סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2019 ספטמבר 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
2930
כתבה
 
מאת: טל גורדון איחוד בלי טיפת נוסטלגיה - הקספרים פינת גורדון
 

 
 


עם אותם שירים, באותם הבגדים, אבל מול קהל חדש שחלקו היה בגן חובה, מקסימום בכתה א` כשהשירים שלהם יצאו לראשונה, חברי "מופע הארנבות של ד"ר קספר" יכולים סוף סוף לסגור מעגל בכבוד עם נעוריי הגראנג` שלהם. ריאיון עם שי להב ואורן ברזילי בעיצומו של סיבובון הופעות האיחוד.

רוק לא מתאמץ בעברית

בתקציר: בתחילת 1993, כשהרוק הישראלי היה עדיין בתקופת הפריחה שלו, יצאו הסינגלים הראשונים של הקספרים, וכבר מ"בואי דינה" ו"בשמלה אדומה" היה ברור שמדובר באחת הלהקות הבודדות שמצליחות לגרום לרוק להישמע כל כך קל בעברית, שפה שנשמעת בדרך כלל מתאמצת כל כך כשהיא מנסה להתערבב ברוק, או להיות מאגניבה.

הרוק על סף גראנג` שלהם היה מאלה שגרם לך להרגיש קלילה בלי להרגיש מטופשת. הקספרים קיבלו את מקום הכבוד שלהם בין "כנסיית השכל" ל"איפה הילד", הוציאו שלושה אלבומים, ובינואר 96 עלו להופעה אחרונה בלוגוס שבסיומה הודיעו על הפסקת פעילות שממנה לא חזרו במשך תשע שנים כמעט.

דרכיהם של שני הקספרים הפרונטליים, אורן ברזילי, 32, (גיטרה, שירה, כתיבה) ושי להב, 37, (קלידים, שירה, כתיבה), נפרדו, כשברזילי נסע לניו יורק, שם הוא חי קרוב לשבע שנים, מתבסס ומתפרנס כמוזיקאי, מפיק וכותב. להב נשאר בארץ, עבר אפיזודה קצרה בתפקיד ניהולי באן.אם.סי., הפיק, הלחין וכתב לאחרים ("קח אותי לשם" של שרון חזיז, תקליט הבכורה של היי פייב, למשל), ולפני כשנה וחצי הוציא את האלבום "אדוני הממון" עם ההרכב שלו הנושא את אותו שם.

אוכלי חינם בהארד רוק קפה

לפני שנה, בספטמבר 2004, חזרו הקספרים במפתיע לשלושה מופעי איחוד מוצלחים, לפני חודש וחצי יצא אלבום המתעד את מופע האיחוד, "מופע הארנבות של ד"ר קספר בהופעה חיה", והחודש הם חזרו לחמש הופעות נוספות.

כשמאחוריהם שתיים מוצלחות בבארבי, ולפני השלוש שיסגרו את הסיבובון, מתפנים הקספרים לספר את הסיפור הנחמד על הצדק שלפעמים מנצח. בזיכרון שלי לפחות, הקספרים היו להקה מצליחה בזמן אמת, עם שלושה אלבומים שלפחות שניים מהם סיפקו להיטים גדולים. אבל מהצד של הקספרים זה נראה אז קצת אחרת.

להב: "זאת טעות. רק בדיסק הראשון הייתה ממש הצלחה. בדיסק השני והשלישי היה לנו חצי שקל בכיס. היה לנו כסף לאכול רק כי הארד רוק קפה נתנו לאמנים כרטיסים כאלה שאפשרו לאכול אצלם בחינם".

- מה, באמת השתמשתם בזה? אני בחיים לא העזתי. חשבתי שזה סתם...

"אני וצביקה המתופף היינו אוכלים שם כל יום ולפעמים פעמיים ביום במשך שנה וחצי... נראה לי שבגלל זה הם פשטו את הרגל... מאד לא הצלחנו עם הדיסק השני והשלישי. זאת בעצם הייתה הסיבה להתפרקות שלנו".

"הקהל היה בטירוף מ`אחלום לנצח`"

- ומה היו הסיבות לחזרה שלכם?

"זה כנראה שילוב של כמה דברים: עשו לנו אתר מאד יפה ומושקע באינטרנט שמשך אליו המון קהל, דבר שני – כמעט ארבע שנים אחרי שהתפרקנו גלגל"צ החליטו פתאום שהם נורא אוהבים את `אחלום לנצח` ו`תראו אותי` והתחילו פתאום לשדר את זה המון אחרי שהם לא ניגנו את זה כל השנים האלה. פתאום שדרנים היו מתקשרים אלי, כל מיני אנשים התחילו לספר לי דברים כמו `עשו סקר בווי נט איזה להקה הכי רוצים שתתאחד ויצאתם ראשונים`, והשוק הכי גדול שלי היה כשהתחלתי להופיע אחרי שהוצאתי את `אדוני הממון`. הייתי עושה בהופעות את `אחלום לנצח` ופתאום קלטתי שכל הקהל בטירוף. הייתי די בשוק, לא ידעתי שזה שיר ידוע עד כדי כך.

"בערך חודש אחרי שהוצאתי את האלבום אורן הגיע לארץ והזמנתי אותו להתארח בבכורה של `אדוני הממון`. אמרתי לו `אורן, מחכה לך ההפתעה של החיים שלך`, כי כשהוא עזב את הארץ אף אחד לא הכיר את השיר הזה, או את `תראו אותי` או בכלל את כל הדיסק. אני לא יודע מאיפה זה בא. ואז אורן עלה איתי להתארח בבארבי, עשינו איזה שישה שירים, והוא פשוט נדהם. הוא לא האמין שהקהל ככה מתלהב מזה".

ברזילי: "זה עשה לי איזה סוויץ` קטן. לא ניגנו ביחד קרוב לשמונה שנים, בלי סיבה מוגדרת, לא היה ריב או משהו, פשוט לא יצא. אז הייתה ההופעה הזאת שהייתה מאוד מוצלחת גם בעיני הקהל, וזה גם עשה משהו לשי ולי, מאוד נהנינו להופיע ביחד, השיתוף פעולה בין שנינו מאוד הדליק אותנו, והחלטנו ללכת על איחודון. עשינו את זה בשנה שעברה בצורה די עצמאית, בשיתוף שרוליק איינהורן ושחף שוורץ, וההופעות איחוד של אז היו מוצלחות מעבר לציפייה. צילמנו המון חומרים, וגם הקלטנו את ההופעה, הקלטה שהוצאנו כאלבום לפני חודשיים".

- למה שני החברים הנוספים מההרכב המקורי לא חזרו לאיחוד הזה?

ברזילי: "איציק, הבסיסט, חזר בתשובה, וצביקה מנהל מלון בניו יורק ולא היה יכול להגיע. אבל עוד לפני שהייתה הלהקה, בגלגול המקורי, הופענו שי ואני שנה שלמה כצמד, אז זה בעצם חוזר למקור. בהופעות עכשיו יש לנו הרכב של חמישה אנשים: יובל חייבי תופים, אורן זיו בס, גלעד פסטרנק גיטרות וערן טלמור קלידים, וזה בעצם ההרכב שליוה את שי בתקליט שלו, `אדוני הממון`".

"רצינו להוכיח שהשירים האלה באמת עובדים"

- בטח יש משהו הזוי קצת בלהמשיך מאותו מקום שהפסקתם לפני קרוב לעשר שנים

ברזילי: "הזוי לחלוטין. זה מאוד מאוד קשה, כי אלה חומרים שהתחברת אליהם וכתבת אותם על מציאות שהייתה שלך לפני עשר שנים, והקשר, אצלי בכל אופן, בין השירים שכתבתי אז לחיים שלי היום הוא מקרי לחלוטין. אבל כשאני עומד על הבמה ושר את השירים לכל כך הרבה קהל שמתחבר אליהם, זה פשוט נותן לך אנרגיות יוצאות דופן.

"גם עשינו שדרוג אדיר למופע שלנו. הצלחנו גם בשנה שעברה, אבל בעיקר השנה, להביא את המופע לרמה שתמיד רצינו שתהיה לו. רמה של נגינה, עיבודים, האינטראקציה שלנו על הבמה, איך שדברים צריכים להיעשות מאחורי הקלעים ומקדמת הבמה. אנחנו עושים את זה בהצלחה מרובה בהתחשב בעובדה שאנחנו לא להקה קיימת ופעילה, אלא אנשים שמתחברים כל פעם לתקופה מאוד קצרה. למרות שבעצם אף פעם לא נפרדנו. יצאנו להפסקה שלא ממש חזרנו ממנה".

להב: "זה לא בא לנו בפלאש נוסטלגי אלא בהתמודדות אמיתית של באמת להוכיח שהשירים האלה עובדים. זה הרגיש לחלוטין הווה. את הנוסטלגיה הזאת שאת מדברת עליה הרגשנו בשירים כמו `שמלה אדומה`, כי הם היו להיטים גם אז. אבל יתר השירים, זה לא אלבומים שבאמת קרו פעם בהופעות. זה קורה עכשיו בפעם הראשונה בעצם, פשוט בדיליי של כמה שנים".

"בא קהל צעיר, אין להם נוסטלגיה בסיפור"

- מעניין מה גורם לשירים להתפוצץ ככה, בהשהייה.

להב: "זה ממש קטע לא ברור. כבר הצלחנו לשכנע את עצמנו שהם כנראה לא שירים כל כך טובים, ועכשיו פתאום אני חושב שהם כן שירים טובים...

"מה שהכי מפתיע זה שרוב הקהל זה קהל חדש של בני חמש עשרה, שש עשרה, שבעצם מגלים את זה בפעם הראשונה. נראה לי שהרוב הם מהאינטרנט, חלק אולי זה האחים הקטנים של הקהל המקורי, היו גם מלא חבר`ה שבאו והכירו את הלהקה רק מההופעה החיה שהוצאנו לפני חודש וחצי, קנו את הדיסק, שמעו ובאו. וזה הכי כיף. בגלל זה זה גם לא כל כך נוסטלגי, כי זה קהל צעיר שצריך לשכנע אותו עכשיו. אין להם נוסטלגיה בסיפור".

ברזילי: "אני לא מזהה את הקהל הזה. זה לא הקהל שאני עזבתי. בשנה שעברה עוד היה ערבוב של קהל חדש עם קהל מתקופת הרוקסן, השנה, בשתי ההופעות שכבר עשינו, הקהל הוא ברובו צעיר".

- שרים את כל המילים, מגיבים במקומות הנכונים?

ברזילי: " זה קהל יותר פסיבי, שזה גם צורה של סטייל, את יודעת".

להב: "זה לא הערצה של אלילים, אלא יותר הערכה. יש הבדל בין אלילות נוער, מין `איזה חתיך` וזה, לבין עכשיו, שהם פשוט אוהבים את השירים. הם לא באים בשביל `הקטע`. אורן לוקח את זה שהם כאילו פסיביים, זה לא נכון, אני רואה את זה אחרת. יש את ההשתוללות, יש ריקודי פוגו, הם מגיבים לגמרי איפה שהקהל הקודם הגיב, אבל הם משתוללים גם ב`אחלום לנצח`, וזה משהו שלא היה קורה פעם. אני לא יודע למה אורן חושב ככה. אני רואה אותם מאוד משתתפים, וזה ממש מפתיע אותי כי הם מכירים את המילים של כל השירים, וזה לא היה לפני עשר שנים".

"זה סוגר את זה יפה"

- אורן עדיין מצייר שני פסים על הפנים? יש ארנב על התחתונים?

להב: "פסים על הפנים כן, אורן שם, ארנב על התחתונים לא".

- סממנים של התבגרות?

"האמת שמה שקרה זה שנתנו אותו בזמנו להארד רוק קפה, הגיע להם אחרי כל האוכל..."

- בניתם את המופע בשלוש מערכות לפי שלושת הדיסקים

ברזילי: "עולים עם הבגדים של התקליט הראשון, עושים את המיטב שלו, יורדים, עולים חזרה עם הבגדים של התקליט השני (חלק מקוריים, חלק שדרגנו), יורדים, עולים עם השלישי. אבל, עשינו את זה בהופעה הראשונה ביום שישי, והקהל, לדעתי, זה היה כבד מדי עליו. הרגשתי שהם, `יאללה, חברה, מספיק עם השטויות, תנו את הלהיטים, באנו בשביל השירים, זה לא הצגת ברודווי`. בהופעה שאחרי עשינו כבר את המבנה הקלאסי, ערבבנו את כל השירים, החלפנו בגדים פעם אחת, והיה בסדר גמור".

ברזילי יחזור בעוד שבועיים לניו יורק, שם מחכה לו הלהקה שלו, "Ben La Vaen", עם דיסק חדש בשלבי הדפסה אחרונים, להב יתחיל לעבוד בקרוב על הדיסק הבא של אדוני הממון, ועל השאלה אם כתבו כבר שירים חדשים ואם יש כוונה להתאחד על בסיס קצת יותר קבוע הם מעדיפים כרגע להגיב ב"אין בינתיים תכניות כאלה".

"בכל זאת", אומר להב, "זה סוגר לך מעגל. תמיד אני אומר לאורן, `אז כנראה שבכל זאת עשינו משהו בסדר`. כי התחושה כשהתפרקנו הייתה מאוד קשה. הרגשנו `איזה דפוקים אנחנו`, `איך אנחנו לא יודעים לכתוב שירים בכלל`, ועכשיו זה די מפצה על זה. זה לא איזה אופוריה, כולה כמה הופעות בבארבי, אבל בקטע שלנו זה סוגר את זה יפה".


"מופע הארנבות של דר` קספר בהופעה חיה", האלבום, אן.אם.סי.
לפרטים נוספים


16/10/2005   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (5 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
5. הלהקה הטובה ביותר שיש
רדיו ג`ו , (25/12/2007)
4. יום שבת 22.10 הופעה!
תומר אנגלנדר , (21/10/2005)
3. הופעות אחרונות בסופ"ש הקרוב : 21.10 בארבי ת"א 22.10 מועדון גאלה,חיפה
רדיו ג'ו , (21/10/2005) (לת)
2. שיר באנגלית! שיר באנגלית!
gizmo , (16/10/2005) (לת)
1. אין עליכם!
הראל , (16/10/2005)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע