סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2019 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "לחלום בגדול" ועוד
 

 
 
שבוע פורה על המסך הגדול: סרט סוחף למעריצי "הבוס" ספרינגסטין, מריה קאלאס כמו שעוד לא ראיתם, "לולה ואחיה" הצרפתי הפושר, קייט בלאנשט מדשדשת ב"איפה את ברנדט", סלמה הייק ואלק בולדווין בקומדיה צווחנית מביכה ועוד סרטים חדשים 


"לחלום בגדול" (אנגליה 2019)

דרמה. סרטה של גורינדר צ'דהא, בהשראת הזיכרונות שפרסם העיתונאי סרפרז מנצור, שגיבור הסרט הוא בן דמותו. סוף שנות ה-80. ג'אבד (ויווק קלרה), נער בריטי ממוצא פקיסטני, גר בעיר המנומנמת לוטון, הקרובה ללונדון אך רחוקה ממנה מאוד מנטלית. בין המהומות הגזעיות והכלכליות של תקופת ראש הממשלה הנוקשה מרגרט תאצ'ר, ג'אבד כותב שירה. זו דרך הביטוי שלו והבריחה מחוסר הסובלנות של העיר ומחוסר הגמישות של אביו המסורתי. כשחבר לכיתה, רופס (ארון פאגורה) מציג לו לראשונה את המוזיקה של ברוס ספרינגסטין, הוא מתאהב במסרים של "הבוס" ומגלה את האומץ להביע את עצמו בקולו הייחודי ולחלום בגדול. כל משאלות לבו, למצוא אהבה, בזרועות אלייזה (נל וויליאמס), ללמוד באוניברסיטה בעיר גדולה ולהפוך לכותב מקצועי - נראות פתאום אפשריות. 117 דקות.

זה קודם כל סרט שכל חובב או מעריץ של ברוס ספרינגסטין לא יחמיץ. הוא מבוסס על זיכרונותיו של עיתונאי, סרפרז מנצור, מ עריץ מושבע שלו, ששיריו של "הבוס" מניו ג'רזי היוו עבורו כנער לא פחות מאשר תורת חיים. הבמאית ילידת קניה, גורינדר צ'דהא, יצרה סרט שכל כולו מחווה לשנות ה-80 הסוערות באנגליה, דרך אהבת המוזיקה וחיי הצעירים בעיר פרובינציאלית. הגיבור שלה ג'אבד, בן למשפחה פקיסטנית, רוצה להיחלץ מהחיבוק החונק של אביו השמרן, ללמוד כתיבה ולהמשיך לכתוב שירים ללהקה של חברו (במידה מסוימת יש כאן דמיון לתחילת דרכו של פרדי מרקיורי ב"רפסודיה בוהמית"). וכאשר חבר אחר, הלומד איתו בכיתה, נותן לו להאזנה קלטות של ברוס ספרינגסטין, עולמו מתהפך. על אף הריחוק הגיאוגרפי והמנטלי שלו מלונג בראנץ ומפרי הולד בורוג', המקומות בניו-ג'רזי בהם גדל ספריגסטין ושם עוצבה אישיותו היצירתית - הכתיבה של "הבוס", המרדנית, העצמאית, הקוראת לביטוי עצמי חסר כבלים ומעצורים, דיברה אליו והחלה לגרום לו לשנות את מהלך חייו. "לחלום בגדול" זהו סרט נעורים קראוד-פליזרי מובהק שעושה כיף לצופים. אבל יחד עם זאת יש בו כנות ויושרה, בצד כל שאר התבלינים הנדרשים לו כדי להפוך לפופולרי: מוזיקה טובה, ריקודים ולא מעט רגעים מרגשים.

דירוג: *** וחצי 

מועדי הקרנות


לחלום בגדול, באדיבות Tulip Entetainment



 
 


"מריה קאלאס, במילותיה" (ארה"ב 2017)

דוקומנטרי. סרטו של טום וולף. 40 שנה לאחר מותה זוכה זמרת האופרה הגדולה מכולן לגולל את סיפור חייה כפי שלא סופר מעולם. במילותיה שלה. מריה קאלאס, ילידת ניו יורק ממוצא יווני, מספרת בקולה את סיפור חייה. בריאיונות שרובם לא נראו מעולם על המסך. בקטעים מסרטי 8 מ"מ פרטיים שצולמו על ידי חברים - שטרם נראו. מכתבים אינטימיים, קטעי סרטים שצולמו מאחורי הקלעים והקלטות של קטעי אופרה שצולמו בחלקם על ידי מעריצים. מריה קאלאס, אריסטו אונאסיס, מרילין מונרו, אלן דלון, איב סן לורן, ג'ון קנדי, לוצ'יאנו ויסקונטי, וינסטון צ׳רצ׳יל, גרייס קלי, ליז טיילור ועוד רבים מופיעים או מוזכרים בסרט. המסמך נפתח ב-1974 בריאיונות שלא פורסמו מעולם, שנערכו איתה שלוש שנים לפני מותה. מריה מדברת על האופן בו חוללה מהפכה באופרה, אבל גם חושפת את החרטה הגדולה שלה –  שלא הקימה משפחה. קאלאס, שהפכה דיווה, מאלצת את "מריה הצעירה" לוותר על רצונותיה לחיים נורמלים. 113 דקות.

קודם כל מדובר כאן בהישג מצוין: הצלחה בהשגת ריאיונות אותנטיים נדירים, בהם הסופר-סטארית הגדולה היחידה מתחום האופרה חושפת מחשבות, תחושות וסיפורים אישיים מחייה. הם אמנם סותרים מדי פעם זה את זה, אבל האלמנט הזה הוא שמעניק לה ממד אנושי, של אישה בשר ודם שהיו בה המון ניגודים. מצד אחד לדבריה כל שרצתה בחיים זה להקים משפחה ולהביא ילדים. מצד אחר היא אומרת שאמנותה מכתיבה את דרכה והיא חייבת להיות פרפקציוניסטית, לרצות את קהל מעריציה הגדול וככל שיותר מריעים לה כך היא חשה מחויבת להיות טובה יותר. זהו סרטו היחיד של טום וולף והוא נראה כמו "מפעל חיים" שלו. לא בטוח כמובן שזו כל האמת, אבל מתוך החומרים שהושגו והוצגו עולה דמות של אישה מאוד מורכבת. מצליחנית גדולה שידעה לנווט את דרכה בבטחה וליהנות מפירות עבודתה הקשה. ויחד עם זאת נפש רגישה, חרדה ואולי גם נאיבית, שחייה האישיים התנהלו לא ממש כפי שקיוותה. מהסרט עולה שאיל הספנות אריסטו אונסיס היה אהבת חייה הגדולה, אבל האהבה הזו לא הגיעה לכלל מימוש מלא. הסרט נע בין הציר האישי הזה, בו יש לא מעט "רכילות". התסכול והאכזבה מהבעל התעשיין העשיר ג'ובאני בטיסטה מנגיני, שתפס פיקוד על הקריירה שלה והדבר עלה לו לראש, כדבריה. היחסים עם אריסטו שהחלו בעודה נשואה, העלבון הצורב שחשה כאשר הוא התחתן מאחורי גבה וללא ידיעתה עם ז'קלין קנדי, אירוע ממנו לא התאוששה אף שבהמשך שבה להיות בקשר כזה או אחר איתו.

הסרט גם מטיל זרקור גדול על הקריירה שלה, המשברים במהלכה, הגדול והטראומטי שבהם כנראה זה שאירע בינואר 1958 ברומא, כאשר מחלת הברונכיטיס בה לקתה מנעה ממנה לסיים קונצרט ואז חוותה לראשונה עלבונות מצד הקהל ואנשי התקשורת, שבמשך זמן רב לא הניחו לתקרית הזאת והמשיכו לשאול אותה עליה שוב ושוב. בסרט עושה הבמאי, אולי בגלל חוסר ניסיונו, שימוש בחומרי ארכיון מצולמים שטכנית לא ראויים לראות אור מסך, אבל דווקא בגלל זה הם מקנים ליצירה גוון מחוספס אבל אותנטי. ומעבר לכל, הוא נותן ביטוי לפרפקציוניזם המקצועי ולקול הגדול שלה, יותר נכון ללב הגדול שהיא פתחה לרווחה כל פעם שעלתה על הבמה, הלב שבסופו של דבר בגד בה ב-1977, בהיותה בת 53 בלבד. ויש כאן גם את האקורד המכאיב של דעיכת הקריירה שלה. היא קיוותה לשקמה למרות שקולה כבר לא יכול היה להמריא. ואז בא לעזרתה יוצר הקולנוע המעולה פייר פאולו פאזוליני שליהק אותה לתפקיד הראשי ב"מדיאה" שלו, שנכשל בקופות אבל העניק לה קרדיט של משחק בסרט עלילתי באורך מלא. למרות כמה פגמים שאפשר למצוא בבניית הנרטיב, זהו סרט דוקומנטרי נדי ר, מרהיב ומרתק.

דירוג: *****  

מועדי הקרנות    


מריה קאלאס, במילותיה. באדיבות סרטי שובל וסרטי יונייטד קינג



   


"לולה ואחיה" (צרפת 2018)

דרמה-קומדיה. סרטו של ז'אן פול רוב. לולה (לודיווין סנייה), בנואה (ז'אן פול רוב) ופייר (חוזה גרסייה) הם שלושה אחים השונים מאוד זה מזה. כל אחד מהם רק מנסה לחיות את חייו. בנואה הבכור, בעל חנות אופטיקה, מתחתן בפעם השלישית ובאירוע מתנהג אליו אחיו פייר באופן מוזר, שלא לומר מכוער, ונוצר ביניהם קרע. לולה, עורכת דין, רוקמת קשר רומנטי עם זוהייר (רמזי בדייה), הבחור אותו ייצגה בהליך הגירושין שלו מאשתו. כשהאחים משלימים ומגיעים לארוחה בביתו של בנואה, רעייתו סנדרה (פאולין קלמנט) מבשרת לו שהוא עומד להיות אב. מאחר שהוא לא מוכן לכך היא קמה ועוזבת את הבית. פייר פוטר מעבודתו כחבלן פיצוץ בניינים ומסתיר זאת מכולם כולל מבנו, המגלה זאת. לולה מגלה שהיא לא יכולה להיכנס להריון ומתרסקת. השלושה, על בעיותיהם, יצטרכו ללמוד מה שהם כנראה ידעו כל הזמן, שאין דבר החשוב ממשפחה. 105 דקות.

יש הרבה נגיעות אנושיות, הומור ואירוניה בסרט הזה והנפשות הפועלות בו אמפטיות למדי. לולה האחות היא וקטור הכוחות המנוגדים, זו שמגשרת ומפשרת. כאשר השלושה ניצבים ליד קברי הוריהם בביקוריהם התקופתיים בבית הקברות, נראית לולה כמו אם חלופית של שניהם. בנואה ופייר ילדותיים מאוד, כאילו לא התבגרו, מה שמקרין על מערכות היחסים שלהם, עם הנפשות הקרובות להם וזה עם זה. הבעיה ב"לולה ואחיה" היא שהסיפור מתפתח בעיקר לרוחב ומציג סוג של תמונת מצב. למרות ההתפתחויות והשינויים, חלקם מאוד דרמטיים, בחיי הדמויות, הסיפור מתנהל על מי מנוחות, נשאר מינורי וצפוי ולא חותר לקראת איזשהו שיא. כשהוא מסתיים התחושה היא של סרט בסדר. לא יותר.

דירוג: *** וחצי

מועדי הקרנות    


לולה ואחיה, באדיבות בתי קולנוע לב



   


"איפה את ברנדט" (ארה"ב 2019)

דרמה. סרטו של ריצ'רד לינקלייטר, בהתבסס על הרומן רב המכר של מריה סמפל. ברנדט פוקס (קייט בלאנשט) היא רעיה לאלג'י ברנץ' (בילי קרודופ) ואם לבי (אמה נלסון) החיה עם משפחתה האהובה בסיאטל. היא לא אוהבת אנשים, היא לא אוהבת לצאת מהבית אבל יותר מכל לא אוהבת את הורי התלמידים האחרים בכיתה של בתה בי. יש לה נפש יצירתית אותה נאלצה לדכא במשך שנים רבות בהן משפחתה קדמה לכל. כעת היא מנסה לחדש את המשיכה העזה שלה ליצירה ולאמנות. הבנתה החדשה לוקחת אותה להרפתקה אשר מציתה מחדש את תשוקתה לחיים ואף מובילה אותה לגילוי עצמי מחודש. היא נעלמת למשפחתה ותהייה זו המשימה של בי לנסות ולאתר אותה. עם קריסטן וויג,  ג'ודי גריר, לורנס פישבורן. 104 דקות.

אני אוהב את עבודותיו של הבמאי ריצ'רד לינקלייטר. מהטרילוגיה "לפני הזריחה", "לפני השקיעה" ו"לפני חצות", דרך "חברים לחיים", הקודם שלו, ועד פרויקט "התבגרות", בו תיאר מסע חיים של ילד ההופך נער, משפחתו, חבריו ואחרים הסובבים אותו במשך 12 שנים. בכל העבודות הללו ואחרות שיצר יש תווית היכר של אמן אינדיפנדנט שפועל במרחב הפרטי שלו בלי להתחשב בטרנדים הוליוודיים ובלי לקרוץ במובהק לקופה. גם ב"איפה את ברנדט" הוא ממשיך בקו הזה, אבל משהו כאן פשוט לא עובד.  אולי בגלל עיבוד לא מספיק אפקטיבי של הרומן המורכב לקולנוע, בו סייעו לו בכתיבה הולי גנט ווינסנט פאלמו ג'וניור. או בגלל הטון המינורי מדי בו הוא בנה את העלילה, שאין בה דרמות מהדהדות, וברובה הינה איטית ומהורהרת. אין בכך רע בהכרח, אלא שכאן הסיפור לא מתרומם, נותר תקוע, אולי כמו ברנדט עצמה בחייה, אלא שזה לא מאפשר לסרט להתפתח בדינמיות הנדרשת. קייט בלאנשט היא שחקנית מצוינת, אבל כאן לא ממש מגיעה לדעתי לידי ביטוי ומיצוי.

דירוג: ***

מועדי הקרנות    


איפה את, ברנדט. באדיבות פורום פילם



   


"הורים תחת השפעה" (ארה"ב 2019)

דרמה. סרטו של פרד וולף. פרנק (אלק בולדווין) וננסי (סלמה הייק) לא יכולים להיות יותר גאים בבת שלהם. היא עזבה את הבית ונרשמה לקולג'. למזלם היא לא נוכחת ברגע בו מגיעים אנשי ההוצאה לפועל ומאיימים לרוקן אותם מנכסיהם. לפרנק ולננסי אין הכנסות מסודרות, אבל במטרה לממן את לימודי הקולג' של בתם הם מחליטים לערוך מכירת חצר גדולה של כל פרטי הרכוש שלהם. העובדה שבני הזוג הם אלכוהוליסטים חסרי תקנה רק תורמת להתדרדרות הכללית, ואחרי לילה של שתייה לשוכרה הם מתעוררים לגלות עד כמה הצרות שלהם גדולות, ועוד עלולות להחמיר. 96 דקות.

זו אמורה להיות קומדיה מוטרפת, אבל זה לא כל כך יצא טוב לבמאי פרד וולף ( "מגודלים", "מגודלים 2", "בית השפנפנות" ו"דיקי רוברטס: ילד פלא לשעבר"). אלק בולדווין וסלמה הייק הם שחקנים מצוינים ובעלי המון קבלות, אבל כאן הוא הפך אותם לזוג מטורלל, היסטרי וצווחני, וכמעט כל סצנה שאמורה להצחיק הופכת דווקא למביכה. קודם כל התסריט לא ממש משעשע, הדיאלוגים לא טובים והסיטואציות הקומיות לכאורה נראות חלטוריסטיות ולא מקצועיות. זאת למרות שלוולף יש ניסיון בקומדיות. נראה גם כי האופן בו הדריך את כוכביו לא תרם לעניין. הייק ובולדווין מנסים ומתאמצים, אבל כל מה שהם מצליחים זה להיראות טיפשים בלי הפסקה. והיותם אלכוהוליסטים לא תורמת בשום אופן. בשורה התחתונה, מדובר בקומדיה ירודה שכוכביה כנראה מתחרטים על שהשתתפ ו בה. 

דירוג ** וחצי   

מועדי הקרנות    


הורים תחת השפעה, באדיבות יונייטד קינג



   


"מלתעות האימה" (ארה"ב 2019)

מתח-אימה. סרטו של אלכסנדר אג'ה. כאשר הוריקן מאסיבי פוגע בעיר הולדתה של היילי (קאיה סקודלריו) שבפלורידה היא מתעלמת מהתרעות הפינוי של האזור עקב הסופה על מנת לחפש אחר אביה (ברי פפר) שאבד. היא מוצאת אותו במרתף הבית, פצוע אנושות. במהרה מוצאים השניים עצמם לכודים במרתף, ובה בעת מתחיל השיטפון שבחוץ לחדור פנימה. בעוד חלון הזמנים שלהם להינצל מהסופה הולך ונסגר, היילי ואביה מגלים שהמים שחודרים במהירות לביתם הם הבעיה הכי קטנה שלהם. יצורים מהסוג הימי הטורף זוממים עליהם. 87 דקות.

מועדי הקרנות    


מלתעות האימה, באדיבות פורום פילם



   


"קילרמן" (ארה"ב 2019)

אקשן-מתח. סרטו של מאליק ביידר. מו דיאמונד (כריס המסוורת') גדל בסמטאות רובע היהלומים בניו יורק וכעת משתמש בקשריו כדי להלבין מיליוני דולרים. כאשר מו וחברו סקאנק (אמורי כהן) נדרשים במסגרת העבודה לשמור על מיליוני דולרים במזומן הם מחליטים לעשות עסקה צדדית שתניב להם כמה מיליונים משלהם. אלא שמסתבר שעסקה זו היא בעצם מלכודת שטמנו להם שוטרים מושחתים המתכננים לשדוד ולהרוג אותם. מו מחליט להפוך את היוצרות ושודד את השוטרים, מה שמצית מרדף של חיים או מוות ברחובות ניו יורק ומסתיים בתאונה. מו מתעורר ממנה ללא זיכרון כשבידיו כמויות נכבדות של סמים ומיליוני דולרים גנובים. בעוד כל שוטר מושחת בעיר מנסה לצוד אותו, סקאנק מנווט אותם ואת ארוסתו של מולולה (דיאן גררו), אותה אינו זוכר, לדרך מילוט. הם בורחים מהעיר בעוד קבוצת השוטרים המושחתים דולקת בעקבותיהם כדי למצוא אותם ולחסלם. 111 דקות.

מועדי הקרנות     


קילרמן, באדיבות פורום פילם



   




29/08/2019   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע