סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן בת שבע-אייל-גודר- דימויים ממקור אחר
 

 
 
שתי היצירות החדשות שמעלה להקת בת שבע מעוררות געגוע למרחבים  רחוקים מ"כאן ועכשיו"


רעילה ואקזוטית
 
את ערב המחול החדש של להקת בת שבע פותחת יצירתה של יסמין גודר הנושאת את השם המסקרן THE TOXIC EXOTIC DISAPEARANCE ACT שכל ניסיון לתרגם אותו יישמע מוזר, אבל היצירה כשמה רעילה ואקזוטית. רוצה לומר משכרת ביופי הנשקף מהבמה בזכות העיצוב והרעיונות השואבים השראה, כפי שסיפרה גודר, מספר צילומים של ויוויאן ססן, מעצבת אופנה וצלמת הולנדית שגדלה באפריקה, חזרה לשם וצילמה מצבים וחוויות שנחקקו בזכרונה מילדותה.
 
כיוון שההשראה איננה מוכרת לי אינני יכול לבחון את היצירה המרתקת הזאת באמות המידה המשוות, שאולי היו מסייעות להסביר מה עשתה בה גודר, בסיוע הדרמטורגיה של איציק ג'ולי. אבל אפשר לומר עם זאת שהיצירה הזאת שונה מאוד מיצירותיה האחרונות של גודר, ובה בעת מתחברת אל יכולתה המובהקת לצבוע את הבמה ואת הרקדנים.
 
והפעם הצביעה היא רב-רבדית, כשהיא נהנית מעיצוב במה ואביזרים של אלונה רודה, תלבושות צבעוניות, כל אחת שונה בטקסטורות שלה, שעיצב ערן שני, ובמיוחד בתאורה הסוערת בגווניה של אבי יונה בואנו (במבי). ולא מעט בזכות פסקול של מוזיקה ואפקטים שהתקינו עלמה בן יוסף ותומר רוזנטל המופיעים תחת השם היצירתי "פנדה פורן", שיש בו רמז כלשהו לעולם של צבעים.
 
אך בעיקר, וזה כבר אינו חידוש, יצירתה של גודר נבנית על אישיותם הרקדנית של חמישה מרקדני הלהקה – אייר אלעזרא, ארז זוהר, צ'ן-וי לי, שאמל פיטס וגיא שומרוני – שזוכים לקבל ביצירה מנת-כוריאוגרפית שמיטיבה לנצל את הייחוד של כל אחד וכל אחד מהם. וכולם נענים לאתגר החריג משפת התנועה של הלהקה, ומתחברים  אל הרעיונות של גודר כאילו הייתה עמם שנים רבות.
 
הם חייתו-יער וחייתו-טרף. הם מחפשים זהות ומאבדים אותה, הם נעים במרחבים של יער עד – שענפי העצים וקיר הבמה האחורי יוצרים נפלא את אשליית קיומו על הבמה. רגעי סולו נמהלים בחיבור אינטימי, אמיתי או מדומה, התבוננות מהצד מתחלפת בקרבה מסוכנת. יש רגעים של תהייה, ויש רגעים של התפעלות. ובסיכומה זו יצירה שנושמת חיוניות.

   

 
העבודה של חופש – מתוך הריק ואליו
 
לאחר ההפסקה עלתה יצירתם של שרון אייל וגיא בכר שכותרתה "העבודה של חופש" נקבעה בתחילת הדרך כאשר השניים נקראו ליצור אותה כאשר התברר כי הכוריאוגרף חופש שכטר לא יוכל להגיע וליצור יצירה משלו עם הלהקה. אבל הכותרת נדבקה היטב לעורה של היצירה – והיא הפכה לשם המייצג אותה, אם לא את התכוונותה.
 
מבעד למבנים הסגורים של חלקי היצירה, ולא מעט בסיוע הופעותיה הקצרות המרגשות של שרון אייל עצמה כמין הזמנות של כוריאוגרפית או שד לשנים עשר רקדניה לבוא ולבצע את שלושת חלקי היצירה. אייל, בתלבושת השחורה המבהיקה שעיצבה לה אודליה ארנולד, מאתגרת בנוכחותה המיוחדת את היצירה ואת הלהקה, אך מעבר לכך היא מזכירה לנו איזו רקדנית נפלאה היא וכמה היא חסרה לתמונת המחול כאן כמבצעת.
 
כמו ביצירותיה הקודמות גם הפעם אייל ובכר, שלראשונה מקבל את הקרדיט ככוריאוגרף לצדה, עובדים עם הצמד היצירתי שלהם – אורי ליכטיק אשר על המוזיקה המקורית ועריכת הפסקול יחד אתם, ואבי יונה בואנו (במבי) מעצב התאורה שיוצר לכוריאוגרפיה עולם חזותי פיוטי ומופלא. 

The-Toxic-Exotic-יסמין-גודר.jpg
מתוך  The Toxic Exotic Disappearance Actמאת יסמין גודר (תמונת יח"צ) 



מהותה של היצירה נבנית על קו המתח הקבוע של יחיד מול רבים, האופייני ליצירות הקודמות של אייל וגם של יצירותיו של אוהד נהרין. אבל נוצרת תחושה שבפעם הזאת הכוריאוגרפים מבקשים לשבור משהו בשפה המשותפת של הלהקה. לא ממש ברור מה, אבל השבירה הזאת מתקיימת יותר משהיא נרמזת.
 
פרקי היצירה נפתחים מתוך הריק ונמשכים אליו, מתאיינים-מתאדים. בין לבין הגוף הקבוצתי מתמרד ברטט או בתנועה מכנית. בכל פרק יימצאו קטעי סולו מרשימים כמו אלה של רייצ'ל אוסבורן, עדי זלטין ובובי סמית; בכל יחידה תימצא הנוכחות המסיבית של שחר בנימיני, דאג לת'רן ומתן דוד, במיקומים ובמצבים מפתיעים, ליווי צמוד של יערה מוזס, שני גורפינקל, רבקה הרטינג וסתיו סטרוז, וניגוד חזותי  השב ונגלה בין אורי משה עופרי ואיאן רובינזון.
 
הם גוף אחד, שאחדותו מובלטת בתלבושות שעיצבו צמד הכוריאוגרפים יחד עם מעיין גולדמן – בבגדי גוף בהירים אחידים  ותוספות מבהיקות רומזות בחלקים הראשונים, ו"ערומים" בחלק השלישי. הם גוף אחד באפלה של החלק הראשון, במעגל של החלק השני וברובוטיקה של החלק השלישי.
 
"העבודה של חופש" היא יצירה מהפנטת. לרגעים נדמה כי היא מדברת בשפה מוכרת, אך רק כדי להזכיר שלמרות נוכחותה, גם היא כמו כל נוכחות אנושית, שבה אל המקום שממנו באה. ואחרי ה"אין" יבוא יש חדש. 


למועדי מופעים >

05/01/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע