סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2018 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
252627282930
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן פאר טסי רוצה להיות אייל גולן
 

 
 
הקשבה לטסי, באלבום ובהופעה, עשויה להוביל למסקנה שהוא תואם אייל גולן. טסי אפילו לא מנסה להיאבק בדמיון המובנה או לטשטש את הצבע. השי"ן של השניים ממש זהה, כמו גם הגברת הקול בעלייה משירה רגועה לצעקה. זה עניין שטסי אולי נהנה ונבנה ממנו עתה, אולם עליו ללמוד לחרוג מצלו, לעתיד לבוא"
אותו חיתוך דיבור, אותו הצליל. עם כישרון כמו שלו, נקווה שאלבומו הבא יהיה כולו שלו


מדברים בפאר טסי כמי שעשוי להיות אחד הכוכבים הבאים בפופ הים-התיכוני. אולי כן, אולי לא. אני לא מהמר נגדו, כיוון שהוא נושא כמה קלפים חזקים בשרוול.

ראשית, הוא כבר לא ילד, ויש להניח שבגיל 27 הוא יודע מה הוא רוצה בחיים ומה הם מועידים לו; שנית, הוא ווקאליסט מרשים, גם אם אין לו קול נבדל ומיוחד; שלישית, הוא כותב ויוצר, וכישרון הוא תמיד יתרון בזירה הקשה והתחרותית של המוזיקה הים-תיכונית.

ויש לטסי כבר קבלות מרשימות לכישורים אלה. הוא חתום על שני להיטים גדולים, "מתפלל" ו"הלב על השולחן", שכתב לגדול מכולם אייל גולן. הישג מרשים לא פחות הוא זכייתו לפני שנה במקום הראשון בפסטיבל הזמר והפזמון של רשות השידור, עם השיר "תחזרי" שכתב יחד עם דודו מתנה.

ואם בכך לא די, אלבום הבכורה שלו, שראה אור לא מכבר, מקושט בכעשרה להיטי רדיו. מה שמעיד לא רק על כישרון יצירתי, אלא גם על מערך הפקתי תומך סביבו, שמוכן להשקיע. וגם זה משהו שצריך בתחילת הדרך.

ערגות קצרות טווח

מעבר לכך טסי, יליד פרדס חנה, ממוצא תימני (מה שיכול להסביר את ההגייה הלשונית הקרובה לשלמות שלו), לא ממציא שום גלגל.

באלבומו חסר השם 15 שירים (כשהאחרון הוא רה-מיקס של החמישי), וכמקובל בז'אנר, רובם ככולם שירי אהבה, מלאים בבדידות ופרידות, כאבים וגעגועים, שהם גם ערגות קצרות טווח ומרחק וגם התנתקויות ממושכות וחונקות. ולא משנה אם השירים קצביים, מזמינים פיזוז וכפיים, או שקטים, מה שנקרא בלדות.

הקשבה לטסי, באלבום ובהופעה, עשויה להוביל למסקנה שהוא תואם אייל גולן. בעיקר בשירים, שממש בנויים ויושבים בול על מידותיו וטעמיו של גולן. טסי אפילו לא מנסה להיאבק בדמיון המובנה או לטשטש את הצבע.

השי"ן של השניים ממש זהה, כמו גם הגברת הקול בעלייה משירה רגועה לצעקה. זה עניין שטסי אולי נהנה ונבנה ממנו עתה, אולם עליו ללמוד להתבדל ולהתייחד ממנו, לחרוג מצלו, לעתיד לבוא.

פאר-טסי-צלם-שרון-רביבו2.jpg
פאר טסי (צילום: שרון רביבו)

כאמור, יותר ממחצית השירים הגיעו לתחנות הרדיו כסינגלים, תקליטוני שדרים. רובם נמצאים בחלקו הראשון של האלבום. "בחלומות שלי" (שכתבו לו נתי דבח ואריק זנתי) ו"דפיקות הלב" (שכתב עם זנתי) הקצביים פותחים. אם הראשון גולני מובהק, השני יכול היה להיות, בסיטואציה מסוימת מאוד, קלאסיקה זוהר ארגובית, אם לא בזכות הפראזה "שותה רק ויסקי", או העידוד לבחירה בחיים על פני התמכרות לצער הפרידה והכאב, לבטח בזכות האתגר הקולי הלא פשוט.

מצועפים בעיבוד סכריני


הניתוק והגעגוע מזינים את "תחזרי" וגם את "כמו שיכור" (מאת דקלה דורי ועדי רז), שמחזר על פתחי האהבה ונושא כמנהגה של יוצרתו מוטיבים ערביים. להאדרת השמחה וחדוות הכפיים מאמץ טסי את "הכל יכול", מהלהיטים הגדולים של צמד הבליינים מאור כהן ואורן לוטנברג.

בביצוע שלו, עיבוד והפקה מוזיקלית של יעקב למאי, המפיק העסוק באלבום (תשעה שירים), מוצא השיר את הטמפרמנט המדויק והתנוחה הנכונה כלהיט "מזרחי" וכהמנון בליינים ומועדונים, כפי הכוונה המוצהרת של יוצריו. גרסת כיסוי נהדרת, שמקבלת דרייב מואץ ברה-מיקס של נדב אהרוני ברצועה הנועלת.

את הפתיחה הסוחפת והמוחצת מרגיעות בהמשך כמה בלדות, ביניהן "אהבת אמת", שהוא שיר החופה שמציע טסי לאוהדיו, מלים ולחן של שמוליק אלבוחר, מצועפים בעיבוד סכריני תואם והפקה מוזיקלית של נחום עושרי כמו היו פסקול של סרט רומנטי; "סיכוי נוסף", גם הוא של אלבוחר, אחד משלושה שירים שמטפלים במשברים בזוגיות ובבקשת הזדמנות להמשך הקשר; "סליחה" (של טל שגב ויעקב למאי) ו"נתחיל מחדש" הקצבי דווקא, שמזכיר בלהטו המוחצן את להיטיה של שרית חדד.

בחלקו השני של האלבום, שהוא הדוק פחות ויותר מאוּוְרר, מסתתרות כמה יציאות חינניות. "החיים לימדוני" (טסי עם דבח וזנתי) הוא ניסיון מוצלח לחרוג משבלונת שירי האהבה, בשיר אישי משהו, בשבחי הסבלנות, התמיכה והזכות לחלוק בכישרון עם הזולת ולשמח אותו, וניכרת בהפקה של זנתי השראה של צלילי העוד.

"רק אלוהים" הוא דואט עם אביהו מדינה בלחן וטקסט אופייניים בשבחי הבורא הכל יכול והכל יודע ובהפקה דנסית של אלי קשת. וגם הבלדה "מדוע אין לי שקט בראש" (של מוטי אוחיון) מבליח עם סלסול נשמה עמיר בניוני (לפני שהוא פוגש את ישי לוי...).

פאר-טסי-צלם-שרון-רביבו.jpg
פאר טסי (צילום: שרון רביבו)

נסחף-מובל על-ידי הרכב הליווי

בהשוואה לאלבום, דומה שההופעה חסרה את ההפתעה והמסתורין. דווקא מול חברים ועמיתים למקצוע (בהם אייל גולן, ליאור נרקיס, דודו אהרון ורגב הוד), בהופעת השקה שבה היה יכול לשחרר כפתור, להשתחרר ולהירגע, היה טסי להוט לפתוח מצערת ולהפגין את כל העוצמות שבקולו. גם כשהיה נדמה שהגיע לקצה גבול היכולת בעוצמת הביטוי, עדיין מצא אנרגיה להגביר הילוך, גם שלא לצורך.

כי בניגוד לעבודת האולפן, שמציגה גוונים ומדרגי הבעה שאותם, כך נדמה, טסי מצליח להוביל ולנווט, על הבמה הוא נסחף-מובל על-ידי הרכב הליווי שלו (שישייה: אלי אדרי בקלידים, מחשב וניהול מוזיקלי; יוני קיסר בגיטרה חשמלית; נועם בורג בגיטרה אקוסטית; אליאור אדרי בבס; אבי אבידני בתופים; וחזי יעקב בדרבוקה), שדופק בצליל מסולסל חסר רחמים ונעדר ניואנסים, שלא להגיד סתמי ובנאלי. מי אמר שחייבים לעשות שמח בכוח ובכל העוצמה?


  


אמנם דמותו של טסי עדיין אינה מעוצבת, אולם יש לו נוכחות בימתית נעימה. גם העברית שבפיו וביטויה נאים ביותר. הוא מקפיד מאוד בדיקציה, חותך את העיצורים ומטעים את ההברות, מדגיש להפליא את העיצורים הגרוניים והחיכיים. להוציא מעידות דקדוקיות מעטות וכמה צירופים לשוניים תמוהים ("טובע בים של זרים"? "שותת בדמי"?) – העברית שלו, באלבום ועל הבמה, ראויה להיות מופת ודוגמה לקולגות. באמת, כל הכבוד.

"נמשיך מכאן", השיר האחרון באלבום, מחזיר את טסי לענייני האהבה, אבל גם מובלעת בו השאלה הרטורית, לאן ואיך הוא ממשיך מכאן. אם כזמר הוא עדיין לא מצא את הקול שלו, לפחות שיבדל את עצמו בעזרת היצירה שלו. בשירות עצמי וגם בשירותם של אחרים. ואין סיבה שאלבומו הבא לא יהיה כולו שלו.

פאר טסי, "פאר טסי" (שרית הפקות/אן.אם.סי.יונייטד)

פאר טסי במופע השקה, רדינג 3, תל אביב. שלישי, 16 בפברואר 2014.

למועדי מופעים >

20/02/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע