סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן זרקור לעשייה נשית בתחום הקלאסי
 

 
 
קלרה שומן, שהיתה פסנתרנית בעלת מוניטין, שהצליחה לפרנס משפחה ברוכת ילדים מנגינתה, לא פרסמה את יצירותיה בשמה, אלא לאחר מותו של בעלה רוברט שומן. גם אלמה מאהלר, אחת הדמויות התוססות והמתסיסות בתחילת המאה העשרים, הסכימה לתנאים שהעמיד בעלה, גוסטב מאהלר שלא לפרסם יצירות משלה. דפוס התנהגות זה לא היה מוגבל למוזיקה בלבד. גם סופרות מפורסמות במאה ה-19 ועוד קודם הסתתרו לפחות בתחילת דרכן תחת שם של מחבר גבר"
פסטיבל "ווקס פמינה" מעמיד במרכזו נשים יוצרות ומבצעות. שיחה עם ענבר סולומון, ממנהלות הפסטיבל


השבוע מתקיים בתל אביב  בפעם השנייה  פסטיבל "ווקס פאמינה" (קול אישה) – שלושה ימים של הרצאות וקונצרטים, כשכל התכניות מעמידות במרכזן את האישה היוצרת ואת האישה האמנית.
 
הפסטיבל מתקיים במרכז מוזיקה תוסס בעיר, מרכז פליציה בלומנטל,  שאף הוא נקרא על שמה של אמנית מפורסמת - הפסנתרנית פליציה בלומנטל. בין המשתתפים על הבמה ישנם גם נציגים למין האחר אבל הנוכחות הנשית מודעת ומובהקת.

נוכחות המלחינות היתה תמיד מוצנעת או לא קיימת

 פורום המלחינות והמבצעות (עד לפני שנתיים הפורום היה פורום של מלחינות בלבד ולפני שנה הצטרפו אליו גם אמניות מתחום הביצוע) מפיק ומנהל את הפסטיבל, שבראשו עומדות ענבר סולומון, תם קרני ואלונה אפשטיין. סולומון היא חליליתנית ומורה  "יש לי תלמידים, נשים וגברים, מכל מיני גילים", היא אומרת.
 
למה צריך בעצם פסטיבל מגדרי, הרי אם נבדוק את ההיסטוריה של המוזיקה, נגלה שתמיד היו נשים במרכז העשייה המוזיקלית. פעם היו אלה שושנה דמארי ויפה ירקוני ובהמשך נעמי שמר, רחל שפירא, חווה אלברשטיין ואחרות. והרשימה ארוכה וזה מבלי להתייחס לכוכבות על במות האופרה והמחזמר?
 
"ראשית כל, עיקר הפסטיבל שלנו מתייחס בעיקר למוזיקה שאנחנו מגדירים או מגדירות כמוזיקה אמנותית או בלשון העם מוזיקה קלאסית. בתחום האמנותי המצב שונה ואם תבדוק לאורך הדורות תראה שנוכחות מלחינות ואפילו מבצעות היתה מוצנעת במקרה הטוב ובמקרה הרבים לא היתה קיימת כלל.
 
"אבל אני מעדיפה להשיב לך מן הניסיון הקצר המצטבר של ההתארגנות בישראל. פורום המלחינות נוסד לפני 12 שנים. אז היתה בכל המוסדות האקדמיים מרצה אחת לקומפוזיציה. נוכחות נשית היתה הרבה פחות מורגשת. גם בתזמורות היום יש נוכחות נשית גדולה הרבה יותר. נראה לי שבעצם הפניית הזרקור, באמצעות הפסטיבל לעשייה - יש תרומה, גם אם התרומה עקיפה.
 
"אני רוצה עוד לומר בעניין הגיזרה המוזיקלית שאנחנו עוסקות בה, שלמרות שבתחילת דברי דיברתי רק על מוזיקה אמנותית, הרי כבר בפסטיבל הזה יש התייחסות למוזיקה עממית יותר. אתי בן זקן, זמרת, מלחינה, יוצרת וסופרת עוסקת בפסטיבל במוזיקת הנשים בקהילות היהודיות הספרדיות. בעיקר בשירי הערש".

איפה ניכר עיקר השוני, אם לא רוצים לדבר על קיפוח?
 
"בחברה שהכתיבה מי האמן העדיף עליה, תמיד נשמע בעיקר קולם של גברים. בהרצאת הפתיחה של אדית זק שכתבה ספר ובו נתנה ביטוי למלחינות חשובות לאורך ההיסטוריה היא מראה שזה קרה אפילו כשהיה מדובר בבני אותה משפחה למשל פאני מנדלסון,  אחותו של פליקס מנדלסון. האח והאחות חיברו מוזיקה, היו ביניהם יחסים מצוינים אבל כשהעניין הגיע להדפסת יצירות במשך שנים הוא הטיל וטו.
 
"קלרה שומן, שהיתה  פסנתרנית בעלת מוניטין, שהצליחה לפרנס  משפחה ברוכת ילדים מנגינתה, לא פרסמה את יצירותיה בשמה, אלא לאחר מותו של בעלה רוברט שומן. גם אלמה מאהלר, אחת הדמויות התוססות והמתסיסות בתחילת המאה העשרים, הסכימה לתנאים שהעמיד בעלה, גוסטב מאהלר שלא לפרסם יצירות משלה. דפוס התנהגות זה לא היה מוגבל למוזיקה בלבד. גם סופרות מפורסמות במאה ה-19 ועוד קודם הסתתרו לפחות בתחילת דרכן תחת שם של מחבר גבר".

תום-קרני-וענבר-סולומון-יחצ.gif
מימין: תום קרני (יח"צ),  ענבר סולומון (צילום: יונית שלום)

"גם בארה"ב מלחינות מרגישות צורך להית מאוגדות"
 
אם אשמיע לך קטע ואבקש ממך לנסות ולחשוב מי כתב את המוזיקה,  אישה או גבר, יש סיכוי שתוכלי לדעת?
 
"ככל הנראה לא, גם אם נדבר על סף רגישות או תכונות נשיות מובהקות, תמיד יכולות להיות יצירות שתחשופנה את אותן תכונות, אבל יצאו ממוחם של מלחינים גברים. חשוב להדגיש אפילו שוב  שהעניין ב'ווקס פמינה' אינו אתגור המגדריוּת, אלא הארה, הבאה לתשומת לב".
 
כשחשבתן על הפסטיבל, או אפילו נלך צעד אחד קודם לפסטיבל, כשכל הנושא המגדרי עלה בפורום המלחינות והיוצרות, היה מולכן מודל שעובד בארצות אחרות ושנסיתן ליישם כאן?
 
"לאו דווקא. כי גם בעולם הגדול אין שוויון מוחלט גם בעולם המוזיקה האמנותית. לעומת זאת פורומים והתארגנויות של נשים בתחומי המוזיקה פועלים בארצות שונות.
 
"בפסטיבל שלנו תהיה נציגות של ארגנטינה, המלחינה הארגנטינאית אווה לופצ'ק הגיעה לישראל ותרצה באנגלית על עולם המוזיקה שלה שלתפיסתה משקף תחושה של מוזיקאית נודדת, טרובדורים בימי הביניים. לופצ'ק תציג בהרצאתה יצירה שלה שנקראת 'מבוכי הנשמה'. לופצ'ק נענתה גם לבקשתנו וחיברה מוזיקה לטקסט של סאפפו, שעוד נשוב אליו". 
   
פרופ' מירה זכאי, זמרת ומורה שאף היא תרצה בפסטיבל, נדרשה גם היא לעניין ההתארגנות "מעניין שאפילו בארצות הברית, ארץ שוויונית כביכול, עדיין מרגישות המלחינות את הצורך להיות מאוגדות.  זו שאלה פילוסופית, שעלתה בכמה שיחות לוואי...שאלה שיכולה לשמש נושא למחקר פסיכו-מוזיקלי, ולדיון בפני עצמו..."

מירה-זכאי-צילום-יאנוש-קובאניי.gif
מירה זכאי (צילום: יאנוש קובאניי)

מלחינות בהשראת סאפפו

ענבר, בבחירת החומרים לפסטיבל נקטתם מדיניות של העדפה מתקנת?
 
"זה בוודאי שלא. מגדר אינו יכול לבוא במקום רמה אמנותית. כל מה שנבחר גם בהרצאות וגם במופעים עבר את  אישור הוועדה האמנותית שלנו, ובה בעת אם תסתכל על ההרכב המרכזי של הפסטיבל זה שיופיע הערב (יום ד') בתכנית שנבנתה במיוחד לפסטיבל יש שם גם נציגוּת  גברית.
 
"הנושא, בהמשך לדברי מקודם, במיזם המרכזי הוא שירתה של המשוררת היווניה סאפפו, שחיה במאה החמישית לפני הספירה. בעקבות גילויים של קטעי שירה שלה שלא היו מוכרים עד היום, אתגרנו כמה מלחינות לחבר מוזיקה בהשראת או לטקסטים שלה. בקונצרט נשמע יצירות של ארבע מלחינות – שלוש מכאן ואחת מארגנטינה, להרכב שכולל שלוש זמרות ושישה נגנים ולפניהם גם מנצחת תם קרני.
 
"גם תכניות אחרות מראות שהנושא,  גם אם לא דיברו בו, היה קיים. נגנית הצ'מבלו  מרינה מינקין תגיש תכנית שכולה נשים, מלחינות מתקופת הבארוק, והיא תדבר עליהן ועל המלחינות שפועלות בימינו".


מימין: אווה לופצ'יק ומרינה מינקין (תמונת יחסי ציבור)



רוב תפקידי הגיבורות באופרה נכתבו על ידי גברים

האירוע הפותח את יומו האחרון של הפסטיבל, חמישי, יהיה הרצאה של מירה זכאי. "בהרצאה שלי על הקול הנשי במוזיקה", אומרת זכאי, "אדבר על העובדה שרוב תפקידי הגיבורות הידועות בעולם האופרה נכתבו על ידי גברים, ואפילו מחזור כל כך פמיניסטי כמו Frauenliebe und Leben ("אהבת אישה וחייה")  נכתב על ידי שני גברים, המשורר אדלברט שאמיסו והמלחין רוברט שומן, מתוך הבנתם איך אמורה אישה להרגיש את רגעי השיא והשפל של חייה.  
 
"עוד אדבר כמובן גם על האימהוּת המורכבת - לא רק כפי שהיא באה לידי ביטוי בשירי ערש, אלא גם בדמויות כמו מלכת הלילה, יוקסטה ואחרות. אדבר גם על הנשים בעולמות האמנויות האחרות ועל הקווים המקבילים של המאבק להכרה בנוכחותן על מגרש המשחקים הגברי כל כך".
 
"הפסטיבל יסתיים," אומרת ענבר סולומון, "במופע שיוקדש לעבודת מלחינות על דמויות שקספיריות. ממירנדה ליוליה, מביאטריס לקתרין, ומאופליה לליידי מקבת – הקונצרט יציג את גבירותיו הבלתי נשכחות של שקספיר  - שבשעתן הוצגו כולן ללא יוצא מן הכלל על ידי שחקנים-נערים צעירים, כי לנשים אסור היה להופיע על במה -  דרך מוזיקה לזמרות ולאנסמבל כלי, בשילוב טקסטים וקטעי וידאו ממחזותיו של שקספיר".





פסטיבל "ווקס פמינה" מתקיים בתאריכים 19-17 בנובמבר 2015 במרכז פליציה בלומנטל בתל אביב. מחיר 60  ₪  /  50 ש"ח לצעירים עד גיל 30 ולמזמינים מראש כרטיס יומי 80 ש"ח / 70 ש"ח . מנוי פסטיבל 180 ש"ח / 160 ₪.  להזמנת כרטיסים: 03-620-11-85. ההרצאות פתוחות לקהל בכניסה חופשית.אתר הפסטיבל



18/11/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע