סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2019 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
כתבה
 
מאת: נחום מוכיח אשטון קוצ'ר: גורו של רשתות חברתיות
 

 
 
כאשר חושבים על חברות התקשורת הטובות והגדולות בעולם, נוכחים לדעת שהן בבעלות גברים לבנים בני 40 פלוס. ואילו בטוויטר ראיתי מגוון הרבה יותר עשיר של אנשים. למשל, נשים שיש להן יותר ממיליון עוקבים, ו-7% מהן היו שחורות. יש בטוויטר גם הומוסקסואלים ועוד קבוצות זהות חברתיות-כלכליות מגוונות. מדובר בפרספקטיבה נכונה יותר. היה חשוב לי להשמיע את קולי כדי לראות עד כמה אוכל להעצים אותו"
השחקן ההוליוודי חשף אתמול בכנס בזק את תובנותיו בתחום התקשורת החברתית באינטרנט


פיקח ואינטליגנטי

 

ההישענות הגורפת שלו כבר שנים לא מעטות על משנת הקבלה, יחד עם רעייתו דמי מור (לה נישא לפני כחמש שנים, בטקס קבליסטי למשעי), הפכה את אשטון קוצ'ר, 32, יליד סידאר ראפידס, איווה, בעבר דוגמן והיום כוכב הוליוודי בהגדרה, לאורח תכוף כאן. 

 

קוצ'ר מוכר בעיקר כשחקן של סרטי נעורים-קאלט ("אחי איפה האוטו שלי"), קומדיות רומנטיות ("ירח דבש מטורף", "הבת של הבוס שלי", "מה שקורה בווגאס"), דרמות וסרטי אקשן ("אפקט הפרפר", "התפשטות", "יום האהבה", "קילרים"). עדיין לא משהו שמיצב אותו כשחקן איכות. מאחוריו גם קריירת טלוויזיה משגשגת ("מופע שנות ה-70", "פאנק'ד", תוכנית מתיחות פופולרית אותה אף הפיק).

 

אבל קוצ'ר הוא גם בעל תואר נוסף, שהביא אותו לכאן - הגורו הלוהט של הרשתות החברתיות. אחרי שצבר כחמישה מיליון חברים בפייסבוק והיה ראשון המשתמשים הפופולריים בטוויטר, בו רשם מספר שיא של עוקבים, בין חמישה לשישה מיליון, ואף ניצח בתחרות מתוקשרת את לארי קינג ורשת CNN הגדולה - הוא נחשב למומחה בלתי מעורער בתחום התקשורת החברתית באינטרנט.

 

בביקורו הקודם כאן, באוגוסט השנה, איחד הבחור בקטנה בין שתי אהבותיו – הקבלה והרשת החברתית – כאשר שלח מסר לחשבון הטוויטר שלו ממלון "מצודת דוד" בו התארח: "הבוקר, אור של חסד שוטף את ארץ הקודש. אני רק מקווה שאוכל להעביר הלאה את הבטחתה".

 

אתמול היה קוצ'ר (שהגיע הפעם לארץ עם רעייתו מור) האורח המרכזי בכנס בזק אקספו שנערך בגני התערוכה בתל-אביב. הוא התארח במסגרת האירוע למפגש עם הקהל, בהנחיית אשת הטלוויזיה לינוי בר-גפן, ודיבר על חוויותיו והשגותיו בתחום המדיות החדשות והשפעתן על התרבות הפופולרית ואמצעי השיווק של ימינו.

 

המפגש נשא את השם הבומבסטי: "הציוץ שהפך לשאגה" – לשחק ולנצח המגרש הטכנולוגי של המדיה החברתית. קוצ'ר הוא גבר מרשים, גבוה, רזה ונאה, מה שלא עומד בסתירה להיותו איש תקשורת פיקח ואינטליגנטי. זהו לו, לעדותו, כבר ביקור רביעי בארץ ("אני נהנה פה מאוד, זה מקום אנרגטי, מרכז אנרגיה לעולם כולו" – ציטוט אופייני למתחזקי הקבלה האמריקנים, משפט שכבר שמענו לא אחת מפי מדונה – נ.מ), מגלה תחילה כיצד הפך ליזם בתחום האינטרנט.

 

"לי ולשותפי ג'ייסון יש חברה להפקת סרטים ותוכניות טלוויזיה בשם 'קטליסט'", סיפר. "כאשר ערכנו  באמצעים וירטואליים סדרה בקטעים של שלוש דקות, ולאחר מכן חיברנו אותם לרצף אחד – גילינו את האפשרויות הגלומות באינטרנט. לפני כשש שנים ביצענו עסקה עם חברת מפיקת תוכן באינטרנט, כדי להיות בעלי שליטה על הטכנולוגיה הזו.

 

נוכחתי גם לגלות שהשיחות הפרטיות שלי עוברות לצ'אט, כאשר עד לפני זמן לא רב הטלפון היה כלי התקשורת המרכזי שלנו. שמתי לב שבנותיי החורגות משתמשות בצ'אט במקום בטלפון. כל אחד משתמש היום במסנג'ר שלו, וכך הבנו שהאינטרנט הוא מקום נהדר שאפשר למלא בתוכן, ברמה גבוהה. באותה תקופה, לפני כחמש שנים, לא ניתן היה עדיין לעשות סטרימינג (אחסון שרתי רדיו ווידאו) ברמה גבוהה, כמו ב- NGN (רשת התקשורת הכי מתקדמת טכנולוגית), שאפשר לעשות זאת בצורה טובה. וכאשר עלה הטוויטר ולמדתי את העובדה שאתה יכול לחלוק בו מידע עם אנשים במהירות גדולה, חשבתי שזה עצום. הבעלים של חברת 'זינגה' שבעמק הסיליקון הסביר לי את העיקרון של לשלוח לאחד, ששולח לעוד אחד וכן הלאה וזה נראה לי מדהים. החלטתי להשתמש בפלטפורמה זו ולחלוק מידע עם אחרים".

 

על התחרות המדוברת עם CNN הוא אומר: "זה היה מאבק אמיתי. הדבר המרשים ביותר מבחינתי בסיפור הזה היה להבין את הפלטפורמה ולקלוט את היכולת שהיא נותנת לאדם אחד בלבד. ראיתי אנשים עם 150 אלף עוקבים שלא ידעתי מי הם, ואז הבנתי שהייתה לנו יכולת שידור משל עצמנו. ראיתי את המספרים של CNN , אבל הבנתי שהקול האחד שלי יכול להיות חזק כמו שלהם.

 

"כאשר חושבים על חברות התקשורת הטובות והגדולות בעולם, נוכחים לדעת שהן בבעלות גברים לבנים בני 40 פלוס. ואילו בטוויטר ראיתי מגוון הרבה יותר עשיר של אנשים. למשל, נשים שיש להן יותר ממיליון עוקבים, ו-7% מהן היו שחורות. יש בטוויטר גם הומוסקסואלים ועוד קבוצות זהות חברתיות-כלכליות מגוונות. מדובר בפרספקטיבה נכונה יותר. היה חשוב לי להשמיע את קולי כדי לראות עד כמה אוכל להעצים אותו".

אשטון-קוצר-01.jpg 
אשטון קוצ'ר (תמונת יח"צ)|


 

"מי שרוצה להשפיע ברשת חברתית חייב להקשיב"

 

אמרת שרצית גם להוכיח שאדם מן השורה יכול להשפיע על תקשורת חברתית בדיוק כמו קונצרן טלוויזיה גדול. אלא שאתה לא אדם רגיל אלא שחקן מפורסם, צעיר ויפה תואר. אתה לא בדיוק המודל של האיש הממוצע.

 

"ההישג הוא השגת יותר ממיליון עוקבים בטוויטר. אני עושה סדרות טלוויזיה ויודע שהמון חברות כבלים היו רוצות שיהיו להם מיליון צופים, אנשים בכל רחבי העולם. אבל מה שיש כאן זה בעצם יותר ממיליון עוקבים באינטרנט וזה דבר עצום, כי מדובר כאן בנקודת מפנה של העברת כוח ממדיה אחת לאחרת - שבה כולנו משתמשים.

 

"נסעתי עם נציגי הממשל לרוסיה, כדי לדבר שם על עתיד הטכנולוגיה. דיברנו בפני סטודנטים בסיביר והיו איתי מנכ"ל e-bay ואנשי חברות אחרות והדבר הראשון שהם אמרו לסטודנטים הוא לכבות את המצלמות ואת מכשירי הסלולר. ואני אמרתי, לא, תפעילו את הניידים ואת המחשבים. זאת ההזדמנות שלכם לומר את מה שיש לכם על הממשלה, על כל דבר, להיות חשופים ושקופים, ורק אז נתחיל לדבר. והם עשו זאת. כך קורה בכל העולם וזה נפלא".

 

יש לך כ-5.5 מיליון עוקבים בטוויטר. האם אתה חש שיצרת איתם קשר משמעותי? האם נוצרה לך חברות אמיתית עם כמה מהם? אחרי מי אתה עוקב?

 

"אני לא סופר כמה עוקבים יש לי. אחרי המיליון הראשון זה כבר לא משנה. אני עוקב אחר אנשים מיוחדים שמעניינים אותי. כמה בדיוק אני לא יודע, אני לא סופר. אני לא מצליח לצפות בכל הטוויטים שמגיעים אליי אך ברבים כן, ויותר חשוב להאזין. אם אתה רוצה להפעיל את השפעתך בתקשורת החברתית אתה חייב להקשיב, להאזין לאנשים, לאיך הם מרגישים ומה הם חושבים על הדברים שאני מציג בפניהם.

 

"אני חושב שזה יכול לעניין אם אני מעלה אמרה רוחנית או ציטוט מתוך איזה ספר. יש לזה השפעה עצומה על המון אנשים. גם כשאני מציג משהו שנוי במחלוקת, יש לזה השפעה עצומה. אבל אם אני הולך לשתות קפה, זה לא מעניין אף אחד. אם אני מוצא וידאו חדש, אני שם אותו שם, תנועה חברתית שאני רוצה לתמוך בה וכו'. מה שאני עושה שם, בדרך כלל לא קשור לקריירה שלי או לעצמי.

 

"באמצעות רשתות חברתיות חברות יכולות לשלוט בתקשורת. תקשורת חברתית זה גם דבר מטריד, כשיש שם אנשים לא אחראים. לי לא קראו הרבה בשמות גנאי ואנשים אומרים עליי דברים טובים בדרך כלל. אבל לפעמים אומרים גם דברים רעים, ואפילו רעים מאוד. צריך למצוא גם את הטוב שבשלילה. יש האומרים שצריך לרדת מהטרמפולינה הזו, אנשים מאוד מפורסמים שהיו מעורבים בתקשורת חברתית ירדו מזה בגלל גסויות, בגלל האופן שבו הגיבו כלפיהם. אבל לביקורת יש ערך בתקשורת חברתית בזמן אמת. זה כמו להדליק אור בחדר אפל. לפעמים בתאורה חלקית לא ניתן לראות הכול ורק באור לגמרי מלא רואים את כל הזבל והרוע שיש בחיים. לפעמים ביקורת מטילה עליך אור ואתה רואה את הלכלוך ומנסה להסיר אותו ממך. לכן חשוב גם שיגידו מה לא בסדר, לא רק מה שטוב".

 

היום יש טוויטים רבים שחושפים הרבה יותר ממה שהיינו רוצים לדעת. האם אתה לא מתגעגע לימים שבהם הדברים היו יותר דיסקרטיים?

 

"יש דברים שאתה לא צריך לעקוב אחריהם. לא צריך לקרוא כל דבר שאנשים כותבים. הקסם בכל הדבר הזה הוא שאנחנו יכולים לבחור את הערוצים שאליהם אנחנו רוצים להיחשף. כל השנים הכתיבו לנו באיזה ערוץ לצפות. כשהייתי ילד היו ארבעה ערוצים, וכעת יש 1,500. נוכחנו לדעת בכל דקה יש 24 שעות של תוכן ביו טיוב. אני חושב שמדברים על מיליון שעות תוכן. אתה צריך לצפות ביו טיוב במשך אלף שנה כדי לראות את כל התוכן שיש שם כעת".

 

האם נראה לך שתאגידים וחברות גדולות גילו את הדרך להשתלטות על התקשורת החברתית?

 

"אולי הם שולטים בחלק מסביבות האינטרנט, אבל אפשר להחליט לא לעקוב אחריהם. נכון שהכסף קונה את הפרסומות והם משיגים השפעה באמצעות שטחי פרסום, אך כאשר מפרסמים ייכנסו עוד יותר לאותן שווקים רוויים, המשתמשים יחפשו פילטרים באותן רשתות, כדי להתנקות".

 

"אני לא רוצה את הפייסבוק שלי בטלוויזיה"    

 

מהם השינויים שיחולו בתקשורת החברתית בשנים הקרובות?

 

"אני חושב שהדבר הגדול ביותר יהיה האופן שבו התוכן יהיה מאורגן. כרגע הקסם של סביבה שמתעדכנת כל הזמן הוא המהירות. אנחנו רק משחררים כותרת והיא כבר מופיעה, ואם היא מעניינת אני נכנס לתוך המאמר.

 

"כרגע זה מאוד שטחי, כאילו יש מחסום להיכנס לעומק. אני מאמין שהתוכן יבדיל את עצמו, בין זה שמשלמים עליו כסף לבין זה שיינתן בחינם ויהיה רווי בפרסומות. כמו בפרסומות שיש לנו בטלוויזיה. אני מאמין שאפשר יהיה לשלם על מנת לא לראות פרסומות, כשאתה תבחר במה לצפות ותריץ את הפרסומות בעזרת השלט. המדיה החברתית היא אוכלוסיה מורחבת שניזונה מתמריצים מזויפים לעיתים. אני חושב שצריכות להיות הזנות תוכן קטנות אך יותר משפיעות. אני חושב שהדברים יהפכו לפרטיים יותר ואישיים יותר והחברות היותר קטנות ופרטיות ישנו את מה שקורה היום".       .

 

 

גוגל עומדת להשיק את גוגל טי.וי. איזו השפעה תהיה לזה לדעתך על חיי האנשים?

 

"בשלב הזה לא נראה לי שתהייה לכך השפעה. כרגע אפל טי.וי כבר קיימת והיא לא שינתה דבר באופן דרסטי. אני צופה בזה בסדר גודל של 20% מכלל זמן הצפייה שלי. אני חושב שגוגל טי.וי תשיג את אותם אחוזי רייטינג.

 

"נראה לי שבעתיד זה ישתנה ואולי במקום המקלדת נפעיל את הסלולר ונראה את התוכן על המסך. אני אישית לא הייתי רוצה לשים את התקשורת החברתית על מסך גדול, כי יש בה דברים פרטיים שלי שלא הייתי רוצה לחשוף לעיניי כולם. אני לא רוצה שהפייסבוק שלי יהיה בטלוויזיה. כשאני נכנס למשל לחדר של בתי החורגת כדי להגיד לה לילה טוב לפני השינה, אם המחשב שלה דולק היא מסתירה אותו ומבקשת שלא אציץ, כדי שלא אראה. אני שואל, על מה את מסתכלת? והיא אומרת שזה כלום. אבל בכל זאת היא לא הייתה רוצה שכל העולם יציץ לה, כי יש בזה אולי משהו פרטי ואישי.

 

"אני למשל מצייץ (טוויט) לאשתי לעיתים אפילו כשאני נמצא מולה, יש בזה משהו רומנטי אינטימי, כמו לשלוח ורדים לאישה בזמן שאתה בעבודה. אם יש לי וידאו אני רוצה שהיא תראה אותו באותה, שנצפה בזאת יחדיו".

 

מאבק בעבדות ילדים ונשים

 

ספר על כמה מהפרויקטים העכשוויים שלך

 

"פנינו לאו"ם במטרה לסייע במינוף פרויקטים, כמו מלחמה במלריה ובקדחת בעולם השלישי. זה ניתן להיעשות על ידי מסכים רבים שבהם יהיה פרסום למודעות למחלות האלה. אספנו קבוצה שנקראת 'שליחי מלריה', וכולם הסכימו להוציא תוכן על המחלה פעמיים בחודש למשך תקופת מה. קיבלנו 250 מיליון תגובות בתקשורת, וכל זאת על מנת להביא את המחלה למודעות. זה תרם מאוד והשפיע על הבנק העולמי להשקיע כסף כדי לטפל בבעיה ולהפיץ את הבשורה באמצעות הרשתות החברתיות.

 

"בעיה נוספת היא ניצול וסחר בילדים ברחבי העולם. אשתי ואני הקמנו ופעילים בקרן בשם GNA , הפועלת להפסקת הדבר הנורא הזה שהרבה אנשים עדיין לא יודעים עליו. חושבים שעבדות זה מה שהיה בתורה כשיצאנו ממצרים, או בהקשר של אמריקה כשאנו חושבים על פועלו של לינקולן. אבל גם כיום יש עבדים בארצות הברית, 300 אלף ילדים נמכרים לעבדות מין כל שנה.

 

"הובא לידיעתנו שישראל היא אחת השווקים הגדולים לסחר בנשים ממזרח אירופה. יש לנו פרויקט בשם 'גברים אמיתיים', שאותו אנחנו מנסים לקדם כאן. הרעיון הוא שגברים אמיתיים לא קונים נשים אלא תומכים בהן. אנחנו רוצים להשיק קמפיין של תקשורת חברתית בנושא זה – נגד סחר בנשים ובבני אדם בכלל. גוגל, מייקרוסופט ופייסבוק התאגדו יחד כדי להירתם לעניין של מאבק בעבדות בילדים ואנשים. אנו פונים לשרתי אינטרנט כדי להפסיק את גלישת התוכן הזה לרשתות. חייבים למצוא פילטרים כדי לחסל את הסחר דרך האינטרנט".  

 

מביקוריך כאן, מה למדת על ישראל ואיך צריך לשווק אותה בעולם?

 

"אני מסתובב פה רק בלילה, כדי שתהיה לי פרטיות... אז להגיד שאני מכיר את ישראל זה קצת מוגזם. אתם צריכים לחשוב למי אתם רוצים לשווק את המדינה. קודם כל צריך לאתר קבוצות יעד לשיווק, באמצעות הרשתות החברתיות, לסנן ולהחליט מהי הקבוצה שניתן להשפיע עליה ולשנות את דעתה.

 

"יש כאן אנשים צעירים מבריקים, שהם גם יזמים בלתי רגילים. אני חושב שהיו בישראל 3,000 סטרט-אפים מדהימים, בשווי 1.9 מיליארד דולר. זה דבר עצום של אנשים חכמים ומבריקים. תעודדו אנשים לראות מה קורה כאן. זה דבר מדהים. צריך לשוחח ולחלוק רעיונות בתקשורת החברתית. זה יסייע לשיווק של ישראל יותר מכל דבר אחר".



12/10/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע