סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן החיים באנסמבל
 

 
 
איך שומרים על רעננות לאחר 19 שנה? יובל בן עוזר, המנהל המוזיקלי של האנסמבל הקולי החדש מספר


כבר לא כל כך חדש

"נראה לי שכבר צריך להוריד את המילה חדש משמו של האנסמבל" ספק אומר לי, ספק מהרהר בקול, יובל בן עוזר, מייסדו של "האנסמבל הקולי החדש" ומנהלו עד היום. "האנסמבל כבר בן 19," הוא ממשיך, "ומקבוצת המייסדים נותרו חוץ ממני  שני זמרים בלבד, עודד עמיר ועדית בייגל".
 
האתגר שלך אם כן  הוא להתמודד עם הגיל. איך  למעשה שומרים על רעננות?
 
"זו שאלת השאלות, כשאתה עומד בראש גוף כזה, אתה ניצב בפני אותן שאלות של מי שעומד בראשו של מיזם היי-טק. האתגר אינו פשוט. אנחנו מדברים על שלושה שלבים. השלב הראשון הוא קל-  ישנה ההבטחה, ישנו ההיבט הסקסי של החדש. אחריו מגיע שלב ב' שבו אתה צריך להוכיח שאתה מסוגל לקיים את ההבטחות שהבטחתָ בשלב הראשון'  - שלב המימוש. בשלב השלישי אתה כבר לא צעיר ולא סקסי...."
 
ואז מה עושים?
 
"יש כמה דרכים, ראשית גיוון מתמיד ברפרטואר, שמלהיב את צוות הזמרים הקיים. שנית, גיוס זמרים חדשים. במהלך 19 שנים באופן טבעי יש מי שעזבו את האנסמבל ויש מי שאני מחליט שהגיע הזמן שיפרוש. זמרים מתבגרים מתקשים להפיק את הקולות הגבוהים. זמרים מעבר לגיל מסוים יתקשו מאוד להגיע לצליל ה'לָה' וה'סי' הגבוהים. זה לא עניין מוזיקלי, זה עניין פיזי, ביולוגי, קשיים אובייקטיביים. גם עם תופעות כאלה צריך להתמודד. החיים באנסמבל דומים לא רק למיזם היי-טק אלא גם לחיי נישואין. או שמחליפים או שמגוונים בתוך המסגרת הקיימת.
 
"בגיוון שאנחנו מנסים להכניס לחיי המקהלה, עבודה עם תזמורות היא דרך אחת. כך למשל את העונה הקודמת סיימנו בהשתתפות בהפקת המיסה החגיגית הקטנה של רוסיני עם הסימפונית הישראלית ראשוןלציון, ובאמצע העונה בהפקת ה'יוהנס פסיון' של באך עם הבארוקדה.
 
"הרפתקה מכיוון אחר היא ההשתתפות ביצירה של  דויד גרוסמן ויוני רכטר 'איתמר פוגש ארנב', למעשה דרמה מוזיקלית שבה הזמרים נדרשו גם לעבודה עם במאי (מיקי גורביץ') כאשר התזמורת היא הפילהרמונית הישראלית. שיטת רענון אחרת היא מנצחים שונים. עבודה עם מנצח אחר מכניסה את הזמרים למשמעת אחרת, לחשיבה חדשה".

האנסמבל-הקולי-החדש-יחצ.jpg
האנסמבל הקולי החדש, צילום: יח"צ
 
איך אתה, המנצח הראשי, מחדש את האנרגיות שלך?
 
"גם במפגשים עם מנצחים גדולים. בקיץ האחרון, למשל, ישבתי בוורשה כמאזין וכצופה כאשר פיליפ הרווגה מייסד ה'קולגיום ווֹקַאלֶה' וה'שאפל רויאל' הכין יצירות להקלטה. לטעמי ההרכב שלו יכול להיחשב כמקהלה הטובה בעולם כיום ושהות במחיצתו היא דרך מעולה למילוי אנרגיות. הוא ניצח שם על 'רקוויאם גרמני' של ברהמס בכנסייה ענקית והכניסה לקהל דרך אגב הייתה ללא תשלום. ההרכב שלו הוא לכאורה הרכב קבוע יש להם כמאה קונצרטים בשנה, אבל הם לא נפגשים בכל שבוע, אלא לקראת סדרת הופעות".
 
העלית את עניין סידור העבודה. נחזור להרכב שלך. האנסמבל נחשב, לפחות לפי ההגדרה באתר, ל"מקהלה המקצועית היחידה בישראל", האם משמעותו שהזמרה במקהלה היא עיסוקם היחיד?
 
"זמרי האנסמבל עובדים בהיקף של שליש משרה או חצי משרה. הם נפגשים לשתי חזרות ולקונצרט בכל שבוע. ברור שהם אינם יכולים לחיות רק מן העבודה במקהלה, אבל רובם הגדול עוסקים במקצועות מוזיקה אחרים, הוראה, ניצוח, עבודה עם זמרים וכד'. יש באנסמבל שני זמרים שעוסקים בתחומים אחרים, האחד איש היי-טק והאחר עוסק בעיצוב תכשיטים ובמכירתם.
 
"המצב הזה של חברות במקהלה ללא קבלת שכר בלעדי מן המקהלה, אינו ייחודי לישראל. גם באירופה הרבה מאוד זמרי מקהלה אינם עובדים במוסד אחד קבוע שמשלם להם שכר חדשי, אלא מחוברים למספר מיזמים לאורך השנה. היציבות נובעת מן הידיעה שלוח השנה שלהם עמוס בהופעות.
 
"זמרי מקהלת הבארוק באמסטרדם עובדים כ'פרילאנסרים', גם המקהלה הנודעת של ג'ון אליוט גרדינר, עובדת כך. בבריטניה כיום רק מקהלה אחת 'זמרי הבי.בי.סי.' עובדים אצל מעסיק אחד המשלם להם משכורות. אלא שעקרונית לתחושת היציבות של הזמרים באירופה יש על מה לסמוך. וזה בוודאי שונה מאשר אצלנו".

בתוך סוגי הקונצרטים שהזכרנו הייתי רוצה להתעכב על יצירות שבהן האנסמבל מצטרף לתזמורת סימפונית לצורך ביצוע יצירה, רקוויאמים גדולים, או מיסות. האם יכולה להיות התנגשות בין הכוונות של מנצח המקהלה לבין המנצח על המופע כולו כלומר מנצח התזמורת, האם יש מקום לאינטרפרטציה אחרת של היצירה?
 
"למעשה אין סיכוי לשנות. גם את העקרונות האלה קיבלתי ממנצח גדול, ג'ון אולדיס האנגלי, הזכור מכמה ביקורים מרשימים ביותר בישראל. אולדיס קבע שבחיבור בין מקהלה לתזמורת אין מקום לאינטרפרטציה חדשה. מקהלה המצטרפת לתזמורת צריכה לבוא עם נוכחות בולטת בעיקר עם גוף זמרים מרכזי מוביל ועם ביצוע שבו כל מילה מושרת תובן. מנצח התזמורת יכול לכל היותר לבקש 'פּוֹליש' קטן, פה או שם.לא יותר".   
 
מתי אתה כמנהל המוזיקלי רווה נחת ?
 
"כאשר אנחנו שרים עם מנצח אורח והוא מרוצה, ובעיקר כשבאולם המקהלה נשמעת באופן שאני מרגיש גאווה".

אנסמבל-ייצוגי-צלם-חנוך-גריזיצקי.jpg
האנסמבל הקולי החדש, צילום: יח"צ

רפרטואר צרפתי וריבוי תפקידים סולניים

מה מייחד את הסדרה הקרובה?
 
בסדרה הקרובה ינצח על האנסמבל המנצח האנגלי אנדרוּ פּארוֹט. פארוט הוא מן החשובים שבמנצחי המוזיקה הקולית, בעיקר העתיקה ומה שיותר חשוב הוא הניסיון שלו. הוא עבד עם טובי הזמרים בעולם. יש כאן גם רענון, עבודה עם מנצח אורח ויותר מכך הרי בעצם נכונותו לעבוד עם האנסמבל, הוא מאשר את רמתו הגבוהה של ההרכב ומבחינתי את השמירה הנמשכת על אותה רמה.

"גם שתי היצירות בתכנית שעליה ינצח פארוט הן מקדם רעננות. ראשית זהו רפרטואר צרפתי שככלל איננו מרבים לשמוע בביצועים חיים בארץ. שנית, ולעצם העניין, פרידֶר בֶּרניוּס (מחשובי מנצחי המקהלות באירופה ומנהלן של מקהלות בשטוטגארט) אמר לי פעם 'אתה חייב לייצר לזמרים מוזיקה קאמרית' והנה אנחנו נענים לאתגר הזה.
 
"באורטוריית חג המולד של סן סאנס, שתושר בסדרת הקונצרטים הקרובה, יש אתגר כפול. הראשון, סן-סאנס בדרכו מתכתב עם היצירה הנושאת אותו שם של יוהן סבסטיאן באך. מה שאותי יותר מעניין הוא שביצירה הזאת יש 12 תפקידים סולניים. חילקתי את התפקידים הסולניים בין הזמרים, ארבעה תפקידים לזמרות הסופרן, ארבעה לזמרות האלט וכך הלאה. הזמרים מרגישים שהם אינם רק חיילים במקהלה, אלא מובילים.
 
"גם היצירה השנייה שונה במהותה מן הרפרטואר המקובל. אני מדבר על הרקוויאם של פורה, בנוסח המקורי משתתפים בו לצד המקהלה אנסמבל כלי קשת קרנות ונבל. עקרונית, יכולנו להתחבר לתזמורת זו או אחרת, אבל העדפתי לגייס נגנים באופן אישי להפקה ושוב, בדיוק מאותו צורך של שמירה על רוח חדשה ומתחדשת.
 
"כאשר נגן מתייצב להפקה כזאת הוא בא מרצונו ולא כפעולה נוספת של המעסיק הקבוע שלו ואז הוא בא עם אנרגיות אחרות ועם אחריות אישית. חלוקת האנרגיות בין הנגנים שמגיעים במעמד של כל אחד סולן והזמרים שביצירה מתפקדים כסולנים, עונה לצרכים של רעננות, של סקסיות ושל עשיית מוזיקה בדרך מלהיבה".
 
קונצרט פתיחת העונה של האנסמבל הקולי החדש יתקיים  ביום שלישי, ה-15 בנובמבר ב-20:30 במשכן למוזיקה ולאמנויות ברעננה (כרטיסים:  09-7464036), ביום חמישי, 17 בנובמבר ב-20:30 בתיאטרון החאן בירושלים (כרטיסים: 02-630360) ביום שישי ה-18 בנובמבר ב-13:00 במרכז ענב בתל-אביב  כרטיסים: 074-7012112) ובשבת, 19 בנובמבר ב-12:30 בכנסיית סט. ג'ון בחיפה (04-8363804).  

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

13/11/2011   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע