סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן באר שבע תנצח עם ניר קברטי
 

 
 
הקונצרט המיתולוגי של ליאונרד ברנשטיין בבאר שבע באוקטובר 1948 הוא בעיניי אחד מאירועי התרבות החשובים ביותר שהיו במדינת ישראל. ההצדעה המרגשת לאירוע תציין מבחינתי את פתיחת העונה ואת תחילת כהונתי כמנהל מוזיקלי בסינפונייטה."
מצויד קריירה בינלאומית מרשימה, המנצח הנודע נוחת בבירת הנגב כמנהל המוזיקלי של הסינפונייטה הישראלית. ריאיון


אתגרים חדשים
 
אחרי החגים, כמו שאוהבים לומר כאן, ייכנס לנעלי המנהל המוזיקלי של הסינפונייטה הישראלית באר שבע המנצח ניר קברטי, בוגר בית הספר הגבוה למוזיקה בווינה, שהחל את דרכו על במת המנצחים ב-1993 עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון.

דרכו המוזיקלית של קברטי מרתקת: הוא שימש כמנצח מקהלת האופרה בווינה ומקהלת פסטיבל זלצבורג, וכן כמנצח בית בתיאטרו ריאל של מדריד וכמנצח משנה לצדו של זובין מהטה בפסטיבל מאג'ו מוזיקלי פיורנטינו בפירנצה. בישראל ניהל במשך כשש שנים את סימפונט רעננה וכיום הוא מנהל שתי תזמורות אמריקניות: הסימפונית של סנטה ברברה בקליפורניה והסימפונית של דרום מערב פלורידה.

כמנצח אורח הופיע על במות נחשבות ביותר, בהן הלה סקאלה במילנו, הפילהרמונית של זגרב ובואנוס איירס, בית האופרה סן קרלו בנפולי, פסטיבל ברגנץ, האקספו 2000 בהנובר ועוד במות יוקרתיות. רגע לפני כניסתו לתפקיד החדש, תפסתי אותו לשיחה על האהבה למוזיקה, על האתגרים החדשים, ועל החיים בכלל.  

כבן למשפחת מוזיקאים מתי נחשפת לראשונה למוזיקה?

"המוזיקה תמיד הייתה בבית כי אבי היה מורה למוזיקה בבתי ספר, וניגן בעצמו על כלי נגינה רבים, בעיקר מוזיקה קלה. מיום שאני זוכר את עצמי הייתה בי סקרנות עצומה לכלי הנגינה, ובערך בגיל חמש אבי לימד אותי לקרוא תווים, הרמוניה בסיסית ונגינה על חלילית. זה היה בעיקר זמן איכות עם אבא ופחות משהו אקדמי, אבל ככל שהתבגרתי המשיכה למוזיקה התעצמה."
 
מתי זיהו שיש כאן פוטנציאל?

"הכלי הראשון שלי היה חלילית, וכנער למדתי גם טרומבון וכינור אבל הכלי העיקרי שלי הוא פסנתר. התחלתי עם קלידים כשהייתי בכיתה א' ועד היום הם מלווים אותי."


ניר קברטי, צילום: David Bazemore

 
הקסם שבידי המנצח
 
עברת את "משבר גיל 12", לחץ חברתי שגורם לרבים לחדול מעיסוק במוזיקה?

"המשבר היה הפוך. בערך בגיל 14 הבנתי שאני חייב למצוא מסגרת מוזיקלית חזקה שתמנף את האהבה שלי לפסנתר ולמוזיקה בכלל. בכיתה ט' למדתי בתיכון עיוני רגיל, והשנה הזאת הבהירה לי שזה לא המקום הטבעי שלי. בערך בפסח של אותה שנה עשיתי מבחנים לתיכון תלמה ילין, ואת כיתה י' כבר למדתי שם."

מתי הרגשת שהכיוון הוא ניצוח?

"שלוש השנים בתלמה ילין הפגישו אותי עם נגנים מעולים בכל הכלים. למדתי טרומבון כדי לנגן בתזמורת בית הספר והלכתי להמון קונצרטים שברבים מהם הייתי מרוכז כל כולי בקסם שמוציא המנצח מהתזמורת. המורים שלי לטרומבון וכינור היו נגני התזמורת הפילהרמונית סטיוארט טיילור ויורם ליבנה ובזכותם יצא לי לפגוש מקרוב את גדולי המנצחים של התקופה.

"גם מורתי לפסנתר בזמן התיכון, מרים בוסקוביץ', מאוד פיתחה את החשיבה התזמורתית שלי, הרבה לפני שעמדתי על דוכן המנצחים. אמנם הבנתי שיש איזה כיוון, אבל רק בגיל 18 אזרתי אומץ להתקשר לנעם שריף - המורה הראשון שלי לניצוח."

במשך שנים שימשת כפסנתרן בבתי אופרה חשובים. זה תרם לך כמנצח?

"הפסנתר פתח לי את הדלת לעולם האופראי, וגילה לי עולם חדש ומדהים שלא הכרתי. דרך העבודה עם זמרים סולנים, מקהלה מקצועית, במאים וכמובן מנצחים מעולים, למדתי את רזי העולם האופראי. זכיתי להעשרה מוזיקלית ואמנותית חשובה, הרבה מעבר לעבודה בבתי אופרה."

עבדת הרבה מאוד עם זובין מהטה. מה למדת ממנו?

"העבודה איתו הייתה חוויה מדהימה. למדתי ממנו המון - רפרטואר סימפוני ואופראי, שפת גוף מוזיקלית, עבודה טכנית, וכמובן אינספור סיפורים ואנקדוטות."

זובין-מהטה-עודדאנטמן.jpg
מאסטרו זובין מהטה, צילום: עודד אנטמן


"לבאר שבע יש פוטנציאל ענק" 
  
למה מצפים ממנהל אמנותי בתזמורות אמריקניות?

"היום יותר מתמיד, דמות המנהל המוזיקלי בארה"ב חייבת להיות מאוד קשורה לקהילה. הוא מתווה את הקו המוזיקלי והאמנותי של התזמורת, מנגיש את המוזיקה לקהלים רחבים ומעורב בפרויקטים חינוכיים. המנהל המוזיקלי הוא הפנים של התזמורת בקהילה ומצפים ממנו לנוכחות פיזית ולקשרים חברתיים חזקים. כיוון שהתזמורות בארה"ב לא מקבלות מימון ממשלתי ישיר, הקשרים החברתיים הם המנוף הכלכלי שאמור להביא תרומות ותמיכות. זה אולי יישמע מוזר לאוזניים ישראליות, אבל לא מעט מזמנו של המנהל המוזיקלי מוקדש לפגישות ואירועים שתכליתם איסוף כספים."

אתה נוחת השנה בבאר-שבע.  מה אתה לומד מן המערכת המקומית, ההנהלה והנגנים?

"למרות שרשמית אני מתחיל את הכהונה רק עכשיו, הייתי בשנה האחרונה בקשר כמעט יומיומי עם הצוות המקצועי, נפגשתי כמה פעמים עם ההנהלה הציבורית וכמוכן נפגשתי ועבדתי עם הנגנים. זה אפשר לי ללמוד את המערכת וחידד את הדברים שבהם אצטרך להתמקד."  


הסינפונייטה באר שבע והמנצח ניר קברטי, צילום: שי שמואלי

 
מהם הצרכים של הסינפונייטה באזור הספציפי שבו היא פועלת? יש הבדל בין הניהול שלה לניהול התזמורות האמריקניות?

"בבאר שבע ובנגב יש פוטנציאל ענק שלדעת כל העוסקים במלאכה רחוק מלהיות ממומש. יש אמנם עשייה מוזיקלית רחבה, והתזמורת עשתה המון פרויקטים לילדים, למשפחה ולקהילה, אבל אנחנו תמימי דעים שיש מקום לשיפור העשייה, לטיפוח ולהגדלת הקהל, ולגיבוש זהות אמנותית ייחודית שתהיה נגישה לכולם.

"הניהול המוזיקלי די דומה גם בארה"ב, אבל ישנו הבדל מהותי בחשיבה העסקית שמשפיעה גם על המוצר האמנותי. בארץ, התמיכה הממשלתית מותנית במספר הקונצרטים, והתזמורות חייבות לקיים קונצרטים רבים עם קריטריונים ברורים כדי למקסם אותה. בארה"ב, לכל תזמורת יש יותר עצמאות להחליט על היקף הפעילות שלה, להפחית את ההיצע ולהשקיע יותר בכל פרויקט. זה כמובן יותר מורכב מזה, אבל לדעתי חיי המוזיקה יהיו איכותיים יותר אם נשפר את המודל הנוכחי שבו התזמורות בארץ נאלצות לעבוד."

כמה חודשים בשנה תקדיש לתזמורת?

"12. אין כמעט יום שבו אני לא עוסק בפעילות שקשורה לניהול התזמורת. בין אם זה התכתבות עם הצוות המקצועי, בחירת תכניות, קשרים עם אמנים אורחים, בדיקת הצעות ולבסוף לקיחת החלטות והוצאתן לפועל. צריך לציין שלכל תזמורת יש עניין להביא מנהל שיהיה מבוקש גם במקומות אחרים בעולם – לכן מבחינה פיזית הסטנדרט המקובל בעולם הוא בערך שלושה חודשים לאורך העונה שבהם המנהל נוכח פיזית בתזמורת." 


ניר קברטי, צילום: יאסוקו קגיאמה


 
מליאונרד ברנשטיין עד דיוויד ברוזה
 
בעונה הנוכחית בחרת ללכת בכיוון שונה מקודמך וזה בולט בעיקר בתכנית המגוונת של הפסטיבל השנתי. זה חלק מהמגמה?

"גולת הכותרת של העשייה האמנותית שלנו הוא הפסטיבל השנתי. השנה הוא יוקדש למוזיקה ספרדית מתוך רצון להגיע לקהלים רחבים ככל האפשר.  בארבעת ימי הפסטיבל נשלב מוזיקה ספרדית קלאסית, יצירות של חואקין רודריגו ושל מנואל דה-פאייה, לצד מוזיקת פלמנקו עם להקת המחול קומפאס, מוזיקת לאדינו יהודית, קטעי אופרות בנושא ספרד, סרסואלה -  האופרה הספרדית העממית, מוזיקה מקטלוניה, ודיוויד ברוזה שיופיע עם התזמורת לראשונה בשירים הספרדים מתוך אלבומו "האשה שאיתי". זה בהחלט הכיוון שאני רוצה לראות בפסטיבל - קלאסיקה המשולבת במחול, מוזיקה קלה ועוד כיוונים מרתקים."

אתה רואה את תפקידך גם כמקדם מוזיקה של מלחינים ישראליים?

"חד משמעית כן. מלחינים ואמנים ישראליים הם חלק חשוב בחזון האמנותי שלנו, ואני שמח שיש לנו לא מעט ביצועים של יצירות ישראליות בעונה הקרובה. אבל לא רק היצירות הישראליות באות לידי ביטוי בחזית הבמה, וגם כאן מובטח לקהל שלנו מבחר נפלא של סולנים ומנצחים ישראליים." 

בתחילת אוקטובר תקיים הסינפונייטה הישראלית קונצרט מיוחד שבו תשחזר מוזיקלית את התכנית שבוצעה בעיר לפני 70 שנה. באוקטובר 1948, כשבועיים לאחר תום הקרבות על שחרור באר שבע, הגיע לאונרד ברנשטיין עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית לקיים קונצרט במגרש ריק בעיירה. הוא עצמו שימש כמנצח וכפסנתרן עם ארגז תחמושת ככיסא פסנתר. איך עלה הרעיון לאירוע?

"הקונצרט המיתולוגי בבאר שבע באוקטובר 1948 הוא בעיניי אחד מאירועי התרבות החשובים ביותר שהיו במדינת ישראל ב-70 שנותיה. הסולידריות של אחד מגדולי האמנים של המאה ה-20 - לאונרד ברנשטיין - עם מדינת ישראל הצעירה, והסמליות שבהבאת התרבות לפריפריה - ראויה להערצה ושחזור. אי אפשר שלא להתרגש מהעובדה שאותן יצירות שבוצעו על אדמות החול המדברי, עם פסנתר על בלטות רעועות ינוגנו במשכן לאמנות בעיר עם תנופה כזאת מדהימה ואמנים ישראלים. ההצדעה לאירוע ההיסטורי הזה תציין מבחינתי את פתיחת העונה בסינפונייטה הישראלית ואת תחילת כהונתי כמנהל מוזיקלי בבירת הנגב, באר שבע."



קונצרט הפילהרמונית, 1948, באדיבות ארכיון טוביהו לתולדות ההתיישבות בנגב



קונצרט פתיחת העונה של הסינפונייטה הישראלית באר שבע יתקיים ב-27 באוקטובר 2018 ב-21:00 וב-29 באוקטובר ב-20:30 במשכן האמנויות בבאר שבע. מחיר כרטיס רגיל בקופה: 150 ₪, כרטיס לאזרח/ית ותיק/ה : 125 ₪, כרטיס סטודנט/ית:60 ₪
כניסה חינם לחיילים/יות בשירות חובה (על בסיס מקום פנוי והצגת תעודת חוגר בתוקף). 

להזמנת כרטיסים באתר התזמורת או בטל': 08-6266422


למועדי מופעים >

22/08/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע