סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
כתבה
 
מאת: יוסי שיפמן לקראת הפסטיבל הקאמרי הבינ"ל באילת
 

 
 
מדוע הפסטיבל שרכש לו שם בינ"ל מצוין בחו"ל מקופח בעירו שלו? יוסי שיפמן עם הערות והמלצות


פסטיבל בלי בית

בפתח הדברים ולמען הסדר הטוב יש לציין כי החתום על הדברים האלה נמנה בעבר עם צוות התפעול של הפסטיבל.  משנאמרו דברים אלה צריך לומר שלמרות שהפסטיבל הוא לכאורה כבר מוסד בנוף העשייה המוזיקלית בישראל ויכול להתהדר ובצדק ברשימת אמנים מעולה שכמוה נמצא בטובי פסטיבלים המוזיקה בעולם, בכל זאת הוא נחשב בעיר הולדתו אילת, לבן חורג.

מאז נחנך בשנת 2006, הוא לא ירד ברמתו האמנותית, ההיפך הוא הנכון. אבל איכות אמנותית ככל הנראה אינה מטבע עובר לסוחר במערך השלטון המקומי האילתי. נאמניו של הפסטיבל צריכים בכל שנה לחפש היכן הוא יתקיים השנה. לאחר שבשנים הראשונות המופעים התקיימו באולם התיאטרון (היחיד) בעיר שאינו שייך לאחד מבתי המלון, גדל מספר המבקרים והפסטיבל חיפש מקום חדש. אלא שהוא נאלץ למצוא בכל פעם כתובת חדשה. כל כתובת עם הבעיות המורכבות שלה. 

העניין מעורר התמיהה ביותר הוא שמכלל הפסטיבלים באילת, זה הפסטיבל היחיד שהומצא -  בשני המישורים החשובים, התכני והכלכלי, על ידי תושבי אילת. הם הגו אותו הקימו אותו ומשמרים אותו. אבל כדרך העולם, המקומיים אינם זוכים להערכה בביתם. לעומתם, כל הפולשים לרגע, בפסטיבלים השונים, זוכים להערכה, למיקומים קבועים ולתמיכה של מערכות הציבור. באילת הציבור נחלק לעירייה נבחרי ציבור, ונציגי העירייה השנייה, אנשי התאחדות בתי המלון שאינם נבחרים על ידי הציבור.

פסטיבל כזה, שבכל עיר באירופה, בצפון אמריקה, או במזרח הרחוק, היה מתקבל בברכה על ידי השלטון המקומי, זוכה כאן למעמד המפוקפק של חסר בית, של פליט שהשנה הוא כאן ובשנה הבאה במקום אחר ובעוד שנתיים מי יודע. אולי לא יימצא לו מקום בלוח אירועי הפולשים מצפון. 

אילת1.bmp

 הרכב אסטוני ותיק ומרתון בטהובן

ולעצם העניין. הפסטיבל השנה הוא הגדול מכל אלה שקדמו לו, יש בו 23 קונצרטים, ובכולם משתתפים אמני צמרת בינלאומיים ביניהם המלחין והמנצח הפולני קז`ישטוף פנדרצקי, הכנרים  יוליאן רחלין, פאוול וורניקוב (מנהלו המוזיקלי של הפסטיבל) ואלכסיי איגודסמן, הצ`לנים מישה מייסקי וגארי הופמן, הפסנתרן איתמר גולן ועוד.

השנה, באופן יוצא מן הכלל, שבים אליו רבים מן האמנים שפקדו אותו בשנה שעברה. ההצלחה עשתה את שלה, האמנים ובכללם גם השחקן רוג`ר מור התאהבו במקום והקהל השיב להם אהבה. לכאורה נרקח כאן מתכון להצלחה.

מבין 23 הקונצרטים המוצעים לקהל במשך עשרת הימים, ההמלצה הראשונה שלי היא דווקא לקונצרט שכמעט לא נכתב עליו דבר באתר הפסטיבל – קונצרט של ההרכב האסטוני "הורטוס מוזיקוס".    

בביקורם הראשון בישראל, שנים ספורות לאחר שהוקמו, הפכו חברי ה"הורטוס מוזיקוס" (הגן המוזיקלי) לסנסציה. הישראלי חובב המוזיקה טרם גילה אז את אסטוניה, ארץ שבה המוזיקה היא חלק מן תפריט של כל אחד ואחד מתושביה, מדינה שנאמר עליה ובצדק, שהיא שרה את דרכה לעצמאות מן השלטון הרוסי. מאז, כל ביקור של מוזיקאים מאסטוניה הוא אירוע משמעותי, מעורר חשק ומעורר קנאה. איך במדינה קטנה של כ-3 מיליון תושבים יש מאגר כזה גדול של מוזיקאי איכות, איך המוזיקה האמנותית לדורותיה עומדת במרכז סדר היום התרבותי של העם כולו. למעשה ה"הורטוס", שאותם הקים אנדרס מוסטונן, כנר ומנצח היו ההרכב הראשון שניגן בכלים עתיקים. זה היה בשנת 1972.

בביקור חוזר בישראל לאחר יותר מעשרים שנה יציגו ה"הורטוס" מוזיקה מאזורים שונים בעולם - מוזיקה עתיקה מהודו, ארמניה, טורקיה, שירת יהודי תימן של שלום שבזי, מוזיקה יהודית טוניסאית עתיקה, שירת תור הזהב מספרד, לצד רנסאנס איטלקי וגרמני ואוצרות מוזיקליים עתיקים נוספים, הכל בביצועים אותנטיים מלהיבים ומרגשים. כן יבוצעו שירי עלייה לרגל של עולי הרגל מהעולם כולו: תרבויות, שפות, סגנונות מוזיקליים במופע אחד. 

   

המלצה שנייה היא לרצף של ארבעה קונצרטים ובכולם יצירות של מלחין אחד -לודוויג ואן בטהובן.
בהכללה רבתי אנחנו הישראלים מורעלי "הכל כלול" ומכירים היטב את החוויה של מנות גדושות בכל תחום אם כי לאו דווקא במוזיקה קלאסית. שם בדרך כלל מעצבי תכניות, מנהלי אולמות ומנהלי תזמורות, ינמקו נימוקים למה לא ליצור רצף של מלחין אחד בתכניות השוטפות שלהם.

כל זה אינו תקף בפסטיבלים, שם ניתן בהחלט  לתת במה ליוצר אחד ולקהל המאזינים הזדמנות להקשיב ברצף לעקוב אחרי השתנויות, אחרי חזרות, דמיון בין יצירות סמוכות מז`אנרים שונים. הפעם כאמור בטהובן מככב ברצף וכדאי להקשיב. 

איתמר גולן ואלכסיי איגודסמן

המלצה אחרת, כמי שעוקב שנים אחרי נגינתו המופלאה של איתמר גולן, ללא כל הסתייגות מחשובי הפסנתרנים שגדלו כאן, הרי כל הופעה שלו היא אירוע מחייב בפני עצמו. גולן ש"אינו אוהב" להיות לבד על במה או לבד מול תזמורת הוא המוזיקאי הקאמרי האופטימל.י

תענוג להתבונן בחום, בקירבה, בתמיכה ובתחושת היחד שהוא מעניק לשותפיו על הבמה. הופעותיו הן שיעור בניהול משותף של קבוצה, בהליכה משותפת לקראת יעד, לקראת מטרה שרוצים להשיג, אין כאן פונקציה של מנהל אחד, כמו מנצח על תזמורת, אלא תחושה של אם לא נהיה כולנו טובים לא נצליח. לכן בכל קונצרט שהוא מופיע בו, השלישייה אופ` 114 של ברהמס, השלישייה של סמטנה, או הסונטה של פנדרצקי שהוא ינגן עם יוליאן רחלין, עתיד להיות סיפור הצלחה

בקונצרט שבו גולן מנגן ברהמס, (שבת, 20 בפברואר, 17:00), מובטחות עוד שתי הצלחות. השלישייה השנייה באופ` 67 של שוסטקוביץ` עם הפרק "היהודי" תנוגן בהרכב מסקרן ומסקרן לא פחות הוא המפגש של הצמד פרקדו עם עמוס עוז הקורא מספרו "תמונות מחיי כפר".

לאוהבי הז`אנר של עשיית צחוק מן הקלאסיקה, מחכה שוב אלכסיי איגודסמן, הכנר עם צרור בדיחות מוזיקליות. שיעורי בית לקראת המופעים הם שיטוט ב"יו טיוב" וצפייה ב"נזקים הבלתי הפיכים" שהוא מעולל למוזיקה הקלאסית עם תזמורת צעירים מאוסטריה. לפעמים הניסיונות הללו גולשים אל המוגזם. ואז ישנה תחושה שמזכירה את האיש שקנה כדורי נפטלין (מישהו עוד זוכר מה זה) ובמקום להניח אותם בארון כנגד העש או החרקים האחרים הוא פשוט מיידה אותם בחרקים ואז כמו שהוא אומר "לא כל אחד פוגע!".

אותו איגודסמן, בערב שהכנסותיו קודש לארגון "יוניצף", יערוך מסע בכינור בתרבויות שונות, קלטית, דרום- אמריקנית וכל זאת כשלצדו רוג`ר מור הקשיש, הקורא כתבים תואמים ( יום שישי, 26 בפברואר, 21:00

)

מופע דרמטי מוזיקלי אחר מציע מוני עובדיה, שחקן יהודי יליד בולגריה החי באיטליה ( מוני אצל הבולגרים זה כינוי לשם שלמה), וידוע במופעיו רווי השליחות הפוליטית. הוא המוקיע את יחס השלטונות באיטליה למהגרים ולפליטים הנוחתים שם ומובן מאליו שניתן למצוא אותו בהפגנות אמנותיות למען השלום. כזו היא גם הופעתו באילת. בשבת (20 בפברואר, 21:00), יחד עם הכנר פאוול ורניקוב, יבצע יצירה של המלחין האיטלקי פַבּיוֹ וַאקי, הנקראת "איריני, א-סלאם, שלום". ואקי רקח יחד קטעים מן התנ"ך, הקוראן, הברית החדשה בעברית, יוונית וערבית. זו יצירה לכנר שחקן ולתזמורת. מסקרן, למרות שנכון לרגע זה לא ברור מי היא התזמורת.

אילת אמנים 2.bmp

הפסטיבל יתקיים בין התאריכים  27-17 בפברואר 2010. כל הקונצרטים יתקיימו באולם גולדן טוליפ קלאב. לרכישת חבילות וכרטיסים בטל`: 9977*. לרכישת כרטיסים: 054-3013839, 08-6336272. משרד הפסטיבל: 08-6367211, 08-6377036.



19/01/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע