סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2019 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "סקין" ועוד
 

 
 
סרטו המצמרר של גיא נתיב, "כאן ועכשיו" - דרמה ישראלית דוברת רוסית שאסור שתחמיצו, ג'ולייט ביינוש מסתבכת בפייסבוק, שבוי גרמני משחק במנצ'סטר סיטי, החדש של קלוד ללוש ועוד סרטים


"סקין" (ארה"ב 2018)

דרמה. סרטו של גיא נתיב, המבוסס על סיפורו של בריאון וויידנר (ג'יימי בל), גבר צעיר חסר כל שאומץ בילדותו על ידי כת של גלוחי ראש גזענים. הוא מנהל חיים פרועים רוויי פשעי שנאה, מכסה את עצמו בכתובות קעקע גזעניות מכף רגל ועד ראש, מגדל כלב בשם בוס וחי בקומונה של גלוחי ראש. בראשה עומד פרד "האמר" קרייגר (ביל קמפ) ולצידו שארין (ורה פרמיגה), המטפחים את בריאון. מי שעוקב אחרי וויידנר ומנסה להצר את צעדיו הוא דריל ג'נקינס (מייק קולטר), מנהל ארגון נגד שנאה. ואז פוגש וויידנר בג'ולי פרייס (דניאל מקדונלד) שהגיעה עם שלוש בנותיה המזמרות להופעה במקום משכנה של הקומונה. הדיאלוג שנפתח ביניהם הופך בהמשך לרומן. הוא נקשר אליה ולשלוש בנותיה. השניים נישאים והוא עוזב את כנופייתו. אלא שקרייגר ושארין לא מניחים לא לנפשו, מנסים לשדלו לחזור לקומונה, מאיימים עליו ואף מנסים לפגוע בו. לשניים נולד בן והם מבינים שעליהם לעזוב את המקום ולהיעזר ברשויות החוק כדי לזכות בהגנה ובכך יימנעו מניסיונות לחסלם. 118 דקות.

 
  


הבמאי גיא נתיב ("מבול"), שזכה באוסקר על הסרט הקצר "סקין" שעסק אף הוא בגזענות אך סיפורו היה שונה בתכלית מזה של הארוך, יצר כאן סרט טעון, מורכב ובלתי מתפשר. עיבודו לתסריט ולסרט את חייו של בריאון וויידנר - מחברות בכנופיה ניאו-נאצית מטורפת ועד מעבר הדרגתי לחיי משפחה נורמטיביים - מכיל את כל המרכיבים שמשרטטים, ולא בעדינות, כרוניקת מחשבה ופעילות של כת גזענית קיצונית. מסיפורו של הגיבור עולה שקשה מאוד לצאת משורותיה. התמודדותו העיקשת של וויידנר מהרגע שהחליט שהוא משנה את דרכיו ועד הביצוע מוצגת פילמאית כסיפור מתח טעון ודחוס, מורט עצבים ומתגמל, שיש בו לא מעט עליות ומורדות. אהבתה של ג'ולי היא הכוח המניע והמדרבן את וויידנר וכמו גם אהבתו שלו את שלוש בנותיה ואת התינוק המשותף שלהם. הנרטיב - המציג לאורך הסרט גם שלבים שונים בהסרה הכואבת של הקעקועים מכל חלקי גופו – מציג ומאפיין באיטיות מתבקשת את האופן שבו משתנים זהותו והלך חשיבתו של וויידנר. השחקן הבריטי ג'יימי בל, אותו ראינו ב"בילי אליוט", "רוקטמן" ו"כוכבים חיים לנצח", עושה כאן אולי את תפקידו הטוב ביותר. כשצריך הוא פסיכופת מסוכן אבל לרוב משחקו כאן עצור, מופנם ואוצר פקעת עצבים פנימית שמאיימת להתפרץ בכל רגע. עזר מופלא כנגדו משמשת השחקנית האוסטרלית דניאל מקדונלד הנהדרת. "סקין" הוא סרט מצמרר, מטלטל, לא מרפה.

דירוג: ****       
 
מועדי הקרנות


"כאן ועכשיו" (ישראל 2018)

דרמה ישראלית דוברת רוסית. סרטו של רומן שומונוב. סיפורם של ארבעה חברים, מהגרים מחבר העמים, החיים בשכונת עוני באשדוד. אנדריי (ולאד דובינסקי), מיקסר (אדוארד חמלניצקי), זורה (זורה קרטולישבילי) ואנאט (רנאט חסנוב). חיי היומיום שלהם לא פשוטים. הצורך לפרנס את התאים המשפחתיים שלהם כרוך בבעיות הישרדות אינסופיות, עבודות, בין אם מזדמנות או קבועות, שבאמצעותן הם לא מסוגלים לכלכל את בני ביתם וחלקם נאלצים לפלרטט עם הפשע. התקווה היחידה שלהם היא להופיע בפסטיבל מוזיקה, לבצע את שירי ההיפ-הופ המחאתיים שלהם ולזכות בהכרה. חלומם עומד להתרסק כשאנדריי, הרוח החיה בחבורה, חווה משבר בחייו המשפחתיים. אביו מאושפז זה כמה חודשים בבית החולים ואנדריי נאלץ לטפל לבד באחותו הקטנה כריסטינה (מישל ואינברג). הוא מתמרן בין הטיפול בה, עבודתו, החזרות לפסטיבל והחוב הענק שנוצר עקב אי תשלום סדיר של תשלומי המשכנתא. כשהבנק מאיים לעקל את דירתו מערכות הרווחה מתערבות בכדי להתריע כי אחותו הקטנה תועבר למשפחת אומנה. אנדרי שחש כי נכשל נדחף לבסוף לחפש פתרון בעולם התחתון. בניסיון נואש לעזור לאנדריי מסכנים חבריו לא רק את הסיכוי להגשים את חלומם, אלא אף את חייהם. 90 דקות.    

   


הפיילוט לסרט הזה היה "החולמים מבבילון", סרטו הדוקומנטרי של הבמאי רומן שומונוב שזכה בפרס סרט הביכורים הטוב בפסטיבל דוקאביב 2016. סרט זה עסק בלהקת ברייקדאנס של יוצאי חבר העמים הפועלת באשדוד, זוכה בהצלחה בעולם אך חבריה (חלקם מופיעים גם ב"כאן ועכשיו") חווים קשיים כלכליים בעירם. התרחיש כאן דומה, אם כי הוא עלילתי ומדובר בסיפור של צעירים שעושים היפ-הופ ומשתמשים בטקסטים הזועמים שלהם כדי לפרוק את התסכול על כך שהמדינה לא מסייעת להם לצאת ממעמד החוליות המוחלשות בחברה, אלא להפך, מעודדת את המצב הזה. אלמנטים לא מעטים בסיפור מזכירים פרטים אמיתיים בחייו של מיקסר. עובדה זו ולא רק היא הופכים את הסרט לאמיתי, אמין, אמיץ ואותנטי. לשומונוב אמנם אין הרבה מאוד קבלות, אבל גם ב"החולמים מבבילון" ועוד יותר ב"כאן ועכשיו" ניכר כי הוא ניחן בכישרון וברגישות המאפשרים לו לפרוש סיפור רגיש ונוגע ללב מבלי להיכנס למלודרמות מיותרות. אנחנו נחשפים בסרט הקטן והצנוע הזה, שבכך אגב גדולתו, לחיים הקשים בפריפריה בדיוק כמות שהם. כשהצעירים חומקים בחסות החשיכה לרסס כתובות גרפיטי עם הטקסט "אין עתיד", אתה מאמין להם. גם הדיאלוגים, רובם המכריע ברוסית כאמור, חדים, מדויקים נוקבים ופוגעים בדיוק במטרה. השחקנים/ נון-אקטורס עושים עבודה מצוינת בכך שאינם מתבלטים יתר על המידה אלא נראים כמו אנשים מהיישוב. הזיקה שלהם לסיפור, הפרטים מהאוטוביוגרפיה של מיקסר והקריירה המוזיקלית בהתהוות של אנדריי, הם בעלי השפעה מכרעת כאן. סרט מצוין שראוי למלוא תשומת הלב שלכם.

דירוג: *****  

מועדי הקרנות


              

"הסיפור של טראוטמן" (גרמניה-אנגליה 2018)

דרמה. סרטו של מרקוס ה. רוזנמולר. בסופה של מלחמת העולם השנייה מוצא את עצמו ברט טראוטמן (דיוויד קרוס) שבוי בידי הבריטים במחנה שבויים ליד מנצ'סטר. במהלך משחק כדורגל בין שוכני המחנה, מבחין במקרה בכישרונו כשוער שעוצר כל בעיטה הנבעטת לעברו מאמן קבוצת מנצ'סטר סיטי ג'ק פריאר (ג'ון הנשו), והבחור הנאה גם צד את עינה של בתו היפה מרגרט (פריה מאבור). ג'ק רואה בטראוטמן הזדמנות פז להציל את הקבוצה הכושלת שלו. הוא מביא אותו לקבוצה, משיג אישורים כדי להוציא אותו מהמחנה לאימונים ולמשחקים ואף מסדר לו עבודה בחנות המשפחתית שלו, אותה מנהלת בתו מרגרט. תחילה חווה טראוטמן עוינות מכולם, כולל מצד מרגרט, ונחשב ל"אויב", אבל אט אט משתנה היחס אליו וגם נרקם רומן בינו ובין בתו של מאמנו. כשהחיילים הגרמנים השבויים שאינם פושעי מלחמה מתחילים לשוב לגרמניה, טראוטמן, המסומן ככוכב עולה בשמי הכדורגל האנגלי, מחליט להישאר במנצ'סטר ועושה חייל כשוערה המוביל של הקבוצה וכן נושא לאישה את מרגרט. אבל האוהדים עדיין מתקשים לקבל את העובדה ששוערם המוביל הוא גרמני והעיתונות עדיין חוקרת את עברו הנאצי כביכול ומקשה עליו להשתלב בחיים באנגליה. 120 דקות.

   


זה קודם כל סיפור מכונן על גיבור מקומי מייד אין מנצ'סטר - מתולדות הכדורגל האנגלי, אבל הוא מובא לצופה גם כסרט חברתי וכסיפור אהבה רומנטי עם המון מכשולים בדרך, ולכן הוא יכול לדבר גם לכאלה שאינם חובבי כדורגל. הבמאי הגרמני יליד בוואריה רוזנמולר יצר סרט מוקפד, מקצועי וקורקטי מכל הבחינות. התסריט שלו אמין ומדויק, אופן השחזור התקופתי והבחירה בשחקנים שאינם כוכבים מוכרים קולע אף הוא למטרה. כל האלמנטים הקשורים לכדורגל באותה תקופה מטופלים בדיוק ובהקפדה יתרה. אבל מעבר לכל אלה עוסק הסרט בהרבה נושאים נוספים, כמו קבלת הזר שהינו אויב לשעבר, בניסיון לגרום לפצעי מלחמת העולם השנייה העמוקים להגליד ובצורך לבחור לאחר המלחמה בסופו של יום בנורמליזציה, כי החיים נמשכים. הסיפור מתעכב למשל על כך שרבים מאזרחי מנצ'סטר באותה תקופה היו יהודים שהתקשו לעכל את העובדה ששוערה של קבוצתם האהובה שלהם הינו חייל גרמני לשעבר, אבל מרגרט מצליחה להשיג את תמיכתו בבעלה של רבי אלטמן, ממנהיגי הקהילה היהודית במנצ'סטר, שהוא עצמו הצליח לברוח מציפורני הנאצים. טראוטמן כבש סופית את לבם של אוהדי מנצ'סטר סיטי כאשר הצליח להגן בחירוף נפש על שער הקבוצה בגמר הגביע האנגלי ב-1956, גם לאחר ששבר את צווארו, והביא את הגביע הנכסף לקבוצה. בשורה התחתונה, זה אמנם סרט מיינסטרים מובהק אבל הוא מנסה ומצליח מעל ומעבר להביא למסך באופן מעורר הערכה את הסיפור המנצח הייחודי הזה שלשמו נעשה. זאת בין היתר לא מעט גם בזכות העובדה שמשחקם
של דייוויד קרוס, פריה מאבור וג'ון הנשו טבעי ואותנטי.

דירוג: ****       

מועדי הקרנות



"מי אתה חושב שאני" (צרפת 2019)

דרמה. סרטו של סאפי נבו, אדפטציה לרומן שחיברה קאמיל לורן. קלייר (ג'ולייט בינוש), רווקה כבת 50, יושבת מול הפסיכולוגית שלה, ד"ר קתרין בורמנס (ניקול גרסיה) ומספרת לה כיצד נסחפה לפרשיית אהבים וירטואלית. היא מגלה כי פתחה לעצמה עמוד פייסבוק מזויף, בו הציגה עצמה כקלרה, בת 24, וזאת כדי לעקוב אחר מאהבה לודו. כך מגיע אליה אלכס (פרנסואה סיוויל), צעיר יפה תואר, חברו של לודו ומתאהב בדמות הפיקטיבית שלה, בעיקר לאחר שהיא מוסיפה תמונת פרופיל של צעירה יפהפייה, בת משפחה שלה. הקשר בין השניים הולך ומתהדק, ומהתכתבות בהקלדה הם עוברים לשיחות טלפון, אבל מכאן ואילך הקשר "נתקע". קלייר יודעת שאם הם ייפגשו והוא יגלה כי היא בת כפול מהגיל עליו הצהירה, וגם די רחוקה מתמונת הפרופיל אותה הציגה. עם זאת, כפי שהיא מספרת לד"ר בורמנס, יש ביניהם כימייה נהדרת שהשיחות הטלפוניות רק מחזקות אותו. הקשר הווירטואלי של קלייר עם אלכס מציף אותה, מספק טעם חדש לחייה ומזין את עולם הפנטזיות הרומנטי שלה. לבסוף היא נעתרת לו וקובעת איתו פגישה, כשלמהלך הזה ולהחלטותיה בעקבותיו עלולות להיות השלכות גורליות.             

   


בשורה התחתונה הסרט עוסק בנושא עולם האשליות המתעתע של המרחב הדיגיטלי והרשתות החברתיות בימינו - כאן בהקשר קונקרטי לנישת הדייטינג האטרקטיבית - המשמש כידוע כר נרחב להצגת מציאות מדומה, גניבת זהויות ושאר התנהלויות מסוכנות שעליהן עלול כל אחד מאיתנו לשלם מחירים אישיים קשים.
אבל קודם כל זהו סיפור כובש ודרמה  פסיכולוגית הנוגעת בקסמה המהפנט והמכשף של הפנטזיה הרומנטית, שלא אחת מנתק מהמציאות. קלייר מתמכרת לחיזור המשכר אחר אלכס, שלוכד יותר ויותר את תשומת לבה ומשנה לחלוטין את חייה. היא לא מודעת, או מתעלמת מכך שהקשר אותו היא מנהלת בזהות בדויה של צעירה יפה עלול להיות כרוך בסיכונים, בהטעיות ובאשליות שעשויות להיות פועל יוצא של החיזור בעולם העכשווי באמצעות הרשתות החברתיות. הסרט בונה היטב את האניגמה הרומנטית, ההיתלות הנפשית הגוברת והולכת של הגיבורה במחזרה ובדרכים בה היא מסבירה את עצמה לפסיכולוגית שלה, שלעיתים מבינה ללבה ומזדהה עם הצורך שלה להשתוקקות נואשת לאהבה מצד גבר צעיר, יפה ואינטליגנטי, משהו שלא חוותה כבר שנים רבות. ג'ולייט בינוש מצליחה לפענח לעומק את הדמות המורכבת שתפר הבמאי נבו בדיוק למידותיה ועושה תפקיד מעולה.

דירוג: ****                

מועדי הקרנות

"המלחמה על הכוח (ארה"ב 2017)

דרמה. סרטו של אלפונסו גומז-רחון. העלילה מגוללת את סיפורה של התחרות האכזרית בין הממציאים הגדולים ביותר של העידן התעשייתי – התחרות שתקבע מי מהם יזכה לפתח את מערכת החשמל שתספק כוח למאה החדשה. בתמיכת הבנקאי ואיש הממון העשיר ג'יי פי מורגן (מתיו מקפיידן), תומס אדיסון (בנדיקט קמברבאץ') מסנוור את העולם על ידי הארת מנהטן. אך ג'ורג' ווסטינגהאוס (מייקל שאנון), בסיוע ניקולה טסלה, מזהה פגמים קטלניים בתכנית "הזרם הישיר" של אדיסון. מלחמת כוחות מוצתת כאשר ווסטינגהאוז וניקולה טסלה (ניקולס הולט) מהמרים עם כל מה שיש להם על זרם החילופין המסוכן. עם טום הולנד. 107 דקות.

   


נושא הסרט וחשיבותו ההיסטורית מרתקים, וגם התחרות שהתנהלה בין אדיסון ויריביו ווסטינגהאוז וטסלה מציתה את הדמיון. אלא שהסרט, בד בבד עם היותו סוג של מותחן השומר על אש קטנה, ההולכת וגדלה כל הזמן, ומזינה את היריבות והתחרותיות בין שני הממציאים, מלעיט את הצופה בהמון פרטים טכניים מעט מייגעים. אתה קצת הולך לאיבוד בנרטיב ובסבך המידע, המתאים יותר להבנת יודעי דבר, על פיתוחיהם המהפכניים המופלאים של הממציאים שהכניסו לחיינו את החשמל והתאורה. למרבה הצער התסריט והסרט גם מעקרים במידה רבה את המרכיב הרגשי
ומה שקורה על המסך כמעט ולא נוגע בצופה, זאת למרות משחקם המרשים של בנדיקט קמברבאץ' ומייקל שאנון. ועם כל זאת הסרט עשוי היטב, וכל פרט בו מוקפד, מדויק וקורקטי.

דירוג: *** וחצי      

מועדי הקרנות



"שנות חיינו היפות" (צרפת 2019)

דרמה. סרטו של קלוד ללוש. הם פגשו זה את זה לפני שנים רבות: גבר ואישה שהרומן בינם הפך לסרט אייקוני שהגדיר מחדש מהי רומנטיקה בקולנוע. ז'אן-לואי (ז'אן לואי טרנטיניאן), נהג מרוצים לשעבר, הוא כיום קשיש שאיבד את דרכו בתוך נבכי זיכרונותיו. אנטואן (אנטואן סיר), בנו, מחליט לאתר את אן (אנוק איימה), אהובתו הנושנה של אביו, בניסיון להפגיש אותם מחדש ולהביא לסגירת המעגל של סיפור אהבתם הגדול. המפגש המיוחל בין שני הנאהבים, לאחר כל השנים שחלפו מאז פגישתם הקודמת, ממשיך את הרומן מהנקודה בה נפסק. 90 דקות.

מועדי הקרנות

   


"גבר ואישה" (צרפת 1966)

דרמה. סרטו של קלוד ללוש. אן (אנוק איימה) היא נערת תסריט. בעלה המנוח (פייר ברוך), פעלולן, נהרג בתאונה באתר צילומים. ז'אן-לואי (ז'אן-לואי טרנטיניאן), אלמן, הוא נהג מרוצים שאשתו התאבדה לאחר שהוא חווה תאונה כמעט קטלנית במרוץ 24 השעות של לה מאן. הם נפגשים בבית הספר שבו לומדים ילדיהם בדוביל. לילה אחד אחרי שאן מחמיצה את הרכבת האחרונה הם נוסעים יחד לבית בפריז ומתאהבים מייד. הרומן ביניהם מתפתח למרות רגשות האשמה שחשה אן בעקבות אובדן בעלה המנוח. אן, שנוכחת לדעת כי אינה נאמנה לזיכרון בעלה, מחליטה לעזוב את ז'אן-לואי. אלא שהגורל יזמן להם מפגש מחודש במהרה. 102 דקות. 
 

מועדי הקרנות



24/10/2019   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע