סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן דקלון וסגיב כהן שרים אהובה עוזרי
 

 
 
למרות שהופקו מוזיקלית על ידי דודו טסה וניר מימון (בעיקר) אין בהם ניסיון לחדשנות, להתרסה מוזיקלית אלטרנטיבית או לאמירה אמנותית מפתיעה או יוצאת דופן. הם נאמנים לסולמות השירה המקוריים של עוזרי, בימים שיכלה עדיין לשיר. ודווקא משום פשטות ההפקה, שאינה מתקשטת בנוצות ראוותניות וביציאות מגלומניות, חפה מסנטימנטליות ונעזרת לא מעט בתכנותים, מובלט יופיים הבסיסי. במיוחד כשהם מבוצעים על ידי שני זמרים יוצאים מן הכלל – לוי (הלא הוא דקלון) עם העומק, החום והארומה הייחודית, וכהן עם הצלילות, הגבהים והאינפוף החינני."
הצמד דקלון וסגיב כהן באלבום והופעת מחווה לשיריה של היוצרת הכי חשובה בזמר המזרחי


נאמנים לרוח היצירה המקורית
 
צמד הזהב, דקלון את סגיב כהן, השילוב הבינדורי שהיכה לפני יותר משנה עם "פרח המדבר", גרסאות משותפות לנכסי צאן ברזל בזמר הים תיכוני הישראלי, ומאז לא מפסיק לרוץ עלי במות – מכה שנית. ביצת הזהב הנוכחית היא השירים של אהובה עוזרי, שעשרה מהם הם מחדשים בקולם הערב.
 
אמנם העשרה מעובדים, מופקים מוזיקלית ומוקלטים מחדש (37:13 דקות), אולם קשה לראות בהם חידושים של ממש. השירים, תשע קלסיקות מתור הזהב של עוזרי בשנות השבעים, ואחד, "צלצולי פעמונים", להיט השיבה הגדול שלה מסוף המילניום, נאמנים לרוח היצירה המקורית של היוצרת המרכזית והחשובה ביותר בזמר המזרחי המקומי.
 
למרות שהופקו מוזיקלית על ידי דודו טסה וניר מימון (בעיקר) אין בהם ניסיון לחדשנות, להתרסה מוזיקלית אלטרנטיבית או לאמירה אמנותית מפתיעה או יוצאת דופן. הם נאמנים לסולמות השירה המקוריים של עוזרי, בימים שיכלה עדיין לשיר. ודווקא משום פשטות ההפקה, שאינה מתקשטת בנוצות ראוותניות וביציאות מגלומניות, חפה מסנטימנטליות ונעזרת לא מעט בתכנותים, מובלט יופיים הבסיסי. במיוחד כשהם מבוצעים על ידי שני זמרים יוצאים מן הכלל – לוי (הלא הוא דקלון) עם העומק, החום והארומה הייחודית, וכהן עם הצלילות, הגבהים והאינפוף החינני.
 
שילוב הקולות ביניהם מוצלח ביותר, אולי אף משובח יותר מב"פרח המדבר" - מן הסתם תוצאה של הניסיון שנרכש בדרך המשותפת מאז, ואולי גם מתוך הכרה בחשיבותה של המחווה, שהיא לעצמה ההנמקה המשמעותית. 
 

דקלון-סגיב-כהן-אהובה-עוזרי-נהוראי-חובב-ביטון.jpg
דקלון, סגיב כהן ואהובה עוזרי (צילום: נהוראי חובב ביטון)

שירי אהבה, ערגה וכיסופים
 
בעבר נטו לייחס לעוזרי התעמקות בשירי דכאון ושכול, ששיאם הוא "היכן החייל שלי?", אותו כתבה בגעגוע לחייל נעדר במלחמת יום הכיפורים. חושבני שבפרספקטיבת הזמן אפשר לבחון את שירי האהבה, הקינה והכיסופים שלה מנקודת מבט נטורליסטית-רומנטית, אבחנה שנשענת על שימוש מרובה (כפי שנעשה בקובץ השירים כאן) בתיאורי טבע – פרחים, ציפורים, ברבורים, מדבר ומקווי מים כאגמים וימים, והרבה יורדי ים – סירות, דייגים, מלחים, כדימויים לרגשות בתנועה, של ערגה וכיסופים, אהבה וגעגועים, לא מעט כאב ועצב והמון תקווה.
 
יש סתירה מכמירת לב באופן שבו השירים, להיטי העבר הרחוק במיוחד, מצטיירים למול דמותה המוכרת, העכשווית, של היוצרת, חדורת שמחת החיים והאופטימיות אין קץ. אז, רומנטיקנית שכמותה, היא קוננה על מר גורלה ומזלה. היום, לאחר שהגורל היכה אותה במיתרי קולה ולקח ממנה את האפשרות לחזור ולשיר, מפנה שמתואר היטב ב"צלצולי פעמונים" ("עיניי - זלגו דמעות של אושר/ חיי - היו ימים של בוסר") היא נדמית כטיפוס בלתי עציב לחלוטין.
 
ואלבום זה, גם מבלי שהתכוון (ואולי כן, רק שלא נזקף קרדיט לזכות ייעוץ או ניהול אמנותי), מצליח להציג גוונים שונים ביצירה של עוזרי. שירים שמחים ("עוד אשיר ואנגן" הוא אולי ההזמנה האולטימטיבית לחאפלה) לצד עצובים (כמו "אמי אמי" ), שירים שחוגגים את האהבה ("עמק הפרחים" או "עלילת האגם") וכאלה שמתאכזבים ממנה ("לאן אלך" או "ילדה קטנה במזח"), שירים מכאן, שמתחברים עם המקורות ("קול קורא לי במדבר"), ושירים שיוצאים לשם ומתחברים עם הבלקן ("המלח", כשהבולבולטרנג, כלי הפריטה ההודי הייחודי שמשמש אותה, מתפקד בעמדת הבוזוקי).
 
אכן, מלבד המלים והלחנים, ובהיעדר יכולת לשיר, אהובה עוזרי "מתארחת" אצל דקלון וסגיב כנגנית. צובעת את השירים בנגינה העזה והמתכתית של הבולבולטרנג, שלפעמים הוא צורמני כגיטרה חשמלית, אבל יש רגעים שבהם הוא צובט את הלב, כמו בעת שהוא מלווה את ההזמנה לשירה בציבור את הפזמון של "צלצולי פעמונים". אגב, בשיר אחד, "קול קורא לי במדבר", נעשה שימוש בדגימת הקול המקורית של עוזרי הצעירה.

   


 
גישה חסכונית-קמצנית 
 
למרות יופיים של השירים וחשיבותה של ההוקרה שבבסיסו, הוא רחוק מלהיות אלבום המחווה האולטימטיבי ליצירתה של אהובה עוזרי. הוא צנום מדי וקצר מדי. עשרה שירים הם המינימום ההכרחי. עוד שלושה-ארבעה שירים עשויים היו להפוך את האלבום לראוי הרבה יותר, אולי אף למושלם. ואת המפיקים חדי החושים, הפיקחים והממולחים שלו (מירו את עדן הפקות) ליקירי הפופ הישראלי.
 
הגישה החסכונית, שלא להגיד קמצנית, ניכרת גם בהופעה בה דקלון וסגיב כהן מארחים את אהובה עוזרי. זו למעשה ההופעה השוטפת של השניים, זו שנולדה בעקבות "פרח המדבר" וכבר נסקרה כאן (בדצמבר 2014). עוזרי משובצת לקראת מחציתה, עם הבולבולטרנג כמובן, רק בארבעה שירים מן האלבום – "ילדה קטנה במזח", "קול קורא לי במדבר", "צלצולי פעמונים" (שמושמע פעמיים, גם כהדרן הנועל) ו"עמק הפרחים". מעט מדי ומאכזב מדי.
 
הגברת הראשונה של הזמר המזרחי המקומי זוכה לקבלת פנים חמה ולוהטת, והיא – בהופעה נערית, מלאת חיוניות וצחוק כהרגלה – מגיבה בג'סטות משועשעות של כוכבת רוק. ההתלהבות מגיעה לשיאה ב"צלצולי פעמונים", כשהקהל מתרומם על רגליו, מפזז ושר בקול גדול. אשריה שזכתה. אהבת הקהל היא יותר מכל פרס אחר ששרת התרבות יכולה לתת.
 
ב"עמק הפרחים" הצטרף גם דודו טסה, המפיק המוזיקלי של האלבום. הוא מוביל את השירה בהתרגשות שמעלה דמעות בעיניים. לאחריו הוא יבצע את "פוג אל נאחל" שלו, אמנם בעירקית, אבל אי אפשר שלא לראות בו ממשיך דרך נאמן לעוזרי ולדקלון. ובכלל, סלסולים הם סלסולים, רגש הוא רגש ונשמה היא נשמה בכל שפה.
 
המפגש הראשוני שלי עם "גריי" ביהוד היה מאכזב. החלל גדול ומבטיח. יחסית לו, הבמה קצת קטנה, אך מצוידת כהלכה, מוגבהת היטב ומאפשרת צפיה ראויה. הוייבס היום טובים אולם הסאונד היה אכזרי לטעמי – הוא לא חייב להיות צעקני, גם אם זה מופע זמר ים תיכוני. בסוגיית העישון לא החלטתי עדיין. אני סבלתי, גם מפני שפינת העישון נמצאת בפתח האולם, וכל העובר דרכה יעושן ללא תקנה. חושבני שאתן ל"גריי" הזדמנות נוספת, במופע רוק מן המניין. אולם לא אהמר שנית על בריאותי במוזיקה ים תיכונית.



  



דקלון וסגיב כהן בשירי אהובה עוזרי (עדן את מירו הפקות)

דקלון וסגיב כהן מארחים את אהובה עוזרי. גריי יהוד. חמישי, 10 במרץ 2016
 


למועדי מופעים >

16/03/2016   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע