סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון כשאביטל פוגש את אביטל
 

 
 
פסטיבל ישראל: אבי אביטל ועומר אביטל מחברים ג'אז, מוזיקה קלאסית ומרוקאית ואלתורים. שיחה


לחפש את הסאונד של המקום הזה

מפגש פסגה בין כמה מהמוזיקאים הישראלים המצליחים בארץ ובעולם מביא אל במת פסטיבל ישראל את המופע "אביטל פוגש את אביטל".

המופע מחבר בין אמן המנדולינה אבי אביטל - כוכב עולה בשמי המוזיקה הקלאסית העולמית ומועמד לגראמי 2010 – לבין עומר אביטל (THIRD WORLD LOVE, "ימן בלוז"), קונטרבסיסט וירטואוז, נגן עוד, מלחין ומעבד, שבדרכו היפהפייה יצר נקודות השקה מרתקות בין הג'אז שממנו צמח, למוזיקת עולם ולמוזיקה ערבית, תוך שהוא משאיר בכל אחת מהן את טביעת אצבעו והטמפרמנט הייחודיים לו כל כך.

לצדם של השניים הפסנתרן והמלחין עומר קליין, מאמני הג'אז הישראלים המצליחים בעולם, ונגן כלי ההקשה איתמר דוארי שניגן לצדם של הבסיסט אבישי כהן, עידן רייכל, וברי סחרוף. ביחד מנגנים הארבעה ערב שמורכב בעיקר מלחניו של עומר אביטל ומחפשים את הרגע המוזיקלי המשותף שיגדיר את החיבור בין העולמות המוזיקליים השונים שהם מייצגים.

"הדבר הכי ברור פה הוא ההבדל של ההובלה של אבי אביטל", מספר עומר אביטל, "בגישה שהיא משהו שבחיים לא היינו עושים בתור נגני ג'אז באופן הזה. זה לא פשוט. כל פעם שאת באה לשלב כמה דברים שונים יש בזה הרבה פחות זרימה טבעית מנגני ג'אז שמנגנים ביחד או נגנים קלאסיים או להקת רוק שמנגנת. יש פה איזה משהו שצריך לעצור ולהבין מה כל אחד מביא, אבל אותי זה מרגש, אני אוהב את זה.

"אני לא אגיד שזה מאה אחוז קל, אבל יש בזה חידוש. זה רענן, זה שווה את הניסיון. זה מאוד מעניין שאנשים באים מרקעים שונים ומחפשים את המשהו המשותף שלהם. זה איזה מסע של כולנו לחפש מה זה הסאונד של המקום הזה. זה משהו שהוא קרוס-ז'אנר מבחינתנו. אנחנו מנסים להגיע לאיזשהו סאונד, איזו הרגשה משותפת, ללא קשר לרקע שממנו אנחנו באים. אני חושב שזה אחד המפתחות לערב הזה".

קלאסי, מרוקאי, ג'אז

איך נולד החיבור בין שניכם, האביטלים?

"אנחנו מכירים כבר די הרבה שנים. אנחנו כאילו בשטח קצת שונה, אבי מנגן מוזיקה קלאסית בעיקר, בגרמניה ובכל העולם. אפשר לקרוא לו כוכב עולה במוזיקה הקלאסית העולמית. הוא חתום בחברת ענק, 'דויטשה גרמופון', בערך החברה הכי יוקרתית למוזיקה קלאסית, והוא נגן המנדולינה הראשון שאי פעם הוחתם בחברה הזאת, ואני מניח שהוא קצת ממציא מחדש את המנדולינה בעולם הזה. האלבום האחרון שלו הוא אלבום של באך במנדולינה - יצירות של בטך שהוא עיבד למנדולינה מכל מיני קונצרטים לכינור, לפסנתר.

"אני מנגן ג'אז ומוזיקת עולם, מוזיקה מזרחית וכולי, ונפגשנו. הוא גם שמע אותי ב'ימן בלוז', והיה לנו דיבור. היה לנו דו שיח לעשות איזה משהו. הכוונה היא שגם ניפגש באמצע הדרך, כי גם אני באופן מסוים בא מהעולם הקלאסי. כשהייתי קטן למדתי גיטרה קלאסית. מעבר לזה, שנינו אביטל, אבוטבול במקור, מרוקאים, אז גם זה משהו שהוא מכנה משותף כזה, ולמצוא משהו שמחבר את זה הוא משהו לא רגיל מבחינתנו.

"ההזדמנות הראשונה הייתה בפסטיבל גדול בברמן, שם הזמינו מאיתנו את העבודה ויצרנו את ההרכב, עם אנשים מדהימים. עומר קליין שאני מנגן איתו כבר הרבה שנים, ואיתמר דוארי שגם איתו ניגנתי בכמה וכמה הרכבים. נפגשנו ויצרנו שם את המופע באיזה שבוע של חזרות, והאמת שמאז ועד היום לא ניגנו, אז פסטיבל ישראל זה גם הזדמנות לעשות היכרות לישראל עם המופע, ולהמשיך לפתח אותו. בקיץ הבא יש לנו כמה הצעות לפסטיבלים של מוזיקה קלאסית בגרמניה, ונשתדל גם שם להקליט ולפתח את זה".


אביטל-פוגש-את-אביטל-Andreas-Caspari.jpg
כשאביטל פוגש את אביטל, צילום: Andreas Caspari

כשעל רוב הלחנים אתה אחראי

"רוב הקטעים במופע הם שלי, יש קאבר שאנחנו עושים ל'שלום עליכם' של מתי כספי, יש שיר אחד של עומר קליין, שיר של אבי, וזה יכול עוד להשתנות אבל אני מניח שזה פחות או יותר מה שיהיה בערב. יש שני שירים בסגנון מרוקאי שהלחנתי. אפשר לקרוא לדברים האלה קטעים שהם באזור המזרח תיכוניים, הצפון אפריקאיים".

יש משהו מאוד יהודי בעיניי ב- LONELY GIRL , קטע ששמעתי מתוך המופע בברמן, שיהיה גם בפסטיבל ישראל

"אבי ניגן כלייזמר הרבה שנים, ניגן עם גיורא פיידמן, הוא מנגן עם הרכב בלקני, אז אולי משם בא הצבע הזה. לי הקטע הזה נשמע מאוד ים תיכוני, כתבתי אותו בסגנון הזה. המבנה שלו רחב יותר משיר. זה מה שהלכתי עליו בקטע הזה. הוא הלחנה סגורה, אין שם אלתורים".

   

לפתח את המוזיקה דרך ההופעה

זו באמת אולי השאלה המרכזית במפגש בין ג'אז לבין מוזיקה קלאסית, עד כמה הקטעים סגורים או פתוחים לאלתורים

"זו באמת שאלה, כי מהבחינה הקלאסית, אבי הוא קודם כל מבצע מדהים, אז יש באמת שירים כמו 'נערה' ועוד כמה קטעים שהם ממש כמו קטע סגור, יפה, מבוצע. יש בו חופש, יותר מאשר בשיר פופ ויותר מביצוע קלאסי, אבל זה לא חופש של ג'אז.

"יש קטעים אחרים שיש בהם קטעי אלתורים, ואני חושב שבשביל אבי זה אולי הערך המוסף הגדול של המופע הזה, שהוא יושב עם אנשים שזה מה שהם עושים כל החיים, מאלתרים. אני הבנתי ממנו שזה בהחלט האתגר בשבילו, אבל מצד שני כנראה שזה משהו שיש לו.

"בסופו של דבר אנחנו חיים במין עידן שבו אנשים עושים יותר מדבר אחד. אני חושב שאלתור זה דבר די טבעי. נראה לי שרוב האנשים יכולים להתחבר לפחות לרעיון של אלתור, ואני חושב שלאבי יש את הניסיון מעולם הכליזמר ועוד כמה הפקות כאלה שהוא עשה, ואני חושב שזה מאוד משחרר אותו. אני בטוח שזה אתגר מוזיקלי וערך מוסף מבחינתו".

ומבחינתכם?

"מבחינתנו אנחנו צריכים להתרכז במנגינות שהוא מוביל לעולם של הדיוק המקצועי. זה איזשהו מסע. אני לא יכול להגיד שהגענו לשלמות, אבל זה בהחלט מסע כיפי. אני מניח שבהופעה של השבוע נגלה עוד כמה דברים, ויש לנו גם הופעה בגרמניה עם כמה חזרות שם, אז אני מניח שנעדכן את החומר. כאמן ג'אז אני חושב בדרך של לפתח את המוזיקה, והפיתוח בדרך כלל נולד מההופעות, בשונה מעולם הפופ שבו עובדים כמה חודשים על משהו עד שיש את המוצר. התהליך הזה עדיין לפנינו".

"דברים השתנו בארץ,  הודות לאנשים שיוצאים מפה וחוזרים ובאים והולכים"

גם אתה, גם עומר וגם אבי, אנשים שמרבית היצירה והנגינה שלהם נעשית בעולם, ולא בארץ. אתה מרגיש שיש משהו מנטלי, אולי, שמאחד ביניכם כאמנים וכאנשים, לעומת מוזיקאים שחיים ויוצרים פה?

"בואי נגיד, אני עובד עשרים שנה פחות או יותר, ומאז שעזבתי את ישראל - אני עכשיו גר שם, אבל אני הרבה פה - יש המון שינוי. ברוב התחומים, חוץ מהזמר העברי, שזה דבר שמאוד מאוד שייך לפה ולכן גם הפוטנציאל המסחרי שלו פה הוא הכי גדול מן הסתם, או בתחום כמו ג'אז, שהשוק העולמי שלו הוא קטן, את חייבת להיות במקום שהשוק שלו גדול, כמו אירופה או ארה"ב.

"אני חושב שדברים השתנו בארץ, הרבה הודות לאנשים שיוצאים מפה וחוזרים ובאים והולכים. משמעת העבודה היא אחרת, יש פניוּת הרבה יותר גדולה לחזרות, אני לא יודע להגדיר את זה, אבל יש משהו אחר, כן. עושים אולי דברים ביותר פוקוס.

"אחד הדברים שאני הכי אוהב זה לחזור לפה ולנגן עם מוזיקאים ישראלים, אבל כשאני בא אני מרגיש שיש גם איזה משהו אחר, שזה קצת מתסכל. אבל מצד שני  דברים אחרים הם מאוד טובים. אני באמת חושב שהקשר הזה של אנשים שבאים ויוצאים וחוזרים, ויש הרבה מאוד מוזיקאים ישראלים כאלה, משפיע על הסצנה המקומית באיזשהו אופן".
 
המופע "אביטל פוגש את אביטל" יעלה ביום שישי 24 במאי 2012 באולם ימ.ק.א. בירושלים במססרת פסטיבל ישראל וביום שבת, 25 במאי ב-21:00 במדיטק חולון.


למועדי מופעים >

23/05/2013   :תאריך יצירה
קישורים
אתר הפסטיבל

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע