סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ביקורת
 
מאת: יוסי שיפמן אנסמבל המאה ה-21- קונצרט מסוג אחר
 

 
 
המנצח מישל טבצ`ניק יצר ברגעי השיא של הקונצרט אמש התבוננות חדשה ביחסי הסולן והתזמורת


הובלה מדויקת ומאוזנת
 
נאמנים לאקסיומה פתחו חברי אנסמבל המאה ה-21 את העונה החדשה בקונצרט באיכות שאינה יודעת פשרות. יצירתו של ג`ורג` בנג`מין הבריטי "שמיניה" פתחה. רצפים של קטעים קצרים שעוצמתם הולכת ונחלשת. נקודת מוקד מרכזית ביצירה נבנית על רקע של טריל (נגינה מהירה של צלילים סמוכים) בצ`לסטה, תחושות של עוצמות מתחלפות שסימנו תחילתו של מסע צלילי אחר.
 
הצלחת הנגינה של יצירה זו כמו האחרות בקונצרט באה לא רק בזכות נגינה מוקפדת ושקולה, אלא הרבה בעיקר להובלה המדויקת והמאוזנת של המנצח מישל טבצ`ניק.
 
שיאו של הערב היה הקונצ`רטו לצ`לו של ג`ורג` ליגטי. בקונצ`רטו, שנכתב לפני כ-40 שנה, בוחן המלחין את היחסים שבין הסולן לתזמורתו ומוכיח שהצורה המוכרת של יחיד מול קבוצה, במעין עימות, אינה חייבת להיות הביטוי היחיד.
 
מבחר הצבעים והגוונים שנולדים מתוך התכונות הפיזיקליות של הצלילים עצמם יש בהם די כדי לייצר קונצ`רטו מסוג אחר. תמיד מרתק לראות מנצח המנצח על שקט כאשר תנועות הן הדבר היחיד הנע בחלל. הצלילים השקטים והשינויים מעודנים ביותר בצירופי הצלילים השונים (המרקם) יצרו התבוננות חדשה ביחסי סולן ותזמורת, וכל אלה קרו הודות לשליטה המעולה של טבצ`ניק באנסמבל ובנגינה של הסולן, אריק מריה קוטורייה.

אם נאמר על קוטורייה שהוא הפליא לנגן את שיאו של הערב, לא יהיה בכך די, שכן הוא בונה את תפקידו מתוך החומר הצלילי של האנסמבל כולו ומתוך ההקשרים שהוא יוצר עם כלי אחד או עם הקבוצה כולה, ובכך עיקר הצלחתו.

אריק-מריה-ענקית.jpg
אריק-מריה קוטוריה, צילום: יח"צ
 
חמישייה של טורו טאקמיצו היפני פתחה את החלק השני. היצירה שנקראת "לחש גשם" היא תיאור צלילי לטבע ובה משתתפים שני כלי נשיפה מעץ -  חליל וקלרנית, שני כלי הקשה -  פסנתר וויברפון, ונבל (ללא מנצח). השימוש בכלים אלה, ללא כלי הקשת, שומר על צבעוניות צלילית יפנית מובהקת – רומנטית משהו לאזניים לא יפניות - גם כאשר הצליל המופק נוצר בכלים מערביים. היצירה כולה מזכירה את צליליות של גשם אלא שכאן נוספו גווני צליל אמיתיים עם שברי מנגינות.
 
טבצ`ניק שב לבמה להוביל את "געגועי ברווז...לזכרו של דודו גבע", יצירתו של ראובן סרוסי. הנושא הוא סיפורו של "ברווז שרואה בעצמו כבעל אישיות מקסימה...מזמין נשים יפות לבלות איתו..והתוצאות הבלתי רצויות אינן מאחרות לבוא....", בלשונו של סרוסי. ההליכה, הנוכחות ומפץ התקוות, או החזרה למציאות הברווזית, תורגמה ליצירה לחליל, לקלרנית, לבסון, לכינור, לצ`לו ולפסנתר, כשהפסנתר מפיק צלילי פריטה ומשמש ככלי הקשה מובהק והנוכחות הברווזית מקבלת משנה תוקף בקו הצליל הנמוך.
 
האוזן תופסת את קו ההתקדמות לקראת הסוף גם ללא הקישור הסיפורי שמציע סרוסי, בתחושה של הומור מעודן ובעיקר בתחושה שזו יצירה שנכתבה כאן. כל אלה קיבלו טיפול מצוין מידיהם של חברי האנסמבל בהקפדה של מישל טבצ`ניק.  
 
אנסמבל המאה העשרים ואחת, קונצרט מס` 1. מישל טבצ`ניק - מנצח, אֶריק-מריה קוּטוריֶיה - צ`לן. 31 באוקטובר 2009, מוזיאון תל-אביב לאמנות.


למועדי מופעים >

01/11/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע