סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2019 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ריאיון
 
מאת: נחום מוכיח יוסי אבירם בפסגת הגבעה
 

 
 
זה בעצם סרט מסע, בתוך מסגרת של סרט חקירה. מישהו בצרפת אמר לנו שזה סרט חקירה אקזיסטנציאליסטי, או קיומי. אני אוהב את הערבובים האלה וחושב שהם מעניינים. אם זה יצא מוצלח או לא? זה כבר סיפור אחר. שישפטו אחרים. סרט שאני מאוד אוהב הוא 'תירו בפסנתרן', של פרנסואה טריפו, שהוא סרט אהבה במסווה של סרט משטרתי. הוא כמובן הרבה יותר מוצלח, אני חלילה לא משווה. אבל זה ניסיון שכזה"
במאי "הגבעה", מסביר איך ליהק לסרט הביכורים שלו את השחקנים הצרפתים נילס ארסטרופ, גי מרשאן ומתייה אמלריק 


לפני כשש שנים הוקרן סרטו הדוקומנטרי של יוסי אבירם "כל ערב". במרכזו עמדה מערכת יחסים ארוכת שנים בין שני גברים, ראובן ורדי (75), בן דוד של אמו, ופיירלואיג'י רוטילי (65) שחיו יחד בדירתם שבפריז.  ב-2010 זכה הסרט בפרס הסרט הדוקומנטרי הארוך הטוב ביותר בפסטיבל סנט פטרסבורג.

בפיצ'ר העלילתי הראשון של אבירם, "הגבעה", חלק מהעלילה עוסק אף הוא במערכת יחסים בין שני גברים מבוגרים בפריז, שאחד מהם, הפעם דמות פיקטיבית, נושא שוב את שם קרוב משפחתו, ראובן ורדי. אלא שבמקום אדריכל, כאן הוא שוטר על סף פנסיה במחלקה לאיתור נעדרים במשטרת פריז.

"אני אפילו לא זוכר את הנסיבות המדויקות לבחירת שמו של ראובן גם ל'הגבעה'", מנסה יוסי אבירם לשחזר. "קראתי לו כך בתסריט וזה התגלגל ונשאר. כמו שאספתי כל מיני דברים אחרים מהחיים ומהסיפורים, גם זה נכלל בעניין. אבל יותר מאשר השם, לקחתי אלמנטים ממערכת היחסים בין שני הגברים בסרט הדוקומנטרי לתסריט העלילתי. לחלק האחר, של הבן שבא לחפש מישהו בפריז, אין קשר לבני הזוג מהסיפור האמיתי.

הגבעה-ענקית-2.jpg
הגבעה (צילום: Mathieu Berthole)

מחיר ההומוסקסואליות

"מה שאהבתי אצלם ואימצתי זו מערכת יחסים בין שני אנשים כה שונים. האחד רוטן, כועס ודכאוני, והשני שמח ומלא חיים, ואת זה שהעניין הוא בלב הגבעה של המחיר שהאנשים האלה שילמו על ההומוסקסואליות שלהם. בדוקומנטרי אנחנו מבינים לאט לאט שהם עזבו, ראובן את ישראל ופיירלואיג'י את איטליה, בגלל שהם הומוסקסואלים ולא יכלו לחיות בחופשיות בשנים ההן, וזה קיים גם ב'הגבעה' - במחיר שראובן משלם בגלל השינוי שהוא עושה בחיים או בגלל זה שהוא הומוסקסואל. אני שמח 'לגנוב' דברים מהחיים לתסריטים שלי".

ב"הגבעה" חנוך (ליאור אשכנזי), מתקן אופניים, מסולק מבית חברתו יעל (דנה עדיני) לאחר שלא הסכים לקחת אחריות על ילדם שאמור היה להיוולד והיא ביצעה הפלה עקב כך. חנוך ישן בחנות האופניים שלו, מתרועע עם שכנו המבוגר פוגל (מוני מושונוב) ומשחק איתו שחמט.

במקביל, ראובן (נילס ארסטרופ), חוקר במחלקת הנעדרים של משטרת פריז, חי עם בן זוגו פאולו (גי מרשאן) בדירתם, אותה עליהם לפנות והם מחפשים דירה חדשה. ראובן מאתר גבר שנמלט מביתו, מורו (מתייה אמלריק), אך לא מצליח למנוע את התאבדותו.

חנוך מגיע לפריז, עוקב אחר ראובן, רוכש אופניים ורוכב למערב צרפת. שם מוצאת אותו פביאן (אמה דה-קון), אישה צעירה בהריון, שוכב על החוף חסר הכרה. הוא מאושפז אך לא מדבר, כאילו איבד את לשונו. רגע לפני צאתו לפנסיה, נשלח ראובן על ידי מפקדו כדי לנסות לדובב את חנוך.

הגבעה-ליאור-אשכנזי.jpg
הגבעה (צילום: Mathieu Berthole)

   


מ"אחרי הים" עד ל"הגבעה"

הסרט נקרא " אחרי הים " כשזכה בפרס סרט הביכורים בפסטיבל חיפה 2013. מדוע שינית ל " הגבעה "?

"לתסריט ולסרט קראו בהתחלה 'הגבעה', והצרפתים השותפים להפקה נתנו לו את השם La Dune, שאני מאוד אוהב. שכשרצינו להגיש אותו לחיפה, יצא סרט של רפאל נדג'ארי שנקרא 'מעל הגבעה', ויצא ספר בשם 'הגבעה'. הייתה איזו מחשבה שזה אולי יהיה מוזר ומבלבל, אז שינינו את השם, בעיקר לצורך הפסטיבל, אבל השם במקור, ועכשיו כמובן, הוא 'הגבעה'".

איך התהוותה הקו
-פרודוקציה הישראלית-צרפתית ואיך הצלחת ללהק לפיצ'ר העלילתי הראשון שלך שחקנים צרפתיים מוכרים ובעלי קבלות?

"עבדתי בארץ עם אמיר הראל ואיילת קייט מ'למה הפקות'. באיזשהו שלב שלחנו את התסריט ליעל פוגל בפריז, זאת מאחר ששתי חברות ההפקה עשו יחד את 'מדוזות' והיו בקשר טוב. קיבלנו כאן מימון מקרן רבינוביץ' והתחלנו לחפש מימון שם.

"תחילה שלחנו לנילס (ארסתרופ) תסריט והוא אהב אותו. נפגשנו וראיתי שזה מצא חן בעיניו. ואז, כשנילס היה בפנים, וגם ליאור אשכנזי - שניהם הסכימו בערך באותו זמן - בנינו סביבם בעצם את הקאסט. גי מרשאן קיבל את התסריט עם ציון התפקיד שהוצע לו, בצירוף העובדה שלצידו משחק נילס. זה כמובן אחרת והרבה יותר קל מאשר לקבל הצעה לשחק בסרט בו מופיע שחקן לא מוכר".

למתייה אמלריק נתת תפקיד קטן. לא חבל?

"לא. זה היה התפקיד. הוא מכר של יעל, שעשה עם החברה שלה את הסרט 'סיבוב הופעות'. היא הפיקה והוא היה הבמאי. וכך הייתה היכרות שבזכותה היה קל יותר לפנות. הוא בא לשני ימי צילומים. הסצנה מצאה חן בעיניו. מצד אחד זה אולי מפתיע, אבל לצורך השגת שחקנים אטרקטיביים צריך גם קצת מזל. צריך ליפול עליהם בזמן טוב, שבו הם לא עושים סרט אחר".

ובנוגע לישראלים?

"ליאור קרא את התסריט ומאוד אהב אותו ונפגשנו. כנראה שגם קסם לו לשחק בקו-פרודוקציה בצרפת. גם הוא וגם מוני מושונוב קיבלו את התסריט והסכימו. אלה לא שחקנים שאתה עושה להם אודישנים, אלא מציע להם תפקידים, כי אתה רוצה אותם. לתפקיד של יעל עשינו אודישנים ודנה עדיני באה".

עוד פרט אוטוביוגרפי שלקחת לסרט הוא עובדת היותך שחקן שחמט במועדון השחמט העירוני בנתניה.

"אפשר לומר. אני אוהב שחמט ושיחקתי הרבה, גם בתור ילד. שיחקתי במועדון במשך כמה שנים. זה לא מועדון מקצועי, ונערכות שם תחרויות מקומיות. זכיתי אמנם בגביע אחד לפני כמה שנים, אבל אני שחקן מאוד קטן, לא שחמטאי אמיתי. כבמאי, אני משתדל לאסוף דברים מכל מיני מקומות. את הסיפור על מישהו שנמצא על החוף קראתי בעיתון. זה קרה במקום כלשהו באנגליה. לא הייתה לו זהות, לא היו לו ניירות והוא שתק, אבל כשמצא איזה פסנתר בבית החולים, החל לנגן. אותי הסיפור הזה משך. מהעניין הזה בעצם התחיל הרעיון ואחרי זה תפרתי עליו את שאר הסיפור. את הפסנתר הפכנו לשחמט, ובסרט רואים שגם בגלל האלמנט הזה הוא מתעניין בחנוך".

עשית גם סרט דוקומנטרי, "וריאנט פולגאר", על שלוש אחיות הונגריות-יהודיות שאומנו על ידי הוריהן להיות הכי טובות בשחמט.

"כן. זה סרט שנעשה תוך כדי יצירת 'הגבעה', ואפילו הפסקתי את העריכה שלו כדי להשלים את 'הגבעה'". 

La Dune יצא בצרפת כבר לפני שנה וחצי.

"קיבלנו ביקורות מאוד יפות בסך הכל, והקרנתו לא הפכה שם להצלחה גדולה אם כי גם לא לכישלון. צפו בו בין 35 ל-40 אלף צופים. הוא יצא באוגוסט, טיימינג לא כל כך מוצלח כי כולם בחופשה הגדולה. אבל היינו איתו בפסטיבלים חשובים, בהם סן סבסטיאן וסן פרנסיסקו.

"האמת היא שלא הפריע לי שהיציאה בארץ התאחרה. אני לא יודע להסביר למה זה קרה, אבל זה דווקא נחמד שיש לו עוד פעם חיים. זה בהחלט מרגש. אני מקווה שהוא לא יהיה כישלון. אם זה יתקבל פה כמו שם, זה בסדר מבחינתי".

הגבעה-ענקית.jpg
הגבעה (צילום: Mathieu Berthole)

"זה בעצם סרט מסע, בתוך מסגרת של סרט חקירה"

אבירם, 44, נשוי ואב לשתי בנות, הוא במקור מרמת השרון. "למדתי קולנוע תחילה בתיכון 'אלון', בסוף שנות ה-80", הוא מספר. "אחר כך למדתי ב'סם שפיגל' ולאחר מכן עשיתי טיול אופניים גדול בעולם, וגם בקטע הזה עשיתי 'גניבה' מסוימת מהחיים לטובת הסרט. לאחר מכן גרתי שנה וחצי בפריז. המורה שלי בתיכון, ענר פרמינגר, הכניס לנו לראש את עניין הגל החדש והקולנוע הצרפתי, ובפריז כידוע אפשר לראות הרבה סרטים".

"הגבעה
" משלב בעצם בין מוטיבים של חיפוש זהות וחקירה.

"שלוש הדמויות נמצאות במין קו תפר כזה שבו הן מנסות להשלים עם העבר ולהתחיל משהו חדש, או מחפשות איזו הרמוניה. הדמות שמגלמת אמה, פביאן, קצת נחלשה בסרט לעומת התסריט. בגלל סצנות פחות מוצלחות שהורדנו, היא הפכה לקצת פחות ברורה ומלאה. זה בעצם סרט מסע, בתוך מסגרת של סרט חקירה. מישהו בצרפת אמר לנו שזה סרט חקירה אקזיסטנציאליסטי, או קיומי.

"אני אוהב את הערבובים האלה וחושב שהם מעניינים. אם זה יצא מוצלח או לא? זה כבר סיפור אחר. שישפטו אחרים. סרט שאני מאוד אוהב הוא 'תירו בפסנתרן', של פרנסואה טריפו, שהוא סרט אהבה במסווה של סרט משטרתי. הוא כמובן הרבה יותר מוצלח, אני חלילה לא משווה. אבל זה ניסיון שכזה".

הרזומה של אבירם מכיל לא מעט סרטים קצרים: "נסיעה לסרט" ("שילוב של דוקומנטרי ועלילתי שיצרתי בתיכון"), "אנה" - סרט עלילתי בן 18 דקות ("סרט הגמר מסם שפיגל, נעשה בפריז במסגרת תוכנית חילופי סטודנטים. הוא על אב שכותב מכתב לבן שלו מפריז ונוסע לפגוש אישה שאהב לפני הרבה שנים. משחק אותו ראובן ורדי, הגיבור של 'כל ערב', וגם פיירלואיג'י מופיע שם לרגע").

כן יצר את "כמה ימים" הדוקומנטרי ("סרט על סבתא שלי והכלבה שלה, שלושה ימים בחיים שלהן. סרט על זיקנה בעיקר, שהוקרן בערוץ 8"). וגם "יחסי ישראל צד"ל", פרק בסדרה הדוקומנטרית "מלכוד 82" ("על שלושה צד"לניקים במלחמת לבנון הראשונה, במלאת לה 20 שנה"). כמו כן שימש אבירם כצלם בסרטים קצרים רבים של אחרים וכתבות טלוויזיה וכתב את התסריט ל"תחת אותה השמש", שביים סאמח זועבי.

יש לך פרויקט חדש?

"יש כמה דברים. אני עובד על תסריט עלילתי שעוד לא סיימתי ולכן עוד אין לנו מימון. אני עובד גם על תסריט לישראלית שחיה בצרפת, ועוד משהו דוקומנטרי בשלבים התחלתיים שמוקדם עדיין לדבר עליו. אני עושה עכשיו גם סרט מוזמן לערוץ ארטה הצרפתי ומרגיש בר מזל שביכולתי לעשות את הדברים האלה. אני מקווה תמיד שסרטי הבא יהיה יותר טוב מהקודם".


למועדי מופעים >

04/01/2016   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע