סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן לשמר את הרוח האופראית בבירה
 

 
 
שחקן דובר עברית משתתף בכל אחת מן ההפקות... לא מדובר במסַפֵּר, שמקדים את הופעת הזמרים, לא מדובר גם במי שמסביר את האופרה לקהל. השחקן, הוא דמות בתוך ההצגה האופראית. גם אם במקור, ביצירות של מוצרט והאחרים אין דמות כזאת. אצלנו הוא קיים ומדבר עברית מתוך האופרה. השחקן הוא חוליית קשר חשובה ביותר בינינו לבין הקהל הצעיר, תלמידי בתי ספר. וזה לניסיוננו, כלי שימושי ביותר, בקירוב הלבבות..."
במלאות עשור לאופרה הירושלמית "אטרנה אופרה" שיחה עם המנצח והמנהל האמנותי איליה פלוטקין


למרות כל המגבלות

היום, 13 בינואר 2013 יתכנסו בתיאטרון החאן, נאמני  "אטרנה אופרה" ומן הסתם גם צופים חדשים לציין מלאת עשר שנים לפעילות המסגרת האופראית הזאת בירושלים.

בשקידה ובעקר בדבקות במטרה, פועלים איליה פלוטקין וצוותו לשמר את הרוח האופראית בעיר הבירה. הכל יש לומר נעשה בממדים צנועים עם תקציב מינימלי ולכן עשור הוא בהחלט מועד הראוי להערכה.

מה יהיה במופע לציון העשור?

"באופן טבעי יהיו  קטעים מתוך ההפקות שלנו לאורך עשר השנים, ולמעשה אלו יהיה גם הקטעים שהקהל שלנו אוהב במיוחד. קטעים מתוך 'מנהל התיאטרון',  'דון ג'ובני', ו'כך עושות כולן' של מוצרט, 'השפחה הגברת' בשני נוסחים של פאיזיילו ושל פרגולזי, 'נישואין בסתר' של צ'ימרוזה, 'לה קלמנטינה' של בוקריני, ודרמה אופראית קטנה של היידן  (שמשמעות שמה 'ההונאה שכשלה'). הכל כמובן בתלבושות שעיצבה  אירנה טקצ'נקו העובדת עם 'אטרנה אופרה' מהיום הראשון".

על אילו הישגים ניתן לדבר כעת כשהקבוצה מציינת את העשור הראשון שלה?

"ראשית העובדה שאנחנו ממשיכים לפעול. היוזמה הראשונית היתה לאורגניזם חי על הבמה, הודות לתמיכה  של קרן ירושלים. ההופעות בירושלים הן הלב הפועם של הקבוצה, אבל אנחנו לא נשארים רק בבירה, אנחנו יוצאים להופעות בערים אחרות ברדיוס שכולל את טבריה, תל אביב, עכו ועוד.

"בירושלים, עיר הולדתה של הקבוצה, אנחנו פועלים במרכז תרבויות שברח' הלל, ממש במרכז ירושלים. שם אנחנו מקיימים חזרות. זוהי לכאורה הכתובת הקבועה שלנו. אולמות המופעים משתנים. בתיאטרון החאן אנחנו מופיעים לעתים רחוקות. ניתן למצוא אותנו בדרך כלל בבית שמואל בירושלים".



"אטרנה אופרה", צוות "ויוה אופרה", ראשון משמאל: המנצח והמנהל האומנותי איליה פלוטקין (צילום: יח"צ)


מיהו הקהל של "אטרנה אופרה"
?

"יש קהל ותיק שאוהב אופרות מאז ומעולם, בעיקר מי שהגיע מתרבות שאופרה היתה בה מרכיב משמעותי בתפריט. אבל מה שחשוב לי הוא הקהל הצעיר שמגיע להופעות.

"נראה לי שהסיבה העיקרית היא השתתפותו של שחקן דובר עברית בכל אחת מן ההפקות. אני מדגיש שחקן, כי לא מדובר במסַפֵּר, שמקדים את הופעת הזמרים, לא מדובר גם במי שמסביר את האופרה לקהל. השחקן, הוא דמות בתוך ההצגה האופראית. גם אם במקור, ביצירות של מוצרט והאחרים אין דמות כזאת. אין שחקן. אצלנו הוא קיים. הוא מדבר עברית מתוך האופרה.

"השחקן הוא חוליית קשר חשובה ביותר בינינו לבין הקהל הצעיר, תלמידי בתי ספר. וזה לניסיוננו, כלי שימושי ביותר, בקירוב הלבבות.."

יש לכם ללהקת אופרה קבועה עם תזמורת כמו בכל בית אופרה?

"על מסגרת קבועה, הדומה לבתי אופרה בעולם שיש להם זמרים ונגנים קבועים המקבלים שכר חודשי, אין מה לדבר. הצוות שלנו מורכב מנבחרת זמרים שמופיעים איתנו בקביעות אבל משולמים לפי פעולות. למעשה הם 'פרי-לאנסים'  בהם בין היתר שמות מוכרים שיראל דשבסקי, אנדריי טריפונוב, דמיטרי סמיונוב, יוליה פלקחין, יקטרינה צ'פלב, אלכסיי קנוניקוב ויש עוד.

"הרכב הנגנים כולל תזמורת מיתרים עם כלי מקלדת פסנתר או צ'מבלו. וגם כאן ישנו גרעין נגנים, שחייבים לנגן בעוד מקומות על מנת להתקיים. ולכן הנגנים שלנו נראים בתזמורות הירושלמיות (תזמורת ירושלים, הקאמרטה) ובחלק מההפקות משתתפים נגנים מעולים מתזמורת אחרות. מה שמספק אותנו כמובן הוא שלמרות כל המגבלות האובייקטיביות 'אטרנה אופרה' ממשיכה לפעול ולהביא לקהל אופרות בפורמטים שונים".



אטרנה אופרה, "סרנדה לרוח" (תמונת יח"צ)


רגע השיא: "סרנדה לרוח"

יש הפקה שבולטת בעשור הראשון?

"תמיד חוזרים לרגע הלידה, לרגע ההתחלה, שבו הגוף נוצר. זה טבעי ובכל זאת אני רואה בהפקת 'סרנדה לרוח', רגע שיא, רגע חשוב ללהקה. העובדה שפנו אלינו מאיטליה ובקשו מאיתנו להיות ההרכב הראשון שמעלה אופרה בלתי מוכרת שנכתבה בשנות מלחמת העולם השנייה באיטליה, היא יותר ממחמאה, זהו מעין אישור שאנחנו הולכים בדרך נכונה.

"האופרה היא של אלדו פינצי, מלחין איטלקי יהודי שעסק בסוגי מוזיקה שונים. הוא הצליח להבריח את משפחות הצעירה אל מחוץ לגבולות איטליה ובעצמו נשאר במולדת, למרות חילופי השלטון, וכתב יצירות שונות, בזהות שאולה. כך או כך בשנת 1937 הכריז בית האופרה הנודע במילנו על תחרות ופינצי זכה בפרס.

"היצירה היא ברוח הקומדיה האיטלקית. אבל התערבות נציגי הממשלה, כנגד העלאת יצירה של מלחין יהודי, הביאה לביטול ההופעה. פינצי עצמו מת בסוף המלחמה".



אטרנה אופרה (תמונת יח"צ)


מה מיוחד בהפקה?

"סגנונית היצירה 'סרנדה לרוח' שייכת לקבוצת היצירות של הסגנון הריאליסטי (הווריזמו) שרווח באיטליה. אופרה שמזכירה את הסגנון המוזיקלי של פוצ'יני. אנחנו עבדנו כמעט שמונה חודשים על היצירה. הופענו בתחילת דצמבר בבית האופרה היפה של ברגאמו בצפון איטליה, הבית שנקרא על שמו של דוניצטי. ההופעה שלנו שם היתה הצלחה גדולה".

 למה עוד אפשר לצפות אחרי הפקה כזאת?

"ראשית שנמשיך לפעול. שהערב לכבוד העשור יצליח ושנוכל להציג את 'סרנדה לרוח' בנוסחה המלא גם בישראל".


 
המופע "ויוה אופרה" לציון עשור לקיום "אטרנה אופרה" יתקיים ביום ראשון, 13 בינואר 2013, בשעה 20:00 בתיאטרון החאן בירושלים. כרטיסים במחיר של 50 ₪ גם בקופת תיאטרון החאן. לפרטים ולכרטיסים: 054-6276690.


למועדי מופעים >

13/01/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע