סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2019 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח קולנוע ביתי: חדש על המדפים
 

 
 
"כבלים", "לבנון" ו"עיניים פקוחות" הישראליים, "אווטאר", סרט על האחים וורנר ועוד שלושה חדשים


"כבלים" (ישראל 1992)
שיווק והפצה: אן.אם.סי יונייטד
 
18 שנה חלפו מאז הנפיקה שלישיית החברים-יוצרים הנהדרת איינשנטיין-מושונוב-שיסל את קלטת הפולחן המיתולוגית הזו, שעל בימויה חתום צבי שיסל. היה שווה לחכות את כל הזמן הזה, כדי לראות את היצירה יוצאת שוב בפורמט הדי.וי.די. אז זו הייתה ריאקציה לכניסת הכבלים, על שפע ערוציהם, לסלון של הצופה הממוצע. סיפור המסגרת הובא דרך עיניו של נהג מונית (איינשטיין) המזמין טכנאי (מושונוב) שיתקין לו בבית ממיר לקליטת שידורי טלוויזיה בכבלים. עד אז הוא צפה בערוץ הממלכתי ובערוצי המדינות השכנות שנקלטו כאן.
 
לאחר ההתקנה האיש נחשף לפתע לעולם קסום, עמוס אפשרויות צפייה, מסרטי פורנו גרמניים ועד הרצאות של מטיפי דת מוסלמים. הנהג וחברו הקרוב ליאון (גם כן מושונוב) מתמכרים לזפזופ וללחיצות עצבניות על מקשי השלט. כך הם עוברים מתכנית לתכנית, מערוצי סרטים בשפות זרות לערוצי מוזיקה, לכאלה המשדרים נון-סטופ ספורט, ועוד ועוד. בין היתר יש כאן פארודיות (בכיכוב השלושה, פלוס שחקני משנה, אורחים וסטטיסטים רבים) על סרטים איטלקיים משנות ה-50, ז'אנר המערבון, סרטי המאפיה הפורמטיביים, סרטי מלחמה יפניים, תכניות דת, נוסטלגיה, פרסומות, תחרויות ספורט ביזאריות (אליפות העולם ביריקה חופשית) ועוד ועוד.
 
בין המערכונים הקומיים משובצים שירים, ממיטב הרפרטואר הקלאסי של איינשטיין ("עטור מצחך", "אוהב להיות בבית", "שיר השיירה", "צער לך", "שכשנבוא", "ואלה שמות", הוא שיר המונדיאלים האולטימטיבי, "פסק זמן", "שביר", "אוהב להיות בבית" ו"זו אותה האהבה"), בהם הוא מארח אמנים אחרים, חלקם עבדו איתו במהלך הקריירה, כיהודית רביץ, יוני רכטר, יהודה פוליקר וקורין אלאל.
 
בבונוסים, קטעים שונים ומגוונים שצולמו בזמנו ולא נכנסו אז לקלטת, "זו אותה האהבה", תכנית הספיישל ובה שיחה שקיים גורי אלפי עם השלושה ואשר שודרה לאחרונה בערוץ 2, וקטעים נוספים מאותה שיחה שלא שודרו.
         
קלאסיקה משכיבה מצחוק שלא רק שלא נס ליחה, אלא שהיא רק הולכת ומשתבחת עם השנים והרלוונטיות שלה אפילו מתחדדת. לא להחמיץ.
 
"לבנון" (ישראל 2009)
שיווק והפצה אן.אם.סי יונייטד
 
מחזיק בהישג הבינלאומי היוקרתי ביותר של סרט ישראלי עד עתה: זוכה אריה הזהב (הסרט הטוב ביותר) בפסטיבל ונציה. הסרט מתאר אירוע טראומתי שחווה צוות טנק ביום הראשון של מלחמת לבנון הראשונה, ביוני 1982. בן דמותו של הבמאי, שמוליק מעוז, שגולל בסרט הביכורים שלו את סיפורו האישי, הוא התותחן שמוליק (יואב דנוט), המצורף במפתיע לצוות טנק זר שאת אנשיו אינו מכיר. המפקד הוא אסי (איתי טיראן), הטען הרצל (אושרי כהן) והנהג יגאל (מיכאל מושונוב). קצין החי"ר שאחראי על הפעולה, ג'מיל (זהר שטראוס), מדווח לצוות שמדובר במשימה פשוטה, להגיע לבית מלון בצידה השני של עיירה, שצה"ל כבר נכנס אליה וטיהר בה את קני ההתנגדות המרכזיים.
 
אלא שבשטח הדברים נעשים הרבה יותר קשים ומסובכים, ובין אנשי הצוות מתגלעות מחלוקות בענייני מוסר לחימה ונושאים אופרטיביים אחרים. לכך מתווספת משימת שמירה על שבוי סורי (דודו טסה), שמוטלת עליהם תוך כדי ביצוע התנועה, חבירה לאנשי פלנגות לא אמינים ומארב לא מתוכנן, שהופך את הטנק לסיר גועש של יצרים מתפרצים ומלכודת אש. בתוספות, מאחורי הקלעים של ההפקה, "ספיישל לבנון", ששודר בזמנו בתכנית של גיא פינס, וסיקור זכיית הסרט בפסטיבל ונציה.
 
מהסרטים הישראליים הטובים והחשובים ביותר בכל הזמנים. מומלץ מאוד.

לבנון,-פקוחות,-אווטר-ענקית.jpg
 
"עיניים פקוחות" (ישראל 2009)
שיווק והפצה: אן.אם.סי יונייטד
 
הסרט שביים חיים טבקמן מציג קונפליקט אישי מסובך אותו חווים שני בני העדה החרדית בירושלים. אהרון (זוהר שטראוס), בן 30 ומשהו, הוא בעל משפחה, נשוי לרבקה (טינקרבל) ולשניים ארבעה ילדים. הוא מחזיק בבעלותו איטליז, אליו מגיע ביום גשום אחד צעיר מסתורי בשם עזרי (רן דנקר), המציע עצמו ככוח עבודה נוסף באיטליז. אהרון מהסס, אבל לבסוף מקבל את הזר לעבודה ואף מסדר לו מגורים זמניים בעליית הגג של האיטליז.
 
בין השניים נרקם עד מהרה קשר אמיץ. אהרון מנחיל לעזרי את רזי המקצוע, אבל במפתיע הולך ונבנה ביניהם גם קשר של משיכה פיזית זה לזה. את הרומן הם שומרים כמובן בחשאיות גמורה, ואצל אהרון, שהיה אדם כבוי שכבר ויתר על ריגושים בחיים, מתעוררים לפתע תחושות ויצרים חדשים, שעל קיומם לא ידע. אלא שאותות אזהרה משוגרים לעברו מצד בני העדה, שאיכשהו התהליך שעובר עליו לא נעלם מעיניהם. אהרון, שחווה מציאות חדשה ומסעירה, מוכן לסכן הכל, אפילו את פירוק משפחתו והוקעתו מהקהילה, כדי להמשיך ולממש את הקשר האסור עם עזרי.
 
מטופל בעדינות וברגישות הראויים, למרות הפוטנציאל הפרובוקטיבי.        
 
"אווטאר" (ארה"ב 2009)
שיווק והפצה: אן.אם.סי יונייטד
 
עוד שיא מדהים של ג'יימס קמרון, במבצע קולנועי-שיווקי מבריק, שמכר לנו בחבילה אחת, ארוזה היטב, סרט בדיוני רחב יריעה ואדיר ממדים, המשלב עלילת אנימציה בסגנון תואם דיסני (פוקהונטס, כאילו) ותכנות משודרגות לצפייה בתלת ממד תקדימי. בעיקר הוא הוכיח שגם אחרי שהפך למלך העולם ("טיטאניק"), עדיין השמים (כלומר, כוכב פנדורה) הם מבחינתו הגבול. במרכז הסרט ג'ק סאלי (סם וורתינגטון), איש מארינס לשעבר, משותק ומרותק לכיסא גלגלים. הוא מגויס לטיסה בת ארבע שנות אור, כדי להגיע למוצב אנושי הממוקם בכוכב פנדורה.
 
תאגיד גדול כורה במקום מינרל נדיר המסייע לפתרון משבר האנרגיה בכדור הארץ. אלא שבני האנוש חולבים ומוצצים את לשד הכוכב של בני הנאבי המקומיים (דמויות כחולות, נראות כמו מוטציה של אינדיאנים, עם זנב), ומרוקנים אותו ממשאבים. מאחר שאטמוספירת הכוכב רעילה לבני אדם, מפותחת תכנית "אווטאר", המעבירה את התודעה האנושית לגוף ביולוגי דמוי בן הנאבי, וכך מתאפשר לו קיום אנושי באוויר הרעיל. ג'ק עובר תהליך כזה והופך למעין בן נאבי, וכך מסוגל שוב לצעוד על רגליו. משימתו היא להסתנן אל בין שורות המקומיים, המקשים על כריית המחצב היקר. אחת מבנות הנאבי, נייטרי (זואי סולדנה), מצילה את חייו וגורמת לו לעבור צד.
 
מי שלא צפה, חייב להשלים את "החור הקולנועי" הזה. מדובר בפנטזיה בדיונית מרהיבה, רק שהאלמנט המאוד חשוב בה, הצפייה בתלת ממד, נעדר בפורמט הזה. אין כאן שום תוספות. אולי קמרון שומר אותן לגרסת הבמאי, שייתכן ותצא מתישהו.

  
"האחים וורנר" (ארה"ב 2008)
שיווק והפצה: התו השמיני
 
קאס וורנר ספלינג, נכדתו של הארי וורנר, יצרה את הסרט הזה על ארבעת האחים היהודים שמשפחתם עלתה מרוסיה בשלהי המאה ה-19 תחת השם וואנסקולאזר (אותו עשו כל מאמץ להסתיר), ואשר בנו במו ידיהם אימפריית קולנוע אדירה בהוליווד. הסרט מגולל את ההיסטוריה, מראשיתה ועד כמעט לאחרונה, של התאגיד הקולנועי המשפחתי, שכלל ארבעה אחים: הארי, אלברט, סם וג'ק.
 
הם החלו את פעילותם ברכישת בית קולנוע קטן בראשית המאה ה-20, ואחר כך עברו להפצת סרטים ולבסוף הקימו אולפן ליצירת סרטים בהוליווד, המתפתחת בצעדי ענק. אבן דרך משמעותית של הוורנרים בתולדות המדיום הייתה המעבר לסרט המדבר (ב-1926 עם "דון ז'ואן", בו הוקלטו נשיקותיו של ג'ון בארימור, ושנה לאחר מכן, אז הוקלט כבר קולו המדבר והמזמר של אל ג'ולסון ב"זמר הג'אז"). בתקופת מלחמת העולם השנייה הם נשאו, הרבה לפני שאר האולפנים, את דגל ההתנגדות לנאציזם, בסירוב לעשות עסקים עם גרמניה כבר בשנות ה-30 המוקדמות, ולאחר מכן ביצירת סדרת סרטים, בהם "וידויו של מרגל נאצי" ו"קזבלנקה".
 
הוורנרים היו בעצם קול המצפון הבולט של הוליווד, מה שבא לידי ביטוי גם בתקופת מקארתי. בהמשך מקדישה קאס וורנר ספלינג פרק נרחב למחלוקות ולחיכוכים בין האחים, ובעיקר לבגידה הגדולה של ג'ק, האח הרעשני, הססגוני וקל הדעת, באחיו הארי, אותו שכנע למכור את מניותיו באולפנים לרוכש חיצוני (על פי תכנון מוקדם), ויום לאחר מכן קנה ממנו אותם בעצמו, מה שגרם לשבר גדול במשפחה. חברת האחים וורנר, היום קונצרן תקשורת אדיר, אחראית לאינספור קלאסיקות בתור הזהב של הוליווד, בהן "הנץ ממלטה", "האוצר מסיירה מדרה", "מרד הנעורים", "קדמת עדן"  "הענק", "גברתי הנאווה", הסרטים המצוירים של באגס באני ועוד ועוד ועוד.
 
סרט מרשים ומחכים, שעושה לוורנרים כבוד. מגיע להם.

שרלוק-ווורנר-ענקית.jpg
            
"שרלוק הולמס" (ארה"ב 2009)
שיווק והפצה: התו השמיני
 
את הטקסט הפורמטיבי מספרי ארתור קונן דויל "אלמנטרי ווטסון" לא תשמעו כאן, ובכלל, העיבוד של גאי ריצ'י לדמות הבלש הנודע הוא חופשי ביותר ולא ממש דומה למקור, אבל זה גם עיקר כוחו של הסרט. סדרת מקרי רצח בלונדון של המאה ה-19, שבכולם ממד פולחני, גוררת את הולמס (רוברט דאוני ג'וניור) ויד ימינו ווטסון (ג'וד לאו), לפעולה. השניים, שבגרסה הזו מתקוטטים זה עם זה לעתים תכופות, ורבלית וגם פיזית כמו שני יריבים, או יותר נכון כמו ילדים קטנים, מצליחים בדקה ה-90 להיחלץ לעזרתה של אישה צעירה, שהייתה אמורה להיות קורבן בפולחן אכזרי ביזארי.
 
הבלש ושולייתו חושפים את מי שעומד מאחורי מעשי הרצח, לורד בלקווד (מארק סטרונג), ומסייעים לסקוטלנד יארד ללכוד אותו. האיש נידון למוות, אלא שהדברים יוצאים משליטה והלורד, הטוען שהוא שולט בכוחות האופל, חוזר מן המתים כביכול כשהוא מצויד בתכנית שטנית – להשתלט על הפרלמנט הלונדוני, כצעד מגלומני ראשון לשליטה בעולם כולו. הולמס ועוזרו חייבים לסכל את המזימה, ונעזרים בשירותיה של איירין (רייצ'ל מקאדמס), האישה היחידה שהצליחה להערים על הולמס, ואף ניהלה איתו מערכת יחסים שוצפת. בתוספות, הסרט "שרלוק הולמס מומצא מחדש".
 
אצל ריצ'י הסיפור תמיד מורכב ומפותל, אבל למרות זאת מדובר בסרט אקשן מסחרר, מדליק ומשעשע.

"סינגל מן" (ארה"ב 2009)
שיווק והפצה: פורום פילם
 
גם מעצב האופנה טום פורד ביוצרי הקולנוע. סרט זה, עבודתו הראשונה במדיום הזה כבמאי, מבוסס על הרומן של כריסטופר אישרווד, ועלילתו מתרחשת בלוס אנג'לס בשנת 1962, תקופה בה הגיע לשיאו משבר הטילים בקובה. ג'ורג' (קולין פירת'), פרופסור בריטי, המלמד ספרות אנגלית באוניברסיטה, בשנות ה-50 לחייו, מוטל למצב של דיכאון וכאוס, עקב מותו בתאונת דרכים של בן זוגו זה שנים רבות, ג'ים (מתיו גוד). לאחר שהוא עובר תקופת אבל מתבקשת, מנסה ג'ורג' להשתחרר מהטראומה ולמצוא משמעות לחייו.
 
הוא מבקש ליצור קשר עם משפחתו של ג'ים, אך נתקל בתגובה צוננת ומתנכרת. לאחר מכן הוא נענה להזמנתה לדירתו של שכנתו, שהיא גם חברת נפש שלו, צ'ארלי (ג'וליאן מור), את חברתה ינצל להפגת בדידותו המתמשכת. במהלך המפגש ביניהם היא מנסה לפתות אותו, אך הוא דוחה אותה ושב להתחפר בתוך עצמו, מחשבותיו וייסוריו. מי שכן מעורר את סקרנותו הוא אחד הסטודנטים שלו, קני (ניקולס הולט), המחזר אחריו בהיסוס ומחפש שוב ושוב את קרבתו.
 
העיצוב הצורני מעניין, אלא שהסרט כושל, לא מצליח להעביר רגש ולא ממריא לשומקום. 

סינגל-מן-וזומבילנד-ענקית.jpg

"ברוכים הבאים לזומבילנד" (ארה"ב 2009)
שיווק והפצה: פורום פילם
 
אמריקה נשלטת ברובה על ידי זומביס. קולומבוס (ג'סי אייזנברג), נער נאיבי אפוף חרדות קיומיות, מנסה לשרוד בעולם ההזוי הזה. הוא נותר לבדו, וכדי להישמר מפגיעה ומנשיכה על ידי זומביס – הפחד הגדול ביותר שלו - פיתח סדרה של כללי זהירות והימנעות מחשיפה שתגרום לספיגת מכה. באופן מקרי הוא פוגש בטלהסי (וודי הרלסון), קאובוי רברבן מצוי ומכסח זומביס עם קבלות.
 
הוא משתוקק לעוגות טווינקיס, שנראה שנעלמו מן המדפים הנבזזים, ומתגעגע לכלבו באק, שאבד. השניים מצטיידים בנשקים וחוברים למסע משותף למערב, שם הם חושבים שקיימת קהילת שורדים גדולה. בדרך הם פוגשים בשתי בנות, וויצ'טה (אמה סטון) וליטל רוק (אביגייל ברסלין), והארבעה ממשיכים במסע המשותף. אלא ששתי הבנות הן צעירות מתוחכמות שלא סומכות על איש מלבד האחת על רעותה. גם לא על קולומבוס וטלהסי. את הסרט ביים רובן פליישר ומככב בו את עצמו, בתפקיד וסיטואציה משכיבים מצחוק, ביל מארי.  

פארודיית אימה אותנטית, אירונית ומגניבה.    



05/05/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע