סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון מפתח SOUL מנגן לנשמה
 

 
 
זה מאוד עצוב, ממש ברמה של קורע לב. אנשים שנשלחו על ידי החברה להילחם במשימות חוזרים אל החצר האחורית של החברה, בגלל שהחברה מתקשה לעכל את החוויה הפוסט טראומטית והם מתקשים להיות מובנים ולהסביר את עצמם."
"הקורונה מסכנת להלומי הקרב את העתיד" אומרת יפעת גרינוולד-כהן, וקוראת לעזרת הציבור בהצלת מפתח SOUL - תכנית המוזיקה היחידה בעולם לנפגעי פוסט טראומה 


תכנית יחידה במינה
 
ב-1990 נפגעה יפעת גרינוולד-כהן פגיעה ישירה וקשה באסון צאלים א'. אחד הדברים שסייעו לה לצלוח את ההתמודדות האישית שלה הייתה המוזיקה שהכירה מקרוב, גם כמי שלמדה וניגנה בפסנתר במשך שנים וגם כמאזינה נלהבת של מוזיקה עברית. עם השנים נעשתה גרינוולד-כהן פסיכולוגית קלינית המתמחה בטיפול בנפגעי הלם קרב בבית החולים שיבא, ולפני חמש שנים הצליחה לקשור את הקצוות השונים של החוויות שהיא מכירה על צדדיהן השונים, ויצרה את "מפתח SOUL": תכנית יחידה מסוגה בעולם המחברת בין עולם המוזיקה לבין נפגעי ונפגעות הלם קרב, לוחמים ולוחמות ממלחמת יום כיפור ועד "צוק איתן", מתוך הכרה בפוטנציאל הריפוי העצום שיש למוזיקה על הנפש.

אחרי הפגיעה בחזית הראשונה של כל תחומי המשק בכלל ושל עולם התרבות בפרט, מגיעים גם גלי ההדף של מגיפת הקורונה ופגיעתם אקוטית וכואבת, כפי שמרגישים בימים אלה אנשי "מפתח SOUL".

שכר הלימוד השנתי לכל משתתף נאמד בכ-10,000 ₪ בשנה ששולמו עד כה על ידי תרומות בלבד. כעת, 60 לוחמי יחידות צה"ל המשתתפים בתכנית ולומדים נגינה ושירה כחלק משמעותי מתהליך השיקום שלהם מהלם הקרב ששיבש את חייהם, מוצאים עצמם מודאגים במיוחד לאור המגיפה הכלכלית שהשפיעה גם על התרומות שאפשרו את "מפתח SOUL". 
 

עפרה יצחקי, מפתח SOUL, צילום: אייל הירש



"אנחנו זקוקים לעזרה"
 
"בשגרה אנחנו נתמכים על ידי תרומות של אנשים נפלאים", אומרת גרינוולד-כהן. "העניין הוא שבתקופת הקורונה קשה מאוד לגייס תרומות. אנחנו קוראים עכשיו לעזרה ולתמיכה כספית מהציבור כדי שנוכל להמשיך ולתת מענה שיקומי למשתתפים במסגרת התכנית. הצרה הגדולה היא שאם האדם הממוצע נפגע מהקורונה ומהיעדר תרבות, אצל האנשים האלה, שמשתתפים בתכנית, מדובר ממש בתרופה שנלקחת מהם. גם בתקופת הקורונה המשכנו ללמד והאנשים האלה גם ככה סובלים מבידוד חברתי. לקחת מהם את התכנית זה ממש כמו לשבור את הקנה האחרון.

"יצאנו בפרויקט גיוס המונים, כל סכום יתקבל בברכה, אנחנו באמת זקוקים לזה, והכל הולך ישירות לשיעורי הנגינה". (לינק לתרומות)

לצד המורים לנגינה, תורמים אביתר בנאי, שלמה יידוב, שלמה גרוניך, אלון אולארצ’יק, שם טוב לוי, יוני רכטר, אסתר רדא, אבי סינגולדה, דן תורן, ירמי קפלן, יאיר ניצני, יואב קוטנר, אחינועם ניני וגיל דור מהידע המוזיקלי שלהם בהתנדבות לטובת התכנית שמתחילה כבר את שנתה החמישית, ומתרחשת בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה בתל אביב (שטריקר).
 
 
מיום כיפור עד צוק איתן

"זה מקום פשוט קסום מכל הבחינות, גם המוזיקלית וגם האנושית", מספרת גרינוולד-כהן. "מיכל ארד-אברמוב, שהיא מהקונסרבטוריון, מנהלת ביחד איתי את התכנית, שמהווה בית מוזיקלי לכ-60 משתתפים, כולם נפגעי פוסט טראומה, כולם נכי צה"ל במסגרת השירות הצבאי, מיום כיפור ועד 'צוק איתן'. כלומר מדובר בטווח רחב מאוד של גילאים.

"מגיעים אלינו אנשים שלא יצאו מהבית ונשארו במיטה, שקעו בדיכאון עמוק ופתאום הוצעה להם אלטרנטיבה שמאפשרת להם למצוא משמעות ולמצוא ציר עשייה מרכזי לחיים שלהם – שזה תנאי לשיקום. אנחנו בעצם מדברים את השפה השיקומית.

"כפסיכולוגית קלינית שמטפלת בשיבא בנפגעי פוסט טראומה אני מטפלת בהם באופן הקלאסי, אבל מתוך המפגש שלי עם האנשים המדהימים והסובלים האלה חשבתי שבנוסף לטיפול הפסיכולוגי החשוב, נכון לייצר ולהציע אלטרנטיבה טיפולית מחוץ לגבולות בית החולים, בסביבה נורמטיבית, בלי סטיגמה, שתאפשר להם לחזור בחזרה לתוך החברה". 

 
   
 

 
"החברה לא מעכלת אותם"
 
איך התהליך עובד?

"כל משתתף שנקלט לתכנית לומד לימודי מוזיקה באופן פרטי על כל כלי שהוא רוצה, כולל השאלת כלי נגינה. יש כאלה שרק משתתפים בהרצאות של מיטב האמנים ויש כאלה שמנגנים, זה יכול להיות מישהו שלמד מוזיקה טרום הפציעה, או מישהו שחלם לנגן. בכל מקרה מדובר באנשים שמוזיקה עושה להם את זה, ואנחנו מתייחסים לאהבה למוזיקה כאל משאב נפשי. התכנית הזו היא דינמית, עם המון הקשבה לצרכים של המשתתפים והתאמות שאנחנו עושים לצרכים הללו.

"זה תהליך מאוד עצוב, ממש ברמה של קורע לב, של אנשים שיצאו להילחם במשימות כאלה ואחרות מתוך החברה, והם חוזרים אל החצר האחורית של החברה, בגלל שהחוויה הפוסט טראומטית היא קשה לעיכול על ידי החברה, והאנשים האלה מתקשים להיות מובנים ולהסביר את עצמם, אם זה אפשרי בכלל".

ומדובר באנשים שהיו נורמטיביים לגמרי לפני כן

"לגמרי! זה הילדים שלנו. אנחנו מדברים על כל בחור או בחורה שמתגייסים לצבא. הם היו כשירים לגמרי, ואחרי שהחברה עודדה אותם לכיוון הזה, הם חוזרים חבולים בנפשם ומוצאים את עצמם בסרט אחר. פוסט טראומה זו הפרעה קשה מאד שפוגעת בתפקוד היומיומי. אנשים, בעצם, חיים את העבר כאילו הוא בהווה, עם כל הסימפטומים הכרוכים בכך. עוררות מוגברת, פלאשבקים, סיוטי לילה. אנשים מפחדים ללכת לישון וליפול לתוך סיוט. כל התפקוד יורד מאוד. הרבה פעמים מדובר באנשים מוכשרים, אינטליגנטים, שאחזו במשרות מכובדות ויש ירידה ממשית ומשמעותית בתפיסת המסוגלות ובמסוגלות שלהם.

"בתכנית הם מקבלים שיעורי נגינה פרטניים, ולצד זה תכנית העשרה מוזיקלית עם כיתות אמן של מיטב האמנים, עם סדרת הרצאות של יואב קוטנר, וחוץ מזה יש בשטריקר אירועים מוזיקליים והמשתתפים שלנו לגמרי מוזמנים להשתתף בכל התרחשות, אם זה בתחום הקלאסי, או בתחום הג'אז". 


מפתח SOUL, צילום: אייל הירש
  
  
עם יד על הדופק


בגלל המאפיינים הרגישים והצרכים המיוחדים של משתתפי התכנית, הם זוכים גם למעטפת אנושית של מתנדבות שנמצאות בקשר ועם היד על הדופק. "המתנדבות נמצאות עבור המשתתפים ברמה האנושית, המיידית, עוזרות בכל נושא שהוא וגם ברגעים קשים", מתארת גרינוולד-כהן, "וכאלה יש כמובן לא מעט".
 
למשל?

"זה יכול להתחיל מהתנאים הפיזיים של השיעור, דרך החשש שמתפתח לפעמים בתוך תהליך הלמידה. הרי ללמוד כלי זה לא קל, ולפעמים נדרשות התאמות, נדרש עידוד. אם, למשל, לא התאמנת, ואתה מתפדח, בעברית פשוטה, כשאתה מגיע לא מוכן, אז מישהו צריך לעשות את התיווך הזה ולהגיד 'לא נורא, זה לא מה שחשוב, מה שחשוב זה שתגיע, שתתמיד. יהיה בסדר'. יש הרבה כישלונות קטנים שאפשר לעבור אותם ביחד.

"וכשכל הדבר הזה מתאסף לחוויית הצלחה – האמת היא שזה ניצחון, וניצחון גדול. לקבל כלי נגינה זה גם לקבל כלי לחיים. כשאתה מגיע לקונסרבטוריון אתה נפגש עם אנשים, אתה מייצר קשר בין אישי, אתה נכנס למרכז תל אביב, למקום מכובד, וזה עושה את זה. וכל הדברים האלה שאני אומרת לך על החוויה הם ציטוטים של אנשים שמשתפים אותנו בתחושות שלהם בתוך התכנית". 
 
 מעבר לעולם אחר

איפה היה הרגע שבו התחברו אצלך המחשבות לכדי הגיית התכנית היפה הזו?

"קודם כל, אני עצמי עסקתי רוב הילדות שלי במוזיקה. אני בוגרת קונסרבטוריון, ניגנתי פסנתר קלאסי, והאזנה למוזיקה עברית זה ממש מין חיידק כזה שלי. אני הרגשתי בעצמי שהמוזיקה תמיד עמדה שם לצדי, גם ברגעים קשים. זה הרבה מעבר לדבר עצמו. תוך כדי עבודה קלינית עם האנשים הללו אני באמת חושבת שיש את הממד הרוחני הזה שהמוזיקה מספקת, כשהיא נותנת שני סוגים של מענה.

"האחד זה לעשות עיבוד בלתי מילולי של הטראומה. לכל מקום שהם מגיעים שואלים אותם, 'אז איפה נפצעת? ומה קרה לך?', ולפעמים זה כבר ממצה את עצמו. ופה, באיזה אופן עדין ורגיש הם יכולים לגעת במיתרי הנפש, תרתי משמע, להיכנס ולצאת באופן שמתאים להם. הדבר הנוסף הוא שמכיוון שפוסט טראומה היא הפרעה מאוד טורדנית, המחשבות והעוררות הגופנית הזאת לא נותנות מנוחה, והמוזיקה מאפשרת להם איזו אתנחתא".

היא מאפשרת מעבר לעולם אחר?

"בדיוק. זה ממש מנוחה מהכובד הזה". 


יפעת גרינוולד-כהן, צילום: אייל הירש

"הפציעה הפיזית הצילה אותי מפציעה נפשית"

אחד הדברים שקירבו את נושא הפוסט טראומה לליבה של גרינוולד-כהן הוא הפציעה הקשה שחוותה בתאונת אימונים באסון צאלים א'. "ההבנה שלי את הלומי הקרב מתחברת לפציעה", היא אומרת. "כבר מהרגעים הראשונים בבית החולים האזנתי למוזיקה, שהפכה עבורי למשאב נפשי. אני אומרת את זה לא כסיסמה. זה פשוט ככה".

ממך נחסכה הפגיעה הנפשית בעקבות הפציעה?

"עברתי טראומה, אבל לא לקיתי בפוסט טראומה. במקרה שלי הפציעה הפיזית, לטעמי, הצילה אותי מפציעה נפשית. אני הייתי לגמרי out of order כך שלא ראיתי את המראות הקשים. באיזשהו אופן זה נחסך ממני. חמישה הרוגים זה לא דבר שהולך ברגל, והתוצאות היו קטסטרופליות".

והמוזיקה הייתה שם בשבילך

"לגמרי. אין שאלה. זה משהו שמרגישים אותו. לימים הפכתי להיות פסיכולוגית קלינית בשיבא שמטפלת בנפגעי פוסט טראומה ומתוך הקשבה עמוקה לצרכים של האנשים הללו באמת הרגשתי שהם זקוקים לאיזו משמעות מארגנת לתוך החיים, ולא רק בין הטיפולים, אלא באמת לתת מהות. ומוזיקה היא דבר מאד ראשוני. בכל אחד מאתנו יש מוזיקה, זה דבר טרום מילולי. זה לפני המילים. וזה הדבר". 


 

אביחי הולנדר, צילום: אייל הירש
 

"האהבה למוזיקה בונה אותם"

זו הפעם הראשונה בחמש שנות קיום התכנית שאתם יוצאים בבקשה לעזרה מהציבור

"אנחנו תכנית צעירה יחסית שהולכת ומתרחבת ומספר הפניות אלינו רב מאוד. ומכיוון שהתכנית מבוססת על תרומות אנחנו נותנים מלגות למשתתפים לפי הכסף שיש לנו. יש לנו רשימת המתנה של בחורים ובחורות פצועים שמבקשים להשתתף בתכנית, זה פשוט לא ייאמן כמה. אנשים ממש מזהים את התכנית כמרפא לנפש שלהם.

"יש לנו אנשים שפשוט הסתגרו בבית וזהו, ועכשיו הם מגיעים, הם בוחרים כלי, הם מתמסרים לתהליך הלמידה, הם מתאמנים בבית, מקבלים בחזרה את הביטחון, שלא לומר את הזהות של עצמם בחזרה. הרבה פעמים אהבה למוזיקה היא חלק מהזהות שלך.

 "כשאתה עוסק במוזיקה אתה בעצם מקבל את עצמך במתנה מחדש, ושוב, אלה ציטוטים של אנשים שמשתתפים בתכנית. תפיסת המסוגלות והאמונה ביכולות שלך מתרחבת, ואנחנו רואים שזה מתרחב לעוד תחומים חיים, ויש לנו לא משתתף אחד ולא שניים שחזרו למעגל העבודה אחרי השתתפות בתכנית".

  


 
למה אבא לא נרגע
 
את קמפיין גיוס התרומות מלווה אחד מפירות התכנית: הסינגל "למה אבא לא נרגע" שכתב אביחי הולנדר (לחן עם ישי הולנדר) בן ה-28, לוחם לשעבר ביחידת אגוז, שכתב את השיר בניסיון להסביר לבנו בן השלוש מה עובר על אבא בדקות הקשות שהילד עד להן.

"אביחי הוא תלמיד בתכנית", אומרת גרינוולד-כהן, "והוא, בעצם, אחד מיוזמי הקמפיין, מה שהופך את זה לעוד יותר מרגש, מתוך הבנת החשיבות והתרומה של העשייה הזאת לאנשים היקרים הללו.

"חוץ מזה, במהלך ינואר צפויות לעלות בירושלים שתי תערוכות של צילומי פורטרט אמנותיים וייחודיים של משתתפי התכנית עם כלי הנגינה שלהם, ושל האמנים המלווים את התכנית. תערוכה אחת של אגף התרבות בעירייה תחת גשר המיתרים בכניסה לירושלים, והשנייה תוצג ברחבי העיר בתחנות של הרכבת הקלה. כל תרומה תשמח אותנו מאוד", מסכמת גרינוולד-כהן. 
 


 

לינק לתרומות לתכנית מפתח SOUL או חפשו בגוגל את הכותרת "מנגנים את הטראומה"
 
 
 
 



04/01/2021   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע