סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון קול ההתחלות: שאול בסר
 

 
 
אלבומו הראשון של בסר הוא עיבוד מוזיקלי לספרו של עמוס עוז "אותו הים"


מפרט טכני:
 
לא קשה לזהות שאת "הים לקח הים נתן", אלבומו החדש והראשון של שאול בסר (29), יוצר אמן שבא מבית שמבין דבר או שניים בתיאטרון.
 
בסר, כפי שאפשר לזהות משמו, הוא בנם של גדליה בסר ולאורה ריבלין, שגם משתתפת באלבום החדש, ואת אלבומו הראשון הוא מקדיש להמרה מוזיקלית של ספרו של עמוס עוז "אותו הים". בהמשך לספר, המאוכלס בדמויות לא מעטות שנכנסות ויוצאות בין דפיו, גם באלבומו של בסר נוכחות דמויות רבות באמצעות האורחים ששרים וקוראים את הטקסטים: חן קליין, לאורה ריבלין, יהלי סובול, שמעון מימרן ובסר עצמו ששר, והלחין את כל השירים פרט לאחד שהלחין עם רן כהן.
 
את ההפקה המוזיקלית עשו אבי ליבוביץ`, עדי הר צבי, זיו רביץ ובסר. הטקסטים כולם, כאמור, מתוך ספרו של עמוס עוז, והשניים חולקים קרדיט משותף על עטיפת האלבום.
 
"טקסטים זה לא משהו שאני בא ממנו", מספר בסר. "ידעתי שאני רוצה להתעסק עם טקסטים אבל זה הפחיד אותי, זה הלחיץ אותי, אני אפילו לא יודע למה. בספר הזה היה משהו שמלכתחילה התחברתי אליו. זה רומן שיש בו גם שירה וגם פרוזה, יש המון קצב במילים, גם בפרוזה, והיה לי מאוד ברור כשקראתי את השירים אם שיר מסוים צריך להיות בשלושה רבעים או במשהו אחר. זה יצא איכשהו מתוך הטקסט או מתוך איך שקראתי את זה בפעמים הראשונות. אני חושב שהספר מצליח לתאר מאוד נכון בדידות בתוך ביחד. גם בתוך משפחה, גם אם זה במערכת יחסים בין גבר לאשה, או כאדם מול העולם. זה משהו שתופס אותי בהרבה סיטואציות".
 
את החיבור הראשוני שנתן את הרעיון שהוביל ליצירת האלבום יצר פרופסור נסים קלדרון, שיזם גם את ההיכרות בין השניים.
 
"כל הפרויקט הזה היה רעיון של נסים קלדרון בערבים שהוא עושה בלבונטין 7 שנקראים `שירה פלוס`, מספר בסר, "והוא שאל אותי אם אני רוצה לעשות משהו עם הספר, ועשה את הקשר ביני לבין עמוס. עשינו בלבונטין הופעה ראשונה עם שישה שירים שלקח לי איזה חצי שנה להלחין, אחרי חצי שנה קבעתי הופעה ב`תמונע` לפרויקט הזה והלחנתי עוד שירים. אחרי זה עשינו עוד איזה שלוש ארבע הופעות ב`צוותא` ולשם כבר היו את כל השירים מולחנים, אחד עשר שירים ועוד כל מיני טקסטים מתוך הספר והכל לאט לאט התגבש וקרה תוך כדי הופעות והפך למשהו יותר שלם, שיוצא ממנו גם הסיפור של הספר אבל בכל זאת דרך העיניים שלי.
 
"עמוס הופיע איתנו לא מעט הופעות ועלה גם הוא על הבמה. יש המון אנשים על הבמה כי גם בספר יש הרבה דמויות שנכנסות ויוצאות והיה נראה לי נכון שיהיו גם הרבה אנשים בהופעה. חוץ מהאורחים באלבום מופיעים איתנו גם דודי לוי ואהובה עוזרי, וגם עמוס היה ברוב ההופעות וקרא חלק מהדברים שבספר. הוא מאוד מאוד בעניין של ההופעה. עד עכשיו עשינו בערך עשר הופעות והוא הגיע לשבעים אחוז מהן".
 
ביום שישי הקרוב יויע בסר  עם הפרויקט ב"זאפה" התל אביבי  עם עדי הר-תבי על הבס, רן כהן בגיטרה, איתי ניצן על התופים והוא עצמו בפסנתר. את עוז תוכלו למצוא הפעם בקהל. "בגלל שיש הרבה אנשים אני חושב שההופעה יוצרת מין אווירה של משתה או מסיבה, גם בגלל הסגנונות הרבים שיש בתוך ההופעה. היא לא שונה בהרבה מהדיסק. אנחנו מרשים לעצמנו לנגן יותר והכנסנו עוד כמה טקסטים. בהופעה יש גם הקראה וגם שירה, אבל הכל עם מוזיקה".
 
ציטוט נבחר:
 
"קר הערב גשום,/ הידיים שלו דקות./ הוא לא ממש זקן/ ואני לא בחיקו" ("אבישג", מילים: עמוס עוז, לחן: שאול בסר) 

השאלון:

 
מתי התחלת עם המוזיקה ומה עשית עד עכשיו?
 
בגיל תשע התחלתי לנגן בפסנתר, הייתי בתיכון לאמנויות ברמת השרון, אחרי זה הייתי בלהקה צבאית גם כפסנתרן וגם כמעבד מוזיקלי, ואז נסעתי לניו יורק לשש שנים, ניגנתי בעיקר ג`ז ועשיתי תואר במוזיקה. לפני שנתיים חזרתי לארץ ופה אני כותב מוזיקה לתיאטרון ולקולנוע. אני עושה עכשיו דיסק לאהובה עוזרי ומנגן עם דודי לוי ועם כל מיני פרויקטים קטנים יותר.
 
מה הרגע הזה שבו הבנת שמעוד בחור שכותב שירים אתה הופך את זה למקצוע ולדרך החיים שלך?
 
דרך החיים שלי היא קודם כל המוזיקה. עד הפרויקט הזה לא התעסקתי כל כך עם טקסטים וגם פה הטקסטים הם לא שלי. הפרויקט הזה פתח לי רצון כן לכתוב בעצמי טקסטים אבל אני חי רק מוזיקה כבר הרבה מאוד שנים. אני לא יודע אם זה רגע ממש ספציפי אבל כן היה רגע שבו הבנתי שאני רוצה שזה יהיה המקצוע והפרנסה שלי, שאני יודע שאני לא יכול לעבוד בעצם במשהו שהוא לא זה ולהיות מאושר ומתוך ההחלטה הזאת והצורך לפרנס אותי ואת אשתי הבנתי את זה.
 
איך אתה מגדיר את המוזיקה שלך?
 
קיימות שם הרבה השפעות, מג`אז ומוזיקה קלאסית וגם רוק, אני עובד כבר הרבה זמן עם אהובה ואני חושב שהסגנון שלה גם מאוד משפיע על הכתיבה שלי, נראה לי שזה שילוב בין כל העולמות האלה.
 
השפעות ומודלים, דברים שהבאת איתך לאולפן?
 
יש פסנתרן שמאוד משפיע עלי, בראד מלדאו. הוא פסנתרן די צעיר יחסית, פסנתרן ג`אז שבא מניו יורק, הוא לקח הרבה שירים מעולם הרוק והפופ ונתן להם אינטרפרטציה אינסטרומנטלית שהרבה פעמים הייתה בעיני יותר טובה מהמקור. הוא איכשהו לקח את הג`אז לעולם יותר עכשווי. פעם היו מנגנים את הסטנדרטים של גרשווין, המון אנשים עדיין מנגנים אותם, אבל הוא הבין שהסטנדרטים החדשים יכולים להיות הרוקנרול או הרוק או הפופ שקיים היום, והוא עושה את זה בצורה מאוד מרעננת בעיניי.
 
מה הדבר שאתה הכי אוהב באלבום שלך?
 
יש כמה דברים. אחד, זה פעם ראשונה שאני שר. אני גם מאוד אוהב את זה מצד אחד וגם מאוד קשה לי עם זה, אז זה משהו שהוא מאוד חזק בשבילי באלבום. אני כן חושב שמצאתי קול שאני מרגיש שהוא שלי ובאמת בא ממני אבל בגלל שאני עושה את זה מעט זמן יחסית לנגינה בפסנתר אני מרגיש שאולי אני צריך עוד לעבור דרך עם זה, אבל אני לא בטוח שאני צודק, זה משהו שאני עוד חושב עליו הרבה כשאני שומע את עצמי שר. אני גם מאוד התאהבתי בגיטרות דרך האלבום, אני חושב שהנגנים מאוד מאוד טובים באלבום הזה. וגם הטקסטים כמובן.
 
איזו שורה אתה הכי אוהב מכל השירים באלבום?
 
יש הרבה. אני חושב שהשורה שמלכתחילה הכי תפסה אותי היא "על גב ידה ידי, צפודה, היא לבדי. ואני לבדה". זה משהו שמלכתחילה מאוד תפס לי את העין גם בגלל איך שזה נראה על הדף וגם בגלל שנראה לי שזה מתאר משהו מאוד נכון בזוגיות.
 
מה הטריגר שלך לכתיבת שיר?
 
אני לא מחכה להשראה, אני עובד כל היום ומנגן כל היום בדברים שונים ומתוך זה נראה לי שההשראה מגיעה לעתים יותר קרובות, מתוך הלא לחכות להשראה אלא לעשות את העניין ופשוט לתת לה להגיע. אני לא חושב שאפשר בלי השראה, אני חושב שאפשר לדעת לחכות לה יותר טוב.
 
אם היית חייב לבחור בין מילים, מנגינות, שירה ונגינה, על מה לא היית יכול/ה לוותר?
 
נגינה
 
מה אתה אוהב במוזיקה הישראלית?
 
יש הרבה שמות שאני אוהב אבל מה שאני בעיקר אוהב זה התוצאה, השילוב של כל כך הרבה תרבויות במדינה אחת. זה מאפשר למוזיקאי לחוות על בשרו המון סגנונות ואני וחושב שהרבה מוזיקאים ישראלים מאוד גמישים בגלל העניין הזה.
 
ומה אתה  לא אוהב במוזיקה ישראלית?
 
נראה לי שזה פשוט שירים ספציפיים, זה לא משהו כללי במוזיקה ישראלית שאני לא אוהב.
 
ההופעה האחרונה שראית?
 
ראיתי את פורטיס בבארבי ומאוד נהניתי. מצד אחד המוזיקה מאוד פשוטה אבל מרגישים בהופעה את החיבור בין הנגנים למוזיקה ובינם לבין עצמם. מאוד נדיר לראות בימינו, כשיש כל כך הרבה הפקות ודברים כאלה, מוזיקה שנעשית מתוך הקשבה, ואתה מרגיש - אני לא יודע אם זה נכון - שהיא משתנה גם לפי זה. כל מה שקורה על הבמה נראה נתון לשינוי של מה שזה לא יהיה שקורה באותו רגע.
 
התקליט הראשון שקנית בחיים?
 
נראה לי שזה היה פסנתרן שקוראים לו ביל אוונס.
 
הדיסק האחרון שקנית?
 
מריאן פייתפול, נדמה לי שזה האחרון שיצא, אני לא זוכר את השם שלו כרגע.
 
ואיזה אלבום תיקח איתך לאי בודד שהתקנון שלו אוסר על הכנסת אייפודים?
 
נראה לי שאיזשהו דיסק של בראד מלדאו.
 
מה אתה עושה כשאת קמה בבוקר, ובאיזו שעה זה קורה?
 
אני קם בשבע וחצי בדרך כלל, קורא עיתון, מתקלח, הולך לנגן.
 
מה עוד אתה אוהב לעשות חוץ ממוזיקה?
 
 
נראה לי שפשוט להיות בבית עם אשתי וזהו, לא לעשות יותר מדי.
 
מה רצית להיות כשהיית קטן?
 
וטרינר.
 
מה הדבר הכי חשוב שקרה לך בחיים?
 
נראה לי שהנישואים.
 
מה מפחיד אותך?
 
שיקרה משהו לאשתי.
 
מה מצחיק אותך?
 
אשתי.
 
ומה אתה  מאחל לעצמך?
 
חיים שלווים עם משפחה והמון המון מוזיקה.
 
 
"הים נתן הים לקח", הופעה חגיגית תתקיים ב- 15 בינואר 2010 ב-14:00 במועדון הזאפה בתל-אביב. בהשתתפות לאורה ריבלין, אהובה עוזרי, דודי לוי, יהלי סובול, שמעון מימרן, חן קליין.

למועדי מופעים >

14/01/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע