סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן מאסטוניה לישראל - ווצ'ס מוזיקלס
 

 
 
כשביקרנו כאן בעבר גילינו קהל מתוחכם, חם ואוהד, שידע להעריך את ההופעה שלנו. אנחנו מקווים מאוד שנעמוד בציפיותיהם של המאזינים הישראלים, ובעיקר שנגרום להם לחייך."
זמר מקהלת "ווצ'ס מוזיקלס" המשובחת מאסטוניה, מתרגש לקראת המופעים ב"מוסטונן פסט"


חוגגים עצמאות לאסטוניה
 
בסוף השבוע ייפתח בישראל המוסטונן פסט - פסטיבל המציין את שמו של מייסדו ומנהלו המוזיקלי, המנצח והכנר האסטוני אנדרס מוסטונן. הפסטיבל, המתקיים זו הפעם החמישית, בחר להדגיש השנה את מלאת מאה שנים לעצמאות אסטוניה.

יש יותר מקמצוץ הומור בציון מאה שנים לעצמאותה של אסטוניה. כמו מדינות רבות באירופה, גם היא זכתה לעצמאות בסיומה של מלחמת העולם הראשונה והשתחררה מעולה של רוסיה. אלא שעצמאות זו נמשכה שנים ספורות בלבד. מלחמת העולם השנייה החזירה את אסטוניה לשטחה של האימפריה הרוסית, שנקראה כבר בשמה החדש - ברית המועצות.

עם נפילת החומה והתמוטטותה של ברית המועצות החלו האסטונים בתהליך ארוך לקראת הפיכתם למדינה עצמאית. אלא שהשכנה הגדולה, שהתפרקה בשנת 1990 ונעשתה ל"חבר המדינות" או "הפדרציה הרוסית",  לא מיהרה להעניק לאסטונים עצמאות מלאה, ורק בשנת 1994 פינה צבא הפדרציה הרוסית את אסטוניה. עשר שנים אחר כך הצטרפה אסטוניה לנאט"ו והיתה לחברה בקהילה האירופית. 


המקהלה הקאמרית ווצ'ס מוזיקלס, צילום: Andreas Valijamae

     
שירים פטריוטיים
 
למוזיקה יש חלק משמעותי בעצמאותה של אסטוניה, וזו הגיעה לידי ביטוי  כאשר ברית המועצות תכננה לכרות זרחן באסטוניה. הציבור האסטוני, שגילה את התכניות ב-1987, הבין את הנזק הסביבתי העצום שיפגע במדינה הקטנה והחל בפעולות מנע. המתנגדים התכנסו באחד הפארקים הגדולים בטאלין, בירת המדינה, ודרשו את חשיפת פרטי ההסכם וביטולו. במהלך ההפגנות שרו המפגינים את "חמישה שירים פטריוטיים" מאת אלו מטיסן, שהוצגו לקהל לראשונה בפסטיבל המוזיקה בטארטו ב-1988 והיו להמנונם של המהפכנים. 
 
המפגינים חברו לפסטיבל המוזיקה, ואחד מצעדי המחאה בשנה שלאחריה היה יצירתה של שרשרת אנושית שבה השתתפו שני מיליון בני אדם – ושהשתרעה מטאלין ועד וילנה בירת ליטא. במשך ארבע שנים הושרו בפסטיבל המוזיקה הגדול של אסטוניה שיריו של מטיסן, ותנועת המחאה זכתה לשם "המהפכה המזמרת."

במהלך אותן שנים קמו עשרות אלפי אסטונים כנגד טנקים רוסיים, הגנו בגופם על תחנות השידור של הרדיו והטלוויזיה ומנעו את כיבושם על ידי הרוסים. ב-20 באוגוסט 1991 הכריזו האסטונים על עצמאות. פסטיבל המוזיקה הגדול של אסטוניה מתקיים עד היום אחת לשנתיים וממשיך למשוך אליו את גדולי הזמרים, הלהקות וקהלים של עשרות אלפי בני אדם. האסטונים מתגאים בכך שהם "שרו את דרכם לעצמאות".


   

 
לא פוחדים מיצירות מאתגרות
 
לציון יום העצמאות הראשון של 1918, ובעיקר לציון חמש שנים לפסטיבל מוסטונן, יכללו אירועי הפסטיבל שנפתחים במוזיאון תל אביב 18 קונצרטים ומופעים שיתקיימו בערים שונות. ישתתפו בהם שבע תזמורות ישראליות, מקהלות מישראל ועשרות מוזיקאים אסטוניים.

מקהלת "ווצ'ס מוזיקלס" (הקולות המוזיקליים) המתארחת בפסטיבל היא אחת המקהלות הטובות שזכיתי להכיר. בביקוריה הקודמים בישראל היא הפליאה לשיר לא רק את יצירותיהם של וֶליוֹ טוֹרמיס ואָרוֹו פָּארט, חשובי מלחיניה של אסטוניה, אלא גם יצירות מורכבות מהספרות הווקאלית.
 
באחד מביקוריה הקודמים בישראל שרה המקהלה את "מיסה פאפא מרצ'לי" של ג'ובני פלסטרינה, יצירה שנלמדת באקדמיות למוזיקה אך מבוצעת לעתים רחוקות מאוד, בעיקר בשל מורכבותה. ערב נחיתת המקהלה בישראל ראיינתי את יאנוס קאן, זמר בס במקהלה וחבר בהנהלתה.


המקהלה הקאמרית ווצ'ס מוזיקלס, צילום: Andreas Valijamae

 
"אנשים משקיעים מאמצים גדולים"
 
איך הוקמה המקהלה?

"'ווצ'ס מוזיקלס' הוקמה בשנת 1999 על ידי המנצח ריסטוֹ יוֹסט, במטרה ליצור מקהלה מקצועית שתוכל להיענות בקלות לכל אתגר מוזיקלי. כל חברי המקהלה המייסדים היו חברים שלו, למדו באקדמיה האסטונית למוזיקה ולתיאטרון, קראו תווים ולמדו יצירות חדשות במהירות. הרמה המקצועית שאליה חתר יוסט הושגה כבר בשנה הראשונה. מאז גדלה המקהלה ובין חבריה אנשים מרקעים שונים החולקים מיומנות מוזיקלית.

"בזכות ההישגים הראשונים וצמיחתה המתמדת של המקהלה, נוסדה מסגרת ארגונית שכל חבריה עושים עבודתם בהתנדבות, אך עיקר התמיכה הכלכלית מגיע ממשרד התרבות של אסטוניה ומקרן התרבות האסטונית."    

איך אתם בוחרים יצירות לתכניות שלכם?

"מהיום הראשון חיפשו חברי ה'ווצ'ס מוזיקלס' יצירות מסגנונות שונים, כשהדגש הוא על יצירות עכשוויות, אורטוריות בארוקיות (באך, הנדל, טלמן) ובעיקר יצירות למקהלה של מלחינים אסטוניים. כמעט תמיד נכללות בתכניות שלנו יצירות מאתגרות מאוד בדרישות הטכניות שלהן."


  


מה במסורת האסטונית הוליד מוזיקה ברמת ביצוע כה גבוהה, לא רק בגופים המקצועיים אלא גם של חובבים?

"אצלנו הכל מתחיל בשיעורי המוזיקה בבתי הספר שהם שיעורי חובה, וכהשלמה - השתתפות במקהלות ילדים ונוער. מגיל צעיר רבים מאוד רוצים להשתתף בפסטיבל המוזיקה הלאומי 'לַאוּלוּפּידוּ', שנוסד בשנת 1869 ומתקיים אחת לחמש שנים. בפסטיבל משתתפים 30 אלף זמרים שעל כולם מנצח אחד. הבחירה בך וההשתתפות הן מקור לגאווה לכל אסטוני.

"אבל תחשוב על כך שלצד שלוש רבבות הזמרים המשתתפים, יש עשרות אלפים שלא זוכים לכך, ולכן כל מקהלה מציבה לעצמה מטרות התואמות את יכולות חבריה. אנשים משקיעים הרבה מאמצים על מנת לשפר את איכויותיהם ולהפוך לחלק מן המפעל המוזיקלי, וצעירים לא מעטים שואפים להיות מנצחי מקהלות. יש גם לא מעט תחרויות ארציות ובינלאומיות למקהלות חובבים - עוד סיבה להציב לעצמך רף הישגים גבוה יותר בכל פעם."

אנדרס-מוסטונן-מקסים-ריידר.jpg
אנדרס מוסטונן, צילום: מקסים ריידר


 
"הקהל צריך להבין את המילים"
 
שלושה מחשובי המלחינים אסטוניים שיצירותיהם מוכרות בכל העולם הם  פארט, טורמיס וטיר. עד כמה הם משפיעים על תרבות המקהלה, ומהן הדרישות שהם מציבים בפני זמרים?

"את הדרישות ניתן לשמוע ביצירות. כל זמר חייב להקדיש את עצמו למוזיקה שלהם אם הוא רוצה להצליח. הקושי אצל ארוו פארט, למשל, הוא בשימור קווי לֶגַטוֹ (צליל ארוך ומתמשך) ובמחשבה נמשכת על כל צליל כחלק מיצירה שלמה ולא כצליל בודד.

"ביצירות של טורמיס הדגש הוא על ההגייה בשפה האסטונית ובשפות מאותה משפחה - השפות הפינו-אוגריות בצורתן המוקדמת, ואילו אצל טיר ניכרים במיוחד היסודות המבניים, המקצב והיסודות ההרמוניים שמאתגרים כל זמר השר את יצירתו. המשותף לכולם, ובעצם לכל יצירה קולית, הוא הצורך לדאוג לכך שהקהל יבין את המילים."


המקהלה הקאמרית ווצ'ס מוזיקלס, תמונת יחסי ציבור



אמרת שהמוזיקה מגיעה במסגרת חינוך החובה. מאיזה גיל מתחילים לשיר במקהלה?

"ראשית יש הרבה פעילות מוזיקלית כבר מגיל צעיר. מתחילים בגיל 8-7 ולומדים את הדברים הבסיסיים כמו סולפג' (קריאת תווים) וחשוב יותר - איך לתפקד בקבוצה, איך להקשיב לזולתך.  בעשור האחרון ניתן להצביע בבירור על עליית מספרן של מקהלות הילדים והנוער. "

ביקרתם בישראל מספר פעמים, איך הקהל המקומי?

"כשביקרנו כאן בעבר גילינו קהל מתוחכם, חם ואוהד, שידע להעריך את ההופעה שלנו. אנחנו מקווים מאוד שנעמוד בציפיותיהם של המאזינים הישראלים, ובעיקר שנגרום להם לחייך." 
  
מקהלת "ווצ'ס מוזיקלס" תשיר במוזיאון תל אביב יצירות של שרפנטייה הצרפתי וקנצ'לי הגיאורגי. יחד עם אנסמבל ברוקאדה ישירו חברי המקהלה את "יוהנס פסיון" של באך ארבע פעמים - בחיפה, בתל אביב, בכפר שמריהו ובאבו גוש.


מוסטונן פסט, תמונת יחסי ציבור

עוד יצירות מסקרנות שיבוצעו - בפסטיבל  "אשכבה לבן עמי" לחזן מקהלה ותזמורת שכתב יוסף ברדנשווילי, עם הסולן ישראל רנד, מקהלת בת קול והתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון. בכורה אחרת היא "סוד הכוונה" – יצירה של איתן שטיינברג לשש מקהלות ואנסמבל כלי הקשה.  הדגש יהיה על מקהלות צעירים מישראל ומקהלה אחת מאסטוניה ואת הנקשנים יספק אנסמבל טרמולו מנתניה. עוד צפויים ערבים של מוזיקה שנכתבה לריקודיהם של המשתתפים ותכנית שמשלבת באך וג'אז - תמהיל שתמיד מצליח, כמובן לחובבי הז'אנר.

הקונצרט יתקיים ביום רביעי, 14 בפברואר 2018 בשעה 19:00 וביום חמישי, 15 בפברואר ב-20:00 במוזיאון תל אביב. להזמנת כרטיסים: 03-5188845 או באתר התזמורת

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

14/02/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע