סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן השיבה - במחיר הצלקות
 

 
 
כבמאית איה קפלן גברה על המחזאית שבה והעלתה על הבמה הגדולה של אולם יוסף מילוא הצגה שמעלותיה העיקריות הן המשחק שהניבה עם אנסמבל שחקנים נפלא, ובראשם נטע גרטי."
הצגת התיאטרון הקאמרי מתמודדת עם פרשת גואל רצון באמצעות אחת מנשותיו 


האונס של שלושה דורות

המחזה של הבמאית איה קפלן נשען על סיפור חייה של יהודית הרמן, אחת מנשותיו של גואל רצון, ואמם של חמישה מ-40 ילדיו ויותר.  המחזה מתמקד בסיפורה מבעד לפריזמה של נועה, דמות בדיונית שהגיעה, קצת לפני שמלאו לה 18, אל הגואל אותה מייסורי נעוריה, ומיוצג במחזה בדמות ששמה אביהו התשבי.

אבל לא דמותו מעניינת את המחזאית, מעבר לנוכחותו וההזדמנות להשמיע את אימרי הפיתוי שלו. למעשה קפלן גם אינה מתעסקת באורח החיים בטירת ההרמון שלו למעט אזכור של איסורים, לנשים ולילדים. מבחינות דרמטיות מסוימות היא ויתרה למעשה על הכוחניות שלו, על מה שנחשב לאונס. 

מה שעניין את המחזאית, כדבריה המובאים בתכניה העשירה שערך יורם אמיר, אף כי לא תיארה זאת כאונס, הוא הפוסט טראומה של "המפגש המחודש של הגיבורה עם המשפחה, עם הבית, והמפגש של הוריה עם ילדיה שאותם מעולם לא פגשו. מפגש טעון של שלושה דורות".



השיבה, צילום: רדי רובינשטיין

האונס הזה, אם כך נקרא לו אם לאו, מתחיל כאשר נועה - שכבר מזוהה כאורה - נתלשת בכוח ממציאות חייה ב-16 השנים אצל התשבי. "רציתי להמחיש כיצד אדם נתלש בהוראת משטרה ונחבט בכוח חזרה לחברה. דמיינתי את הגיבורה שלי פיזית נחבטת על האספלט בשביל של הקיבוץ וחוזרת להיות שוב הנערה ההיא שעזבה".  

וזאת אולי הבעיה המהותית במחזה של קפלן - שהוא נוגע אמנם בשאלה מהותית אך אינו מטפל בה לעומקה. העלאת טענות והאשמות, וזכרונות כואבים ככל שיהיו, איננה תחליף לחבטה בכוח. 

"אני אשם" או "את אשמה" אינם פוטרים מלבחון את האשמות לעומקן, ואינם עונים על שאלות מהותיות בהתנהלות הדמויות אז ועכשיו. יש משהו צפוי ומלאכותי מאוד בווידויים הכואבים שקפלן מעניקה לגיבוריה, ואפילו במישור המלודרמטי המיותר של הטראומה/פוסט של המחזה.

   


נטע גרטי במלוא עוצמתה

למרבה המזל, כבמאית איה קפלן גברה על המחזאית שבה והעלתה על הבמה הגדולה של אולם יוסף מילוא הצגה שמעלותיה העיקריות הן המשחק שהניבה עם אנסמבל שחקנים נפלא, בתפאורה גדולה מדי שעיצבה סבטלנה ברגר, עם תאורה של קרן גרנק, מותאמת לחלל הבימתי העצום; תלבושות טובות של יהודית אהרון, מוזיקה מלווה של אבי בללי, וידיאו ארט של גיא רומם ותמי שחם, ותנועה של עמית זמיר.

במרכז ההצגה ניצבת דמותה השברירית, לכאורה, של נועה/אורה בגילומה המושלם של נטע גרטי, הממשיכה את שרשרת התפקידים הגדולים שיצרה בשנים האחרונות, ומגלה בהצגה הזאת עוצמה חדשה - זו של הכאב הנותר בגוף גם אחרי שנדלקת בה נורת התקווה של התיקון. הדמות שגרטי יוצרת מרתקת במאבק שמתרחש בינה לבינה, מעבר לטקסט, ומקבל ביטוי בגופה - שביר וקל או כבד ומוצק. מרתק לראות בתפקיד הזה את נטע גרטי המשחקת במלוא עוצמתה.


השיבה, צילום: רדי רובינשטיין


חלק נכבד מההישג הזה נעזר, כראוי, במשחק המרגש של אבי טרמין היוצר דמות פרומתאית של אביה ה"אשם" של נועה ובמשחק המרשים של אודיה קורן כאמא שאשמתה היא שהחמיצה את הקשר עם בתה, ולא ראתה או התעלמה או לא יכלה להעניק לה את הצפוי מאם. מיה לנדסמן חיונית ונפלאה בתפקיד האחות גילי, היחידה שאיננה אשמה, ולהפך - זו שמרככת את המכה שחוטפים נועה וילדיה בגילומם הטוב של אורי זיר-גנדיר, עברי שי, כרמל בין ונעה מטרסו.

את האנסמבל המצוין משלימים שמואל וילוז׳ני בפאה לבנה ארוכה, רציני מאוד בתפקיד השטוח של אביהו התשבי, אסף סלומון מקסים בתפקיד מיכאל, אהוב נעוריה של נועה, רותי אסרסאי טובה כחוקרת המשטרה התוקפנית ולצדה החוקר העדין בגילומו של עידו מרקוביץ.


השיבה, צילום: רדי רובינשטיין

לסיכום הצגת ״השיבה״ של איה קפלן בקאמרי ראויה לצפייה בזכות הבימוי והמשחק של נטע גרטי, אבי טרמין, אודיה קורן ומיה לנדסמן.

רכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

18/08/2019   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע