סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן הממתק החמוץ-חריף של מוצרט
 

 
 
באופרה הזו הדברים לא יושבים טוב כמו באופרות שמוצרט חיבר יחד עם דה פונטה. יש מקומות בעייתיים ומורכבים בקשר שבין המלים למוזיקה, ואלו המקומות שתבעו מאתנו עבודה רבה יותר. אנחנו עובדות כאן כבר כמעט חודש על ההפקה החדשה, אבל אפשר להבטיח לך ולכל מי שיגיע - יהיה חם ויהיה לח והכול יהיה מלא."
רגע לפני פסטיבל עכו, יוסי שיפמן מנתח את "החטיפה מן ההרמון" ומשוחח עם הזמרות הראשיות


 ביום חמישי ה-28 ובמוצאי שבת ה-30 ביולי תועלה בחצר אולמות האבירים בעכו הפקה חדשה של האופרה "החטיפה מן ההרמון". האופרה הישראלית חוזרת אל הלחות והחום של העיר הצפונית עם עוד ממתק חמוץ-חריף מבית היוצר המופלא של האוסטרי וולפגנג אמדאוס מוצרט

בחירה פוליטית מוצלחת

ידוע שהקיסר האוסטרי יוזף השני החל בתהליך "הלאמה" של התיאטרון הקיסרי ורצה ליישם אותה מדיניות פנים גם על האופרה. לשם כך הוא עודד כתיבה של אופרות בגרמנית, תופעה חדשה בווינה של אותם ימים, ומוצרט התגלה כמי שמציע את המוצר הנכון. 

פוליטית, לא היתה יכולה להיות בחירה מוצלחת יותר מההחלטה לתת למוצרט להציג את "החטיפה מן ההרמון" בבית האופרה הקיסרי, הבמה החשובה ביותר בווינה, כאיור אמנותי חינני לביקור החשוב של נסיך הכתר הרוסי פאוול פטרוביץ' (לימים קיסר רוסיה) בשנת 1782, בארמונו של יוזף השני, קיסר אוסטריה.

"החטיפה מן ההרמון", האופרה הראשונה של מוצרט על במת התיאטרון הקיסרי, היתה מופע אחד מתוך סדרה של זיקוקי דינור אמנותיים שהכינה החצר הווינאית לאורחיה הרוסים. הביקור נועד לחזק בציבור את תודעת הקשר בין קיסרויות רוסיה ואוסטריה כמגן משותף בפני התפרצות אלימה מחודשת.

שמירה על סטטוס–קוו עם היריב הוותיק, הבטיחה שגשוג של הקיסרות האוסטרית והביאה לעלייה מתמדת בסחר בין היריבות הוותיקות. במאה שנות השקט פרחה התרבות התורכית בווינה – האופנה קיבלה השראה מן התורכים, פולי קפה הביאו להקמתם של בתי הקפה, ומוזיקה תורכית - שהצטיינה בשימוש בכלים רעשניים: משולש, תוף צד, תוף גדול ומצלתיים - היתה למצרך מבוקש אצל אוהבי המוזיקה בווינה.   
  


פסטיבל-עכו54.jpg
פסטיבל האופרה בעכו (צילום: ניר כפרי)
 

במרכז העלילה ארבעה חטופים, השוהים בניגוד לרצונם בהרמון הפחה התורכי. הארבעה מנסים להיחלץ מן השבי ולשוב הביתה. סיפורים מסוג זה היו נפוצים על בימת התיאטרון ועל במת האופרה, בימיו של מוצרט ועוד קודם לכן, וניזונו בעיקר מתחושת הפחד שהשרתה תורכיה.

ארבעת גיבוריו השבויים של מוצרט הם בלמונטה, אציל ספרדי (המתחזה לאדריכל גנים איטלקי), אהובתו קונסטנצה ומשרתו פדרילו, ובלונדה או בלונדכן, נערתה של קונסטנצה, צעירה אנגליה. מול הרביעייה האירופית, ניצבים השליט התורכי, פחה סלים ושומר הרמונו הנאמן, אוסמין. 
  

ניצחון המזרח על המערב
 
"החטיפה מן ההרמון" מסתיימת בניצחון התרבות המזרחית על המערבית. בסצנה שתיראה לקהל היום כסיפור אגדה בפני עצמו נוכח פעילות דאע"ש והתנהגותו של ארדואן לנתיניו - הפחה סלים, מפגין גדלות רוח ואצילות ומשלח את ארבעת השבויים לחופשי. מוצרט מפזר באופרה לא מעט ביקורת חברתית על מעמד האצולה האירופי, שמגיעה לשיאה בשחרור ארבעת השבויים.

"החטיפה מן ההרמון" קנתה לעצמה מקום של כבוד בין יצירותיו של מוצרט, כי מוצרט לא הניח לאפקטים התורכיים לשלוט ביצירה. הניחוחות האקזוטיים נעשים משניים ואפילו שוליים לצד הצגת הדמויות האנושיות. הוא בוחן ביצירתו את מעמדן החברתי, את מניעי הפעולה שלהן, את חרדותיהם, את חוסר הביטחון שלהם. בסופו של דבר התורכיות הופכת ליסוד צבעוני אחד באופרה שבה, על פי דרישות הז'אנר, ישנו שילוב בין טקסט מדובר לשירה, של ראייה אנושית מפוכחת שמוצאת את ביטויה במוזיקה המגוונת ושל אמירה עצמאית בחברה פיאודלית. מוצרט בונה ב"חטיפה מן ההרמון" סוגה אופראית מורכבת, עשירה, מפתיעה לשעתה ובכלל.



גן-יה בן-גור אקסלרוד ומורן אבולוף (תמונות יחסי ציבור)





"עובדות על ההפקה יותר מחודש"
 
את גן-יה בן-גור אקסלרוד, המגלמת את קונסטנצה בת האצילים השבויה, ואת מורן אבולוף, בלונדה, המשרתת האנגליה של קונסטנצה, פגשתי בסיומו של יום עבודה מפרך - שבע שעות של חזרה עם הקאמרטה הישראלית, התזמורת שתנגן בעכו, ועם המנצח דניאל כהן.  לשתיהן זו הופעה ראשונה על במת האופרה הישראלית ושתיהן מופיעות בבתי אופרה חשובים בעולם.
גן-יה מתגוררת בווינה ומופיעה שם על במת התיאטר אן דר וין. מורן חזרה לארץ ומתגוררת ביפו, ומכאן היא יוצאת לשיר בבתי אופרה באירופה. "אחרי הרבה שנים בגרמניה, בעיקר בבית האופרה בבראונשוויג, התגעגעתי. אפילו לחום, ואתה יודע שזמרות לא חיות טוב עם מזגנים, שאל את החבר שלי".

השתיים לא הופיעו ביחד בעבר והתאהבו זו בזו מן החזרה הראשונה. למורן התפקיד אינו חדש: "שרתי אותו לפני תשע שנים. אז נכון שהיה לי לכאורה קל לחזור,  אבל תשע שנים זה המון זמן ובכלל באופרה כל יום שונה מקודמו." גן-יה: "לי הכל חדש ולפני כמה חדשים פשוט נסעתי לכמה שבועות לניו יורק לעבוד שם עם מאמני הקול שלי על התפקיד."

שתיכן שרתן כבר מוצרט בעבר, עד כמה קשה האופרה הזאת בהשוואה לאופרות שהוא חיבר אחר כך?

גן-יה: "מוצרט הוא מוצרט, מקסים, יפה ולכאורה פשוט,"

מורן: "באופרה הזו הדברים אינם יושבים טוב כמו באופרות שהוא חיבר יחד עם דה פונטה. יש מקומות בעייתיים ומורכבים בקשר שבין המלים למוזיקה, ואלו המקומות שתבעו מאתנו עבודה רבה יותר. אנחנו עובדות כאן כבר כמעט חודש על ההפקה החדשה."

העובדה שהבימאית שירית לי וייס היתה זמרת פעילה לפני זמן לא רב סייעה בחזרות?

גן-יה: "ללא כל ספק. על פניו מוצרט תמיד נשמע קל, בהיר קליט, אבל לאמנים שצריכים להחיות את התווים מוצרט לעולם אינו קל ולכן תרומתה של שירית לי משמעותית."
 
עד כמה נכנסו החדשות מתורכיה לחזרות להפקה שמתרחשת לכאורה בתורכיה?

מורן: "חד משמעית לא נכנסו. יותר מזה, דמותו של אוסמין, האיש הרע באופרה, רוככה מאד. יש לו טקסט מפחיד – הוא רוצה לחסל את האירופים באלף ואחת דרכים. אבל כאן הוא מוצג עם הטקסט הקשה בצורה כזאת שבלונדכן, שאותה אני שרה, די מתאהבת בו."



מורן-אבולוף-וגן-יה-בן-גור-אקסלרוד.jpg2-יחצ.jpg
מימין: מורן אבולוף, משמאל: גן יה בן גור אקסלרוד (תמונות יחסי ציבור)





"לא פשוט מה שדורשים מזמרי אופרה"

 
התחלתם כבר חזרות בעכו. עד כמה המיקום עוזר?

גן-יה: "מאוד. המבנה תורכי באופיו ואל העלילה המקורית מצורף גם קטע וידיאו שצילמנו וכולנו במים. זה היה יום של צלילות בבריכה. לא פשוט מה שנדרש מזמרי אופרה לעשות. אבל עכו היא המקום אידיאלי לאופרה ולצלילים."

מאחר ואתן שרות במקום פתוח אתן שרות בעזרת מיקרופונים?

מורן: "כן, וזו עובדה נוספת. מי שרגילים להפיק כל צליל וכל הגה ללא עזרה של מערכות אלקטרוניות צריך להתרגל לכלי החדש וגם זה חידוש." 

 חידוש טוב או לא כל כך?

גן-יה: "שניהם. מצד אחד יותר קל לשיר למיקרופון, מצד שני הקהל שומע כל ניואנס, ולו הקטן ביותר. צריך לחשוב על זה וללמוד את הכלי. "

האופרה הזאת גם מושרת וגם מדוברת, הטקסטים המדוברים נכתבו מחדש.

מורן: "נכון, וכאן קיימנו חזרת תיאטרון לכל דבר עם הטקסט החדש ומאד הופתענו לטובה כשגם נתן הלר הקנדי וגם גוסטב אנדריסן הנורבגי דיברו עברית שנשמעת מצוין, וזאת כמובן למרות שאינם שולטים בשפה. " 

 אותי זה דווקא פחות מפתיע, תמיד הזרים לומדים עברית ובסוף מבינים אותם טוב יותר מאשר את המקומיים.

מורן: "אבל אני משוכנעת  שהם למדו יותר מאשר הגיה פונטית. זה פשוט יושב עליהם."
 

איך העבודה בעכו?

גן-יה: "ימים מאד ארוכים, מאחר שהחזרות מתקיימות על הבמה שעליה נופיע וחם מאד בימים האלה, אנחנו עושים את רוב החזרות בשעות אחר הצהריים המאוחרות. למעשה אנחנו עובדים בעיקר בשעות אחת הצהריים והערב, כל יום עבודה מסתיים בחצות ובגלל החום גם קשה לקום מאוחר. "
 
בשנה שעברה היה בזמן ההצגות חם ולח אבל מוצרט ניצח והמושבים היו תפוסים עד האחרון שבהם.

מורן: "אתה יכול להירגע, זה בדיוק מה שיקרה גם השנה. אפשר להבטיח לך ולכל מי שיגיע - יהיה חם ויהיה לח והכול יהיה מלא. "

 

מופעי הפסטיבל יתקיימו בסוף השבוע של ה-28-30 ביולי 2016 בעכו העתיקה. "החטיפה מן ההרמון" תתקיים בחמישי ושבת, 28 ו-20 ביולי ב-20:30, חצר האבירים. מחיר: 300 ש"ח; "לטינו לדינו" יתקיים בשישי, 29 ביולי ב-21:00, חצר האבירים. מחיר: 220 ש"ח; "חליל הקסם יתקיים בשבת, 30 ביולי ב-11:00, 13:00, 15:00, אולמות האבירים. מחיר: 80 ש"ח. לפרטים והזמנות: *6226.

לרכישת כרטיסים - החטיפה מן ההרמון

לרכישת כרטיסים  - לטינו לדינו

לרכישת כרטיסים - חליל הקסם


למועדי מופעים >

26/07/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. יופי של תאורה וסאונד משובח אחזור תמיד ..
בן , חיפה (27/07/2016) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע