סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן איתמר זורמן, דור שני למסלול ניו יורק
 

 
 
הכנר הצעיר החי בניו יורק, בנם של אסתרית בלצן ומשה זורמן מנגן עם הפילהרמונית. שיחה


"גם זמנו של בטהובן יגיע"

בימים אלה מנגן הכנר איתמר זורמן בן ה-27 כסולן בסדרת המנויים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית את הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון. זו הופעתו החשובה הראשונה לאחר זכייתו המרשימה בפרס השני (פרס ראשון לא חולק) בתחרות צ'ייקובסקי במוסקבה בשנה שעברה.

איך התהליך עובד מול תזמורות. אתה מציע להם יצירה או שמגיעה הזמנה?

"התהליך הוא דו כיווני. תלוי מי מציע. לתזמורת כמובן יש שיקולים שלה, תדירות השמעת הקונצרט, או מתי נוגנה היצירה הזאת בפעם האחרונה. והתאמתה לתכנית התזמורת. רצונו של מנצח ועוד. מול הרצון הזה ישנו הרצון של הכנר. הפעם  אני חוזר לקונצ'רטו של מנדלסון לאחר שזמן רב לא ניגנתי אותו".

מה ההיצע שלך כולל כיום?

"בלוח שלי כרגע ישנם הקונצ'רטות של ברהמס, פרוקופייב, סיבליוס, ברוך וברג".

לא הזכרת את בטהובן

"נכון, יצירה קשה שאני זקוק לעוד זמן כדי להתמודד איתה. אני לומד יצירה חדשה במשך מספר חודשים. עד שאני מרגיש שאני שולט בה. אני מנגן כל יום. אבל אני עובד בקצב שלי. יגיע גם זמנו של בטהובן".

כשאתה אומר אני לומד יצירה, אתה מתכוון שאתה לומד אותה בעצמך. את הלימודים הרשמיים כבר סיימת?

"נכון את לימודי התואר 'אמן' בבית הספר ג'וליארד בניו יורק סיימתי. אני ממשיך ללמוד בכיתה קטנה עם הכנר כריסטיאן טצלאף. הלימודים מתקיימים בקרונברג, פרבר של פרנקפורט בגרמניה. אבל מאחר והוא כנר פעיל המנגן בכל העולם, זמנו להוראה מוגבל. אנחנו התלמידים מתאימים את לוח העבודה לזמינות שלו. הפגישה הבאה שלי איתו תתקיים בניו יורק. כאן לא מדובר בלימודים רגילים, אלא תמיד בהתמודדות עם יצירה.

"אני מתכוון יותר לעבודה מקצועית של הנחייה  ולא הוראה במשמעות הפשוטה של המילה. לקראת הנגינה של הקונצ'רטו של מנדלסון הוא למשל הצביע על מקומות שרצוי לנגן בדרך זו ולא בדרך אחרת, על מנת לקבל יותר או להשיג יותר מן העבודה עם התזמורת. או בניסוח אחר להימנע מראש מעימותים מיותרים עם התזמורת במהלך העבודה מולה.

בנוסף להנחייה, יש לטצלאף ידע עצום על תהליך חיבור היצירה. כשהוא מספר לי  למשל על הדרך שבה מנדלסון רצה שתישמע קדנצה מסוימת ביצירה (קדנצה, קטע סולני שבו הכנר מנגן ללא התזמורת בתוך היצירה). הוא מאיר מקומות מסוימים ביצירה שלבטח הייתי מתייחס אליהם אחרת אילו לא היה לי המידע הזה. בעצם השיחה, הדיון, אני מקבל אפשרויות נוספות להתמודד עם היצירה, למצוא דרכי הבעה נוספות".

"בעבודה שלי לא צריך דרבון"
 
איתמר זורמן נולד בתל אביב, הוא הבן הבכור של המלחין משה זורמן והפסנתרנית אסתרית בלצן, ואת לימודי המוזיקה החל דווקא כתלמיד בשיטת ההוראה "סוזוקי" שהגיע מיפן ועוררה לפחות בישראל חילוקי דיעות באשר לצורת ההוראה ומי בעצם לומד נכון באמצעותה.

אצל זורמן, מן הסתם השיטה הצליחה. בישראל למד בהדרכתם של סאלי בוקל ובהמשך למד בקונסרבטוריון התל אביבי בהדרכתם של דויד חן ונאוה מילוא. את הלימודים האקדמיים בארץ עשה בירושלים, שם הדריך אותו חגי שחם. התחנה הבאה היתה בית הספר ג'וליארד במנהטן בניו יורק שם למד בכיתה של רוברט מאן ובעיקר אצל סילביה רוזנברג. "מורה מעולה" הוא מציין. 


משה-זורמן-ואסתרית-בלצן1.jpg
                                   משה זורמן ואסתרית בלצן (יח"צ)

כל יצירה  שאתה מנגן אתה מנגן מספר פעמים, לאחר חזרות עם התזמורת, אבל למעשה בכל ערב הקהל שומע משהו אחר?

"בוודאי, אני מכין את היצירה, ישנו כיוון כללי שבו אני עתיד ללכת, יש אופי נגינה, יש צבע מסוים. אבל הכל משפיע על הביצוע, על הנגינה עצמה. 

"בשנים האחרונות למשל  נגינה של כל קונצ'רטו מושפעת בין היתר מן המגמה העולמית של נגינה אותנטית, כלומר הניסיון בעיקר של נגני מוזיקה עתיקה, לנגן יצירות בדיוק בדרך בה הן בוצעו לראשונה לפני מאות שנים. המגמה הזו רווחת בעיקר ביצירות של באך ובני תקופתו, אבל החשיבה התקופתית משפיעה גם על יצירות שנכתבו בתקופות מאוחרות יותר, במאה ה-19 וגם בתחילת המאה ה-20.

"מרכיב אחר נובע מניתוח היצירה, מלימוד והעמקה במבנה ההרמוני של היצירה. למה המלחין בחר דווקא בצירופי הצלילים האלה או בחיבורים בין כלים מסוימים המנגנים יחד עם הכינור.

"תחנה נוספת בדרך לביצוע התזמורתי היא המוזיקה הקאמרית, אני מנגן הרבה מאוד מוזיקה קאמרית ומאחר וניגנתי סונטה של מנדלסון ויצירות קאמריות שלו, באתי לקונצ'רטו עם  היכרות מתוך הנגינה, היכרות עם הסגנון.
"לאחר שאמרתי את כל אלה, ההשפעה על צורת הנגינה בכל יום נובעת מכל דבר שקורה לכל אחד מאיתנו. מצב רוח אישי.  ניצחון או הפסד של מכבי תל אביב בכדורסל  (אני עוקב אחרי הרבה ספורטאים. לאחרונה  היה המאבק המרתק של ג'וקוביץ' באליפות אוסטרליה הפתוחה בטניס. אני רוצה לשחק טניס, בינתיים זה לא קורה...) אולי אפילו הבחירות שמתקיימות לפני ההופעה הראשונה שלי כאן, הכל משפיע על הנגינה".

איתמר-זורמן1.jpg
איתמר זורמן (צילום: אבשלום לוי)

איך נראה היומיום שלך?

"אני גר בניו יורק, מתאמן כל יום. למרבה המזל יש לי כינור נפלא, פייטרו גוארנרי משנת 1745, שמשאיל לי יהודה זיסאפל, בעבר היה לי כינור אחר שהוא השאיל לי.

"כנר צעיר ובכלל כנרים מתקשים להגיע לכינורות מן הסוג הזה, קשה לשאול וקשה הרבה יותר לרכוש. מדובר במאות אלפי ובמיליוני דולרים. טוב שיש אספנים  שמחזיקים בכלים ומשאילים אותם. בעבודה שלי לא צריך דרבון  -  אני מתאמן כמה שצריך.

"אני גר עם ליסה, החברה, הפסנתרנית, אנחנו גם מופעים ביחד בשלישייה קאמרית  שנקראת 'ליסנדר' (אחת הדמויות ב'חלום ליל קיץ'). השם מקורו כפול. ראשית במשפט שאומר ליסדנר במחזה 'The course of true love never did run smooth' (דרכה של אהבה אמיתית לעולם אינה דרך חלקה). הסיבה השנייה שהשם ליסנדר היה צירוף היה של אותיות בשמות של חברי ההרכב המקורי. ליסה, לין ואני תרמתי את האות האחרונה בשם איתמר.

"בינתיים יש צ'לן חדש בהרכב. במקום לין מנגן הישראלי מיכאל כץ, אבל השם נשאר. אנחנו מופיעים הרבה בשלישיות של שוברט, בטהובן ועוד. אני חבר בפרויקט הקאמרי הישראלי ואנחנו מופיעים בארצות הברית ובארץ, השנה נעדרתי מסיבוב ההופעות המסורתי שלהם.

"אני אוהב ספורט, אני אוהב קולנוע, ראיתי לאחרונה את 'חיי פיי' ומאוד אהבתי. לאחרונה התחלתי לעבוד עם משרד אמרגנות. גם איתם אני נפגש, העבודה עם המשרד היא חלק מן הזכייה האחרונה בתחרות צ'ייקובסקי".

   

למתבוננים מכאן, היתה אפשרות לעקוב מקרוב בשידור יומיומי באתר התחרות והעובדה שלא חולק פרס ראשון, עוררה כל מיני תחושות. איך אתה הרגשת?

"הייתי שקוע בעבודה, בהכנה.  תחרות 'צייקובסקי' קשה ומעייפת מאוד, חמישה שלבים, שהרגישו כמו המון זמן. כמובן שישנם הפרפרים בבטן לפי כל שלב. בשלב האחרון לפני העמוד האחרון כבר  הרגשתי שעשיתי את המיטב, מבחינתי. הרגשתי בעיקר שלם עם מה שעשיתי שם. הקהל קיבל אותי מאוד יפה.

"בסוף התחרות, השופטים החליטו שלא להעניק פרס ראשון. חלקתי את הפרס השני עם כנר רוסי בשם אלכסייב. התחרות הזאת מניבה הרבה עבודה. הזכרתי כבר את משרד האמרגנות שמקבל הזוכה. משרד שמקדם אותך במשך שלוש שנים. הזכייה בתחרות פותחת הרבה דלתות ובין היתר הופעה עם ולרי גרגייב שהוא יושב ראש חבר השופטים בתחרות".

   

משפחה שבה כולם מנגנים

נזכיר כאן שתחרות צ'ייקובסקי אינה התחרות הראשונה של איתמר זורמן. הוא זכה בעבר בתחרויות שונות בארץ, במסגרות בתי הספר השונים שלמד בהם בתחרות ביצוע יצירה ישראלית ובתחרויות חשובות באוסטריה ובגרמניה. זכיות שהניבו הופעות בתחנות רדיו שונות, בכללן רסיטלים שלמים בערוצי מוזיקה מפורסמים ובאולמות שונים במדינות שונות.

גדלת בבית של מוזיקאים, מוזיקאים פעילים אבא שכותב, מלמד ונמצא הרבה על הבמות. אימא שמופיעה במסגרות שהיא בעצמה יוצרת. כיום גם האחיות שלך בעניין המוזיקלי

"נכון וזה מאוד חשוב. הליכה במסלול כזה דורשת הרבה תמיכה. תמיכה שכלל וכלל אינה עניין טריוויאלי. מבחוץ לפעמים הדברים אינם נראים. או שקשה לראות מן הצד, אבל התמיכה היא משמעותית מאוד, כמובן שיש משפחה שבה כולם מנגנים יש על מה לדבר ואפשר גם לנגן ביחד שזה מקור עצום להנאה.

"שני ההורים שלי גם הם עברו את מסלול ניו יורק בדרכם, שניהם למדו לקראת תואר הדוקטור בעיר הזאת ומן הניסיון שלהם אפשר היה ללמוד. נכון שבמשפחה אני הכנר היחיד, אבל אבא עסק הרבה מאוד בכינור. בתזה שלו לקראת קבלת תואר הדוקטור, הוא חקר את יצירות סולניות לכינור שנכתבו במאה העשרים".

אימא ואבא זורמן דואגים מאוד לילד שלהם, בקיץ האחרון הם אפילו נסעו לדירה הריקה של הבן בניו יורק ו"סידרו" אותה בהיעדרו. מדפים, צביעה. בימים הקרובים הם ישבו באולם הקונצרטים התל אביבי וירוו נחת. מגיע להם. 
  
 דיויד-רוברטסון---דן-דרייפוס.jpg
 דיויד רוברטסון (צילום: דן דרייפוס)
 
איתמר זורמן יופיע עם התזמורת הפלהרמונית בניצוחו של  דיוויד רוברטסון בין התאריכים ה-23 בינואר 2013 ל-3 בפברואר 2013, באולם סמולרש, תל אביב, וכן בימים ראשון ושני, 27–28 בינואר 2013, באודיטוריום חיפה. האינטרמצו בהנחיית אריה ורדי יתקיים ביום שישי, 1 בפברואר 2013, ב-12:00, בתיאטרון ירושלים. פרטים וכרטיסים: 1700-70-30-30 או באתר התזמורת.



24/01/2013   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע