סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: הילה אהרון בריק הריאליטי של באך
 

 
 
לילדים, בגלל שהם לא באים בכלל מעמדה שיפוטית, יש את הזכות להיחשף בלי חשבון, בלי להרגיש מובכים או טיפשים. צריך לתת למקום של החוויה להיכנס לנפש, וברגע שהנפש יכולה לזהות חוויה, היא תזהה אותה כל החיים"
ניצה שאול משתמשת בסיפורי הילדות האותנטיים של גדולי המלחינים כדי לרקוח מופעים מוזיקליים לילדים. שיחה


להתחבר לילד של פעם

כבר 13 שנים שניצה שאול רוקחת מדי שנה עונה חדשה של מופעים בסדרה "צלילי קסם" שבה היא מגישה את סיפורי הילדות של גדולי המלחינים בעיבוד מיוחד לילדים, השזור ביצירות המוזיקליות  בליווי נגנים ורקדנים בתלבושות התקופה.  

"ילדים הם ילדים בכל עת, בכל תקופה. לא השתנה שום דבר חוץ מהאבזור" טוענת שאול. "אני מנסה לבנות סיפורים  שיש בהם הרבה רגש, הרבה הזדהות. עם מודעות לכך שיש התחלה, אמצע וסוף  ויחד עם זאת לא לאבד את הריגוש הדוקומנטרי של הסיפור.  בשפה של היום זו מין `תכנית ריאליטי` על באך או על ברטוק, משום שאין כאן שום דבר מומצא".

מאיפה מגיעה היוזמה למופע חדש, מהמוזיקה או מהסיפור של המלחין?

"זה בדרך כלל שילוב של השניים, למרות שכל פעם זה בא מכיוון אחר. במלחינים היותר קלאסיים או יותר מוקדמים בדרך כלל זה בא לי מהמוזיקה ואז אני חושבת לעצמי אוקיי, מי מהמלחינים יתאים. עכשיו למשל אני עובדת על המופע של באך, ונוסף על כך שבאך בשבילי הוא מלחין המלחינים ואני שבויה במוזיקה שלו וגם סיפור חייו מהמם ובמיוחד סיפור ילדותו. אז במקרה הזה קל  לי מאוד מאוד לשלב בין השניים, לצלול לתוך החומר ולארוג את המוזיקה המדהימה הזו בתוך הסיפור".

את יכולה לתאר את התהליך?

"אני מתחילה מתחקיר ענק. כל שנה אני יושבת בספריות ובחנויות של ספרים ישנים, אנשים עוזרים לי מאוד ואני מוצאת אנקדוטות, סיפורים, מכתבים כל פיסת מידע על הילדות של המלחין. אני מנסה שהסיפור יבוא מהמקום הכי נקי, הכי טהור והכי ילדי, לא ילדותי אלא ילדי, כדי שהילד שיושב מולי יוכל להתחבר לילד של פעם שעליו אני מספרת.

בתוך הסיפור משלבת שאול את קטעי המוזיקה והמחול:  "בכל התכניות יש גם קטעי מחול או קטעים של תיאטרון פיזי שממחישים את מה ששומעים ונותנים עוד נפח וגם התלבושות האותנטיות התקופתיות". כך למשל, היא מספרת על אחת התמונות במופע הראשון בסדרה המוקדש לבאך, שעליו היא עובדת  בימים אלה: "יום אחד הגיע באך הילד למרתף הבית ומצא שם ארגז עם כל התמונות של בני המשפחה, 40 שנה אחורה. התרגשות אדירה. מזה יצרנו  מחול תמונות מקסים שתמונות בני המשפחה מתעוררות לחיים. זה נטוע בתקופה אבל על הבמה זה מקבל ביטוי יותר עכשווי".  

איך-באך-בסטין-ענקית.jpg 
מקור: http://www.israel-opera.co.il

"באך היה מתחלחל אם היה שומע שצריך ללמוד אותו"

עד כמה צריך הסיפור להיות חינוכי?

"אני רחוקה מדידקטיות ומפחדת ממנה כמו מאש. אני צריכה  לדבר לילדים של המאה ה-21  וזכותם שאדבר אליהם בשפה שלהם. אין סיבה שאראה להם מה שהיה פעם בצורה ארכאית משעממת ודידקטית. באך היה מתחלחל אם הוא היה שומע שצריך ללמוד אותו. באך רצה שישמעו אותו וכאמן רצה להיות הכי מרגש והכי מתזז".

מופעי העונה יוקדשו לבאך הילד, ל"תמונות בתערוכה" שכתב מוסורגסקי, בעקבות ביקור בתערוכה לזכרו של חברו היקר שנפטר,  לסיפור ילדותו של בלה ברטוק, שהיה הראשון שהקליט שירי עם וחומרים אותנטיים;  ולאופרה שכתב מוצרט בגיל 14 "בסטיין ובסטיינה". המופע האחרון בסדרה יוקדש לארבעת המופלאים, הלו הם הביטלס.
 
"המלכה של כל הסדרה הזו היא המוזיקה" אומרת שאול ומסבירה שלכל מופע מותאם הרכב כלי אחר. "במופע באך יש הרכב של כלים אותנטיים מהבארוק שכדי שהילדים יכירו כלים  כמו צ`מבלו,  ויולה דה גאמבה וחלילי בארוק למיניהם. בתכנית של מוסורגסקי שני פסנתרנים וכלי הקשה שיוצרים אווירה רוסית.  את המופעים המוקדשים לברטוק ולמוצרט מלווה הרכב קלאסי של רביעיית מיתרים ופסנתר והמופע שיוקדש לביטלס ילווה בהרכב של גיטרות ותופים.

למה בחרת לסיים את העונה עם הביטלס?

"חשוב לי לסיים כל עונה עם איזה מלחין עכשווי במיוחד. אני אף פעם לא אשכח שברנשטיין אמר על הביטלס  שהם מלחינים ברמה של שומן. חייתי 15 שנה בלונדון והבת הבכורה שלי למדה שם בבית ספר ואני מודעת לגמרי למה שהילדים שם ספגו ומה הם שמעו בילדותם. את כל החומרים האלה אפשר לשמוע במוזיקה של הביטלס.

"לנון ומקרטני לא צמחו משפת הים של ליוורפול. המטען התרבותי שהיה להם הוא לא מקרי והם הצליחו להפוך את כל מה שהיה בפנים למוזיקה עכשווית, מתקדמת, נגישה, פופלרית ברמה הגבוהה ביותר. זה  מתקשר לי לגמרי למה שבאך היה צריך לעשות בחצר הארמון ומה שהיידן היה צריך לעשות כשהברון אסטרהאזי הזמין ממנו מוזיקה לריקודים – להיות אטרקטיביים לקהל ויחד עם זאת נאמנים לאמת הפנימית שלהם, לטעם האמנותי שלהם  ולעצם העובדה שהיה להם חזון והם הצעידו את המוזיקה כמה שנות אור קדימה.

"אני מאמינה שעם כל הציוד שאני נותנת לילד וגם להורים המלווים לכל אורך הסדרה הם יקשיבו לביטלס בתכנית האחרונה אחרת. יש איזשהו מטען ומשקע תרבותי שייתן להם לשמוע את הדברים אחרת. וזאת המטרה של כל הסדרה – לשמוע מוזיקה בצורה רב ממדית. שהדברים לא יהיו מנותקים".

נשמע כי שאול רואה במופעים שלה סוג של שליחות אמנותית. לסיום היא אומרת "המדיה שקוראים לה אמנות הבמה היא עשירה, ורסטילית ונפתחת להרבה סגנונות ועולמות. אבל כמו שבשביל לקרוא ספר צריך קודם כל לדעת לקרוא, כדי לשמוע ולראות אמנות צריך לספוג, להיפתח ולהיחשף – להיחשף זו מילה קריטית.

"לילדים, בגלל שהם לא באים בכלל מעמדה שיפוטית, יש את הזכות הזאת, להיחשף בלי חשבון בלי להרגיש מובכים או טיפשים. צריך לתת למקום של החוויה להיכנס לנפש וברגע שהנפש יכולה לזהות חוויה היא תזהה אותה כל החיים".  

ניצה-בתערוכה-ניצה-ביטלס-ענק.jpg 
מקור: http://www.israel-opera.co.il
 
המופעים מיועדים לגילאי 10-4. משך המופעים כ-50 דקות. המופע הראשון בסדרה, "איך באך לא שכח", יתקיים ביום שלישי, 27 באוקטובר ב-17:00 וב-18:30 במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב.


למועדי מופעים >

13/10/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע