סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן שלומית אהרון: שירים מפעם
 

 
 
אהרון מחזירה את השירים אל מקומם הטבעי והמקורי... לצליל של מוזיקת עולם שהרה אותם, במתווה אקוסטי ואנפלאגדי, עשיר ומפרה, משובב דעת, מעורר פליאה וגונב הצגה."
במופע החדש "תקליט עברי", אהרון חוזרת לאלבום היוצרים החלוצים שלה ועושה איתו צדק מוזיקלי-פואטי


אמירה תיאטרלית

בשונה מזמרות ותיקות ופעילות אחרות, שלומית אהרון מקיימת עדיין מנהגי עבר בגישתה הבימתית. נדמה שלאהרון חשוב שלכל מופע במה שלה יהיה שם וציביון מובהקים ומובדלים מקודמיו. היא לא מסתפקת בהוספת שירים וחומרים חדשים אל הקיימים ברפרטואר שלה על מנת לתדלק ולתחזק קו קיים, אלא טורחת ודואגת ליצור מסגרת חדשה, נפרדת ונבדלת מהפקות העבר, וכמעט תמיד מתייצבת מאחורי איזו אמירה תיאטרלית.

במיוחד אמורים הדברים לגבי הצלחותיה הבימתיות הגדולות, במסגרת "הכל עובר חביבי" על גלגוליה השונים, ובהופעותיה עם יבגני שפובלוב ועם שלושת הטנורים. אך גם ביניהם ואחריהם השתדלה תמיד אהרון להימנע מ"כל הלהיטים" (מסגרת שנסחרת מן הסתם בבורסת המופעים הסגורים, הקנויים מראש, ללא מכירת כרטיסים) ולעצב אופי ברור לכל מופע ומופע שלה.

"תקליט עברי", המופע הנוכחי שלה, מדגיש ביתר שאת מגמה זו. בו היא כמו מתנתקת מן העשייה העכשווית, השוטפת שלה, ו"נזרקת" לשירים מפעם, שירים קדומים בזמר העברי והישראלי, כאלה שליוו את השנים שקדמו להקמת המדינה וליוו את שנותיה הסוערות. שירים שאינם "חדשים" לה ולדיסקוגרפיה שלה, ולמעשה כבר הופיעה איתם והקליטה אותם לפני כ-27 שנים, כפי שהופיעו בתקליט הסולו השני שלה, שלוש שנים אחרי שפרשה מרביעיית "הכל עובר חביבי". 
 


שלומית אהרון, תקליט עברי, צילום: בן כהן


צבעוניות עזה
 
אחרי שהתפכחה מתחושת החספוס והכוח שניסה המפיק המוזיקלי לואי להב ליצוק ב"אישי אהובי", אלבומה הראשון כסולנית (1989), לקחה אהרון צעד גדול - לשירים של יוצרים חלוצים שביקשו ליצור צליל ישראלי חדש, קשוב לארץ ולמקום, לתושביה משכבר ולאלו שזה עתה עלו, להתיישב בין הרים ובים סלעים, בין הנהר לים, מהמדבר ומצפון לעמק, בגליל וגם בנגב. שירים שכתבו והלחינו נתן אלתרמן ומשה וילנסקי, של נחום נרדי ודוד זהבי, של דוד שמעוני ודניאל סמברוסקי, של יעקב פיכמן וחנינא קרצ'בסקי, יצחק כצנלסון ומתתיהו שלם, עמנואל זמיר, מרדכי זעירא ולא מעט עממי.

למרות היותו יוצא דופן, המהלך נתפס כהגיוני, משום שהשירים הוותיקים הללו "התיישרו" עם הקו הקלאסי של "חביבי", של שירים מפעם. ושיבה אליהם, כסולנית, היתה הכרה בהשפעה שהיתה להם עליה, אותה אולי ניסתה להדחיק, ולמשמעות שלהם בחייה, לה ניסתה אולי להתכחש. "תקליט עברי" הוקלט בהופעה חיה בסתיו 1992, לאחר ש"נולד" בהופעת השקה מקדימה בפסטיבל ערד באותה שנה. אולם בדיעבד, להרגשתה של אהרון, היא לא מיצתה את האלבום, והחליטה לחזור במתכונת חדשה אל השירים שבו.



שלומית אהרון, תקליט עברי, צילום: בן כהן


יותר מתקליט עברי, כך קראו פעם לדיסקית השטוחה שעליה הוטבעו צלילי שירים, המופע החדש הוא אלבום. לא הכינוי המסחרי, המתעדכן והמאוחר יותר לאריך-נגן, אלא במשמעותו הקודמת, העממית והפשוטה, כאלבום תמונות, אך של שירים. וגם לא בשחור-לבן, כמו פעם. אלא בצבעוניות עזה כפי העיבודים וההפקה המוזיקלית של גלעד אפרת, ולאור התאורה היפה שחוצבת בחלל הבמה, מפסלת ומעצבת אותו. 
 

  


גונבת את ההצגה

 
אהרון עושה צדק מוזיקלי-פואטי עם השירים. לא לוקחת אותם אל הפופ-רוק העכשוויים, אלא שבה איתם - בחסות המגע והנגינה של שמונת נגני האנסמבל של גלעד אפרת (הוא בקונטרבס, דרור אלכסנדר בפסנתר, אדם טל בגיטרות, עוד ובוזוקי, רזיאל צור במנדולינה, גלעד דוברצקי בכלי הקשה, אייל סלע בכלי נשיפה, יוליה קליין בכינור ונעה איילי בצ'לו) - אל מקומם הטבעי והמקורי כביכול. לצליל של מוזיקת עולם שהרה אותם, במתווה אקוסטי ואנפלאגדי, עשיר ומפרה, רחב יריעה, משובב דעת, מעורר פליאה וגונב הצגה.

חובבי הזמר העברי ישישו למשמע קולה המרהיב של אהרון והכבוד האמנותי שהיא נוהגת בשירים, וישמחו לקראת כל החשודים המיידיים. כל שירי "תקליט עברי" - "שיר העבודה (כחול ים המים)", "אורחה במדבר (ימין ושמאל, רק חול וחול)" (שמעוטר בדנדוני פעמונים וגם משק בכנפי צפורים מן האמזונס), "נעולה היא דלתי", "בכרמי תימן", "דבקה רפיח" (ככור היתוך סביבתי-אמנותי-תרבותי), "שיר הנודד (מי יתנני עוף)", "הרכבת (בין הרים ובין סלעים)" (מדגיש את הרומנטיקה והאירוטיקה המקוריות, עם סקסופון צרוד ושירה חושנית סטייל מרלין מונרו), "רועה ורועה (אי שם הרחק בין ההרים)" (כג'אז שמתפתח לדבקה סוערת), "שיר העמק (באה מנוחה ליגע)", "אגדה (על שפת ים כינרת)" (בהובלת חליל ומנדולינה), והיציאה הקברטית-תיאטרלית המבודחת "מה לעשות (שאני יפה כזאת)".

כשלצידם תוספות בנות אותו גיל ודור כ"באר בשדה" (כפתיח אינסטרומנטלי בלבד), "לילה לילה (הרוח נושבת)" שמציע שירת רבים, "שני שושנים" של יעקב אורלנד וזעירא וגם "מה אומרות עינייך (שני אורות בליל)" של יצחק שנהר וזעירא שמתובל בבוזוקי ובסירטאקי, ללמד שכולנו מיקשה ים תיכונית אחת. ויש גם שלושה שירים שלא כל כך שייכים לתקופה ולאופנה: "מקום לדאגה" (של גפן וכספי), "הלילה" (שחביבי שרו באירוויזיון) כהדרן, ונעימה צרפתית, בארומה צוענית מתוקה וחביבי, כאתנחתא אינסטרומנטלית שמאפשרת דו-קרב מנדולינה בוזוקי וגם סולו קלרינט. אגב, אם כבר הדרן, אז "היו לילות" (גם הוא אורלנד וזעירא, שנמצא ברשימת שירי המופע אך לקהל לא היו תעצומות נפש להתעקש עליו אחרי הופעה של שעה ו-40 דקות) הולם יותר לסיום, מאשר קפיצת הזמן של "הלילה". 




שלומית אהרון וצוות המופע, צילום: בן כהן

 
"תקליט עברי" הוא לא רק מסע לאחור בזמן, של 70 שנה ויותר, אלא גם טיול מודרך, מלומד וידעני בזמר העברי העתיק, עם פריטי טריוויה ואנקדוטות תרבותיות, הצצה אל מאחורי הקלעים של היצירה המוזיקלית העתיקה וגם אל מאחורי הקלעים של הישוב המתהווה בארצישראל. דברי הקישור של אהרון בין השירים, ביניהם משולבות גם אמירות אישיות, הופכים אותם לשרשרת אבנים טובות.

אני לא יכול להגיד ששלומית אהרון כמעט ולא מתאמצת. אבל היא בהחלט מפגינה שלווה משועשעת ומשדרת פמיליאריות, בטחון והנאה מהסיטואציה. וזה לא דבר של מה בכך. כי נדיר ועל גבול הבלתי ייאמן שזמרת בישראל של היום, פותחת קופה ומוכרת כרטיסים למופע שכולו שירים ישראלים עתיקים. רק על האומץ והתעוזה הללו היא ראויה לתמיכה ולהערכה.

שלומית אהרון, תקליט עברי. היכל התרבות פתח תקוה. שבת, 26 בינואר 2019
 


למועדי מופעים >

03/02/2019   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. ראיתי אתמול- היה מושלם!
דנה , (06/02/2019)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע