סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון יוצרים בעקבות יוצרים
 

 
 
גבי אלדור על הפרויקט של מפעל הפיס שבו מוזמנים יוצרי מחול  ליצור בעקבות יצירות ותיקות


"על ידי החזרה, זוכה האוריגינל בעצם לפרישה הכי מושלמת שלו'", מצטטת גבי אלדור את משפטו של הוגה הדעות  וולטר בנימין, ומוסיפה, "כשמוציאים אותו מחדש מגלים בו דברים שקודם היו, אולי, נחבאים מן העין".

על בסיס אמירה זו ניתן להתבונן על "בעקבות", פרויקט המחול החדש של מפעל הפיס שיזמה אלדור, חברת מועצת הפיס לתרבות ואמנות, חוקרת מחול, סופרת ושחקנית, המזמין יוצרים ליצור יצירות מחול חדשות בעקבות יצירות מחול ישראליות שנוצרו עד 1990.

"הפרויקט הוא שחזור מחולות מהמחול האמנותי הישראלי שנוצר עד שנות התשעים, בהן הגיע השינוי הגדול עם סוזן דלל ואוהד נהרין", מספרת אלדור. "יש כל מיני שמות לדבר הזה. יש שימור ויש רקונסטרוקציה ויש גילום ואמבדימנט, לגלות בתוך הגוף מחדש, ליצור מחדש בגוף איזו שהיא מציאות".

ואלו מטרות מנשבות מתחת לכל המושגים הללו?

"היום זו פעילות בפני עצמה. לא רק אנחנו מתעסקים בה. מעניין מאוד שהתהליך של מציאת חומרים של פעם, שחזור, ללכת בעקבות, הפך לפרקטיקה מאוד מקובלת שתופסת המון עניין.

"חזרתי עכשיו מכנס של ארבעה ימים בברלין שהתעסק אך ורק ב'פולחן האביב', מאה שנה מאז הפרמיירה שלו. תארי לעצמך, יצירה אחת חשובה שטובי החוקרים בעולם מקדישים לה ארבעה ימים: ביחס למוזיקה, במשמעות הפוליטית של היצירה ובנוסחים השונים שלה.

"יש גם הרבה מאוד גישות לעניין השחזור. יש הבחנה שעושים, למשל, בין זיכרון לבין היסטוריה. מבחינת הזיכרון הדברים נשכחים. הזיכרון הוא טבעי. הוא מגיע לאיזה מיצוי ואז נשכח. להיסטוריה יש את הכוח להוציא דברים מחדש לפועל, אבל הם כבר מקבלים צבעים אחרים. הם כבר לא זיכרון טבעי".

יצירת המקור כקרש קפיצה

מה נדרש מהיוצרים שייקחו חלק ב"בעקבות"?

"ב'בעקבות' אנחנו הולכים בעקבות מחולות ישראלים, כשיוצרים הם הבוחרים את המחול המקורי, אבל יש תנאי סף. צריך להיות תיעוד למחול שנבחר, צילומים, דברים שנכתבו עליו, ביקורות, קטעי יומנים של היוצרים, אם אפשר שיהיה וידאו, למרות שמהריקודים היותר מוקדמים זה יותר קשה, אבל צריך איזה חומר ויזואלי. תנאי נוסף זה שמישהו שהיה נוכח בהפקה המקורית, מתפאורן ועד רקדן, יהיה זמין. מישהו שהיה עד חי להתרחשות".

אלו אפשרויות עומדות בפני היוצר החדש להתמודדות עם יצירת המקור? איך הולכים בעקבות מחול?

"הדוגמה שמשמשת לנו כדוגמת דגל היא השחזור או הגילום מחדש של ניב שינפלד ואורן לאור שעשו ביחד לפני שנה את 'דירת שני חדרים' של ניר בן גל וליאת דרור. הם עבדו על היצירה, קודם כל למדו אותה על בוריה כמו שהיא הייתה, כמובן שהם קיבלו אישור מהיוצרים המקוריים, ואחר כך הם התאימו את זה לעצמם כדי שזה ייצא אותנטי. יש בזה אלמנטים מהמחול המקורי, קטעים, צעדים וכמובן המבנה הבסיסי של שני חדרים, הם רק סימנו אותם אחרת והתאימו אותם לעצמם".

אני עדיין מנסה להבין עד כמה מותר מבחינת הפרויקט להתרחק מיצירת המקור ולהוליד אותה מחדש. איפה הגבולות?

"את הגבולות יבחנו בוועדה האמנותית והיא תצטרך להחליט, אבל לא מצפים לשחזור מוחלט. צריך רק להיות בזה אסוציאציה מיידית והכרה של המקור שמשמש בעצם איזה קרש קפיצה. אפשר כמובן גם לשחזר אותו, אבל ממנו לצאת הלאה אל עצמך ואל מה שלך יש להוסיף לדבר הזה.

"עושים היום דברים די קיצוניים. ז'רום בל, למשל, שהוא פרובוקטור רציני, רקדן וכוריאוגרף שעשה דברים מאוד רציניים ביחס לפוליטיקה של זהויות, לקח את ורוניק דואנו, רקדנית מתוך קבוצת הרקדנים של האופרה של פריז, והיא מספרת את סיפור חייה, ובתוך זה היא מספרת על תפקיד משני שהיה לה בבלט הכי מפורסם בעולם, 'אגם הברבורים'.

"בקטע הזה היא עומדת באותה תנוחה במשך דקה שלמה ולא זזה. כשהוא שם זרקור רק על הנקודה הזאת שבה היא עומדת, ובינתיים מתנגן כל 'אגם הברבורים', יש סוג של היזכרות בריקוד עצמו, למרות שמה שאנחנו רואים על הבמה זו רקדנית שלא זזה באותה פוזה במשך דקה שלמה. יש פה אסוציאציה נורא ברורה. זאת התרחקות, וביחד עם זה זה הכי שיכול להיות, כי היא באמת השתתפה ובאמת עשתה את הקטע הזה, אבל הוא פתאום מאיר קטע אחר לגמרי מהריקוד, והמרחק זאת החידה, זה מה שיהיה מעניין.

"ברור שצריך להכיר טוב את היצירה שממנה יוצאים למסע אחר. היא צריכה להיות מונחת שם באיזשהו אופן".

בעקבות-01.jpg

להגן על מורשת עצומה

למי מיועד הפרויקט הזה? מי יכול להגיש הצעות למחולות המחודשים?

"הפרויקט מיועד לכל כוריאוגרף מקצועי, ויש קני מידה מאוד מדויקים לדבר הזה. זה לא בשביל כאלה שאף פעם לא עשו שום דבר. גם להקות המחול הגדולות יכולות כמובן לפנות. יש תקציב מאוד יפה של המועצה לתרבות ואמנות של מפעל הפיס.  דולין מלניק, ראש אגף תרבות ואמנות של מפעל הפיס, איריס לנה ואני מייצגות את המועצה.

"בראש הוועדה האמנותית עומדת נעמי פרלוב, וצוות השופטים עדיין לא נקבע כולו אבל טליה פז היא אחת מהשופטות. כשמגישים את ההצעות היוצרים צריכים כבר לבוא עם חומרי ארכיון, איסוף, מחקר, ראיונות עם אנשים, דברים שהם מצאו, וככה אנחנו מגנים בעצם על מורשת עצומה".

ומה בישורת האחרונה?

"עדיין לא ברור אם יהיה ערב שמוקדש ליצירות קצרות או ערב אחד שמוקדש ליצירה אחת ארוכה אבל הרעיון הוא שמועצת הפיס מפיקה גם כמה ערבים שבהם תוצגנה העבודות החדשות שבעקבות העבודות הישנות".
 
הגשת המועמדות לפרויקט "בעקבות" תיעשה באמצעות מילוי טופס מועמדות באתר האינטרנט של מפעל הפיס , לא יאוחר מ-23 בינואר 2014.



03/12/2013   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע