מפלגות וגם אמנים בסין יוצרים עבודות המביעות את דאגתם בנושא".

האם נחשפת למחול ישראלי? מה חשבת על מה שראית?

"נהניתי מעבודות מחול של כמה כוריאוגרפים ישראלים:  אוהד נהרין, ענבל פינטו, ברק מרשל ועוד. אני חושב שכל העבודות שראיתי היו פיזיות מאוד, משעשעות ומלוות ברגש אינטנסיבי. כמובן שכל עבודה שונה מאוד ברגישויות שלה וזה גרם לי לרצות להכיר כל אחד מהכוריאוגרפים במישור האישי".


להקת ביג'ינג דאנס תופיע ב-14 בפברואר ב-21:00 וב-15 בפברואר ב-18:00 וב-21:00 במרכז סוזן דלל בתל-אביב וב-16 בפברואר ב-21:00 במשכן לאמניות הבמה בבאר שבע.  כרטיס: 210 ₪.

לרכישת כרטיסים 


למועדי מופעים >

31/01/2011   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע