סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2017 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: טל גורדון "הפלמנקו העכשווי יותר מתוחכם"
 

 
 
הפלמנקו העכשווי יותר כוריאוגרפי ויותר מתוחכם. הוא לוקח, למשל, אלמנטים מהמחול המודרני, כמו היצירה שהכוריאוגרפיה שלה מתכתבת עם תמונות של צייר ספרדי מאנדלוסיה, חוליו רומרו דה טורס, ומביא צורות הבעה יותר תיאטרליות. הפסטיבל החשוב הזה מביא את הטוב ביותר מהפלמנקו הספרדי והפלמנקו הישראלי."
עינת טלמון, ראש מחלקת תרבות במכון סרוונטס, על פסטיבל ימי הפלמנקו וזיקתו למולדת האם


פלמנקו צועני טהור, פלמנקו מודרני ועכשווי, מופע פלמנקו לילדים, כיתות אמן עם רקדניות פלמנקו מספרד, בוקר פלמנקו בו יופיעו להקות צעירות מאד מכל רחבי הארץ, ותחרות "קרן עדי" שתעניק מלגה ללימודי פלמנקו בספרד. כל אלה ועוד מצפים לבאי פסטיבל ימי הפלמנקו שיתקיים, כמדי מרץ ב-23 השנים האחרונות, בין התאריכים 25-23 במרץ, במרכז סוזן דלל, מרכז ענבל ומכון סרוונטס בתל אביב, ויעמוד השנה בסימן 30 שנות יחסים עם ספרד.  
 
סצנת פלמנקו גועשת
 
"אם פעם מי שהיה רוצה לראות פלמנקו מעולה שבמעולים היה צריך לחכות למרץ, פעם בשנה, בפסטיבל, היום, לטוב ולרע – מכיוון שהפלמנקו כל כך נפוץ פה – ניתן לראות המון מופעי פלמנקו של להקות ישראליות לא רעות בכלל, וגם של מופעים במסגרות שונות, מכיוון שהקהל נפתח לזה כבר", מספרת עינת טלמון, ראש מחלקת תרבות במכון סרוונטס לתרבות ספרד, התומך בפסטיבל ימי הפלמנקו, ביחד עם שגרירות ספרד, ב-15 השנים האחרונות.

"מי שהביאה לארץ את הפלמנקו זו סילביה דוראן, הכוהנת הגדולה מדרום אפריקה, שממש קטעה קריירה מבטיחה בספרד כשבאה במלחמת יום כיפור להופיע בפני חיילים, ובחרה לעלות לארץ וייסדה פה את התחום. כמעט כל מקימות הסטודיואים ברחבי הארץ היו איכשהו קשורות אליה, וכמובן שהפסטיבל גם הוא היה אחד מנותני הדחיפה לסצנה הזו, מפני שהרבה פעמים המלגאיות שנסעו ללמוד בספרד הן אלה שחזרו אחר כך והקימו סטודיו משלהן ומלמדות כיום.

"ועדיין, אנחנו לא תמיד יכולים לתמוך בכל היוזמות האלה, כי בספרד אומרים שהפלמנקו מוכר את עצמו", אומרת טלמון, "ואנחנו רוצים להראות עוד ספרד, ולא רק פלמנקו. למופעים שבני הזוג אווה ודוד אגמון בוחרים בקפידה, יש בדרך כלל קשר לפלמנקו הטהור, המסורתי, הצועני, והפסטיבל החשוב הזה מביא את הטוב ביותר מהפלמנקו הספרדי ומהפלמנקו הישראלי". 


אורסולה-04.jpg
Pintor Y Flamenco J.R.T (צילום: Felix Vazquez)


"התבניות המסורתיות נפרצו"
 
שלושה ימי הפסטיבל כוללים בכורה עולמית ל"פלמנקו מתוך ציור – JRT- Pintor Y Flamenco"- מופע מסביליה המחבר בין המסורתי למודרני עם שלוש רקדניות פלמנקו בעלות בסיס ספרדי קלאסי, שמבטאות במחול את ההשראה של הצייר חוליו רומרו דה טורס, שהיה ידוע בציורי רקדניות פלמנקו ונשים.

"הפלמנקו העכשווי יותר כוריאוגרפי", אומרת טלמון, "ויותר מתוחכם. הוא לוקח, למשל, אלמנטים מהמחול המודרני, כמו היצירה הזו, שהכוריאוגרפיה שלה מתכתבת עם יצירות של צייר ספרדי מאנדלוסיה, חוליו רומרו דה טורס, כך שזה להביא כבר צורות הבעה יותר תיאטרליות לפלמנקו."

שהוא, ממילא, תיאטרלי במהותו

"כן, אבל לפלמנקו הצועני הטהור יש תבניות יותר ברורות, אז זה כבר נפרץ. אבל הפסטיבל משמר תמיד על איזו שהיא רגל בתוך הפלמנקו הטהור, ולא גולש לפלמנקו העממי, הפופוליסטי. 'ימי הפלמנקו' נחשב בעינינו כאירוע החשוב ביותר של הפלמנקו, גם בשל נסיבות הקמתו של הפסטיבל, שהוקם בידי אווה ודוד אגמון.

"בתם, עדי אגמון, שעל שמה 'קרן עדי', הייתה מהראשונות בארץ, אני חושבת, שרקדה פלמנקו, ותכננה אחרי השירות הצבאי שלה לנסוע להשתלם בפלמנקו בספרד, והיא לא זכתה לזה כי היא נפטרה מסרטן. כשהיא ידעה שהיא לא תוכל להגשים את החלום, היא אמרה להוריה שאם הם רוצים להנציח אותה, שיעניקו מלגה על שמה ללימודי פלמנקו בספרד, ולעמותת עדי יש היום תפקיד מרכזי בקידום תרבות הפלמנקו הפורחת בארץ. הזוכה במלגה תקבל מהמכון קורס בספרדית שהיא תוכל לבוא ולעשות לקראת הנסיעה שלה לספרד.

"במסגרת הפסטיבל יש גם אירועי פלמנקו ישראלים. השנה שיתוף הפעולה בין המכון לבין הפסטיבל הדוק עוד יותר, מפני שהשנה נארח אצלנו במכון את מופע הפלמנקו לילדים של הפסטיבל, שמתקיים בדרך כלל בסוזן דלל, והשנה הוא יתקיים אצלנו. אז אנחנו גם תומכים במופע המרכזי, גם מעניקים מלגת קורס בספרדית וגם מארחים את המופע לילדים, 'חואניטה והגיטרה', שהוא אמנם ישראלי, אבל פלמנקו. זה מופע שמשלב שירים וריקודים ומוגש בצורה מאוד קלילה ונחמדה, ואנחנו מקווים שאנשים יגיעו אלינו עם השינוי במקום, ויכירו את הבית החם לתרבות הספרדית שנמצא בלב לב תל אביב, ברחוב שולמית, ליד כיכר דיזנגוף."



חואניטה-1.jpg
חואניטה והגיטרה (יח"צ)


"אין בהכרח דמיון בין הגן הספרדי לישראלי"
 
איזה פעילויות נוספות מציע המכון?

"אנחנו מציעים גם לא מעט הרצאות, הקרנות סרטים, קונצרטים קאמריים, באולם האירועים שלנו במכון, והכניסה היא ללא תשלום. יש גם סדנאות בישול, יין, תרגום, הכול סביב התרבות הספרדית, והמון שיתופי פעולה עם שגרירויות של מדינות אמריקה הלטינית הדוברות ספרדית, למעט ברזיל. בקיץ שעבר, למשל, היה לנו פסטיבל קולנוע מהקריביים, עם הרפובליקה הדומיניקנית ועם אל סלבדור וקוסטה ריקה."

סצנת הפלמנקו הכל כך מצליחה בארץ גורמת בכל פעם לחיפוש אחר המשותף בין הגן הישראלי לגן הספרדי, תזה שטלמון לא ממהרת לאמץ.

"אפשר היה להגיד 'ים תיכון', אבל הפלמנקו מבוצע הכי טוב מחוץ לספרד בישראל, וגם ביפן, אז מה מחבר את היפנים לפלמנקו?... אני חושבת שלפלמנקו כולם מתחברים, לפחות לצד השטחי שלו, הצבע, הקצב, לזה כולם מתחברים. אחר כך, מי שמתעמק יותר כבר עומד על סגנונות, אבל במבט ראשון כולם מתחברים, אז לא בטוח שאפילו הייתי מחפשת את הדמיון. מה חיבר רקדנית דרום אפריקאית כמו סילביה דוראן לפלמנקו? מעבר לזה, אומרים שלפלמנקו יש גם מקורות יהודיים. בזה אני לא מומחית, אבל לא הייתי מחפשת את הקשר היהודי בהכרח."

מה חיבר אותך, לא ספרדייה מבית, לתרבות הספרדית בצורה כל כך חזקה ומשמעותית?

"החיבור שלי הוא באמת לא חיבור משפחתי, הוא בדם, יזע ודמעות... בגיל 18 בערך חלמתי לקרוא את 'מאה שנים של בדידות' של גבריאל גרסיה מרקס בשפת המקור. הוא אמנם לא ספרדי אלא קולומביאני, ולא עמדתי בפיתוי ולמדתי בירושלים בחוג של לימודים ספרדיים, ומשם המשכתי את הלימודים שלי גם בספרד ובארגנטינה, ונחתתי בארץ אחרי שהות של שלוש שנים במדריד, וב-14 השנים האחרונות אני במכון סרוונטס, עוסקת בכל הנושא של קידום התרבות הזו בארץ. מטבע הדברים אנחנו תומכים, מקדמים ויוזמים אירועי תרבות שקשורים לספרד ולאמריקה הלטינית ברחבי הארץ ועם פסטיבל 'ימי הפלמנקו' אנחנו משתפים פעולה כמעט מימיו הראשונים."

ככלל, אתם תומכים גם בפלמנקו הישראלי?

"מגיעות אלינו המון פניות להשתתף ולתמוך גם בפלמנקו ישראלי, של רקדניות ויוצרות ישראליות, ואנחנו בדרך כלל מסתכלים בהשתאות ובפליאה על מה שהשתנה בשנים האחרונות בסצנה של הפלמנקו בארץ, אבל עדיין משמרים את המסורת של לתמוך כלכלית בעיקר בפלמנקו איכותי שמגיע מספרד לישראל, ופחות ביוזמות מקומיות." 
 
  

עינת טלמון (צילום: מזל שופן)




פסטיבל ימי הפלמנקו 2017 Dias de flamenco יתקיים בימים חמישי-שבת 25-23 במרץ 2017, במרכז סוזן דלל, מרכז ענבל ומכון סרוונטס בתל אביב. להזמנת כרטיסים: 03-9656214או באתר קרן עדי  

 



20/03/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע