סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2019 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "נמל בית" ועוד
 

 
 
סרטו של ארז תדמור אמין, חזק ומהדהד, "סימן חיים" מהוקצע ו"אחת ויחידה" לא קל אך מומלץ


"נמל בית" (ישראל 2016)

דרמה. סרטו של ארז תדמור. אהרון (יורם חטב) הוא ימאי שעבד 30 שנה על אניות וכעת שב הביתה, לאשדוד. הוא משתוקק לשקם את היחסים עם בתו, טלי (לירון בן שלוש), ולנהל תקשורת קרובה גם עם אמו ונכדתו. אהרון חוזר לעבוד בנמל כאחראי תפעול, וגם מוצא שם אהבה, בדמותה של ילנה (אנה דוברוביצקי), מוכסת אטרקטיבית. אלא שהאידיליה לה קיווה אהרון מתנפצת מהר מאוד. עקרונותיו המוסריים מתנגשים עם אלה האינטרסנטיים של רחמים (שמיל בן ארי), היו"ר החזק והכריזמטי של ועד עובדי הנמל. השניים מנסים תחילה להגיע לעמק השווה, אך ההסתבכות וההסלמה בין אהרון ובין עובדי הנמל ואנשי הניהול שלו, מתבררים כבלתי נמנעים. עם שרון אלכסנדר, לירון לבו, דליה בגר, יעקב זדה דניאל. 95 דקות.
 
הבמאי ארז תדמור מדמה את נמל אשדוד וסביבותיו למעין מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, על שחיתויותיה ותחלואיה החברתיים, כולל הקשר המאוס והמגונה הון-שלטון. אין מנוס מלקשר אסוציאטיבית בין רחמים ובין מנהיגי עובדים חזקים של נמל אשדוד לדורותיו, מיהושע פרץ ועד אלון חסן. ההנחה כאן, כמו במציאות חיינו, שגם מנהיגי פועלים נחושים וחדורי אידיאולוגיה, בעצם משרתים בציניות כוחות אינטרסנטיים גדולים השולטים בהם מלמעלה. אף שהנוסחה הסיפורית ידועה, מוכרת ובגדול אף שחוקה, הסרט מצליח לא ליפול לקלישאות. בסך הכל נשמר בו איזון  בקונפליקט בין שני הגיבורים, שנותרים אנושיים ולא הופכים לפלקטים או מניפסטים מהלכים. בייחוד אמורים הדברים לגבי חטב, שתפקידו מורכב והוא פועל כאן בכמה מישורים במקביל. משחק מדויק שלו ושל שמיל בן ארי, בצירוף דיאלוגים אמינים שכתב להם תדמור, מניבים דרמה חברתית חזקה ומהדהדת, מהסוג שלא ראינו כאן כבר שנים.

למועדי הקרנות

נמל-בית-אוהד-רומנו1.jpg
"נמל בית" (צילום: אוהד רומנו)


  

 
"סימן חיים" (ארה"ב 2017)

בדיוני-אימה. סרטו של דניאל אספינוזה. שישה אסטרונאוטים השוהים במעבורת חלל, בודקים דגימת חומר שנלקחה מכוכב מאדים. החבורה כוללת את ד"ר דייוויד ג'ורדן (ג'ייק ג'ילנהול), ד"ר מירנדה נורת' (רבקה פרגוסון), רורי "רוי" אדמס (ריאן ריינולדס), שוק נדו (הירויוקו סאנאדה), יו דרי (אריון בייקאר) וקתרינה גולובקין (אולגה דיחוביצ'ניה). מתברר שייתכן ויש בה עדות לכך שחיים מסוג כלשהו התקיימו על פני הכוכב האדום. הצוות מגיע למסקנה שהדגימה מכילה אורגניזם חד-תאי, מה שאומר - הוכחה ראשונה לקיום חיים מחוץ לכדור הארץ. בכדור הארץ מברכים על התגלית ומעניקים לאורגניזם החדש את השם "קלווין". אחד החוקרים מפעיל עליו גירויים שונים, כדי לגרום לו לתזוזה, אבל ניסיונותיהם באורגניזם מביאים לתוצאות בלתי צפויות, שלא לומר מחרידות, שעלולות לסכן את חיי כולם. מתברר שצורת החיים הרבה יותר אינטליגנטית ממה שמישהו מאנשי משלחת המחקר שיער, וכשהאורגניזם יתרגז ויתחיל לנקום, יהיה קשה מאוד להשתלט עליו. 103 דקות.


סרט זה הוא סוג של צאצא מאוחר למשפחת "הנוסע השמיני" (שאגב, פרק חדש בסדרת מעלליו, "הנוסע השמיני: קובננט", בבימוי רידלי סקוט, עומד לצאת בקרוב) ואף נעשה בהשראתו. כך מודה בפה מלא הבמאי דניאל אספינוזה ("טעון הגנה", "ילד 44"). הוא הוציא כאן תחת ידו סרט אימה-חלל מהוקצע, כשמרבית הטריגרים בו נועדו להפחיד ולהטיל אימה. ואת זה הוא מצליח לעשות בצורה טובה ויעילה, בעזרת שלל אפקטים אודיו-ויזואליים קולעים ואפקטיביים, אם כי לא מתקדמים ומתוחכמים במיוחד. ראינו כבר מהסוג הזה לא מעט. מעבר לכך אין כאן הרבה חדש, בטח לא ברמת ההגות על מצב האנושות ותחזית מאירת עיניים באשר לעתידה. "סימן חיים" הוא סרט אנסמבל, כך שכל אחד מששת השחקנים המופיעים בו עושה את עבודתו הפונקציונאלית היטב. חובבי הז'אנר ייהנו.          

למועדי הקרנות

סימן-חיים-יחצ.jpg
"סימן חיים" (תמונת יחסי ציבור)


  


"אחת ויחידה" (מקסיקו 2015)

דרמה. סרט של דייוויד פבלוס, על פי סיפור מאת חורחה וולפי. הנער יוליסס (אוסקרס טורס) מפתח קשר רומנטי עם סופיה (ננסי טלמנטס), נערה בת 14 הגרה עם משפחתה בשכונת עוני. בקשר עם יוליסס היא רואה תקווה למערכת יחסים שתוציא אותה קצת מחיי העליבות. אלא שיוליסס עובד ברשת של בני משפחתו שצדה נערות תמימות, מרחיקה אותן ממשפחתן והופכת אותן לזונות, בעל כורחן. יוליסס מתפקד על תקן המפתה שיוצר קשר רומנטי עם הצעירות ומביא אותן לבני משפחתו שסוגרים אותן בבית מבודד ואט-אט מאלצים אותן לעסוק בזנות, כשהמשפחה גובה את הכסף. יוליסס כבר פיתה בדרך זו כמה וכמה נערות, אלא שבקשר עם סופיה משהו רגשי מתעורר אצלו והוא מתאהב בה. אבל מאחר שהוא כבר העביר אותה לידי הרשת המשפחתית שלו, עכשיו עליו לסכן הכל כדי לחלץ אותה מידיהם. 105 דקות.
    
ראיתי את "אחת ויחידה" כבר בנובמבר 2015 בפסטיבל לוס-קאבוס, מקסיקו. שם סיפר הבמאי פבלוס שאף שהסרט הוא עיבוד מספר, הרי שמדובר בתופעה כאובה מוכרת (לא רק במקסיקו), שהשלטונות אינם יכולים להתמודד איתה ומנסים לטאטא אותה אל מתחת לשטיח. הוא מעביר את החוויה הקשה הזו למסך באופן הכי פשוט וישיר, בדרך עירומה, נטורליסטית ואותנטית. הסרט מציג באופן שקט, מינורי ומינימליסטי, את התהליך הלא אנושי של פס הייצור הזה, פועל יוצא של חייהן של החוליות החלשות בחברה המקסיקנית, משפחות שקיומן הדל וחוסר האונים שלהן מציב אותן בעמדה של חוסר יכולת להתנגד לגורמי פשע שחוטפים את בנותיהן הצעירות וכופים עליהן חיי זנות. ובכל זאת יש משהו רומנטי מעורר תקווה ברגש המתעורר בלבו של יוליסס כלפי סופיה והחלטתו, ההרואית בנסיבות הקיימות, לנסות לחלץ אותה משביה. לא סרט קל, אבל מומלץ מאוד.

למועדי הקרנות

אחת-ויחידה-יחצ.jpg
"אחת ויחידה" (תמונת יחסי ציבור)


  

 
"היפה והחיה" (ארה"ב 2017)

פנטזיה-מיוזיקל. סרטו של ביל קונדון, עיבוד לייב-אקשן לקלאסיקה של אולפני דיסני. נסיך יפה תואר (דן סטיבנס) חי בטירה מפוארת, עורך בה מסיבות פאר אליהן מוזמנות יפהפיות מכל רחבי העולם. כל משרתיו של הנסיך סרים למרותו של הנסיך המפונק, חסר הלב והאדיש לסבל הזולת. קבצנית זקנה מופיעה בפתח טירתו ומבקשת מקלט מפני הסערה המשתוללת בחוץ כשהיא מציעה לו ורד יחיד בתמורה, אולם הוא משליך אותה לכל הרוחות. מתברר כי הקבצנית אינה אלא קוסמת יפהפייה המחליטה להעניש אותו על אכזריותו. היא מטילה קללה על הטירה, הופכת את הנסיך לחיה מפלצתית ואת כל המתגוררים בטירה לחפצים מכושפים. כדי להסיר את הכישוף יהיה על הנסיך ללמוד לאהוב ולהיות ראוי לאהבה, לפני שהעלה האחרון של הוורד הקסום יישור לו. שאם לא כן הוא יישאר חיה לנצח ומשרתיו יהפכו חפצים דוממים. כמה שנים מאוחר יותר, בעיירה קטנה לא הרחק משם, בל (אמה ווטסון), צעירה יפה, יוצאת לחפש אחר אביה הנעדר ומגיעה לטירה בו מחזיק בו כשבוי הנסיך-חיה. בל מתנדבת להחליף את אביה כשבויה במקומו ומגלה כי הנסיך-חיה מפלצתית מסוגל להיות אדיב, מצחיק ומלא חמלה. היא עוזרת לו להיות אדם טוב יותר ומעוררת בו תקווה להסרת הכישוף. עם יואן מקגרגור, אמה תומפסון, לוק אוונס, ג'וש ג'אד. 129 דקות.

למועדי הקרנות

היפה-והחיה-יחצ.jpg
"היפה והחיה" (תמונת יחסי ציבור)


  

  
"פאוור ריינג'רס" (ארה"ב 2017)

אקשן-הרפתקאות. סרטו של דין ישראלייט. חמישה חברים אאוטסיידרים הלומדים בתיכון בעיירה האמריקנית אנג'ל גרוב, מגלים כי העולם עומד בפני סכנה מוחשית של השמדה על ידי חייזרים מהחלל הפולשים לכדור הארץ. הצעירים "ייאלצו" להניח את לימודיהם ואת ענייני ההתבגרות שלהם בצד, כדי להפוך ל"פאוור ריינג'רס", חבורת גיבורי העל הנועזים, כדי להציל את העולם. וכך ייצאו ג'ייסון/ הריינג'ר האדום (דקרי מונטגומרי), קימברלי/ הריינג'רית הוורודה (נעמי סקוט), בילי/ הריינג'ר הכחול (אר. ג'יי. סיילר), טריני/ הריינג'ר הצהוב (בקי ג'י) וזאק/ הריינג'רק השחור (לודי לין) למשימתם הגורלית. עם בריאן קרנסטון (על תקן זורדון) ואליזבת בנקס (בתפקיד ריטה רפולסה). 124 דקות.

למועדי הקרנות

פאואר-ריינגרס-יחצ.jpg
"פאואר ריינג'רס" (תמונת יחסי ציבור)


  


23/03/2017   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע