סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן דן שפירא: מסע בין כוכבים
 

 
 
יש במופע הזה משהו חופשי מדי - אפילו פרוע, לא מהודק - אפילו מפורר, לא סגור - אפילו מאולתר, לא קאנוני - אפילו חפלאי, שגורם לי להרהר במשמעותה של חלטורה. אבל בואו נסכים על חלטורה טובה, כי הכוונה טובה, יש למופע רעיון שווה, ניכרות בהפקה מחשבה והכנה, ואין בה - לפחות בגודל האכסניה בה היא מתארחת - מטרת רווח קל. רק מה? יש מקום להקפיד יותר על טיב הביצוע."
שפירא מבצע להיטי כוכבים שהלכו לעולמם במופע מלא כישרון, לא מכופתר וגם קצת מאולתר


הייתי משתמש במלה חלטורה, אבל לא אעשה זאת מכיוון שיש לה משמעות לוואי שלילית, והחיוב עולה על השלילה עשרת מונים ב"מופע בין כוכבים", מופע היחיד הראשון של השחקן-זמר דן שפירא. ובכל זאת יש במופע הזה משהו חופשי מדי - אפילו פרוע, לא מהודק - אפילו מפורר, לא סגור - אפילו מאולתר, לא קאנוני - אפילו חפלאי, שגורם לי להרהר במשמעותה של חלטורה. אבל בואו נסכים על חלטורה טובה, כי הכוונה טובה, יש למופע רעיון שווה, ניכרות בהפקה מחשבה והכנה, ואין בה - לפחות בגודל האכסניה בה היא מתארחת - מטרת רווח קל. רק מה? יש מקום להקפיד יותר על טיב הביצוע.

נתחיל עם שפירא, 36 החודש, שחקן תיאטרון, אפילו כוכב, מזה עשור. השתתף בסדרות טלוויזיה נחשבות כ"מסודרים, "עספור", "המדרשה" ו"מה שנחוץ לרווק", וגם בדוקו-ריאליטי המושמצת "גולסטאר", אבל לענייננו גילם את דמותו של מייק ברנט במחזה המוזיקלי "מייק" בתיאטרון בית ליסין, היה זהר ארגוב במחזה המוזיקלי "זהר" בתיאטרון הקאמרי, בו שיחק את דמותו של קלוד במחזמר "שיער" וגם נטל חלק לאורך השנים במחוות המוזיקליות של הקאמרי לאייקוני תיאטרון ומוזיקה שהלכו לעולמם.

בהפקות תיאטרון אלה נבט מן הסתם הרעיון למופע, שהוא מסע בין כוכבי במה וזמר מקומיים שהסתלקו מאיתנו, ובעיקר ברפרטואר העצום שהשאירו אחריהם - שירים יפים, להיטים גדולים, קלאסיקות ויצירות מופת. גם הזדמנות מצוינת בעבור שפירא להתנסות בחומרים בימתיים חוץ-תיאטרליים תחת קורת הגג של תיאטרון הבית שלו. 

 
דן-שפירא-022.jpg
דן שפירא (צילום: עמנואל קרטן)

בריטון מדויק ומרשים
 
אמנם הוא בחזית, שר ומספר, אבל זה לא בדיוק מופע יחיד, מפני שהנגנים שאיתו - חגי אלקיים בקלידים, בניהול מוזיקלי ובשירה, ניצן עין הבר בסקסופון ויגאל ברעם בתופים - שותפים אתו (במיוחד שני הראשונים) בהגשה, אך גם בהפרעה ובהתערבות במהלכה התקין של ההופעה, מה שתורם-גורם לאופייה הבלתי מכופתר בעליל.

וכאמור, הושקעה גם מחשבה. לא שירים "סתם" (ותכף נגיע לרשימה, שהיא לגמרי לא סתם), אלא כבוד ואהבה לבעלי הקניין הרוחני החוקיים. מלים לזכרם ולמורשתם כשמטול שקופיות מקרין תמונות ייצוגיות ומציין את משך חיים, משנת לידה עד שנת פטירה, אבל "נזהר", בשום שכל, מלהקרין את מלות השירים, שלא להפוך את האירוע למועדון זמר.

דברי הקישור, שעוצבו בידי שפירא וגל ברזילאי, מספקים פרטי טריוויה, עובדות ואנקדוטות מחייהם של האמנים המנוחים, על חלקם ותרומתם למוזיקה הפופולארית הישראלית. גם מתעכבים על החיבור שלו אליהם, אולם בעיקר הם מגוללים את דרכו, הספקו וחייו האישיים של שפירא עד כה, כולל אזכור להצגה החדשה "אויב הציבור" בקאמרי, בה הוא שותף לעיבוד וגם מככב.

מי שעוקב אחרי הקריירה הקצרה של שפירא מודע בוודאי ליכולותיו הקוליות. ועדיין הוא מפתיע כזמר וכמבצע. הוא לא זמר בהכשרתו (למד מוזיקה קלאסית ושירת בלהקת חיל האוויר), אולם הוא מיטיב להפעיל את הבריטון הערב והמרשים בו ניחן. שר מצוין. מדויק מאוד. עם הפיסוק וההטעמה הנכונים. נראה שעם מנהל מוזיקלי קפדן כמו אלקיים אי אפשר אחרת.

 ניצן-עין-הבר.jpg
ניצן עין הבר (צילום: עידן מילמן)
 

 
רפרטואר שמימי
 
מה יש שם? "הפרח בגני" ו"רעיה" של זהר ארגוב. בראשון הוא שומר על הפרייזינג, העוצמה והסלסולים, אבל מוותר על המבטא, אם כי פה ושם מחמיא - כבן לאמא ממוצא תימני - לעי"ן הגרונית. בשני הוא מנסה להפעיל את הקהל שמתקשה להצטרף לשירה. אם מפאת הרכבו האשכנזי-תל-אביבי, אם מפני שהשיר מזוהה יותר עם ישי לוי, ולוי עדיין לא נמצא במקום של זהר בתודעת הקהל הרחב...

"לוח וגיר" של שמוליק קראוסיענקלה רוטבליט) מקדים את אריק איינשטיין, ששפירא בוחר דווקא במחרוזת שירי ילדים שלו. אולי הרגע החלש ביותר במופע - גם מוקדם מדי ברצף, גם לא בהכרח שירי ילדים  ("אמא שלי" ו"עוף גוזל") וגם לא הכי "שלו" ("הילדה הכי יפה בגן"). עם הבריטון הנקי שלו יכול היה שפירא להתמודד עם שירים אחרים, שאת אחד מהם, "עכשיו התור לאהבה", ביצע לא מכבר בצורה מרגשת ונפלאה במחווה של הקאמרי לעוזי חיטמן.

גם את אריס סאן ייצגה מחרוזת ("סיגל", "תל אביב" וביס מ"בום פם"). מהאוצר של מאיר אריאל בחר את "אגדת דשא" ובמעבר על הומור המשיך עם ג'ו עמר ו"ברצלונה", "שיר השיכור" ו"לשכת עבודה" שלו.

קודם להצדעה לבני אמדורסקי ול"פגישה לאין קץ" (אלתרמן ושמר) בביצוע מסעיר, שפירא לא התאפק מלתת פיסה בביצועו מ"ניצחת אתי הכל" של עמיר בניון, כדוגמה לשיר אהבה (למוזה) נפלא, רק "שכח" שבניון עדיין איתנו, חי ובועט, מה שלא מסתדר עם התמה של המופע. לגַבִּי שושן, שהיה הראשון לגלם בעברית את ברגר במחזמר "שיער", הקדיש את "מנצ'סטר בריטניה".
גם לאריק לביא, "גדול המגישים בזמר העברי", הוא חלק כבוד גדול, בדוגמה מצוינת ובביצוע נפלא של "את חכי לי ואחזור" (תרגום מרוסית של שלונסקי, לחן של שלמה דרורי) ומהרפרטואר של עוזי חיטמן, שהיה מנהלו המוזיקלי בלהקה הצבאית, השמיע גרסה מקוצרת של "אדון עולם". ביצוע מרשים, עם רמז לפלצט הוא העניק ל"לס מואה ט'מה" של מייק ברנט. בצרפתית כמובן. ולסיום, אחרי כשמונים דקות הופעה, שפירא וחבריו קינחו עם "אור" (נעמי שמר), בהצדעה לשושנה דמארי, הזמרת היחידה במקהלה השמימית.



דאחקות וצחוקים
 
האמת היא שקשה להתמודד עם ביצועי המקור, אבל שפירא צולח בכבוד את האתגר. גם שומר על קווי המתאר שלהם, גם נאמן למלודיות ולהרמוניות הכה מוכרות. לעתים זה קרוב מאוד למקור, אולם הוא נזהר מגלישה לחיקויים וגם נמנע ממבטאים עדתיים מכל סוג (ולא חסרים פחים ופיתויים במופע זה). והכי מקצועי ומכובד אצלו שהוא מגיע מוכן. יודע על פה את המלים של כל השירים, מבלי להזדקק לפרומפטר, איי-פד או דפי מלים. פעם שחקן, תמיד שחקן.

עוד מפתיע שפירא כבדרן, כשהוא משלב בקטעי הקישור גילויים משעשעים מחייו המקצועיים והאישיים, נישואיו ואבהותו, מפגשים עם מעריצים וצלמים, היותו סלב ואהדתו להפועל תל אביב. וגם חיקויים קורעים מצחוק של אביו, של אמו, של סבתו ושל המטפלת של בנו.

אז איפה זה מרושל? במשמעת הבימתית. חברמניות זה בסדר, גם פתיחות לאלתורים. אבל לא במחיר פריצת המסגרת ולא בפיזור נפש ובחוסר המיקוד בהגשה. לא אחת שפירא, אלקיים ועין הבר שוכחים את עצמם ומריצים דאחקות וצחוקים שלא מגיעים לקהל, ולשיא הגיעו כש"שכחו" את מייק ברנט (שמיקומו בסדר ההופעה הוא אחרי זהר ארגוב, כהשוואה לזרמים מנוגדים בפופ הישראלי) ונזכרו בו רק בסיום המופע. רשלנות כזאת מסוכנת. היא זוקפת את ראשה של החלטורה.

דן-שפירא-023.jpg
דן שפירא (צילום: דור מלכה)

דן שפירא. מופע בין כוכבים. קפה תיאטרון הקאמרי, תל אביב. שלישי, 15 בנובמבר 2016
 


למועדי מופעים >

17/11/2016   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע