סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2019 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: אבינו ועוד
 

 
 
"אבינו" מהפנט, "אמריקן האני" מסעיר, "הסרבן" משובח ו"ד"ר סטריינג'" משכנע


"אבינו" (ישראל 2016)
 
דרמה. סרטו של מני יעיש. עובדיה רחמים (מוריס כהן) הוא מאבטח קשוח וחסר פשרות במועדון המוזיקה המזרחית "שמיים". במקביל הוא מנהל חברת הובלות קטנה. עובדיה ורעייתו רחל (רותם זיסמן כהן) מנסים להביא ילד לעולם, אבל למרות כל ניסיונותיהם - טיפולי פוריות אצל רופא חסר אונים, פנייה לרב המסייע לאנשים במצוקה ותפילות חוזרות ונשנות לבורא עולם – הדבר לא עולה בידם. שלום רוזנטל (אלון דהן), גנגסטר העומד בראש כנופיה עבריינית קטנה, המבלה קבוע במועדון "שמים", קולט כיצד עובדיה מרסק בזה אחר זה מתפרעים שעושים דין לעצמם ומציע לו לעבוד אצלו בגביית חובות. עובדיה לא מעוניין תחילה בג'וב, אבל אחרי שמתברר לו שמדובר בכסף גדול, הוא מבין שיוכל לאפשר לעצמו לממן קליניקה יוקרתית לטיפולי פוריות ואולי בזכות זאת תיכנס רחל להריון. 105 דקות.          
 
דרמת פשע רבת עוצמה. כבר בסרטו הראשון, "המשגיחים", שוטט הבמאי מני יעיש באזור הדמדומים שבין פשע ואמונה - מקום מאוד אישי בביוגרפיה שלו. ב"אבינו" הפלרטוט עם הטריטוריה המרתקת הזו הופך לחיזור נלהב. יעיש מרכיב נראטיב מהפנט, קונצרט אלים ונוגע ללב בו-זמנית. מצד אחד אתה מזדעזע מהמהלכים חסרי הרחמים של עובדיה בשירותו של שלום ומצד שני מתעוררים בך חמלה כלפיו והזדהות בלתי רצונית עם מעשיו. התסריט מטפל באופן מאוד מדויק ואותנטי בפרדוקס, שקיים גם במציאות כידוע, שעיסוק בפשע לא עומד בסתירה לאמונה באלוהים. תצוגת המשחק של מוריס כהן, זוכה פרס אופיר בקטגוריית השחקן הראשי, היא לא פחות ממדהימה. הוא מעביר במשחקו קשת רחבה של רגשות וניואנסים, מחזות חתומה ומאופקת של הפנמת רגשות, ועד אקטים של אלימות קיצונית. יעיש שם בפי כל גיבוריו שעושים, עד האחרון שבהם, תפקידים מצוינים, דיאלוגים מהחיים, וזה נשמע אמין וקולע. יעיש יודע לשרטט את האווירה המתאימה לסיפור שהוא מגולל, וכמי שגדל על קולנוע מאפיה אמריקני שהצית את דמיונו, הוא משלב כאן באופן מעורר השראה את ההשפעות שספג מסרטים אלה.

אבינו - מועדי הקרנה          


אבינו-יחצ.jpg


   

 
"אמריקן האני" (ארה"ב 2016)
 
דרמה. סרטה של אנדראה ארנולד. סטאר (סשה ליין), נערה שנפלטה ממשפחה קשת יום, מתוודעת במגרש חניה של מרכול ענק לג'ייק (שיה לבאף). מתברר שהוא נמנה עם קבוצה של צעירים, בנות ובנים, ילדי שוליים שנפלטו ממשפחות מסודרות ונודדים ברכים בוואן, כשהם מוכרים למשפחות בורגניות מנויים למגזינים שונים. בראש הקבוצה עומדת קריסטל (ריילי קיאו), בחורה קשוחה ואסרטיבית, המקבלת את סטאר לחבורה אך היא נדרשת להוכיח את עצמה במכירת מנויים ולהביא כסף למימון חיי הנדודים של החבורה. כמו כולם. סטאר מצוותת לג'ייק וחווה את הדרך המניפולטיבית, שלא לומר שקרית, בה הוא משכנע אנשים לרכוש מנוי. תוך כדי מסעה של החבורה, וההווי שהיא מנהלת, מתפתח רומן בין סטאר וג'ייק עד שהיא מגלה עובדות שונות אותן לא ידעה, המעיבות על הקשר. 158 דקות.       
 
סרט דרך מהיותר אותנטיים, מרתקים ומסעירים שנוצרו. אימוץ הסיפור והנפשות הפועלות מהחיים עצמם, עושה כאן חלק גדול מהעבודה. הבמאית אנדראה ארנולד (המוכרת לנו מ"דרך אדומה" ו"מחוץ למים") קראה מאמר ב"ניו-יורק טיימס" שפורסם ב-2007, אודות חבורות של נוודים צעירים החוצים את אמריקה ומתפרנסים ממכירת מנויים למגזינים, וכך נולד התסריט. סשה ליין מעולם לא שיחקה לפני הסרט הזה, והבמאית אנדראה ארנולד שגילתה אותה, אספה גם את הצעירים הלא-שחקנים במקומות התגודדותם: מסיבות חוף ומגרשי החניה גדולים של חנויות רשת "וולמארט". התסריט היה כתוב אמנם, אבל חלקים ניכרים ממנו שונו בעקבות האינטראקציה שלה עם הצעירים, אותם עודדה ליצור קשרים בינם ובין עצמם תוך כדי מסע של חצי שנה ברחבי אמריקה. בסצנות הרבות שצולמו בתוך הוואן היא השתמשה בדיאלוגים האותנטיים בהם השתמשו, תוך חריגה מהתסריט. למעשה, שיה לבאף וריילי קיאו ("מקס הזועם: כביש הזעם", "מג'יק מייק") הם השחקנים המקצועיים היחידים בחבורת הצעירים. ההפקה השתמשה בלא פחות מ-10 מצלמות, מפילם 35 מ"מ ואלקסה ועד מצלמות קטנות, לתיעוד המתרחש. והתוצאה מוקרנת בפורמט של 4:3, כמעט ריבועי. כך עשתה ארנולד גם בשלושת סרטיה האחרונים, לדבריה כדי לצלם את גיבוריה מקרוב ולעשות להם כבוד. הסרט, שגם מצויד בפסקול מוזיקלי משובח (היפ הופ עדכני, ספרינגסטין, מאזי סטאר ועוד), זכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן, וזוהי אכן אודיסאה קולנועית מורכבת, מהפנטת וראויה לכל שבח. כבריטית וכאאוטסיידרית באמריקה, ארנולד מצליחה לראות אחרת מכל במאי אמריקאי את החצר האחורית של המדינה-יבשת הגדולה הזו, ולשרטט אמריקנה ייחודית משלה. הצעירים, נערי שוליים, פליטי "השיטה", הם הקטליזאטור שלה ומפגשיהם עם בורגנות הפרברים מייצרת את אחד הקונפליקטים המרכזיים בסרט. אל תחמיצו את "אמריקן האני".

אמריקן האני - מועדי הקרנה


אמריקאן-האני.jpg
אמריקן האני (יח"צ)

  


          
"הסרבן" (ארה"ב 2016)
 
דרמה-אקשן. סרטו של מל גיבסון, המבוסס על מקרה אמיתי. דזמונד דוס נולד בווירג'יניה להורים מאמינים אדוקים. בילדותו הוא הרבה להתקוטט בצחוק עם אחיו, עד שמכה אחת שלו שפגעה באח הפילה אותו, אך למרבה המזל לא נגרם לו נזק. בזכות אמו, בעיקר, הוא סופג את האהבה לתנ"ך ומתחבר לאמונה. כאשר הוא גדל הוא נחשף לתאונה בעירו לינצ'בורג, דזמונד (אנדרו גארפילד) מסייע בחילוץ הפצוע ואף תורם דם בבית החולים. עולם הרפואה מתחיל לעניין אותו ועוד יותר האחות ששאבה את דמו, דורותי (תרזה פאלמר), ובין השניים מתפתח רומן. עם כניסת ארה"ב למלחמת העולם השנייה מתגייס דזמונד לצבא כחובש אך מתעקש שלא לקחת נשק ליד, מטעמים דתיים, כדי שלא ייקלע למצב בו ייאלץ להרוג, אפילו מישהו מחייל האויב. גם ללא נשק הוא נשלח לחזית, לקרב נגד היפנים באוקינאווה, ושם יגלה גבורה עילאית – בהצלת חיי אדם. עם ווינס ווהן, סם וורתינגטון, הוגו וויבינג, רייצ'ל גריפיתס. 131 דקות.    
 
מה עובר על גיבסון?! השחקן-במאי, שבגלל דעותיו והתבטאויותיו נתפס כפטריוט מיליטנטי, כמעט פשיסט, עושה סרט על סרבן המצפון הראשון בצבא האמריקני שזכה בעיטור הכבוד הגבוה ביותר על גבורה בקרב! לא ייאמן! גם לא הסיפור האמיתי שמאחורי הסרט. ללא נשק בידיו הציל דזמונד דוס את חייהם של 75 חיילים אמריקנים שנפגעו במערכה נגד היפנים באוקינאווה. אז ראשית כבוד לגיבסון על הרעיון, היוזמה ובעיקר הביצוע המרשים והמפואר. רוב הסרט, כולל סצנות הקרבות הגראפיות מעוררות ההערכה, צולם באזור סידני, אוסטרליה, בתקציב נמוך בלתי יאומן (כ-35 מיליון דולר). מדובר בכחצי מתקציבו של סרט מלחמה שנכנס לקלאסיקה, "להציל את טוראי ריאן", אותו ביים סטיבן שפילברג לפני כמעט 20 שנה. בלי קשר אליו, "הסרבן" זהו פרויקט קולנועי משובח, בעל סממנים אפיים, כנדרש מסרט מלחמה בעל ערך הפקתי שנראה על המסך כגבוה ומושקע, אף כי בפועל צולם  בצניעות ובמינימליזם. בהחלט אקורד חשוב ומשמעותי בקריירת הבימוי של גיבסון (הכוללת את "לב אמיץ", "הפסיון של ישו" ו"אפוקליפטו") - לטעמי סרטו הטוב ביותר עד כה.

הסרבן - מועדי הקרנה

הסרבן-יחצ.jpg

.

  


"דוקטור סטריינג'" (ארה"ב 2016)

פנטזיה. סרטו של סקוט דריקסון, המבוסס על קומיקס מבית "מארוול". ד"ר סטפן סטריינג' (בנדיקט קמברבאץ') הוא מנתח מוח מבריק, אחד הטובים בתחומו. תאונת רכב טראגית בה הוא מעורב גורמת לו פגיעה קשה בידיו, שכבר לא תהיינה מסוגלות לנתח. ד"ר סטריינג' מחפש מפלט בנפאל, בעולם מיסטי אלטרנטיבי, בהנהגתה של גורו חוכמת הזן המכונה העתיקה (טילדה סווינטון). היא הופכת למנטורית שלו לענייני כישוף וקסם ובמחיצתה הוא עובר מסע רוחני. ד"ר סטריינג', המתגורר בגריניץ' וילאג', ישתמש ביכולות העל-טבעיות שרכש כדי להיאבק בכוח שטני אימתני שמאיים להשתלט על העולם. עם צ'יווטל אג'יופור, רייצ'ל מקאדמס, מאדס מיקלסן, בנג'מין בראט, מייקל סטולברג. 115 דקות.
 
בנדיקט קמברבאץ' הבריטי כבר הוכיח שהוא שחקן אופי מצוין, בין היתר בסרטים "משחק החיקוי" ו"הרשות החמישית". אלא שכעת מתברר שהוא מתפקד פנטסטי גם כגיבור-על טבעי ואותנטי, ונכנס בקלילות לנעליו של יציר הקומיקס ד"ר סטריינג'. קמברבאץ' מקסים, כריזמטי ושופע קסם אישי מידבק. הסרט בכללו הוא אחד הטובים בז'אנר הזה שיצאו בשנים האחרונות. סיפור המסגרת קולח וקולע, עם קומיק-רליפים במקומות הנכונים. הגרפיקה והעולם הוויזואלי שעיצב הבמאי דריקסון מאוד אסתטיים ואטרקטיביים, אף כי הם ספוגי השפעות שונות - מהעולם האורבני הנזיל והמשנה צורה של כריסטופר נולאן ב"התחלה", דרך הגותיקה השחורה-מכשפת נוסח סרטי הארי פוטר וכלה באקשן המסוגנן של "מטריקס". ועדיין, מדובר בתוצר קומיקס קולנועי משכנע בכל פרמטר, כולל תצוגות שחקני המשנה המצוינים. בנוגע לקמברבץ' רק אוסיף ואומר שלטעמי הוא יכול היה לבצע באופן מושלם גם את ברוס וויין/ באטמן, אלא שהדמות הזו תפוסה כרגע (על ידי בן אפלק).

ד"ר סטריינג' - מועדי הקרנה

סטריינגר.jpg
דוקטור סטריינג' (יח"צ)


  



03/11/2016   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע