סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן "אין סיבה לחגיגה, אבל יש על מה לדבר"
 

 
 
הבחירה ביצירה הזאת הייתה הדדית, של המארגנים, שלי ושל המוזיקאים. היצירה היא בה בעת יצירה יהודית ויצירה אוניברסלית. הסימפוניה מייצגת את הבינלאומיות של התרבות היהודית ולאו דווקא את התרבות היהודית של הגטו. את מאהלר ואת יצירתו ניתן לראות כאמנות היוצאת מן הגטו"
עומר מ. ולבר, מנהלה המוזיקלי של סימפונט רעננה, מספר על אירועי 500 שנה לגטו ונציה


הערב (יום שלישי) ינצח בוונציה עומר מ. ולבר, מנהלה המוזיקלי של סימפונט רעננה, על קונצרט שיפתח סדרת אירועים לציון 500 שנה לגטו היהודי הראשון, גטו ונציה.

הכול התחיל בוונציה
 
יהודים שהתגוררו בארצות שונות - בדרך כלל כמיעוט נרדף - נהגו מאז ומעולם להתגורר בסמיכות. הסיבות היו בדרך כלל סיבות יהודיות פנימיות, החל מקיום מוסדות קהילה (בתי כנסת, מקוואות, בתי עלמין) וכלה בחשש מן השכנים הלא יהודים.

השכונות זכו לשמות שונים, שהמילה "יהודי" כלולה בהן, כמו למשל "רחוב היהודים" בארצות דוברות גרמנית,Jewery באנגליה, giudecca באיטליה ועוד. הנוצרים מצדם התלהבו מן האפשרות לרכז יהודים באזורי מחיה מוגבלים ותחומים, כי קל היה יותר להתנכל להם, להשפיל אותם, ולעשות עוד מעשים שההיסטוריה רשמה - שלא לומר התהדרה בהם - לאורך הדורות.

זרעי הרעיונות מופיעים ברשומות ההתכנסויות האקומניות מן המאה החמישית וכעבור 700 שנה בערך, במאה ה-12 נאסר על יהודים ונוצרים להתגורר זה לצד זה. במאה ה-15 הונחתו על הקהילות היהודיות, בעיקר באיטליה, הוראות המחייבות את היהודים לשאת אות המזהה אותם (לימים הטלאי הצהוב). הוראות אחרות עסקו בפרנסת היהודים ובדיני הלוואות, ריביות וכד'.

גטו-ונציה.jpg
גטו ונציה (צילום מתוך האתר ANSA med )

בהמשך לתהליך הזה התבקשה הנחיה שלטונית לרכז יהודים במקום אחד. העיר החלוצה ליישם את ההוראות בשטח הייתה הרפובליקה של ונציה. הגטו היהודי הראשון נחנך בשנת 1516. עד לאותו מועד ממילא נאסר על יהודים להתגורר בעיר התעלות. ב-29 במרץ 1516 חתם ליאונרדו לוֹרֶדָן, ה"דוג'ה" (המנהיג הנבחר) של ונציה, על צו הדורש מכל היהודים להעתיק את מקום מגוריהם אל תוך מתחם הגטו, רחוק ממרכז העיר ההומה. כך, בזכות התעלות והחומות, ניתן יהיה לשמור על ריחוק היהודים מתושביה הנוצריים של הרפובליקה.

הגדרת הישוב היהודי באמצעות גבולות ברורים, בניית חומה, הצבת שערים והקמת גשרים מתקפלים, היו האמצעים שהפכו שכונה או רובע בעיר ל"גטו". היהודים מילאו שני אזורים גטו חדש (geto nuovo) וכעבור חצי יובל עוד גטו - הגטו הישן (geto vecchio). חלפו עוד כ-15 שנים, עד שהוותיקן החל להנחות ערי מדינה שונות באיטליה לסגור את היהודים בגטאות. יהודים העתיקו את מקום מגוריהם אל הגטאות. הגטאות היו סגורים וחברות השמירה הציבו שומרים נוצרים בשערים. בימי מועד נוצריים לא הורשו היהודים לצאת, ושטחו של כל גטו נקבע מראש מבלי להתחשב למשל בגידול האוכלוסייה. מצב דברים שהביא בין היתר לבניית קומות נוספות, שהיו בסכנת התמוטטות מתמדת. היה עוד מבחר של הנחיות, למשל בעניין בעלות על נכסים - האם יותר ליהודי להיות בעל קנין במדינה נוצרית וכו'. ועד עכשיו התאפקתי מלהזכיר את ה"פוגרומים" ש"פרחו" בגטאות. 

מחזירים את ההדר לגטו

כיום, בחלוף 500 שנה להקמת הגטו ולמיסוד האפליה הגזעית (המקורית), גויסו תקציבי עתק, כדי להחזיר לגטו את כבודו. בתכנית השחזור והשיפוץ בוונציה, כלולים שחזורים של חמשת בתי הכנסת ששכנו שם ושל מוזיאון יהודי בגטו שנחנך לפני כ-60 שנה. את תחילת עבודות השחזור והשיפוץ, תציין סדרת אירועים שתחל הערב, כאמור, כאשר המנצח עומר מ. ולבר, ינצח על תזמורת בית האופרה של ונציה "לה פניצ'ה" בנגינת הסימפוניה הראשונה של מאהלר בקונצרט שהקהל מוזמן אליו בחינם.

על האירוע מספר ולבר מוונציה ל"הבמה": "מדובר על סדרה גדולה של אירועים, קונצרטים, תערוכות, הצגות רבות של הסוחר מוונציה, כמתבקש, וגם כנסים מדעיים ולימודי תלמוד בחברותא בבתי הכנסת של הגטו".

עומר-ולבר-צילום-Tato-Baeza-.jpg
עומר מ. ולבר (צילום: Tato Baeza Palau)

איך נבחרה דווקא הסימפוניה הראשונה של מאהלר?

"צריך לומר שהבחירה ביצירה הזאת הייתה הדדית, של המארגנים, שלי ושל המוזיקאים. היצירה היא בה בעת יצירה יהודית ויצירה אוניברסלית. הסימפוניה מייצגת את הבינלאומיות של התרבות היהודית ולאו דווקא את התרבות היהודית של הגטו. את מאהלר ואת יצירתו ניתן לראות כאמנות היוצאת מן הגטו.

"יש מי שיראו בו את המתבולל אבל הוא גם היהודי החדש. יהודי שיש לו אהבה לעברו וגם שנאה לעברו, הוא אוהב ומבקר את מה שהוא אוהב. יש לו ראיה לעתיד והוא בונה מתוך כל אלה את השפה האישית שלו. הסימפוניה הזאת מייצגת אל כל המרכיבים האלה לרבות קטע ה'כליזמר' בפרק השלישי. לפניו מנוגן מחול ה'לנדלר' (מחול אוסטרי עממי במקצב שלושה-רבעים). היצירה מדגימה את היהודי האירופי של לפני מלחמות העולם".
 
עד כמה הקהל והנגנים יודעים לאיזה אירוע הם נקלעו?

"דווקא ניתן לומר בבטחה שהם יודעים. כאן באיטליה התקשורת נותנת לאירוע כיסוי ענק, אי אפשר להתעלם ממנו. התקשורת אינה מסתפקת בציון האירועים אלא מעלה נושאים הנובעים מעצם קיומם של גטאות. אחד הנושאים  המדוברים כאן היא השתתפותם או ליתר דיוק אי-השתתפותם של האיטלקים בשואת יהודי אירופה. לאחרונה ראו אור כמה ספרים שחושפים את תחושת ה'יהיה בסדר', בנוסחה האיטלקי שניסה להמעיט את מה שהתרחש באיטליה במהלך מלחמת העולם השנייה.

כך נחשפו למשל פעולות גירוש יהודים ושיתוף פעולה עם הנאצים באותן שנים. וזה רק ענין אחד. יש לי כאן חבר בשם שמעון לוי-סולם שפרסם לאחרונה ספר החושף את הפעילות האנטי יהודית כאן בוונציה, של שיתוף פעולה במסווה של אי שיתוף פעולה. כמובן שהספר מעורר סערה. לנגינת הסימפוניה יקדים דברים סיימון שַאמָה הסופר וההיסטוריון האנגלי, שבוודאי לא יהסס וכדרכו בכתביו ובתכניותיו ב'צ'אנל 4' של הביביסי, יאמר דברים נחרצים ויחבר בין האירוע לסימפוניה".

עומר-מ.-וולבר-anakit.jpg
עומר מ. ולבר (צילום: יח"צ)
 
מן התיאורים שלך עולה שמצד אחד יש כאן אירוע שמחזיר כבוד למתחם יהודי שתולדותיו לא היו לכבוד האיטלקים ולא בטוח שהיהודים רוצים מאוד להיזכר בימיהם בגטו אז למה השמחה?

"היהודים לא רצו להיות בגטו, זה נכון. עם זאת היותם בגטו הייתה כלי בשימור התרבות והמסורת. זה מעין פרדוקס, אין סיבה לחגיגה, אבל יש הרבה על מה לדבר. נושאים תרבותיים מאוד משמעותיים שיש לספר עליהם ולהכירם מקרוב. היוזמה, צריך לומר, היא של קהילת יהודי ונציה ושל ארגון העל של יהודי איטליה. חשוב כמובן שיהודי וישראלי מנצח על הקונצרט. בייחוד כיוון שאני עובד עם בית האופרה הזה כבר יותר מחמש שנים בהופעות באיטליה ובסיורים בעולם. אגב יש סיכוי שגם לא אנצח על הקונצרט, כי בת זגי צריכה ללדת ממש היום או מחר, אז יש סבירות גובהה שבסופו של דבר המחליף, שבתוקף הנסיבות כבר נבחר, ינצח על הקונצרט במקומי". 

לדף הארועים באתר ANSA med



29/03/2016   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע