סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אלבום והופעה: טל כהן-שלו
 

 
 

אלבום שני לזמר-יוצר צעיר  שיצירתו (באנגלית) ידידותית לאוזן ומרחיבה את הנשמה



יצירה שהיא לא פחות ממקסימה

תסכימו אתי שקשה להישאר אדישים לכמות הכישרון שיש בסצנת המוזיקה המקומית. ולמרות שאין בכך חדש וכבר הורגלנו ליציאות מזהירות ומופלאות, כל היכרות חדשה עם זמרים יוצרים ישראלים עכשוויים, שמעדיפים לשיר באנגלית, מלהיבה, מסעירה ומרגשת כמו היתה לפחות איזה כוכב בינלאומי.

לרשימה האינסופית כמעט והמבולגנת סגנונית אתם מוזמנים להוסיף גם את טל כהן-שלו.

הכתיבה והשירה של כהן-שלו מסגירה שורשים במוזיקת הפולק האמריקנית. הוא בן 26, חיפאי, אבל כבן לאמא שבאה משם נטייתו למוזיקת הפולק-רוק-קאנטרי ברורה ומובנת, בעיקר לזו של ראשית שנות השבעים, עת שירתו אותה מוזיקאים ואמנים כדוגמת קרוסבי, סטילס ונאש, "אמריקה", דון מקלין, ג'יימס טיילור ודומיהם. כמותם גם כהן-שלו ניחן בקול צלול ונהדר, בשירה מדויקת ומרגשת וביצירה שהיא לא פחות ממקסימה, ידידותית לאוזן ומרחיבה את הנשמה.

Nowhere  That You Know (שומקום שאתם מכירים, שם קצת מתריס אם תשאלו אותי) הוא האלבום השני שלו, כשנתיים אחרי Heartaches and Ashes (ששמו לא ניתן לתרגום מילולי מדויק לעברית). ואם אתם, כמוני, נתקלים לראשונה בשמו ובקולו של כהן-שלו, אלו הזדמנות וחובה נעימות להשלים חסרים לאחור.

באלבום החדש 14 קטעים, בהם שתי יצירות אינסטרומנטליות (פרולוג חלק 1 ו-2, שפותחים את כל אחד מצדי התקליט, בגרסת הוויניל, אם יש כזאת), ו-13 שירים. אין טעות בחישוב. השיר ה-13 שהוא בעצם ה-15, חבוי לאחר השקט שבסיומו של  Among the Reeds הנועל את האלבום.

טל-כהן-שלו-ענק-שירי-קליין.jpg
צילום: שירי קליין

שיר כמוס זה מנמק עוד יותר את הקשר העמוק של כהן-שלו עם הקאנטרי האמריקני. זהו Shenandoh (כשמו של פארק לאומי בווירג'יניה, כ-120 ק"מ מהבירה וושינגטון),  שיר עם עתיק יומין ששורשיו מתוארכים במאה ה-19 והוא שיר אהבה של סוחר לבן לבתו של צ'יף אינדיאני.

זו כמובן היצירה היחידה באלבום שטל כהן-שלו לא כתב. אבל היא מסבירה את הגעגוע העמוק שמנשב באלבום למוזיקה היפה והתמימה של פעם, הרבה לפני ימי הזהב של הפופ. כהן-שלו תורם משלו להאדרת אמנות הפולק. החרוזים שלו פשוטים, המלודיות שלו קליטות ונימוחות, הגישה שלו אוהבת וכיפית, למרות שהשירים עכשוויים לגמרי בנושאיהם: יחסים ומחשבות, כאבי אהבה ופרידה, חיבוטי נפש ולבטי יצירה.

האלבום נפתח פולקי לגמרי, מתרגש ומתגבש בניצוחו המפרה והבהיר של המפיק המוזיקלי אורי וינוקור שעושה שימוש מושכל ובהיר עם ארסנל כלי נגינה טיפוסיים - ממנדולינה ובאנג'ו, דרך מפוחית פה ואקורדיון ועד כינורות וכלי מיתר.  ב-Wasted a Song, הסינגל שהמוצלח שהוביל את האלבום, הוא "מתפרע" עם סיום ססגוני ומהדהד של פאנפייר כלי נשיפה.

   

בעקבותיו האלבום מתחספס קמעה, וינוקור מגביר את נוכחות הגיטרות. נעשה רוקי ושמח עם "ריקוד של אידיוט הכפר", פונה אל הבלוז ולריתם'נ'בלוז של פעם עם It's a Drag, מעדן עם אורגן את הגיטרות הבוטשות של "כל יום" ומלחלח בגוון פסיכדלי את "איש מראה". הסיום, Untitled, סוגר את המעגל וחוזר להתחלה עם מניפת צבעים של אמריקנה ביופיה – מפוחית פה, אקורדיון, מיתרים ורעד בלתי נשלט בלב.

   

גוון דרומי לוהט

עשרה שירים מהאלבום החדש ייצגו את Nowhere that you Nnow במופע ההשקה בתמונע. את תמונת היצירה העכשווית של טל כהן-שלו השלימו חמישה שירים מאלבומו הקודם.

ההרגשה היא שהניסיון הוא להיצמד לאופיים האולפני של השירים, על אף הצמצום בהיקף כלי הנגינה. אולם עם הרכב של שישה נגנים המשימה מוכתרת בהצלחה.

עודד נפתלי מופקד על המפוחית והאקורדיון וגם משלים בשעת הצורך חזית של שלושה נגני גיטרות, לצד כהן-שלו ואלון פרץ, הגיטריסט המוביל. שירן ינון אחראית לצבעי המיתר, עם ויולה חשמלית; עידן רבינוביץ משלים בקלידים את הצבעים החסרים; דני מקוב (כן, ההוא מ"נקמת הטרקטור") מחזיק את הקצב מאחורי התופים; ואילו אור חסון צובט את הבס אך הערך המוסף האמיתי שלו הוא דווקא כזמר שני.

מלבד Times (רוק-פולק יפהפה בשירה ובנגינת האקורדיון) שנלקח משלהי האלבום ומשובץ כשיר שני בהופעה, שאר שירי האלבום מופיעים כסדרם, כולל כמובן הפתיחה עם "ציפור בתוך כלוב".

   

 Wasted a Song נשמע לי פחות מרשים על הבמה (בהיעדר כלי הנשיפה?); תבלין הרוק'נרול של "הריקוד של אידיוט הכפר" מושג באמצעות התיפוף המיומן של מקוב; כהן-שלו מפגין את המיומנות שלו בגיטרה חשמלית ב-It's a Drag המצוין, עם המפוחית של נפתלי זה קאנטרי-בלוז שורשי מהיר ונהדר.

הגוון הדרומי הלוהט נשמר ב"כל יום". "שנתיים", הסינגל  הראשון מאלבום הבכורה, ניל יאנג של פעם, הוא חגיגה של שלוש גיטרות - שתיים חשמליות, אחת אקוסטית -  בס ותופים. ינון חוזרת ל"איש מראה", לעגל את שלוש הגיטרות. פרץ מוציא תחילה צלילי סטיל מהגיטרה, אולם יסיים את השיר בנגינה דיסטורטית.

עוד שיר מוקדם הוא Not No More, שהביצוע המופלא שלו - פתיחה לצלילי גיטרה אקוסטית, הצטרפות של מפוחית וחסון תורם קול שני מושלם - משכנע, אם זה לא קרה קודם, שהדיסקוגרפיה של כהן-שלו היא דבר שצריך להשלים כבר עתה.

ל-Song Is Everywhere יש העמדה יפה ויוצאת דופן. הבמה חשוכה. רק כהן-שלו מואר. התאורה מתפשטת בהדרגה לשאר החברים. אווירה נכונה, נעימה ומעוררת תיאבון. "באגל ג'ון" מן האלבום הראשון הוא קאנטרי דרכים אמריקאי למהדרין, מלא כוח, גרוב ואנרגיה, והמפוחית של נפתלי דומיננטית.

   

להדרנים טל עולה לבד, מלווה בינון הוויולנית, כדי לבצע את "נולד ברוח" השיר שחותם את אלבומו הראשון. שיר קצר, מזוקק ויפה. הוא נשאר לבדו ומפתיע עם "שנאנדו" דלעיל. גם הוא קצר מאוד אבל הוא מהווה הזדמנות להפגין את שירתו בכל יופייה. לשלישי, שיר הנושא מ-Heartaches and Ashes חוזרים ינון וחסון. היא למשוך בקשת, הוא רק כדי לשיר, מאחור. איזה יופי.

הסיום הסופי בהחלט הוא Hit the road jack, מלהיטי הריתם'נ'בלוז המוקדמים (1961) והגדולים של כל הזמנים (פרסי מייפילד כתב עבור ריי צ'ארלס). רוקאבילי קלאסי ופינאלה מלאת שמחה.

טל כהן-שלו הוא יוצר נהדר וזמר נהדר לא פחות. האמת היא שהוא נשמע בוגר מכפי גילו. אבל עם קול מצוין ומרשים ביותר, שירה מעולה ושקולה, מבטא מושלם ודיוק בהבעה, למי אכפת. היצירה שלו מאוד קומוניקטיבית, ידידותית למשתמש, והאמנות שלו נהדרת, קרובה לשלמות.

עקב אכילס שלו כרגע הוא ליקוי פרפורמנס. משום מה - מבוכה? חוסר ביטחון? ביישנות? - כהן-שלו מרים לעתים רחוקות את עיניו, להישיר מבט אל הקהל. ביצירה אישית, של סינגר-סונגרייטר, זה לא עובד. עליו לשפר את האינטראקציה, להיות יותר משוחרר, פתוח ומכיל. לו יכולנו לראות את העיניים שלו ולדעת אל מי הוא מכוון את שיריו, האשליה שאנחנו נמצאים בהופעה של זמר פולק אמריקאי בינלאומי היתה מושלמת.

טל כהן - שלו בהופעה. תיאטרון תמונע תל אביב. שלישי, 12 ביוני 2012
טל כהן - שלו. ( Nowhere that You Know ( High Fidelity 


למועדי מופעים >

17/06/2012   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע