סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן גרא סנדלר מביים את אופרה אטרנה
 

 
 
בהפקות כאלה הדגש הוא על השחקן. אין תזמורת שניתן 'להסתתר' מאחורי נגינתה. הזמרים הם בחזית והקהל מתבונן בהם ולכן איכות המשחק קובעת. כאן באה לעזרתם מעצבת התלבושות, אירינה טקצ'נקו בבגדים תקופתיים, שמסייעים לשחקנים להתמודד עם הדמויות"
שחקן היידשפיל וכוכב "בתולות" מביים בשנים האחרונות אופרות לקבוצת מוזיקה אטרנה. שיחה


ביום שני, 8 בדצמבר 2014 תעלה "אופרה אטרנה" שתי הפקות על בימת תיאטרון החאן בירושלים. קבוצת "מוסיקה אטרנה"  הצליחה בשנות קיומה  ליצור לעצמה קהל כשהיא מופיעה במגוון מופעים מוזיקליים כתזמורת קטנה, כמקהלה והפעם כאופרה. 
 
במאי ההפקה הוא גרא סנדלר המופיע כעת בסדרת "בתולות" ב"הוט" ובהפקות טלוויזיה נוספות, עובד עם קבוצת "לוסט אנד פאונד", שיחק ב"יידישפיל" מופיע בסנט פטרבורג בהצגות יחיד. מביים מופעים ומנחה ערבים. בשביל סנדלר המפגש עם הקבוצה והעלאת אופרה היה למעין טקס שנתי, או מסורת שלטעמו משתבחת עם השנים: "זו קבוצה של זמרים שמתפתחת עם השנים וזה מאוד חשוב".
  
מתפתחת לאיזה כיוון?
 
"מדובר בזמרי אופרה. זמרי אופרה  לוקים בדרך כלל ברצינות יתר ורואים את תפקידם  כזמרים, כלומר כמוזיקאים, המשחק והעמידה על הבמה, הם עניין נרכש שבא אחרי המוזיקה. גמישות על הבמה ובייחוד חוש הומור הם על פי ניסיוני לא דברים שהולכים אוטומטית עם המקצוע הזה. כאן לאחר שנים של עבודה משותפת, אני שמח לגלות שהם מגלים תכונות שהיו חבויות וחיכו להתפרץ או שהן נרכשו עם השנים".

"אני לא מקנא בזמרי אופרה"
 
במת תיאטרון החאן או במות אחרות שאתם מופיעים עליהם אינן במות אופרה אלא במות קטנות ואפילו כאשר הן במות גדולות, הן במות שהזמרים חולקים עם הנגנים. איך מסתדרים?
 
"זה בדיוק באותו עניין. על זה אנחנו מדברים. בהפקות כאלה הדגש הוא על השחקן. אין תזמורת שניתן 'להסתתר' מאחורי נגינתה. הזמרים הם בחזית והקהל מתבונן בהם ולכן איכות המשחק קובעת. כאן באה לעזרתם מעצבת התלבושות, אירינה טקצ'נקו בבגדים תקופתיים, שמסייעים לשחקנים להתמודד עם הדמויות.
 
"בסך הכל אני לא מקנא בזמר אופרה. הם תמיד צריכים לחשוב מתי להדגיש את השירה ומתי את המשחק. נכון שהמערכת כולה בראשותו של המנצח באה לקראתם, החל מן הצרכים החיוניים של התאמת הנשימה ולא רק השירה עצמה.  אני גם צריך לחשוב על קשר עין שיהיה תמיד בין המנצח לבין הזמרים. ושוב כאן אני כבמאי יכול ליהנות מן ההתקדמות שעשתה האמנות הזאת, עשו בעיקר הזמרים בדורות האחרונים. זמרי אופרה  אינם בהכרח אותם אנשים גדולים שדי היה בנוכחותם הפיזית על הבמה. זמרי אופרה שרים, רוקדים, משחקים. הם בעלי כושר, יודעים לרקוד ולהתנועע".
 
איך אתם עובדים בחזרות?
 
"אנחנו לא עושים תרגילים לשם התרגול, עבודת גוף או תרגילים קוליים. הם באים כשהחומר מוכן ואת החימום  עושים עם המוזיקה והטקסט של האופרה עצמה. כלומר היצירה יושבת בראש ובחזרה אנחנו מחדדים כוונות, כיוונים. המטרה שלי היא כפולה. ראשית להביא להעצמת רגשות לא רק אצל הזמר שחקן עצמו אלא גם שהמשחק וההופעה של הזמרים יעורר תחושה דומה בקהל. כדי להשיג את היעד הזה, אני משתדל לגרום לזמרים לחוש שבכל מופע הוא מופע של חיים ומוות עבורם וכל משתתף  אכן נותן את המקסימום".
 
מבחינתך יש הבדל בין שתי האופרות?
 
"יש הבדלים גדולים מאוד. נזכור על מה מדובר. ראשית שני סיפורי העלילה עוסקים בענייני אהבה. 'ריטה' של דוניצטי הוא סיפור על בעל שלכאורה מת וחוזר לחיים ומוצא בעל מחליף. השניים מחליטים לשחק והזוכה במשחק זוכה באישה. ב'פימפיונה' של גיאורג פרידריך טלמן, שאינו מוכר כל כך בזכות האופרות שלו, הגיבורה היא משרתת שמשכנעת את מעסיקה לשאת אותה לאישה. נושא מוכר וכבר העלינו ב'אופרה אטרנה' את 'המשרתת הגבירה' של פרגולזי שעלילתה כמעט זהה לאופרה של טלמן.  
 
"דוניצטי קל יותר לבמאי, מעברים ברורים, חלוקה פנימית נוחה יותר לעבודה.  לעומתה האופרה של טלמן, בארוקית ומעמדיה קשיים במעבר מתמונה לתמונה. הרוח היא רוח הקומדיה דל'ארטה וכאמור אני מבקש הרבה עבודה גופנית והרבה מחשבה של הזמרים על הקהל שצופה בהם".   

אופרה-אטרנה-איגור-סמושין.jpg
"אופרה אטרנה" (צילום: איגור סמושין)

דמות של אלכימאי-פילוסוף

לאופרות תרגום מוקרן לעברית?
 
"לא. בהפקות 'אופרה אטרנה'  בדרך כלל אין תרגום. זהו למעשה המקום שלי. כאן אני משמש לא רק כבמאי אלא כדמות נוספת בעלילת האופרה. בכל שנה, בכל הפקה אני בוחר דמות שמדברת עם הקהל ומספרת לקהל את העלילה כאשר האופרה המושרת בשפת המקור. הדמות המומצאת שייכת בדרך כלל לסיפור המקורי". 
 
מי אתה אם כן תהיה הפעם?

"הפעם דמות שאינה חלק מן העלילה אלא דמות מתבוננת. דמות חיצונית, אני אהיה אלכימאי-פילוסוף".
 
מה מקומו של האלכימאי פילוסוף בסיפור?

"לא בסיפור, אלא מחוצה לו. לאחר שפתר את השאלות הגדולות של הקיום האנושי. וגילה איך הופכים חומרים פשוטים בטבע לזהב, נפנה גיבורנו לבדוק ולמצוא תשובה לסוד האהבה בין גבר לאישה. חוקר וחוקר אבל תשובה לשאלה אין. ניסיונו להבין את האהבה נכשל. זה סוד בלתי פתיר. בלתי פציח. אני דואג שהתוכן של הטקסט שלי יהיה די אקספרסיבי".
 
אתם מופיעים עם ההפקה הזאת רק פעם אחת?
 
"בינתיים נקבע רק תאריך אחד. הקהל של 'מוסיקה אטרנה', הוא קהל מגוון מקבוצות גיל שונות וגם קהל מאוד נאמן, שאוהב את המותג ובא לקונצרטים כשם שהוא בא לאופרות. כשהעלינו את 'המשרתת הגבירה' הופענו שמונה פעמים".  



גרא-סנדלר-אתר-הסוכנות-לביאה-הון.jpg
גרא סנדלר, צילום: מוטי קיקיון





"אופרה אטרנה" תעלה את האופרות "ריטה" ו"פימפיונה" ביום שני ה-8 בדצמבר 2014 בשעה 20:00 בתיאטרון החאן, ירושלים. להזמנות כרטיסים: 02-679-07-46, 02-6303600 שלוחה 1.


למועדי מופעים >

02/12/2014   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע