סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
כתבה
 
מאת: יוסי שיפמן ביקורת קונצרט: הסימפונית חיפה - אולי לא היה צריך
 

 
 


הבחירה ב"מיסה סולמניס" מאת ברליוז לא היטיבה עם קונצרט התזמורת הסימפונית חיפה בניצוחו של אבי אוסטרובסקי, אך ההפתעה המשמחת של הערב הגיעה בדמותם של שני הסולנים המבטיחים יסמין גלנדר נבות ונמרוד גרינבוים. הביקורת של יוסי שיפמן.

המיחזור של רוסיני

אחת האגדות היפות שנרקמו סביב דמותו הציורית של ג`ואקינו רוסיני סיפרה על רעיון של אחד מידידיו להעניק לו כשי ליום הולדת מאוחר, הוצאה מהודרת של "כל כתבי רוסיני". במלים אחרות - להדפיס ולכרוך את כל האופרות ועוד יצירות שחיבר.

משנודע הדבר לרוסיני, ביקש בכל לשון של בקשה שלא יכינו מתנה כזאת. הסיבה "כי אז יראו הכל שלקחתי קטעים מאופרה אחת, שילבתי באחרת" וכו`. רוסיני הצטיין במיחזור קטעים מאופרות שנכשלו לתוך אופרות חדשות וכך חסך לעצמו עבודה. גאונותו כמובן ייצרה מן המיחזור פנינים אופראיות בלתי רגילות.

קטעים שרהל`ה שרוניים

הקטור ברליוז שיצירתו "מיסה סולמניס", שהושמעה בתכנית התזמורת הסימפונית חיפה, נמצאה רק לפני כעשר שנים, רצה להעלים את היצירה מעיני כל ולמעשה, גם העלה באש חלקים ניכרים מן היצירה. לאחר שהתגלה במקרה כתב יד שהוא שכח משום מה להשמיד, אנחנו מוזמנים לשמוע את היצירה היום. לאחר הקשבה, מן הראוי שנדע שכל מה שאנחנו שומעים, צריך להיחשב להצצה בגניבה לפנקס הטיוטות של מלחין בתחילת דרכו.

למעשה, קהל המאזינים מוזמן לחידון ולפענוח רמזים: הנה בא נושא מתוך "סימפוניה פנטסטית", וללא עזרת הקהל, או חבר טלפוני, מזהה המאזין הממוצע בקלות את הבסיס לפרק "יום הדין" ב"רקוויאם", ועוד רעיונות בוסר שינבטו ב"טה דאום" או באופרה "בנוונוטו צ`ליני".

כשלעצמה אין היצירה טובה דיה, היא מלמדת על כתיבה ראשונית, התנסויות בוסריות שבמהלכן המיסה החגיגית מזכירה פעם אופרטה קלילה ובקטע אחר שיר בלווי תזמורת, אפקטים רומנטיים מדי במקום אחד.

יש קטעים רבים לקול או למקהלה ולתזמורת שנשמעים "שרהל`ה שרוניים", כלומר, ללא כל רב-קוליות, ללא מרקמים ורבדים של צליל שהם ממהותה של המוזיקה הווקאלית, בעיקר בהקשרה הדתי, בתרבות המערב, בוודאי במאה התשע-עשרה, ולכן ראויים היו לגורל שגזר עליהם יוצרם כלומר - נדונו לכלייה.

שתי הפתעות חיוביות

מן התכנייה למדנו שלקראת השמעת הבכורה של היצירה, ברליוז דיבר על גוף ביצוע שאמור לכלול יותר ממאה נגנים ומקהלה גדולה עוד יותר. על במת האודיטוריום בחיפה, נמצאו תזמורת של כשישים נגנים ומקהלה של ארבעים זמרים וייתכן שגם כאן האפקטיביות של החומר המוזיקלי, על רדידותו הבסיסית, חטפה מכה נוספת.

"זמרי פילהרמוניה" שרו היטב ביצירה שיש בה תובעניות רבה לזמרים במתחם הצלילים הגבוה, הנשמע לעתים צרחני. במקומות אחרים נדרשו הזמרים לקלילות ולזריזות בטעם האופרטי וגם כאן הם עשו את המיטב.

בין הסולנים היו שתי הפתעות חיוביות - זמר הטנור נמרוד גרינבוים, ששר שני קטעים סולניים בפרקים האחרונים של היצירה, הוא כישרון מבטיח ונשמע כמי שהולך בדרך הנכונה לקראת קריירה מרשימה.

זמרת הסופרן יסמין גלנדר נבות, הרשימה באיכות אורטורית שהולמת היטב את המוזיקה הזאת ולעומתם זמר הבריטון ההולנדי סרז` נוביק, היה החוליה החלשה בשלישייה ולא העניק נוכחות מוזיקלית לפרקי הסולו שלו.

הערה נוספת לעניין היצירה הזאת, ליתר דיוק לתמלילה שפורסם בתכנייה. ניכר בעיקר בטקסט המקורי שהוא נעשה בחופזה, שכן רבים בו חיבורי מלים ללא רווחים ביניהם, או שיבושים בין כותרות לטקסטים.

בעיקר מפריע התרגום לעברית של טקסט תנ"כי. וכך אנחנו מוצאים תרגום מלטינית או מאנגלית שנראה כך "מי כמוך אל גבורות וידמה לך בכוחו? אדיר בקדושתו רב תשבחות ועושה פלאים". בעוד שמדובר בפסוק מוכר מ"שירת הים" בספר שמות: "מי כמוך באלים ה`, מי כמוך נאדר בקודש, נורא תהילות עושה פלא". והוא הדין בפסוק המפורסם החוזר בכל המיסות מתוך פרק ו` בישעיה שנקרא במקור "קדוש, קדוש, קדוש ה` צבאות, מלוא כל הארץ כבודו".

כניסה מהוססת

לביצוע האנקדוטי של המיסה של ברליוז הצעיר, קדמה הסימפוניה הבלתי גמורה (סימפוניה מס` 8) של שוברט. שילוב של שתי היצירות בתכנית אחת רוצה לומר שתי יצירות נעלמות שהתגלו באיחור וכו` וכו`.

אלא שאצל שוברט, רבות מיצירותיו נתגלו אחרי מותו, מסיבות שונות ודווקא הלהיט הגדול הזה הסימפוניה הבלתי גמורה, הושארה, לדעת המוזיקולוגים במסגרת שני הפרקים הבודדים שכן כל הטיוטות של פרק נוסף או פרקים נוספים שהותיר אחריו שוברט, לא הגיעו לאיכות הצרופה של שני הפרקים האלה.

יצירה זו שימשה בקונצרט אמש אמת בוחן לנגינת התזמורת וזו הייתה רחוקה מלהחמיא. כניסה מהוססת, מקצב איטי, חוסר גיבוש, ובעיקר תחושה שהקהל הוזמן לחזרה לקראת נגינה עתידית, עיצבו את עיקר עבודתה של התזמורת ובאלה כמובן אין די לתזמורת סימפונית חדשה. גם השינויים האקוסטי-קוסמטיים על הבמה, חסימת שני צדי הבמה והוספת קיר אחורי ותקרה מעל לתזמורת, לא שיפרו את החוויה המוזיקלית.


היום (ב`) תקיים התזמורת הסימפונית חיפה קונצרט ב- 20:30, באודיטוריום חיפה. ב- 8 בדצמבר (ד`) יתקיים קונצרט נוסף, ב-20:30, בבית נגלר בקריית חיים.


התזמורת הסימפונית החדשה חיפה בניצוחו של אבי אוסטרובקי, הגישה תכנית שכללה את הסימפוניה מס` 8 מאת שוברט ואת ה"מיסה סולמניס" מאת ברליוז, עם הזמרים יסמין גלנדר נבות, נמרוד גרינבוים וסרז` נוביק ומקהלת "זמרי פילהרמוניה" מנצח: אבי אוסטרובסקי, אודיטוריום חיפה




06/12/2004   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע