סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן אוסמו ונסקה מחכה לתזמורת טובה
 

 
 
סיבליוס הוא דמות מפתח במאבק, דמות פוליטית, והשפעתו ניכרת. מסתכלים עליו ועל מורשתו ושואבים מהם כוח. מאז ובכלל יש לסיבליוס השפעה עצומה. אותנו הפינים מזמינים לארצות שונות לנצח על סימפוניות של סיבליוס, וזה המבחן שלנו. אם אנחנו עוברים אותו בהצלחה, יבקשו מאיתנו לשוב ולנצח על יצירות של מאהלר, ברהמס או בטהובן"

המנצח הפיני, אורח התזמורת הפילהרמונית, על מבחן סיבליוס, אתגרי ניצוח ומוזיקת מטאל



אנחנו יושבים על חוף הים בתל אביב, נהנים מקצה של שקיעת שמש ורודה בסוף היום. בשביל המנצח הפיני אוסמו ונסקה, מזג האוויר הזה הוא מתנה ממש. קודם לשיחתנו כבר עשה טיול לאורך הטיילת. הוא מרגיש כאן מצוין.

"אני מחלק את זמני בין הלסינקי למיניאפוליס, ובתהפוכות האקלים, במיניאפוליס ירדה הטמפרטורה אל סביבות המינוס 30", אומר ונסקה, שזה ביקורו הראשון בישראל.

"בחג המולד הייתי בהלסינקי ושם עד אז לא ירד שלג. ימים קצרים, הרבה לילה, גשם ואין שלג. קשה לך כמי שגר כאן להבין את זה, אבל לשלג בפינלנד ובארצות הסמוכות יש תפקיד מאוד ברור: הוא מאיר את הימים האפורים ואת הערבים השחורים. לובן השלג הוא בשבילנו מקור אור, כשאין שלג".

בימים ראשון ושני, 19 ו-20 בינואר 2014, ינצח ונסקה על התזמורת הפילהרמונית הישראלית. תוכניתו המקורית היתה לנצח על הקונצ'רטו הרביעי של המלחין הפולני קרול שימנובסקי, עם הפסנתרן הרוסי דניס מצויב.
ביום רביעי הודיע מצויב שהוא חלה, והתזמורת גייסה את להב שני, פסנתרן ומנצח. התוכנית שונתה בדקה האחרונה, ובמקום הקונצ'רטו של שימנובסקי ינגן שני את הקונצ'רטו מס' 1 של ברהמס.

להב-שני-ענק.jpg
להב שני, צילום: יח"צ

"מנצחים מעדיפים לא לשחות במים הקרים של קרל נילסן"

"דווקא שמחתי ללמוד את הקונצ'רטו של שימנובסקי", אומר ונסקה. "בעבר ניצחתי פעם אחת על יצירה אחרת שלו, ועיון ביצירה גילה לי שזהו מלחין מרתק שחבל שלא משמיעים יותר".

זו יצירה שהוא חיבר לידידו הפסנתרן ארתור רובינשטיין.


"נכון, והעובדה שארתור רובינשטיין היה הראשון שניגן את היצירה ראויה לציון ולהבלטה. ברור שאנחנו מדברים כעת על יצירה שנהניתי ללמוד, וברור לכולנו שהיא לא תנוגן כעת. אבל אנחנו לעתים מזהים אמנים גדולים עם יצירות מסוימות, ושוכחים או מתעלמים מן העובדה שהם בשעתם היו חלוצים ביצירות רבות.

"אנחנו חושבים על רובינשטיין ומיד חושבים על שופן או על ברהמס. רובינשטיין ניגן בהשמעת בכורה יצירות של שימנובסקי גם כי הוא היה חבר טוב וגם כי שניהם ראו חובה לעצמם להשמיע את המוזיקה של ארצם בכל מקום, ובעיקר מוזיקה חדשה שנכתבה בזמן שהם היו מוזיקאים פעילים. במידה רבה זה מזכיר אלי את היחס למלחין הדני הגדול קרל נילסן...".
 
כמו שימנובסקי, גם נילסן לא מנוגן הרבה בישראל, בלשון המעטה.

"יכולתי לצפות שתגיד את זה. לא כי אני מכיר אותך, הרי הגעתי רק הבוקר לישראל בפעם הראשונה בחיי. אבל התגובה להשמעת נילסן בארצות שאינן ארצות הצפון היא כמעט תמיד זהה. לא משמיעים אותו הרבה אצלנו. למה לא משמיעים, כי הוא מלחין יותר מורכב, הוא דורש עבודה, ראשית כל מן הנגנים ואחר-כך הקהל כבר יגיב.

"לפני שבועיים ניצחתי על יצירה של נילסן בז'נבה, על תזמורת שווייץ המערבית, וגם שם היתה אותה תגובה. והנה בתום הנגינה הקהל מחא כפיים במרץ וקיבל את התזמורת בעמידה. היצירות שלו התקבלות היטב גם עם הפילהרמונית של ניו יורק וגם עם זו של לונדון".
 
אז מדובר בעוד חזרות עם התזמורת כדי לקרב את היצירות של נילסן או של שימנובסקי לקהל?

"זו גם שאלה של חזרות, אבל מי ייתן לך עוד חזרות. ואז מנצחים ומנהלי תזמורות מעדיפים שלא לשחות במים קרים".

שני כמרים ומנצח

אוסמו ונסקה נולד בבית שבו מוזיקה היתה חלק ממרקם החיים. "אבא ניגן בכינור, והוא רצה שכל אחד מילדיו יתנסה במוזיקה. שני אחי המבוגרים ממני היו נגנים פעילים, הבכור ניגן כינור, ובשלב שהיה צריך להחליט על כניסה לאקדמיה על-שם סיבליוס (האקדמיה החשובה והטובה ביותר בפינלנד), הוא ויתר ופנה ללימודים אקדמיים, וברבות הימים היה לכומר.

"האח השני היה חצוצרן, ובסופו של דבר גם הוא היה כומר. אני ניגנתי קלרנית והמשכתי למוזיקה. דרך אגב, אני ממשיך לנגן בקלרנית בהרכבים קאמריים. אני לא אחמיץ הזדמנות לנגן את החמישייה של מוצרט או את זאת של ברהמס".

יש משהו בעניין ששניהם העדיפו את הכמורה על פני המוזיקה.

"אולי, אצלנו הפרוטסטנטים רווחת הדעה ש'צריך להרגיש אשם'. אולי זה חלק מן העניין. אצלי כל דור ההמשך עוסק במוזיקה. יש לי בת שחקנית במחזות מוזיקליים, בן אחד שהחל כנגן קונטרבס וכיום עוסק בהקלטות, בעריכה, בעבודת אולפן. עוד בן בתחום המטאל, הוא בלהקה שנקראת טוריסאס, נדמה לי שהם הופיעו בישראל".

יוצא לך לראות אותם בעבודה?

"לעתים רחוקות. הם גרים בפינלנד ואני בארה"ב. מדי פעם. לפעמים זה יוצא אפילו מצחיק. לפני כמה חדשים שאלתי אותו איפה הוא מופיע, והוא אמר, 'יש סיור הופעות בדרום אמריקה'. התברר שאנחנו מופיעים בסאו-פאולו בברזיל באותו יום. 'אבל זה לא ילך', הוא אמר לי, 'אנחנו במופע מוקדם בשעה שבע בערב, במקביל לקונצרט שלך'. ואז רוצה המזל ומודיעים לי מהתזמורת שאת הקונצרט באותו יום הקדימו לשעה ארבע אחר הצהריים. גמרתי את הקונצרט, לקחת את הכנר הראשי ועוד שני נגנים, והתייצבנו במופע הענק שלהם. כולם לבושים שחור... אתה יודע, מטאל. זהו, כך נראה העולם".

אוסמו-ונסקה01.jpg
אוסמה ונסקה, צילום: יח"צ
 
שאלה שבוודאי נשאלת, איך מניבה פינלנד הקטנה לגלריה גדולה של מנצחים מפורסמים?

"נכון שמרבים להתעניין בהיבט הזה. אני יכול לדבר על עצמי. אני חושב שלמלחין הלאומי שלנו יאן סיבליוס יש תפקיד מרכזי. ראשית כל, הוא דמות פוליטית וציבורית שמזוהה עם מאבק הפינים לעצמאות. הוא מוכר לכל הפינים לא רק כמלחין, אלא כאחד מאבות האומה המודרנית. הוא היה שם כשזכינו בעצמאות מן הרוסים ב-1918".
 
אתה מתכוון לומר כשגנבתם את העצמאות שלכם מן הרוסים.

"נכון, הרוסים לא שלטו עלינו כל-כך בזמן מלחמת העולם הראשונה, זמן המהפכה הקומוניסטית, ואנחנו הפינים הכרזנו על עצמאות. סיבליוס הוא דמות מפתח במאבק, דמות פוליטית, והשפעתו ניכרת. מסתכלים עליו ועל מורשתו ושואבים מהם כוח. מאז ובכלל יש לסיבליוס השפעה עצומה. אותנו הפינים מזמינים לארצות שונות לנצח על סימפוניות של סיבליוס, וזה המבחן שלנו. אם אנחנו עוברים אותו בהצלחה, יבקשו מאיתנו לשוב ולנצח על יצירות של מאהלר, ברהמס או בטהובן". 
 
"אני מחכה לתזמורת טובה"

איך פרצת מארצך לעולם הגדול?


"תשובה מורכבת, קשה לדבר רק על פינלנד בהקשר הזה. נכון שהרבה שנים ניהלתי את תזמורת לאהטי בפינלנד והקלטתי איתם את הרפרטואר הסימפוני הגדול. אבל צריך להתייחס אל פינלנד כאל אחת מהארצות הנורדיות. כשאומרים ארצות סקנדינביה מתכוונים רק לשבדיה, נורבגיה ודנמרק, אבל ארצות הצפון כוללות גם את פינלנד וגם את איסלנד.

"אתה מתחיל באחת, מוזמן לאחרת, ואז אם מצליח לך, אם אתה עובר את מבחן סיבליוס, אתה ממשיך. אני למדתי באקדמיה בכיתה אחת עם אסה-פקה סלונן (שהיה עד לאחרונה מנהלה של התזמורת הפילהרמונית לוס אנג'לס) ועם יוטה-פקה סראסטה (שניהל את תזמורתWDR בקלן ואת תזמורת טורונטו בין היתר). היתה לנו כיתה נהדרת.

"ההצלחה האישית שלי היתה לאחר שזכיתי בפרס בתחרות בבזאנסון בצרפת, הצלחה שפתחה לי דלתות. מאז ניצחתי על תזמורות רבות, לאחרונה פרשתי מניהול תזמורת מינסוטה בארה"ב, שנקלעה לבעיות כלכליות".

בתקופה שוונסקה היה מנהלה רשמה תזמורת מינסוטה שיאים בלתי רגילים וזינקה לליגה הגבוהה בין תזמורות ארה"ב . "שמעתי בינתיים", הוא מוסיף, "שהתזמורת מתאוששת, אולי נשוב וניפגש".

את המנצחים הפינים אולי אפשר לייחס לאישיותו של יאן סיבליוס ולסימפוניות שלו, אבל איך אתה מסביר את שפע הזמרים ואת זמרי האופרה המעולים שיצאו מפינלנד, ובהם מרטי טלוולה, סוילה איסוקוסקי או קאריטה מאטילה, שכולם ואחרים ביקרו בישראל?

(צוחק) "לא הכל ניתן להסבר".  

צודק. לישראל אתה מגיע בפעם הראשונה, כפי שאמרת?


"כן. היתה פעם הזמנה שלא מומשה לנצח על הסימפונית ירושלים. את הפילהרמונית שמעתי גם בפינלנד וגם בלוצרן, ושמעתי תזמורת מצוינת. ועוד נפגשתי ועבדתי עם דניאל בנימיני, מי שהיה הוויולן הראשי והיה שנים דמות מובילה בניהול התזמורת, ואחר-כך גם עם צ'לן התזמורת מרצל ברגמן.

"כשאני בא לתזמורת בפעם הראשונה אני לא מחכה לגוון מסוים משום שהתזמורת ממוקמת באזור גיאוגרפי זה או אחר. לא מחכה לצליל חם מן הספרדים ולא לצליל קר מתזמורת צפונית. אני מחכה לתזמורת טובה. וכאן בתל אביב אני מחכה למחר בבוקר, לחזרה הראשונה. התוכנית יפה, יצירות שאני אוהב, ואני מניח שהתזמורת ניגנה אותן פעמים רבות. אני ממשיך את הערב מול הפרטיטורה של הקונצ'רטו של ברהמס".

 

אוסמו ונסקה ינצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית ביום ראשון , 19 בינואר 2014, ב -20:30, בהיכל התרבות , תל אביב , וביום שני , 20 בינואר 2014, ב -20:30, בבנייני האומה , ירושלים . פרטים וכרטיסים : 1700-70-30-30.



19/01/2014   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע