סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן מארינה מקסימיליאן - זיקית מוזיקלית
 

 
 
למרות ההערכה הרבה ממנה נהנית מארינה מקסימיליאן בקרב עמיתים למקצוע, אנשי תקשורת ומבקרי מוזיקה, דומה שהיא טרם מצאה את מקומה הראוי והנכון בזירה המקומית. יעידו על כך פניה הרבות והבלתי החלטיות, שלא מאפילות על כישרונה העצום ויכולותיה הרבות, אבל בהחלט מבלבלות את הקהל הרחב, בהנחה שהוא קהל היעד שלה."
במופע סולו חדש מציגה הזמרת ורסטיליות מוזיקלית, אך עדיין לא ברור מה הקו האישי שלה


יש פער עצום בין הנוכחות של מארינה מקסימיליאן בתודעה הציבורית הישראלית, בעיקר זו שניזונה ממדורי חברה וטורי רכילות, לבין ההיכרות של אותו ציבור עם הפעילות המוזיקלית שלה. עשר שנים אחרי שפרצה ב"כוכב נולד 5", רובו המכריע של הציבור הישראלי מכיר את מארינה מקסימיליאן בלומין של אותה תכנית, וזוכר את ביצועיה - חלקם בלתי נשכחים - לשירים כמו "וידוי", "נפרדנו כך", "שיר אהובת הספן", "בלוז כנעני" ו"חלומות", הודות לפרשנות הג'אזית והתיאטרלית הייחודית שהעניקה להם.

כישרונית ומבלבלת

בחלוף השנים מאז "כוכב נולד", לא הצליחה מקסימיליאן להעמיד ולו להיט גדול מזוהה אחד איתה, וזאת על אף שהקליטה שלושה אלבומים. אחד מהם גנזה למרות שהעמידה לו מופע במה. אך גם השניים שראו אור - Step Into My World באנגלית ו"ארמונות עשן" בעברית - עדיין לא חקקו את שמה בדברי הימים של הפופ המקומי. לא "הוריקן" או "טנגו", וגם לא פרשנותה ל"עמוק בטל" של לאה גולדברג, או "1990", האמירה האישית שהובילה את אלבומה העברי.

למרות ההערכה הרבה ממנה נהנית מארינה מקסימיליאן בקרב עמיתים למקצוע, אנשי תקשורת ומבקרי מוזיקה, דומה שהיא טרם מצאה את מקומה הראוי והנכון בזירה המקומית. יעידו על כך פניה הרבות והבלתי החלטיות, שלא מאפילות על כישרונה העצום ויכולותיה הרבות, אבל בהחלט מבלבלות את הקהל הרחב, בהנחה שהוא קהל היעד שלה.



מארינה מקסימיליאן, צילום: יובל אראל


מצד אחד - כפי שמגלה גם המופע הנוכחי שלה - היא זיקית מוזיקלית, שאין סוגה וסגנון זרים לה ושאינה מיטיבה להוציאם לפועל. מצד שני - כפי שמגלה הצורך-לכאורה במופע החדש שלה - הפתיל הקצר וחסר הסבלנות שלה או של המערך הניהולי-אמנותי שמלווה-עוטף אותה, מייצר פורמטי הופעות חדשים לבקרים, בניסיון לפצח ולמקם את מהות הקיום שלה במוזיקה הפופולרית המקומית.

"Piano Mode", המופע החדש, הוא - בספירה גסה - חמישי רשמי שלה, אחרי "התבוננות", "אקספרימנטל", "Step Into My World" ו"Easy life", ומבין האחרים נזכיר גם את "עמוק בטל" שהעלתה בפסטיבל הפסנתר ואת "דולצ'ה ויוצ'ה" עם גיל שוחט.

ריבוי זה לא נובע מהצלחות גדולות שמחליפות אחת את השנייה, אלא מתוך חיפוש - מתסכל לדעתי - אחרי הפורמט הנכון, שיתאים לוורסטיליות המוזיקלית שמאפיינת את עבודותיה, וייתן ביטוי אופטימלי להשפעות ולהשראות שמעצבות אותה, כמו לדמויות ולתדמיות שהיא נוהגת ללבוש ולהחליף. וגם במופע החדש שהושק בחג הפורים אי אפשר לדעת אם התחפשה לקראתו או כך תתייצב בהמשך - בשמלת רשת, בשיער עם גווני בלונד-סגול ועם קשת כפולה לראשה.



מארינה מקסימיליאן, צילום: יובל אראל


פרפורמרית מרתקת

ב-Piano Mode מארינה מקסימיליאן מייצרת את הצלילים בעצמה. מייתרת את הצורך בתזמורת. נעה בין שלוש עמדות של מחוללי צלילים - פסנתר הסטיינוויי הקלאסי המאסיבי, שבו היא "מבלה" את מרבית הזמן; מחשב, מכונת תופים ולופר; וסינתיסייזר ו-ווקודר (מקודד קול אנושי).

היא נוהגת בבמה כמו היתה מגרש משחקים גדוש צעצועים אלקטרוניים ואפשרויות משחק וביטוי, והיא מנצלת אותם בתשוקה ובחדווה, גם בהומור שופע ובתנועה בלתי פוסקת, להצגת רפרטואר אקלקטי בעברית, אנגלית ורוסית. עם שירים נבחרים משני אלבומיה הרשמיים, שירים שהקדימו אותם ("עמוק בטל") או לא נכללו בהם ("Step Into My World"), בקאוורים לסטנדרטי ג'אז וללהיטים בינלאומיים - ""At Last של אטה ג'יימס, "Eye In The Sky" של אלן פרסונס ו-"I Put A Spell On You" של סקרימינג ג'יי הוקינס - ובהתנסויות האולפניות החדשות שלה עם תמיר מוסקט וגלעד כהנא ("My Boy" ו"נדל"ן").

מארינה מקסימיליאן היא פרפורמרית מרשימה ומרתקת. מצוידת בביטחון בימתי של מי שעלתה על הבמה כמעט בגיל אפס. בבסיס היא נגנית פסנתר קלאסית ואיכותית. ובגישתה הפרשנית, הנשענת על ניסיון ומסורת ג'אזיים, היא מפתיעה ומתעתעת בכל שיר מחדש, מפליאה בכישרון שנוזל מבין אצבעותיה וזורם מבעד לגרונה.



מארינה מקסימיליאן, צילום: יובל אראל

היא רבגונית בהבעותיה. מרעידה את קולה, מסמיכה ומגרענת אותו, מלחששת ומפלרטטת עם הצלילים, נעה על קשת רגשות ומצבי רוח, מרעד ורטט ועד עוצמות רוקיות. ב"מורין" היא שרה סול-ג'אז כמו מלאך, ב-"My Boy" הקלאברי-דקדנטי היא דרמטית וחושנית כמו מרלן דיטריך שפוגשת את גרייס ג'ונס או את נינה האגן, וב-"I Put A Spell On You" היא מרטיטה ומרגשת בהשראת הבלוז של ג'ינס ג'ופלין.

אלא שמארינה מקסימיליאן לא צריכה לשכנע אף אחד ביכולותיה המוזיקליות הגבוהות ובכישוריה הווירטואוזיים. כדי לקרב את המיינסטרים אליה היא חייבת לעבוד בטיפוח קשר יציב עם הקהל, ולא - כפי שהיא עצמה מודה - לשגע אותו כל השנים. ומנין לנו שכך יקרה עם המופע הזה? 
 



מארינה מקסימילאן, צילום: ספיר מלכי


מארינה מקסימיליאן, Piano Mode. מוזיאון תל אביב, שבת, 3 במרץ 2018

למועדי מופעים >

12/03/2018   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע