סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון מקסימום הנדריקס
 

 
 
עוזי לוי מקדיש את רוב חייו לחקר הנגינה והאישיות של גאון הגיטרה האגדי. שיחה


"הנדריקס הוא כמו מוזיקה קלאסית"

את ג`ימי הנדריקס לא צריך להציג. גיבור הגיטרה האולטימטיבי, האיש שנחשב למי שהמציא את הגיטרה מחדש והפיק ממנה צלילים שלא ידעה בעצמה שהיא יכולה להוציא, זכה מאז מותו בשנת שבעים והוא בן 27 בלבד, לכל התארים האפשריים ולכל המחוות הקיימות, כולל פה ושם גיטריסטים ישראלים שנחשבים או מחשיבים את עצמכם ל"הנדריקס הישראלי".
 
עוזי לוי, לעומתם, מקדיש את מרבית חייו לחקר הנגינה והאישיות של הנדריקס, תוך שהוא מעדיף לעשות זאת בצנעה גדולה, כשהוא מכנה את עצמו "נגן גיטרה וטכנאי של ציוד משנות החמישים והשישים". ביום ששי הקרוב, תוכלו לקבל ממנו את מקסימום הנדריקס שאפשר לבקש לאור העובדה שהמקור כבר מזמן לא איתנו, במופע המחווה שיקיים ביחד עם המתופף איתן איצקוביץ והבסיסט אריה וולניץ, בתיאטרון תמונע.
 
"הנדריקס זה דבר שנחשב אצל אנשים הרבה רעש, אבל הנדריקס הוא כמו מוזיקה קלאסית", אומר לוי (49). "זה אחד מגדולי המוזיקה, אנשים שהיו מהם בודדים, פחות מעשרה בכל הזמנים, בנגינה, בכתיבה, בעיקר בלקחת חומר שעשו עד אז, ולהפוך אותו למשהו הרבה יותר טוב. כלומר, אתה רק השליח שאוסף את הכל ומוציא את זה בצורה שאתה יודע לעשות".
 
בוא ניקח את האמירה הזאת הלאה למופע שלכם, איפה אתם תורמים את האישי שלכם לעשייה של הנדריקס?
 
"אני מתעסק הרבה בג`אז ואני מנגן הנדריקס, אז אנשים שמבינים, תמיד יוכלו לשמוע את ההתייחסות של הג`אז, אבל הנגינה היא ממש הנדריקס. זה מופע שאנחנו עושים אותו עשרים שנה בוורסיות שונות. לפני חמש שנים הופענו במשך שלוש שנים בהרכב הנוכחי, אחר כך היה הרכב שכלל גם את אלון אולארצ`יק וישראל נחום. זה מופע שמבוסס בעיקר על מוזיקה מאוד מאוד שורשית, ג`אז, כשעה ועשרים מכל האלבומים של הנדריקס והרבה מאוד דברים נדירים ולא מוכרים. זו הופעה מדהימה ואפשר להרגיש תחושות גופניות חזקות, פשוט הגוף עובד. קורים דברים שלא קורים באף מקום אחר, זו מין חוויה כזאת".
 
בעצם מאז שאתה ילד התמחית בללמוד לנגן כמוהו?
 
"פעם הייתי בן שש, זה היה לפני יותר מארבעים שנה, ואמא שלי חזרה מלונדון והביאה תקליט של הנדריקס, ומשם הכל התחיל. זו הייתה אובססיה מטורפת. אני עושה את זה מגיל 12, 13. בעצם לא למדתי אף פעם אצל אף מורה, עד היום. אני הולך על כמה אנשים שהם מאוד דומים באופי ובסוג הדברים שהם עשו, אבל כל אחד מהם היה ענק גם בשנותיו ועד היום. אלה תעלומות שלא נפתרו, איך אנשים עשו דברים בצורה מוחצת. הכוונה היא שזה לא מישהו שאני אגיד שהוא גדול ומישהו אחר לא יסכים עם ההגדרה, אלא אנשים שמוסכם על כולם שהם גיבורים אולטימטיביים. יש כאלה בכל התחומים, קוסמים, טייסים, אבל במוזיקה, מכיוון שאי אפשר ממש להראות תוצאה של אדם, זו לא תמונה שאפשר להראות, אז מודדים את זה לפי מה שזה עושה לך כשאת שומעת, ואם זה עובד עליך, סימן שזה טוב".
 
העתונאי  בן זילכה שאתה מנגן כאילו עשית על הנדריקס ממש מחקר שמבין אותו מהיסוד ברמה הפסיכיאטרית. כך זה באמת עבד אצלך?
 
"אני לא דיברתי אף פעם עם בן זילכה אבל קראתי את הדברים האלה ואני יכול להגיד שאין דבר בעולם שלא קראתי על הנדריקס, ואם הייתי צריך לנסוע לחו"ל לקנות משהו עשיתי את זה יותר מפעם אחת. מאוד עניינו אותי דברים שאנשים לא התעסקו בהם, כמו מה הוא שמע כשהוא היה בן עשר, בגלל שהבנאדם מראה משהו שאף אחד לא מבין איך אפשר לגעת בו, או רק להסתכל עליו אפילו, אני לא מדבר על להצליח לעשות אותו, והוא עשה את זה באמת במין נון שלנט כזה, ומת בגיל עשרים ושבע, זה הרי ילד. רוב החיים חיפשתי מה הסוד של זה, כי יש סוד לדברים".
 
וגילית מה הסוד?
 
"כן, גיליתי. אם אני פעם אפגוש אותך אני אספר לך בדיוק, אבל אלה דברים שקראתי מתוך ריאיונות איתו, דברים שהוא אמר בהיסח הדעת, או אחרי ג`וינט או משהו, ועם כל זה, עדיין צריך להיות מוכשר, אבל זו מין שיטה שקשורה במה אתה שומע, איך אתה שומע, איך אתה מוציא את זה. דברים מאוד מיוחדים שעובדים. אולי הייתי כותב ספר, אבל יותר מעניין אותי לנגן. יש דברים שמצאתי לפני שנתיים, כל פעם אני מוצא משהו חדש, וזה מדהים, זה עובד. אני לא יכול להגיד לך כמו מוזיקאי כי לא למדתי, אבל אני עובד עם אנשים מדהימים, בעלי תארים, שניגנו עם הכי גדולים, ואני מרגיש טוב".
 
אחרי כל המחויבות הזו להנדריקס, מה עם מוזיקה פרטית שלך במהלך השנים?
 
"אני עושה מוזיקה שלי אבל לא מוציא החוצה כי הזמן שעומד לרשותי לא מספיק לי לעשות הכל. יש לי גם עבודה רגילה, של טכנאי ציוד מוזיקה, דברים שקשורים בציוד הקלטה, הגברה, אולפנים".
 
ולא חבל לך על המוזיקה שלך שלא יוצאת החוצה?
 
"זה מאוד חבל, אבל אולי בגלל שהלכתי עם הנדריקס, והוא לא תמיד היה הסחורה הכי חמה, ומצד שני אף פעם לא הצגתי את עצמי כמו `הנדריקס הישראלי` או משהו כזה, אז אולי מבחינה מסחרית אני פחות טוב, ואם את רוצה להיות טובה אז צניעות זה דבר חשוב, אבל אולי לא ממש מכרתי את עצמי עד עכשיו, וכן, זה חבל".
 
כטכנאי ההתמחות שלך גם היא קשורה לשנים עברו, עם ציוד של שנות החמישים והשישים
 
"אני עובד עם טכנולוגיות מאוד ישנות, משפץ דברים שנבנו לפני חמישים שנה, כשהאלקטרוניקה הייתה אחרת לגמרי. יש הרבה אנשים שאומרים שהצליל והדרך ששמעו פעם את המוזיקה היו הרבה יותר נכונים מאשר עכשיו, מה שדי נכון, אבל אני חושב שהשינוי שחל הוא באנשים ולא רק בציוד. האנשים שינו את זה, לא הציוד".
 
 
ההופעה "עוזי לוי, איתן איצקוביץ ואריה וולניץ מנגנים ג`ימי הנדריקס" תתקיים ביום שישי , 24 ביולי 2009 ב-23:00 בתיאטרון תמונע בתל-אביב. 


למועדי מופעים >

21/07/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע